Verenpaineet/Hemoglobiini jne.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Enige
  • Aloitettu Aloitettu
Heips! En nyt tiiä olisko tää pitäny laittaa minne, mut en löytäny mitään ns. terveys osiota... Eli saatte siirtää jonnekkin jos tää on täällä tiellä.

Semmosta vaan, että millaisia verenpaineita ihmisillä täällä on? Ja hemoglobiineja jos on tiedossa?
Mulla on välillä semmonen ongelma, että edellä mainitut ovat todella matalat! Ja töissä jos en pääse taukoja pitämään niin saattaa alkaa näkö sumenee. Samoin pitkällä juoksulenkillä.
Kerran kahvin juonnin jälkeen mulla oi 89/64, useimmiten kyllä noin 90-100 ja levossa pulssi on yleensä normi ~54... Hemoglobiini on siinä ~128

Millasia lukemia muilla on ja onko muita joilla on noin matalia lukemia?
Mut on todettu ihan perusterveeks nuoteks naiseks, mutta välillä muo hämmästyttää noi mun lukemat!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan enemmänkin etit naisten vastauksia, mutta tässä tulee feminiiniseen puoleensa kosketuksissa olevan miehen tulokset.

116/58 @ 62bpm oli eilen paineet. Hemoglobiini oli viime mittauksessa muistaakseni noin 190, eli korkea. Ihan normiolo ja oireilen lähinnä kasvattamalla vitutuksen määrää, ellen pääse töissä pitämään taukoja.

Toki mun puolesta miehetkin saa täällä kirjotella omat arvonsa. Kannattaa muuten vaan ehkä mainita kumpi sukupuoli on kysessä niin ei tuu hämmennyksiä. Lähinnä kiinnostaa se, että onko matalat verenpaineet kuinka yleisiä täällä, kun selailin joitain muita forumeita ja siellä ne vaikutti kaikki aikas korkeilta verrattuna noihin mun lukemiin. Täällä olettaisin, että saisin urheilullisilta ihmisiltä vähän perspektiiviä.

Liittyykö hemoglobiinin arvo verenpaineeseen? Oon miettinyt, että saattaisin kärsiä raudan puutteesta, kun on tullut juotua teetä todella paljon myös aterioiden yhteydessä. Hemoglobiiniarvot vissiin mitataan perusterveystarkastuksen yhteydessä? Mites muut veriarvot?

Itellä paineet tavallisesti ~105/65 ja syke välillä 35-45 riippuen onko millon reenannut(reenipäivinä korkeampi). Olen siis 24-vuotias mieshenkilö. Systerillä on vastaavanlaisia lukemia kuin ketjun alottajalla ja ihan terve se on kaikinpuolin. Itellä ei ainakaan ole mitään huimausta tms. Tuo raudan puute vähän huolestuttaa, kun tulee useimmiten reenattua 2x päivä +rasvat jossain 3 % hujakoilla, joten ei hirveesti passais kärsiä erinäisistä puutostiloista.

Liittyykö hemoglobiinin arvo verenpaineeseen? Oon miettinyt, että saattaisin kärsiä raudan puutteesta, kun on tullut juotua teetä todella paljon myös aterioiden yhteydessä. Hemoglobiiniarvot vissiin mitataan perusterveystarkastuksen yhteydessä? Mites muut veriarvot?

Itellä paineet tavallisesti ~105/65 ja syke välillä 35-45 riippuen onko millon reenannut(reenipäivinä korkeampi). Olen siis 24-vuotias mieshenkilö. Systerillä on vastaavanlaisia lukemia kuin ketjun alottajalla ja ihan terve se on kaikinpuolin. Itellä ei ainakaan ole mitään huimausta tms. Tuo raudan puute vähän huolestuttaa, kun tulee useimmiten reenattua 2x päivä +rasvat jossain 3 % hujakoilla, joten ei hirveesti passais kärsiä erinäisistä puutostiloista.

Korkea hemoglobiini ainakin altistaa korkealle verenpaineelle. Urheilun pitäisi kai nostaa hemoglobiinin määrää, mutta itse en ole tätä huomannut.
Tässä jotain tietoa Hemoglobiinista, siellä näköjään sanotaan, että naisille 115 on kai vielä ok, mutta ainakaan en päässyt verta luovuttamaan kun oli alle tuon 128 tjn sinne päin.

Jos on matala verenpaine, kannattaa syödä rautaa lisäravinteena (ja muutenkin kun urheilee niin se on ihan hyvä lisä). Sitä saa apteekista tai oikeestaan kai mistä vaan missä myydään lisäravinteita...

