Verenpaineesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Valtzu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelinpas kysyä tällaista asiaa, kun mulla on suvussa korkeata verenpainetta ja muita sydänsairauksia, ja olen alkanut miettimään hieman omiakin lukemia. Oma verenpaineeni ei ainakaan toistaiseksi ole hälyttävän korkea, mutta systolisen ja diastolisen paineen erotus on parhaimmillaan jopa kolminumeroinen. Eli yläpaine vaihtelee 120-140 välillä ja alapaine taas on usein noin 40-50. Omasta mielestä diastolinen verenpaine on erityisen alhainen... Netistä etsiskelin jonkin verran tietoa, ja siellä sanottiin, että matala diastolinen paine on usein vanhojen ihmisten oire, kun verisuonet menettävät kimmoisuuttaan. Täytän kuitenkin reilun viikon päästä vasta 19, joten en usko että kyse olisi iästä.

Onko kellään muulla vastaavaa oiretta? Onko tästä terveyden/treenin kannalta mitään haittaa? Tunnen oloni kuitenkin hyväksi ja rautakin kulkee kiitettävästi. Olisi kuitenkin mukavaa saada mielenrauha, että onko kyseessä vika vai ominaisuus.

Millä ja miten mittaat verenpaineesi? Yksittäisistä tuloksista ei voi oikein tehdä pidempiaikaisia päätelmiä, vaan tuloksia tulee seurata useammilta mittauskerroilta vakioiduissa olotiloissa (samaan aikaan päivää, samankaltaisissa tilanteissa, samasta kohtaa mitattuna).

Miun arvio on, että mittaat halvalla automaattimittarilla, joka antaa eri tuloksen, kuin esimerkiksi manuaalinen auskultoitu mittaus.

Nyt kun se on sanottu, niin sydän- ja verisuonitaudeissa perinnöllisyys on merkittävä riskitekijä ja perinnölliset alttiudet omaavan tulisi kiinnittää erityistä huomiota koko ikänsä muiden riskitekijöiden minimoimiseen.

Ihan tollasella tavallisella verenpainemittareilla mitä yleensä kotonta ihmisiltä löytyy. Mittasin paineen istuen ja odotin pari minuuttia ennen kuin aloitin. Kyseessä ei niinkään ole yksittäinen tulos, vaan vastaavia lukemia on tullut aiemminkin, joskaan en ole noteerannut niihin millään tavalla. Nyt vain jostain syystä aloin asiaa tarkemmin miettimään...

No muut ei syö mitenkään normaalista poikkeavaa ravintoa. Välillä nyt jotain eineksiä ja pullia, mutta pääasiassa ihan itse valmistettua kotiruokaa. Alkoholinkäyttökin hyvin maltillista.

Itse taas pyrin syömään terveellisemmin, vältän edellämainittuja eineksiä ja muita huonompia hiilareita, tosin joskus harvemmin saatan hieman lipsahtaa esimerkiksi treenin jälkeen ottamaan jonkun leivoksen jos sellaista on tarjolla. :D Alkoholia en ole käyttänyt kohta vuoteen. Ruokailu koostuu päivittäin maitorahkasta, kaurahiutaleista, riisistä/pastasta/perunasta, lihasta/kanasta/kalasta, kananmunista, hedelmistä, herasta ja sen mukana kreatiini. Ennen treenejä vielä otan kupin kahvia ja Argiinia yhden scoopin.

Syötkö mitään kevyt-tuotteita tai rasvattomia tuotteita yleensäkin? Ne ovat sitten ihan vihonviimeisiä tuotteita. Poistettu rasva pitää yleensä jollain korvata ja sokeria siinä käytetään. Jos laitat vaikka esimerkki viikon syömisestä, niin siitä saa tarttumapintaa. Verikoe kertoo myös hiukan sv-tautien riskeistä. Olet vielä nuori, että pelkästään sen puolesta ei pitäisi olla mitään hätää, mutta roskaa syömällä saa kyllä kaikkeen muutosta.

En syö. Syön joka päivä hyvin pitkälti samalla kaavalla. Ainoastaan päivän toinen lämmin ateria vaihtelee, kun sitä en itse valmista. Voin pistää tähän esimerkin vaikka eilisen syömisestä.

Aamupala: 9:00 Maitorahka 125g, kaurapuuro 80g, ripaus suolaa ja voita, monivitamiini
Lounas: 12:00 Maustamaton broilerin fileesuikale 100g, täysjyväriisi 125g, 200g parsakaali
Välipala: 14:00 Maitorahka 125g, kaurahiutale 40g, banaani
Treenin jälkeen: 17:00 Whey 80 35g ja kreatiini n. 5g
Toinen lämmin ruoka: 18:00 Makaronilaatikkoa reilu satsi, salaattia, tomaattia, kurkkua yms vihreätä
Välipala 2: 20:00 Maitorahka 250g, kaurahiutale 40g
Iltapala: 23:00 4 kananmunaa, 10g rypsiöljy, banaani, sinkki, mankku, b-vitskut ja unta kaaliin.

Maitorahkaan makua antamaan käytän nestemäistä steviaa pari tippaa. Makrot on about 160-170g prodee, 300g hh ja rasvaa 50-60g. Kalorit about 2500. Oon about 172cm lyhyt ja painoa 73-75kg päivästä riippuen. Tarkotus maltillisilla plussilla olla. Rasvat ehkä noin 13%, vähän saattaa olla yli tai alle, paha sanoa. :)

No jokaisen oma asia varmasti miten syö ja miten joku sopii itselle. Minulle noin kovat hiilari määrät ei sopisi ollenkaan. Itse lisäisin rasvan määrää ja vähentäisin hiilareita. Jos korvaisi makarooneja ja riisiä kasviksilla ja liha olisi rasvaisempaa. Rypsiöljyn vaihtaisin kylmäpuristettuun neitsyt oliiviöljyyn tai kookosöljyyn. Rypsiöljyssä on aika huono omega-3/6 suhde. Se on omiaan nostamaan tulehdusarvoja kropassa. Ennenkuin joku alkaa huutamaan, että ei rasvaa syömällä jaksa käydä salilla, niin todettakoon, että käyn itse salilla ja minulla rasvan määrät ruuasta on 50-70 % itselle ainakin tämä on parempi. Joillekin muille ei välttämättä. Tässä muuten hyvä juttu miten joku kaveri veti 5000kcal vähähiilarisella 21 päivää. Vanhan uskomuksen mukaan olisi pitänyt lihoa ja kerätä rasvaa, mutta mitenkäs kävikään.

http://live.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/

EDIT: Tosin minähän en tiedä onko salikäymisesi tämänhetkinen tarkoitus bulkata vai mennä samalla kokoajan. Bulkissa sitä hiilaria Toki tarvitsee sitten vähän eri lailla.

Back
Ylös Bottom