Verenpaine?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Boosteri sanoi:
Mun verenpaine oli 182/84 eli "aika" korkee (lääkärin sanojen mukaan). Ja viikonpäästä toinen lääkäri mittas ni se oli 142/62 sekin sano että: "sulla on verenpaineet koholla," Mistä johtuu?

Eli seuraavia syitä voi olla korkeaan verenpaineeseen:

-perusterveyden tila (heikko=korkea verenpaine)
-ylipaino
-alkoholin käyttö
-stressi (jännitys)
-hyvin suolapitoinen ja rasvainen ravinto
-yöunen vähyys /epäsäännöllisyys
-perinnölliset tekijät
-joku tauti esim. verenpainetauti
-myös tupakka nostaa hetkellisesti verenpainetta

Ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti suolankäyttöön, sillä runsas suolansaanti nostaa verenpainetta.
Mieti, mikä on itelläsi noista mahdollinen tekijä(t).

Pii sanoi:
:offtopic: Heh... mummolääkäri se minullakin kutsuntatarkastuksessa aikoinaan oli kuulevinaan sydämmestä jonkin "sivuäänen"
Sen jälkeen on tullut ko. pumpusta otettua erinnäisiä käyriä työtarkastuksissa..ym:ssa tilanteissa eikä ole mitään ylimääräistä klonksuntaa kuulunut...
Olisikohan kyseessä sama mummo mikä minullakin oli...>20 v sitten :D

Sama mummohan se siellä oli jo varmaan menny eläkeikä ohi tosta vaan.. :D

lepex

se mun "vaikuttava" tekijä oli se terkkarin jännitys...

Verenpainetta ei myöskään kannattane heti treenin jälkeen mitata, silloin se on taatusti kohollaan.

Tuli tossa mieleen vielä..
:offtopic:
Vaikuttaiskohan toi mun 5 treeniä viikossa mitenkään tähän kyseiseen asiaan?
Ohjelma:
ti ja to potkunyrkkeily reenit ja kolme puntti treeniä viikossa vaihtelevin päivin mutta yleisesti ke, pe, su

Boosteri sanoi:
Mun verenpaine oli 182/84 eli "aika" korkee (lääkärin sanojen mukaan). Ja viikonpäästä toinen lääkäri mittas ni se oli 142/62 sekin sano että: "sulla on verenpaineet koholla,"
Mistä johtuu? Olen treenannut kunnolla n. 2,5 vuotta salilla ja potkunyrkkeilyä. Nämä uutiset eivät ole vaikuttaneet treeneihin ollenkaan kuntoon/kestävyyteen. Jos jollain on kokemuksia olisi mukava kuullla mistä johtuu.

Itselläni on ongelmia ollut verenpaineen kanssa ja siksi asiaan on tullu jonkun verran perehdyttyä. Mielestäni (en siis ole mikään sairaanhoitaja, lääkäri tms.) alapaineesi (84) on ihan hyvä ikäisellesi. Nuorilla paineet voivat olla hieman korkeammalla kuin vanhemmilla, eikä tämä ole huolestuttavaa. Alapaine ei suuremmin käsittääkseni heilahtele, yläpaineeseen vaikuttaa jännittäminen, stressi jne. Ja se voi vaihdella paljonkin. Ihmeellistä, että lääkäri on sanonut verenpaineesi olevan koholla, koska ei se ainakaan ton toisen (142/62) perusteella sitä ole! Ihanteellinen alle 120/80! Ja yläpaineeseenhan jännittäminen vaikuttaa paljonkin, joka kohdallasi varmaan on ollut kyseessä! Ikääkään sinulla ei ole kuin 17 v.
Voihan sitä verenpainetta käydä mittauttamassa vaikka viikon välein kuukauden ajan, jos se huolestuttaa! Katsot sitten, mille tasolle se asettuu ja onko aihetta huoleen. Ja voihan olla, että jos on ihan rääkkitreenit vetänyt edellisenä iltana ja seuraavana päivänä menee mittaukseen, niin alapainekin voi heilahdelle, en tiedä... Kannattaa kysyä lääkäriltä, EI SIIS NIILTÄ SAIRAANHOITAJILTA TMS, KETKÄ MITTAUKSIA YLEENSÄ TEKEE. Olen huomannut, että heidän kommenteista ei tule hullua hurskaammaksi! Lääkäriltä saa varmasti myös asiantuntevampia komentteja.

edit: Verenpaine on lievästi kohonnut, kun arvot ovat 140-159/90-99.

