Mun kanssa samalla salilla käy vanhempi herrasmies (>60v). Hän valitteli, että lääkärintarkastuksessa todettiin verenpaineen nouseen entisestä 120:stä (yläpaine) 200:aan. Kuulemma ainoa ero entisiin tapoihin on, että hän on alkanut käyttämään maltodekstriiniä yhden kahvikupillisen päivässä palautumiseen (kaveri on old-school treenaajia, jotka vetävät perusruualla, joten lisäravinteet ovat aivan uutta. Maastanostosta tulee kuitenkin kiitettävät vajaa 200kg, joka mielestäni on aika hyvin, vielä kun huomioi, että kaveri on yli 190 pitkä ja painaa arviolta n. 75kg - eli todella laiha). Lepopulssi on normaali (reilu 50 istuen), joten ylikunto ei liene kyseessä. Hän pyysi minua selvittämään, että voiko syy olla maltodekstriinissä.
Kysynkin nyt arviotanne, arvon Pakkotoistolaiset. Onko syynä nousseeseen verenpaineeseen mielestänne:
a) maltodekstriinin käytön aloittaminen (onko tästä tutkimustuloksia)
b) epäonnistuneesti mitattu verenpaine (lääkäri ei kuulemma mitannut kuin kerran ja oli mielestään varma mittaustuloksesta)
c) joku muu, mikä?
Mielellään kaipaisin myös mielipiteillenne perusteluja. Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia? Joskus kohonneesta verenpaineesta on syytelty kreatiinia, mutta se ei voi tässä tapauksessa olla kyseessä.
Kysynkin nyt arviotanne, arvon Pakkotoistolaiset. Onko syynä nousseeseen verenpaineeseen mielestänne:
a) maltodekstriinin käytön aloittaminen (onko tästä tutkimustuloksia)
b) epäonnistuneesti mitattu verenpaine (lääkäri ei kuulemma mitannut kuin kerran ja oli mielestään varma mittaustuloksesta)
c) joku muu, mikä?
Mielellään kaipaisin myös mielipiteillenne perusteluja. Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia? Joskus kohonneesta verenpaineesta on syytelty kreatiinia, mutta se ei voi tässä tapauksessa olla kyseessä.
Kuinkahan paljon on kulunut aikaa mittausten välissä ? Noin suuren muutoksen ei uskoisi tulevan aivan hetkessä, enkä lähtisi maltosta tekemään syyllistä. Mun ääneni menee mittausvirheelle.