Hemoglobiini on multa ainakin mitattu verenluovutuksen yhteydessä, mutta kaipa ne ihan helposti voi sen perustarkastuksessakin mitata jos pyytää. Rauta on kyllä tärkee justiinsa anemian vuoks, ja musta tuntuu, että mulla kanssa tuppaa välillä tulee puutos siitä, mutta koska oon nainen niin kerran kuukaudessa sen aina huomaa kun alkaa tekemään lihaa mieli enemmän ku yleensä... En edes sen kummemmin tykkää lihasta, mutta esim. eilen illalla haaveilin kinkku siivuista vikana asiana ennen ku nukahdin. :D

Pitäis käydä mittauttamassa hemoglobiini varmaan, väsy fiilis päällä. Ei kyllä ihme kun juo litrakaupalla maitoa, teetä ja syö kananmunia koko ajan. Ei raudat paljoa imeydy. :D

Pikkasen koholla on verenpaine, en nyt muista lukuja. Suvussa taipumusta korkeeseen verenpaineeseen, velipoika ja sisko syö molemmat lääkkeitä vaikka ovat alle nelikymppisiä ja terveitä. Toivottavasti ei ite tarviis ruveta pillereitä popsimaan tohon verenpaineeseen.

Jos on matala verenpaine, kannattaa syödä rautaa lisäravinteena (ja muutenkin kun urheilee niin se on ihan hyvä lisä). Sitä saa apteekista tai oikeestaan kai mistä vaan missä myydään lisäravinteita...

Rauta kyllä korottaa hemoglobiinia, mutta ei se vaikuta juurikaan verenpaineeseen. Raudan syöminen muutenkaan lisäravinteena ei ole järkevää, ellei sitten kärsi raudanpuutoksesta.

Hemoglobiinihan on tosi helppo mitata, terkkari iskee pikkuneulalla reiän sormenpäähän, ottaa siihen mittarin kärkeen vähän verta ja tulos tulee parin sekunnin päästä. Eli perustarkastuksessa pyytää vaan, että mitataan. Ja voi mennä vaikka vaan sitä mittauttamaan, jos haluaa tietää.

Mulla on aina, jo kakarasta lähtien ollut korkea verenpaine. Sukuvika kun suksi ei luista :( Aina olen urheillut ja syönyt hyvin, en polta tupakkia enkä ole ylipainoinen jne., ja silti on prkleen korkeat. Ottaa päähän, kun asialle ei voi itse enää mitään tehdä (siis elämäntavoilla, kun ne on jo täysin kunnossa).

Ja hemoglobiini on matala, tosin en ole moneen vuoteen sitä mitannut. Kerran on ollut alle 100! Mutta silti vointi oli täysin normaali, ei väsyttänyt, jaksoin urheilla tavalliseen tapaan jne. Enpä tiiä miksi juuri nämä arvot itsellä on niin hanurista, kun kolesteroli yms. arvot on tosi hyvät.

Verenpaineet itsellä nykyään on noin 90/55. Vähän aikaa sitten löysin vanhan neuvola lapun ja 7 vuotiaana oli ollut täsmälleen samat paineet. Kerran dietillä suolan tyhjennys vaiheessa oli 80/50 lukemat. Hemoglobiini viime mittauksessa oli 154. Olen siis mies, ikää parinpäivän päästä 28 vuotta ja salilla käynyt aktiivisesti 13 vuotta. En kärsi normaalisti huippauksista tai mistään muistakaan matalan verenpaineen "oireista".

Alapaineet pyöri 140-180 lukemissa ja yläpaineet 170-240... Lääkärin eka sanat oli "Tämä on harvinaista, yleensä juttelen sinunkaltasten kanssa tuolla teholla tai omaisten kanssa" :) Hemppari 145.
Nykyään on jo inhimillisemmät lukemat.

Mulla ennen lääkitystä oli parhaillaan verenpaineet 220/130. Hoitaja ensimmäisen mittauksen jälkeen tokaisi vain että "mittari taitaa olla rikki", toisen mittarin kohdalla kyseli että onko ollut aikaisemmin verenpainetta, ja kolmannen mittarin jälkeen uskoi jo tulokseen.
Pahimillaan hemoglobiini oli muistaakseni 80.

Tällähtkellä mennään normaaleissa n.130/70 paineissa ja hemoglobeiinit tuossa 125 tienoilla. Hb on siis miehelle alhainen vieläkin, eikä se tuosta enää nouse koskaan normaalilli tasolle (joka itsellä oli aikoinaan n.150)

Alapaine on ollut aina korkea, meinasi evätä jopa armeijaan pääsyn. Oliko lähelle sataa jopa, en muista. En ole asialla paljoa päätä vaivannut :D Liikun kuitenkin ahkerasti, ja syön terveellisesti. En edes tiedä, mitä haittaa tuosta on, kun ei kutsuntalääkäri sitä kertonut.

Hemoglobiini oli vuosi sitten 179. Vähän eri kuin ala-asteella; söin 3 vuotta rautalääkkeitä, joista ekan vuoden kolminkertaista annosta..

Rauta kyllä korottaa hemoglobiinia, mutta ei se vaikuta juurikaan verenpaineeseen. Raudan syöminen muutenkaan lisäravinteena ei ole järkevää, ellei sitten kärsi raudanpuutoksesta.

