Verenkierto ja sen parantaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tales
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, elikkäs.

Olen kärsinyt heikosta verenkierrosta jo noin 1,5v, tai siitä lähtien olin huomaavinani minulla kyseistä ongelmaa. Kädet sinertää, jos on vähänkään kylmempää, palelee, ja talvisin myös kädet kuivuvat hiekkapaperiksi. Nyt tuo vaiva on hieman hellittänyt, kun kelit ovat lämmenneet. Terveydenhoitajalta vuosi sitten kyselin asiasta, sanoi että mulla on herkät verisuonet eikä sittemmin lopetettu röökin käryttäminen auttanut ainakaan asiaa. Onko kellään vastaavia ongelmia?

Onko olemassa jotain keinoa jolla verenkiertoa voisi "kehittää?" Onko joillain ruoka-aineilla edistävää/huonontavaa vaikutusta? Entä aerobinen? Juoksemassa olen käynyt muutaman viikon ajan 2krt/vk ennen aamupalaa.

Kiitos jos joku osaa neuvoa :).

edit. Onko näkyvä/voimakas hiussuonisto merkki hyvästä verenkierrosta? Miten sitä voi kehittää?

Aleley sanoi:
Joo, elikkäs.

Onko olemassa jotain keinoa jolla verenkiertoa voisi "kehittää?" Onko joillain ruoka-aineilla edistävää/huonontavaa vaikutusta? Entä aerobinen? Juoksemassa olen käynyt muutaman viikon ajan 2krt/vk ennen aamupalaa.
QUOTE]

Mää nyt jotain vastailen ku muut kerta ei oo kommentoinut.

Enpäs nyt ole varma onko tuosta muuta haittaa kuin että vähän epämiellyttävä vaiva... Ääreisverenkierto on monella (pitkällä) ihmisellä heikkoa. Asiaan vaikuttaa myös arkiaktiivisuutesi, eli kuinka paljon liikuttelet raajojasi päivän mittaan. Esimerkkinä jos istut pari tuntia tietokoneella, niin hiirikäsi saattaa muuttua tosi kylmäksi, mutta toinen käsi normaali.

Anemia vaikuttaa asiaan myös, oletko mittauttanut hemoglobiinisi? Syö rautavalmisteita ja c-vitamiinia jos kärsit anemiasta. Tarkista ruokavaliosi muutenkin, kasviksia (vihreitä) lisää (maksa, ja liharuoat sisältävät myös paljon rautaa), jotta saa rautaa ja vitamiineja

Tietenkin liikkuminen vilkastuttaa verenkiertoa. Kahden aerobisen lisäksi koita muistaa liikuttaa raajoja pitkin päivää. Käsien pyörittely yms. auttaa. Mikäli lihaksesi ovat jumissa, verenkierto heikkenee. Huomioi siis myös venyttely.

Reilu proteiini ja säännöllinen syöminen (ml. kunnon aamiaiset) lämmittää itsellä kroppaa mukavasti. Voisin vaikka lyödä vetoa, että sulla ei ole ruokavalio ihan kunnossa. Voit myös kokeilla käyttää voimakkaampia mausteita ja juoda/syödä lämmintä tavaraa.

Itsellä myös tunnin reipas aamukävely rasvanpolttosykkeellä toimii.

Vai että pitkienHemoglobiinin voisin käydä mittaamassa ensi tilassa terkkarilla. Tuosta syömisestä, en näkisi senkään olevan aivan pielessä... Noin 5 runsasproteiinista ateriaa päivässä ja välipalat päälle jos jää nälkä. Toisaalta olen ollut vähän huono liikkumaan niin kauvan kuin muistan(nyt on tullut parannusta :), että jos johtuisi siitä. Tiedä häntä.

Käyn kuitenkin perjantaina mittaamassa hemoglobiinin, raportoin sitten lisää...

Zentic sanoi:
Ota Omega kapseleita ruokavalioosi. Eikös ne Omega rasvahapot vaikuta verenkiertoon?
¨
Joka ilta ennen nukkumaanmenoa olen ottanut 2kpl pirkka-kalaöljykapseleita ja 2-3rkl oliiviöljyä...

Mulla on aina lämpöistä silloin, kun ohjelmassa on paljon juoksukilometrejä. Jos siis juoksen paljon ja syön paljon, niin voin talvellakin nukkua esim. ikkuna raollaan ilman peittoa alasti. Heti kun vähennän syömistä tai aerobista, niin alkaa palella. Dieetillä täytyy keväälläkin vetää peitto korviin, joten ero on aika suuri.

Kokeile lisätä syömistä reippaasti ja vedä kevyt 5km lenkki esim. ti-to ja la-su eli 5 päivää viikossa. Jo viikossa pitäisi tilanteen muuttua.

Joo, olen tullut lopputulokseen, että heikko verenkiertoni on puhtaasti elämäntavoista johtuvaa. Nyt kun olen lenkkeillyt, saunonut ja käynyt salilla säännöllisesti hiussuonisto on alkanut tulla hieman esiin ja välillä ihan spontaanisti alkaa hikoiluttamaan. En tiedä mikä vaikutus useasti viikossa tapahtuvalla juoksemisella on lihaskehitykseen, mutta jos kokemukset ovat näin positiivisia niin en vaihda sitä pois.

Ja onhan se kiva kun rasvaakin saattaa hyvässä lykyssä jäädä lenkkipoluille :).

Hei, siitä on kyllä jo aikaa, kun olette tänne kirjoitelleet tuosta verenkierron parantamisesta. Itselläni ainakin on ruvennut veret kunnolla kiertämään, kun olen aina iltaisin laittanut toiseen vatiin kylmää ja toiseen kuumaa vettä (ei tietenkään tulikuumaa). Sitten käyttänyt vuorotellen niissä jalkoja, joka parantaa huomattavasti veren liikkumista. Tässä oli tällainen pieni vinkki. Kannattaa kokeilla, jos on varsinkin pintaverenkierron kanssa ongelma. mm.varpaiden palelua jne.

Hei, siitä on kyllä jo aikaa, kun olette tänne kirjoitelleet tuosta verenkierron parantamisesta. Itselläni ainakin on ruvennut veret kunnolla kiertämään, kun olen aina iltaisin laittanut toiseen vatiin kylmää ja toiseen kuumaa vettä (ei tietenkään tulikuumaa). Sitten käyttänyt vuorotellen niissä jalkoja, joka parantaa huomattavasti veren liikkumista. Tässä oli tällainen pieni vinkki. Kannattaa kokeilla, jos on varsinkin pintaverenkierron kanssa ongelma. mm.varpaiden palelua jne.
Tuota samaa kylmäkuuma-vesijuttua kannattaa kokeilla ihan myös suihkussakin koko kropalle.

Kaikista luonnollisin vaihtoehto tuohon on olla ulkona kylmässä säässä.. Armeijassa tämä kerrottiin/opetettiin ja toimii varmasti.. Parin viikon aikana ero on huomattava. Tunnin pari joka päivä kirpeässä säässä niin ei palele ainakaan enään NIIN paljon mitä aikaisemmin.

päivää

Minulla on kanssa ollu huono pintaverenkierto käsissä, jätyy käet aina ulkona.

VArsinkin kun mutteroi jotain, alkaa vituttaan näin pitemmän päälle, mikä voisi auttaa. liikun ja syön hyvin mutta käsien veren kierto on vähän huonohko

Jos lumihankeen hyppää saunasta ja menee takaisin niin takuuvarmana alkaa veri kiertämään :D

Myös oikeen kunnolla ensin kädet ja jalat jäädyttämällä tunnottomaksi ja sen jälkeen lämmittämällä saa sormet turpoamaan niin että sattuu :whip:

Näitä ei ainakaan vielä mainittu. Itsellä vaikuttaa sisälämpötila sikana, jos on n. 20-21c niin aina toinen käsi kylmä tai osa sormista, sitten kun on 22-23 niin kaikki pysyy lämpöisenä..

Back
Ylös Bottom