Verenpaine ja maltodekstriini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juza76
  • Aloitettu Aloitettu
Mun kanssa samalla salilla käy vanhempi herrasmies (>60v). Hän valitteli, että lääkärintarkastuksessa todettiin verenpaineen nouseen entisestä 120:stä (yläpaine) 200:aan. Kuulemma ainoa ero entisiin tapoihin on, että hän on alkanut käyttämään maltodekstriiniä yhden kahvikupillisen päivässä palautumiseen (kaveri on old-school treenaajia, jotka vetävät perusruualla, joten lisäravinteet ovat aivan uutta. Maastanostosta tulee kuitenkin kiitettävät vajaa 200kg, joka mielestäni on aika hyvin, vielä kun huomioi, että kaveri on yli 190 pitkä ja painaa arviolta n. 75kg - eli todella laiha). Lepopulssi on normaali (reilu 50 istuen), joten ylikunto ei liene kyseessä. Hän pyysi minua selvittämään, että voiko syy olla maltodekstriinissä.

Kysynkin nyt arviotanne, arvon Pakkotoistolaiset. Onko syynä nousseeseen verenpaineeseen mielestänne:

a) maltodekstriinin käytön aloittaminen (onko tästä tutkimustuloksia)
b) epäonnistuneesti mitattu verenpaine (lääkäri ei kuulemma mitannut kuin kerran ja oli mielestään varma mittaustuloksesta)
c) joku muu, mikä?

Mielellään kaipaisin myös mielipiteillenne perusteluja. Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia? Joskus kohonneesta verenpaineesta on syytelty kreatiinia, mutta se ei voi tässä tapauksessa olla kyseessä.

c) Malto ei varmasti nosta verenpainetta. Sillä voi olla alkamassa joku verenpainetauti tai sit sillä vaan sattui olemaan sellainen päivä et verenpaine on koholla (flunssaa on liikkellä).

Verenpaine on helppo mitata myös päin vittuja ja siinä voi esiintyä aika paljon ihan sattumankin varaista vaihtelua. Itse asiassa, koskaan (pl. ehkä jotkut hätätilapotilaat...) ei pitäisi yhteen mittaukseen luottaa, oli tulokset mitä tahansa. Ja etenkin, jos tuollaisia lukemia tulee, PITÄISI verenpaine mitata uudelleen, vaikka parin minuutin kuluttua.

Kannattanee käydä uusinta mittauksessa...ja mikäli mahdollista, jonkin toisen henkilön suorittamana.
Verenpaine voi myös todella olla jollakin yksittäisellä mittauskerralla kohonneena, mutta että noinkin korkeaalle pompannut...panee epäilemään mittausta.

Rankka sokerinsyönti voi kyllä olla osasyyllinen...jos verenpaine alkaa hiljalleen hiipimään ylös...mutta tämä prosessi vie kyllä pidemmän aikaa.
Mekanismi voisi edetä seuraavasti...usein toistuvat voimakkaat insuliinipiikit...sokerin syönnistä johtuvat...kehittävät insuliiniresistenssin...ja ajan kanssa II-tyypin diabeteksen...tällöin verensokeri kohoaa syönnin jälkeen liian ylös, joka tilana on elimistölle erittäin haitallinen...korkea verensokeri vaurioittaa verisuonistoja (ym. elimiä)...jolloin verisuonten kimmoisuus heikkenee ja verenpaine kohoaa.

Kahvikupillinen maltoa on kyllä aika raju määrä...kannattaisi ehdottomasti punnita...palkkariin tuskin hänkään 30-40 grammaa enempää sitä tarvitsee...itse mm. punnitsen 40g hilaria palkkariini...ja kovana treenipäivänä kun isoja lihaksia oikein tosissaan rääkkään, otan juuri ennen treeniä 20g hilaria...(protskun seassa)
(Voipi tietysti olla, että 40g maltoa on juuri tuon kahvikupillisen verran...itsellä on käytössä panimosokeri (glukoosia) joka on varsin raskasta kamaa...n. ½-desiä painaa tuon 40g)

Muulloin maltoa, tai mitään muutakaan nopeasti imeytyvää hiilihydraattia ei kannata ottaa...parhaan palautumisen saa hitailla tasaisen verensokerin pitävillä hiilihydraateilla.

Juza76 sanoi:
todettiin verenpaineen nouseen entisestä 120:stä (yläpaine) 200:aan.

Aikamoinen nousu tosiaan :eek: Kuinkahan paljon on kulunut aikaa mittausten välissä ? Noin suuren muutoksen ei uskoisi tulevan aivan hetkessä, enkä lähtisi maltosta tekemään syyllistä. Mun ääneni menee mittausvirheelle.

Itse seuraan myös verenpainettani ja olen huomannut melko suuria vaihteluja peräkkäin (välissä muutama min) tehtyjen mittausten välillä. Ensimmäinen mittaus saattaa antaa tuloksen 90/150, toinen 90/130 ja kolmas 75/125. Vaihtelut todennäköisesti johtuvat minulla todetusta "valkotakkiverenpaineesta", eli jännitän mittausta -> paineet ja pulssi nousevat.

Kannattaa hommata oma mittari ja seurailla sillä kotona. Ihan ok mittareita saa 30-100e. Olen itsekin huomannut että vaihtelua esiintyy ajoittain ihan peräkkäin suoritetuilla mittauksilla jonkun verran kuten tuossa edellä jo mainittiinkin. Pari arvoiltaan samansuuntaista mittausta peräkkäin niin jotta saa suht. luotettavan tuloksen.

Ribee sanoi:
desi maltoa painaa jotain 50g... jos siis pienestä kahvikupista puhutaan niin eihän se nyt kovin paljoa ole.

Kuvittelen, että kyseessä tosiaan on tuo "oikea" kahvikuppi eli n. 1 dl kuppi eikä tämä suomalainen 2 - 2,5 dl kahvikuppi.

Trebla sanoi:
Aikamoinen nousu tosiaan Kuinkahan paljon on kulunut aikaa mittausten välissä ? Noin suuren muutoksen ei uskoisi tulevan aivan hetkessä, enkä lähtisi maltosta tekemään syyllistä. Mun ääneni menee mittausvirheelle.

Ei ole käsitystä aikavälistä mittausten välillä, mutta en usko kovin pitkä olevan (kaveri pitää hyvää huolta terveydestään). Lisäksi hänellä on kuulemma yleisesti suvussa matala verenpaine, joka lisää epäilyitä tuon mittauksen oikeellisuudesta.

Kerron kaverille terveisiä, että kannattaa käydä mittaamassa verenpaineet uudestaan.

Back
Ylös Bottom