Joo niin justiinsa, sitä meinasinkin! :D Oon taas sekoillut. Mutta siis niin alhaiseen hemoglobiiniin nimenomaan auttaa tuo rauta. Mulle on lääkäri sanonut, että sitä kannattaa napsia päivttäin, mutta se varmaan johtuu siitä että mulla on aika matala tuo hemoglobiini ja siitä, että olen nainen. Vaikka en tiedä onko pieni määrä lisäravinteenakaan paha asia..? Riippuu varmaan ihmisestä.

Verenpaineet pyörii siinä yläpaine 120-140 (keskimäärin n. 134) ja alapaine 55-80 (keskimäärin n. 68), hemoglobiini on 165, syke levossa n. 65-75. Keskimääräinen verenpaine on tippunut hieman mahdollisesti seuraavien tekijöiden avulla: treenin ja lenkkeilyn aloittaminen sekä ruokavalion parantaminen. Suvussa on korkeaa verenpainetta.

Ainoa mikä hieman mietityttää on "lisälyönnit" sykkeessä, joita mittari näyttää tosi usein, kun syke on hidas ja olen levolla. Ei aina, mutta tämä syke tulee aina välillä. Pulssi on tavallaan säännöllinen, mutta joskus joka kolmas-neljäs lyönti on "kaksoislyönti", eli pulssissa tuntee toisen ensimmäistä lievemmän sykäyksen heti ensimmäisen jälkeen. Tämä kylläkin katoaa heti pienessäkin rasituksessa, kun pulssi nousee. Ehkäpä otan esille ensi kerralla kun käy lääkärillä, vaikkakin olen kyllä lukenut että vaarattomia noiden pitäisi olla.

Mulla viimeksi mitattuna verenpaine 139/96. Lääkäriäkin oikeen hämmästytti noi arvot, koska elintapojen yms. puolelta kaiken pitäisi olla kunnossa eikä suvussakaan ole todettu korkeaa verenpainetta. Olishan se kiva tietää mistä noi arvot johtuu, kun ikääkin tosiaan on vielä vähän. Hemoglobiini mulla sitten on taas liian alhainen. Leposyke pyörii siinä 40 kieppeillä, mutta heti jos vähänkin liikun pomppaa se melkeen 90:een.
Lisäksi mulla on todettu sydämessä vaaraton sivuääni.

Toivottavasti tulee oikeaan ketjuun tämä.

Onko täällä muilla ihmisillä, joilla on alhaiset verenpaineet tai tietoa/kokemusta asiasta, vinkkejä miten saisi hieman tuota ainaista huimausta ja palelua korjattua.
Oon tässä ~15-vuotiaasta (nyt 20v siis) ''kärsinyt'' matalista verenpaineista. Mitatessa paineet yleensä luokkaa 90/60 ja pulssi on ollut 35-50. Tänä aamuna mitattu viimeksi ja tulos oli 91/56 ja pulssi 41. Hemoglobiini oli viimeksi 137 g/l. Eli voisi olla ehkä parempikin? Miespuolinen henkilö siis täällä.
En tiedä onko noi mun arvot sitten mitenkään ''liian'' alhaiset oikeesti, huimaa ja väsyttää useasti, sekä palelen todella herkästi, mikä on aika ärsyttävää.
Suolaa syön vähintääkin riittävästi, kun suolaisesta tykkään ja kahvia/teetä tulee juotua paljon.

Toivottavasti tulee oikeaan ketjuun tämä.

Onko täällä muilla ihmisillä, joilla on alhaiset verenpaineet tai tietoa/kokemusta asiasta, vinkkejä miten saisi hieman tuota ainaista huimausta ja palelua korjattua.
Oon tässä ~15-vuotiaasta (nyt 20v siis) ''kärsinyt'' matalista verenpaineista. Mitatessa paineet yleensä luokkaa 90/60 ja pulssi on ollut 35-50. Tänä aamuna mitattu viimeksi ja tulos oli 91/56 ja pulssi 41. Hemoglobiini oli viimeksi 137 g/l. Eli voisi olla ehkä parempikin? Miespuolinen henkilö siis täällä.
En tiedä onko noi mun arvot sitten mitenkään ''liian'' alhaiset oikeesti, huimaa ja väsyttää useasti, sekä palelen todella herkästi, mikä on aika ärsyttävää.
Suolaa syön vähintääkin riittävästi, kun suolaisesta tykkään ja kahvia/teetä tulee juotua paljon.

Kokeile salmiakkia. Paria askia päivään :D

Kävisin kyllä mieluummin lääkärin juttusilla, jos matalat verenpaineet aiheuttaa ongelmia. Salmiakki olis varmaan maistuva hoitokeino, mutta taustalla voi olla jotain muutakin(duodecimin mukaan mm. addisonin tauti).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom