Venyttelyjärjestys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Replay
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi olla jo hifistelyäkin, mutta kysyn kuitenkin.

Joskus olen jostain oppinut, että kun venytellään, venytellään ensin isot lihakset ja sitten pienet sekä ensin ojentavat ja sitten koukistavat lihakset. Suurin piirtein näin on mennyt: Etureisi, takareisi, pohkeet, pakarat, reiden lähentäjät, alaselkä, yläselkä, hartiat, kädet ja kyljet jossain välissä.

Googlailun seurauksena tuli vastaan sivu jossa kerrottiin lähes päinvastaista:

As a general rule, you should usually do the following when putting together a stretching routine:

stretch your back (upper and lower) first
stretch your sides after stretching your back
stretch your buttocks before stretching your groin or your hamstrings
stretch your calves before stretching your hamstrings
stretch your shins before stretching your quadriceps (if you do shin stretches)
stretch your arms before stretching your chest

Onko tuolla nyt sitten loppupeleissä mitään merkitystä? Tärkeintä lienee se, että venyttelee?

Valaiskaa pimeää tietäni...

En oo kyllä moisesta koskaan kuullutkaan. IMO turhaa hifistelyä. Mulla menis jo pää sekasin jos pitäisi venyttelyjärjestykäkin alkaa miettimään :D

En mä tiedä onko tuolla NIIN isoa käytännn merkitystä. Itse olen hoitanut venyttelyn niin, että salilla ennen sarjoja ja sarjojen välissä olen tehnyt kevyitä (siis todellakin kevyitä) venytyksiä treenattaville lihasryhmille.

Kunnolliset venyttelyt suoritan vasta noin 2 tuntia treenin jälkeen.

Ei kai sillä ole minkäänlaista merkitystä missä järjestyksessä venyttelee. En ole ainakaan huomannut. Pääasia on että muistaa venytellä.
Itse venyttelen ennen treeniä, lämmittelyn yhteydessä, hyvin kevyesti. Liikerajoja kokeillen ja valmistaen lihaksia treeniin. Sitten kotosalla treenin jälkeen kunnolla. Venyttelen siten että aloitan jostain päin kroppaa esim. ylhäältä ja etenen alaspäin, jotta kaikki lihakset tulevat venyteltyä. Keskityn juuri treenattuihin lihaksiin erityisesti ja muille lihaksille semmoista perus venyttelyä, ettei jumi iske.
Ei mene tönkköön ja pysyy hyvinkin notkeana, kunhan muistaa venytellä. Olen muuten notkeampi kuin tyttökaverinikin. Eli kannattaa venytellä, onhan se siistiä kun iso lihasmöykky taipuu uskomattomiin asentoihin :D

itse olen kuullut jostain venyttelyn lähtevän perusteellisesti alhaalta ylöspäin..en tiedä onko tälle mitään logiikkaa sitten.. :D

Ainakaan näin maalaisjärjellä ajateltuna ei ole mitään väliä venytteleekö ensin pienet, sitten isot lihakset tai meneekö ylhäältä alas vai alhaalta ylös.

Sillä että venyttääkö ensin ojentavan vai koukistavan lihaksen saattaakin jo olla jotain merkitystä. Itse en oo pahemmin ajatellu missä järjestyksessä venyttelen, paitsi kun oon vetäny noita venyttelyjä isommalle porukalle nii oon koittanu pitää jonkunlaisen logiikan pelissä :) .
Tärkeintä on kuitenki se että venyttelee. Parempi jos venyttelee vähä väärässä järjestyksessä kuin ei ollenkaan.

:offtopic: onko hauikselle minkäänlaista venytysliikettä?joskus yhden kikkailun sille osasin tehdä mutta en muista enää miten se meni..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä sillä järjestykselläkin on IMO pieni merkitys tässäkin asiassa. Itse olen ainakin huomannut, että pakaroiden ja alaselän venyttely ensimmäiseksi helpottaa huomattavasti esimerkiksi nivusten ja takareisien venyttelyä. Asiaa voi testata vaikka seuraavalla tavalla:

Asetu istumaan lattialle jalat harallaan ja venyttele huolellisest nivuset ja takareidet. Seuravaksi venyttele pakarat ja alaselkä, jonka jälkeen kokeile uudelleen venyvyyttä jalat harallaan istuen. Useimmilla venyvyys on huomattavasti parempi pakara-/alaselkävenyttelyn jälkeen.

Hape: Kädet selän takana yhteen ja lähdet nostamaan niitä ylöspäin. Voit myös ottaa esim. puolapuista kiinni ja tukea kädet niihin.

venyttelyt tulisi suorittaa n,2tuntia reenin jälkeen. näin totesi eräs kokenut kiropraktikko, syitä en muista. turhaa sitä venyttelee sillä jumi on voimaa;)

Järjestyksellä on väliä. Yleensä kuin jotain lihasta venytetään, venyy muutkin siihen "kytköksissä" olevat lihakset myös. Esim kun takareisiä venytetään, venyy alaselkä ja pohkeet myös. Tästä syystä ennen kuin takareidet venytetään kannattaa venytellä alaselkä ja pohkeet ensin, koska silloin takareisien venytys helpottuu kun niihin kytköksissä olevat lihakset ovat rennot ja täten "antavat periksi" helpommin.

Alaselkä kannattaa venyttää ensin jalkavenyttelyssä koska sen venyessä oikeastaan mikään muu lihasryhmä ei veny (esim meet maahan selällesi ja tuot jalat vähän koukussa kohti rintaa samalla painaen jalkoja käsillä). Perse kannattaa venytellä alaselän jälkeen, sitten sisä/etureidet, pohkeet, takareidet.

Venyttely kannattaa suorittaa neljä tuntia treenin jälkeen, koska lihas on silloin lyhyimmillään. Ja jos haluaa pidentää lihasta, niin lähdetään 2min/venytys ja siitä ylöspäin.

Hape sanoi:
:offtopic: onko hauikselle minkäänlaista venytysliikettä?joskus yhden kikkailun sille osasin tehdä mutta en muista enää miten se meni..

Hauiksen venytyksiä tällä sivulla taulukossa oikealla - valitse se mikä parhaiten habaan ottaa. Itselläni toimii tuo lattialla istuen tehtävä.

Tuolta venytyksiä (ja tietysti harjoituksia) muille lihaksille. Noista on helppo koota venyttelyohjelma koko keholle.

Taka ja etuolkapäät on helppo venytellä. Miten ihmeessä voi sivuolkapäätä venytellä silleen että se tuntuu vain sivuolkapäässä?

TheLORD sanoi:
Taka ja etuolkapäät on helppo venytellä. Miten ihmeessä voi sivuolkapäätä venytellä silleen että se tuntuu vain sivuolkapäässä?

Kuvitellaan että venytät nyt oikeata sivuolkapäätä. Otat vasemmalla kädellä kiini oikean käden kyynärpäästä ja tuot sen kiini rintaan niin paljon kuin mahdollista (painaen sitä vasemmalla kädellä kokoajan).

"Täydellinen" venyttelyjärjestys...

1. Alaselkä
2. Kyljet
3. Pakarat
4. Sisäreidet
5. Etureisi
6. Pohkeet
7. Takareisi
8. Forkut
9. Ojentaja
10. Haba
11. Olkapäät
12. Rinta
13. Yläselkä
14. Niska

Muutoksia? 8. eteenpäin vähän hakuammuntaa.

Jimbe sanoi:
Kuvitellaan että venytät nyt oikeata sivuolkapäätä. Otat vasemmalla kädellä kiini oikean käden kyynärpäästä ja tuot sen kiini rintaan niin paljon kuin mahdollista (painaen sitä vasemmalla kädellä kokoajan).

Eikös tuo ota lähinnä takaolkapäähän? Varmaan silleen ottaa paremmin sivuolkapäähän että yrittää oikeaa kyynärpäätä työntää selänpuolelta kohti vasenta pakaraa.

Niin muuten ottaaki oli pakko kokeilla heti kun kirjoitin!!!

Back
Ylös Bottom