Unikko sanoi:
Itselläni on ongelmia ollut verenpaineen kanssa ja siksi asiaan on tullu jonkun verran perehdyttyä. Mielestäni (en siis ole mikään sairaanhoitaja, lääkäri tms.) alapaineesi (84) on ihan hyvä ikäisellesi. Nuorilla paineet voivat olla hieman korkeammalla kuin vanhemmilla, eikä tämä ole huolestuttavaa. Alapaine ei suuremmin käsittääkseni heilahtele, yläpaineeseen vaikuttaa jännittäminen, stressi jne. Ja se voi vaihdella paljonkin. Ihmeellistä, että lääkäri on sanonut verenpaineesi olevan koholla, koska ei se ainakaan ton toisen (142/62) perusteella sitä ole! Ihanteellinen alle 120/80! Ja yläpaineeseenhan jännittäminen vaikuttaa paljonkin, joka kohdallasi varmaan on ollut kyseessä! Ikääkään sinulla ei ole kuin 17 v.
Voihan sitä verenpainetta käydä mittauttamassa vaikka viikon välein kuukauden ajan, jos se huolestuttaa! Katsot sitten, mille tasolle se asettuu ja onko aihetta huoleen. Ja voihan olla, että jos on ihan rääkkitreenit vetänyt edellisenä iltana ja seuraavana päivänä menee mittaukseen, niin alapainekin voi heilahdelle, en tiedä... Kannattaa kysyä lääkäriltä, EI SIIS NIILTÄ SAIRAANHOITAJILTA TMS, KETKÄ MITTAUKSIA YLEENSÄ TEKEE. Olen huomannut, että heidän kommenteista ei tule hullua hurskaammaksi! Lääkäriltä saa varmasti myös asiantuntevampia komentteja.

edit: Verenpaine on lievästi kohonnut, kun arvot ovat 140-159/90-99.

Juuri näin on asia, koska kun eilen kävin lääkärissä (mittauttamassa verenpaineen) niin verenpaine oli 140/60. Ja nyt vaan odotellaan sairaala tutkimuksia ja sieltä sitten kutsunta tarkastukseen!!

Ite vetäsin kutsuntatarkastuksiin kyykkytreenin jälkeen ja tulokset oli mahtavat ~200/70.. Sitten mulla on vielä synnynnäinen sivuääni ni jouduimpa jatkotutkimuksiin.. Jouduin käymään mittauttamassa noita paineita ja mulle heitettiin kiinni sellanen verenpainemittari, mikä oli tossa kädessä kiinni koko päivän jne.. Siellä lääkärissä paineet jotain 160/70. Sit siinä mittarissa mikä mittaili tunnin välein koko vuorokauden paineet oli jotain 125-140/55-65 et jännittämisen piikkiin meni mulla noi siinä tarkastuksessa..

Sain A-miehen paperit kun ne ei löytäny mitään vaikka kävin ties missä laitteissa mittauttamassa sydäntä jne.. Eli pointti on se, että pitäis saada mitattua noi paineet jossain stressittömässä tilassa niin tulee oikeat lukemat.

Meilläkin on oma mittari ja tässä koko edellisen viikon kattelin noita paineita ja alapaine oli joka kerta 57-62 ja yläpaine 120-126. :)

Mige sanoi:
Ite vetäsin kutsuntatarkastuksiin kyykkytreenin jälkeen ja tulokset oli mahtavat ~200/70.. Sitten mulla on vielä synnynnäinen sivuääni ni jouduimpa jatkotutkimuksiin.. Jouduin käymään mittauttamassa noita paineita ja mulle heitettiin kiinni sellanen verenpainemittari, mikä oli tossa kädessä kiinni koko päivän jne.. Siellä lääkärissä paineet jotain 160/70. Sit siinä mittarissa mikä mittaili tunnin välein koko vuorokauden paineet oli jotain 125-140/55-65 et jännittämisen piikkiin meni mulla noi siinä tarkastuksessa..

Näin kävi myös mulle ja nyt on kesäkuussa edessä toi mittari käteen homma... ja sen jälkeen vielä uusivat sen kutsuntatarkastuksen

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Boosteri sanoi:
Näin kävi myös mulle ja nyt on kesäkuussa edessä toi mittari käteen homma... ja sen jälkeen vielä uusivat sen kutsuntatarkastuksen

Juu, ite en joutunu tohon uusintatarkastukseen kun ne ei sit löytäny mitään. Vitunmoinen masiina se mittari muuten, tunnin välein alkaa kiristeleen ihan vitusti ja sama jatkuu yöllä, nuku siinä sitten.. Helvetistä koko vehje sanon minä.. Ajoin autolla kotiin sairaalasta ja pitää olla käsi rentona kun se mittaa ja olin liikennevaloissa kun se mittas niin suunnilleen kiveksillä ja hampailla piti ohjailla autoa :jahas:

Onhan se hyvä et noi tutkitaan, koska jos jotai löytyis ni vois ajoissa alkaa korjaileen, mut eiköhän se siitä :thumbs:

Mige sanoi:
Onhan se hyvä et noi tutkitaan, koska jos jotai löytyis ni vois ajoissa alkaa korjaileen, mut eiköhän se siitä :thumbs:

Treenata aion ainaki ihan normaalisti vaikuttaakohan se mitenkään..?
Ajattelin kysyä ku on joku jolla oli sama "ongelma".
Nyt vaan jäädään odottelemaan lääkäriä.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei verenpaineesi ole mitenkään erityisen korkea, vaan ihan ok. Käsitin että olet armeijaa varten käyny tarkastuksissa? Voi olla, että ne on siellä sitten tosi tarkkoja terveyden suhteen, ettei vaan sitten intissä käy jotain. Pienikin mahdollisuus tällaiseen suljetaan näin pois, ettei vika sitten oo niitten, jos jotain käy, mikä ehken liittyy verenpaineeseesi.

Eikä tuo paine treeniin vaikuta mitenkään. Itselläni verenpaine on samoissa lukemissa (reilu 80/jotain 130). Ei tietty ole vertailukohtaa alempaan paineseen, mutta hyvin on menny näilläkin paineilla! Jos paineet on ihan katossa, niin kai sitten riskit johonkin 'verisuonen repeämään päässä' tms. on. Olen käsittänyt, että varsinkin punttitreenin aloittamisesta tulisi keskustella lääkärin kanssa, mikäli verenpainetta sattuu olemaan. Onhan punttaus tietty sellaista 'pää punasena' äheltämistä, mikä yhdistettynä korkeaan verenpaineeseen on riskialtista.

Unikko sanoi:
Edelleen olen sitä mieltä, ettei verenpaineesi ole mitenkään erityisen korkea, vaan ihan ok. Käsitin että olet armeijaa varten käyny tarkastuksissa? Voi olla, että ne on siellä sitten tosi tarkkoja terveyden suhteen, ettei vaan sitten intissä käy jotain. Pienikin mahdollisuus tällaiseen suljetaan näin pois, ettei vika sitten oo niitten, jos jotain käy, mikä ehken liittyy verenpaineeseesi.

Joo armeijaa varten kävin tarkastuksissa ja sen takia ne laitto jatko tutkimuksiin, mutta jos olis normaali tarkastus ollu ni lääkäri sanokin ettei mitään jatko tutkimuksia olis tehty. Nämäkin sen takia ettei tarvitse käydä syyttelemän mitään tahoa jos siellä joku kuolla kuukahtaa..

Unikko sanoi:
Eikä tuo paine treeniin vaikuta mitenkään. Itselläni verenpaine on samoissa lukemissa (reilu 80/jotain 130). Ei tietty ole vertailukohtaa alempaan paineseen, mutta hyvin on menny näilläkin paineilla! Jos paineet on ihan katossa, niin kai sitten riskit johonkin 'verisuonen repeämään päässä' tms. on. Olen käsittänyt, että varsinkin punttitreenin aloittamisesta tulisi keskustella lääkärin kanssa, mikäli verenpainetta sattuu olemaan. Onhan punttaus tietty sellaista 'pää punasena' äheltämistä, mikä yhdistettynä korkeaan verenpaineeseen on riskialtista.

Vaikuttaa ja palautumis päivänä ei kannata mennoä mittauttaa paineita :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom