Venyttelystä?

Mikä olisi optimaalisin aika venytellä lihakset? Omalla kohdallani teen siis alkuverryttelyn sekä venyttelen sen päivän treenattavat lihat kuntoon ennen treeniä. Hauis ja ojentajatreenien (supersarjat) välillä venyttelen niitä pikkuisen, mutta esim. jalkoja ja selkää ei tule venyteltyä treenin välillä. Venyttelen myös kevyesti treenin jälkeen treenattavat lihakset sekä vielä 3h myöhemmin treenin jälkeiset paikat kunnolla, onko ok?

Oikea käsi meikäläisellä tuntuu lavoista olevan hemmetin jäykkä eli esim. käsienpyöräytyksessä ym. sen tapasissa liikkeissä ei kunnolla veny/mene suoraan vaan joutuu vähän vinossa pyörittämään. Onko mahdollista saada tuota avattua paremmin? Samaisessa oikeassa kädessä (kainalossa, liereälihas?) tuntuu myös joskus kipua esim. kulmasoutua ja ylätaljaa (eteen ja taakse) tehdessä. Veikkaan, että toi kireys johtuu juuri siitä että oikea käsi ei vain veny kunnolla, koska mistään rasitusvammasta tai tälläisestä tuskin on kyse kun muuten se ei vaivaa.

tähän samaan threadiin voisin heittää pienen kyssärin.
Eli fysioterapeutti sano mulle että syvävenytykset on huuhaata ja niistä ei ole mitään hyötyä. Venytys pitäisi tehdä pumppaavana jolloin lähtisi aineenvaihdunta liikkeelle -> palautuminen nopeampaa. Voisko joku selittää mulle mitä hyötyä on syvävenytyksistä?

Kuuraparta sanoi:
tähän samaan threadiin voisin heittää pienen kyssärin.
Eli fysioterapeutti sano mulle että syvävenytykset on huuhaata ja niistä ei ole mitään hyötyä. Venytys pitäisi tehdä pumppaavana jolloin lähtisi aineenvaihdunta liikkeelle -> palautuminen nopeampaa. Voisko joku selittää mulle mitä hyötyä on syvävenytyksistä?

Mun käsittääkseni noita lyhyitä ja "pumppaavia" venytyksiä tehdään heti suorituksen jälkeen palauttavina venytyksinä, mutta syvävenyttelyt tehdään 1-3 tunnin kuluttua suorituksesta, kun elimistö on ehtinyt palautua suurimmasta rasituksesta (huom: lihakset kuitenkin vielä vähän lämpöiset). Ja syvävenytyksiä tehdään siksi, että saisi lisää venyvyyttä, notkeutta jne miten nyt kukakin sen tahtoo sanoa.. :D

Tähtityttö sanoi:
Mun käsittääkseni...

eli mutu tuntumalla mennään... kellään ei näytä olevan asiasta varmaa tietoa :)
lähinnä toi syvävenytys kiinnostaa että miksi sitä pitäisi tehdä? Olen kyllä saanut monen monta luentoa noista pumppaavista venyttelyistä :jahas:

Kuuraparta sanoi:
eli mutu tuntumalla mennään... kellään ei näytä olevan asiasta varmaa tietoa :)
lähinnä toi syvävenytys kiinnostaa että miksi sitä pitäisi tehdä? Olen kyllä saanut monen monta luentoa noista pumppaavista venyttelyistä :jahas:

On kyllä ihan varmaa tietoa, siis mitä ihan hierojana olen asiasta oppinut. Mutta ainahan on se riski, että on käsittänyt jotain väärin, eli siksi "mun käsittääkseni". :D :D

Olen kyllä Tähtitytön kanssa samaa mieltä. Syvävenytykset on tarkoitettu parantamaan venyvyyttä ja ne niin sanotut staattiset venytykset on tarkoitettu palautumiseen ja lämmittelyyn.

Mikäs se linkki oli missä oli monia eri venytyksiä monille eri lihaksille, koko kropalle. Suomenkielinen oli sivusto.

Back
Ylös Bottom