Venyttely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten ihmiset venyttelevät ajallisesti, ennen ja jälkeen jalkakyykyn?
olisiko venyttelyyn olemassa hyvä nyrkkisääntö:rolleyes: jäyköhkölle jäppiselle
Olen vähän pulassa kun takareidet on ihan jumissa jalkakyykyn jälkeen vielä pari päivää.

Danke schön

Treenin jälkeen palauttava kevyt aerobinen ja kevyet venyttelyt, suihkun yhteydessä kylmä/kuumahoitoa reisille ja vielä illemmalle kunnon venyttelyt. Noin itse ehkäisin jumeja kun ei ollut vielä jalat tottunut koviin kyykkyihin.

Itse olen hoitanut venyttelyt toistaiseksi n. kolmen tunnin sisään treenistä, ja muutenkin koitan venytellä kevyesti aina kun muistan ja ehtii muutaman minuutin irroittaa venyttelyyn. Tuohon puoleen pitäisi silti paneutua vielä tarkemmin. Jalkojen venytykset ei ole ongelma, ja suurin osa yläkropastakin saadaan venytettyä, mutta selkälihoille pitäisi jotain keksiä. Ne kun vielä tahtoo olla vähän jatkuvasti arkana (johtuen osittain varmasti heikosta lihashuollosta). Ennen treeniä en siis venyttele, vain lämmittelen. Ajallisesti venyttelyyn saisi käyttää vähän enemmänkin. Sellaiset 10-15 minuuttia tulee nykyään käytettyä.

Nytkin tekisin mieli venytellä takareisiä kun päätin että jalan olisi vielä taivuttava suorana rintakehään kiinni, mutta eilinen SJMV (eka kerta jne.) pisti takareidet sellaiseen kuntoon ettei pahemmin pysty eikä kannata.

Kevyessä venyttelyssä puhutaan alle 10 sekunnin venytyksistä. Näitä voi tehdä ennen treenejäkin ilman että niiden pitäisi vaikuttaa juuri suorituksiin. Perusteellisemmat venytykset voi olla parikin minuuttia.

Ja jos taasen on tarkoitus saada paikkoja venymään enemmänkin, niin olen joskus pitänyt jopa vartin mittaisia venytyksiä jaloille. Tuon haitallisuudesta en vain osaa mennä sanomaan, joten en lähde sitä tältä käsin suosittelemaan. Noilla pitkillä venytyksillä sain kuitenkin aikanaan lähes sivuspagaatiin (n. 10cm vajaa) jalat taipumaan, enkä huomannut mitään ihmeellistä kun rauhallisesti ja pakottamatta venytykset teki. Nykyään ei mitään toivoa moisiin suoritteisiin. :rolleyes:

joo lähinnä varmaan mun kohdalla on kyse alkukankeudesta/kokonaisvaltaisesta kankeudesta+ flunssa, ihmettelin vaan kun tein jalat sitten päivä välissä sitten sjmv ja kolmas päivä flunssa niin avot, hyvä kun pystyy pöntöllä istumaan on niin piukeena.
En mä hae sen kummenpaa venyvyyttä, voisi ottaa venytykseen mukaan astanga joogan aurinko tervehdyksen.
Tosi jumissa oloon ei kaiketi auta muu kuin lepo, lämmin ja kylmä huolto? ja lopuksi sitten relaksantit ja arkku

Back
Ylös Bottom