Verenluovutukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja o_virta
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toista kertaa kävin itse, ja aion käydä jatkossakin aina kun on tilaisuus.

Intissä kävin luovuttamassa vuosi sitten. A-verta.

Ehkä siitä hieman freesimpi olo tuli, ei ainakaan heikottanut. Kesän mittaan ajattelin käydä uudelleen.

Kahdesti vuodessa tulee käytyä, yleensä joulun ja juhannuksen tienoilla.

modified sanoi:
Joo, mutta ne O rh- kaverit sentään pelastaa henkiä joka päivä.

AB-veriryhmään kuuluvien luovuttajien veri takaa sen, että sitä käyttämällä 0-veriryhmän verta voidaan säästää ikäänkuin pahan päivän varalle (suhteellisen nopeaahan tuo verivaraston vaihtuvuus on). Luovuttaminen on käytännössä siis aivan yhtä hyödyllistä.

Kolmesti olen luovuttanut, ja tarkoitus olisi taas mennä lähiaikoina. Useamman tekstarin olen veripalvelusta saanut tämän vuoden aikana, että juuri minun veriryhmän verta (B+) tarvitaan, vaikkei ole edes kovin harvinainen ryhmä.

Luovutuspäivänä en käy salilla, mutta seuraavana päivänä olo on jo ihan normaali, joten mun mielestä luovuttaminen ei edes sotke treenejä. Kaikki siis luovuttamaan, hop hop :)

Vapaaehtoinen luovuttaminen on hyvä asia, koska jos veren luovutuksesta saisi maksun, lisäisi se todennäköisesti riskejä kun kaiken maailman narkkarit kävis HIV-vertaan luovuttamassa rahan takia. Kyllähän veri silloinkin toki tutkittaisiin, mutta ainankin epämääräisen veren määrä lisääntyisi (luulisin).

Kävin tuossa pari kuukautta sitte luovuttamassa ja kyllä oli raskas homma. Luovutuksessa tuli kauhea heikotus joka jatkui kauan. Viikon kuluttua luovutuksesta olo oli yhä heikko. Mulle se ei ainakaan sopinut ollenkaan.

Muutama viikko sitten kävin ekaa kertaa luovuttamassa.

Ei ollut mitenkään heikko olo luovutuksen jälkeen ja oli kuitenkin nopeahko luovutus niin ei mitään ongelmaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom