Venäjän vartijat vs. suomen vartijat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä meidän pitäisi siirtyä etelä-afrikkalaiseen järjestelmään jossa anastuksen suorittanut rikollinen poltetaan kuoliaaksi väkijoukon läsnä ollessa ilman oikeudenkäyntiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä tuo suomalaisten vartijoiden otteista valittanut henkilö olisi mieluummin halunnut että olisi käytetty tästä hienosta koulutusfilmistä 1:15 - 1:20 löytyvää näppärää kuljetusotetta.... "Drunk come-along"... :D

Kyllähän sitä Suomessakin osataan sitä voimaa käyttää minkä perään täälläkin huudetaan. Poke viskoi humaltuneen asiakkaan suoraan Onnelan ovesta pää betonipossuun -> Henki pois. Olisiko jopa ehdollista saanut tästä uroteosta?

Ihan selvyyden vuoksi, minulla ei ole mitään valittamista noitten suomalaisten vartoijoiden toiminnasta, itse mietin vaan että jos kaveri tosiaan riuhtoo vaikka pidellään kiinni niin siinä vaiheessahan kyseisen henkilön voi jo luokitella vaaralliseksi. Mitä jos saa toisen käden jollain ilveellä irti ja riuhtasee päähän?

Itsehän elän siinä naiivissa uskossa että henkilöt joiden ammattina on järjestyksen ylläpitäminen yms. kykenevät kyseisen tehtävän suorittamaan ilman että ketään potkitaan päähän. Jos Venäjällä on kaikki niin hienosti kun ei ole kukkahattutätejä jeesustelemassa niin muuttakaa sinne. Maassa sitten vaan maan tavalla eikä valiteta kun korruptoitunut virkavalta näyttää kaapin paikkaa.

Itsehän elän siinä naiivissa uskossa että henkilöt joiden ammattina on järjestyksen ylläpitäminen yms. kykenevät kyseisen tehtävän suorittamaan ilman että ketään potkitaan päähän.

Tilanteesta riippuen. Kyllä se päähänpotkiminen/lyöminen voisi olla tietyissä tilanteissa ihan paikallaan. Itellä tulee esim mieleen tilanne, kun pokena ollessa joku nisti alko uhoamaan, että tappaa minut jne. Selkeästi oli joku linnakundi kyseessä, joka ei olisi epäillyt käyttää väkivaltaa minua vastaan. Kaveri oli minua pienempi ja en usko, että sen kanssa olisi painimalla mitään ongelmaa ollut. Ongelmana vaan oli, että sillä oli mukana kaveri. Olen ihan 100% varma, että jos olisin vääntänyt sen apinan kenttään, niin se toinen spede ois ollut niskassa kiinni ja sitten olisikin jouduttu käyttämään sellaisia voimakeinoja, joita olisi todennäköisesti käräjillä ratkottu onko käytetty liikaa voimaa vai ei. Sitä kun ei kahta kaveria mikään ninja lukota yhtä aikaa. Yritin tuossa tilanteessa soittaa kyttiäkin paikalle, kun tiesin ettei laillisin keinoin muuten onnistu. Oli taas oikein iloinen yllätys kun puhelimesta kuului "hätäkeskus on juuri nyt ruuhkautunut, yritä hetken kuluttua uudelleen". Tuollaisissa tilanteissa sitä niin kaipaisi oikeutta saada lyödä kaverilta taju pois tai ainakin helpottaisi se tieto, että voisi surutta lätkiä leegot sisään ilman seuraamuksia, jos tilanne olisi todella mennyt siihen että olisin tilanteessa 2 vs 1. Nyt tilanne oli se, etten oikein voinut tehdä mitään muuta kuin kuunnella ja yrittää rauhotela kaveria ja odottaa että se kyllästyisi uhoamiseen ja lähtisi itse menemään.

Tossa tosin oli se moka itsellä, ettei ollut kaasua mukana, sillä tilanteen olisi saanut myös aika nätisti selvitettyä. Mutta joka tapauksessa pointti on se, että kun sitä kaasua nyt ei vaan ollut, niin en itse nähnyt ainakaan mitään laillista keinoa saada tilannetta loppumaan. Olen aika varma, että jos olisi ollut oikeus lyödä/potkia, niin tilanne olisi ollut vaan se, että olisin läsäyttänyt kaverilta tajun pois ja toinen kaveri ei olisi sen jälkeen uskaltanut sanoa mitään ja jos olisi, niin sille sama operaatio.

Lopuksi vielä tarkennettakoon, että en kuitenkaan kannata sellaista lakia, jossa asiakkaalle saisi tehdä mitä haluaa tai potkia päähän. Homma karkaisi helposti käsistä ja niitä oikeuksia käytettäisiin sitten taatusti väärin. Kyseisiä oikeuksia vaan kaipaisi tietyissä tilanteissa, kun itse tekee hommia. On tosiaankin välillä helvetin stressaavaa, kun on tilanne päällä ja tietää että itsellä olisi kykyä hoitaa homma nopeasti ja turvallisesti kaikkien muiden osapuolten paitsi sen väkivaltaisen idiootin kannalta, mutta sitten tulee laki vastaan.

On tuo kyllä sellaista taikatemppuilua jos joku kovan luokan rikollinen tulee yhtä kovaksikeitetyn kaverinsa kanssa ovimiestä uhkailemaan. Eihän siinä ole yhtäkään kunnollista vaihtoehtoa? Lähdetään tilanteesta että voimankäyttöä on luvassa väistämättä.

Laillisin keinoin kavereita vastaan ei pärjää kun kahta ei pysty hallitsemaan, ja niinkuin sanottua jos käy vääntämään jotain vankilavenkulaa otteeseen niin eiköhän sen piripääkaveri laita taustalta tikkua keuhkoon.

Laittomin keinoin (molemmille legot sisään/tazeria/sumua) saa paitsi poliisit peräänsä, myös ko. rikolliset saattavat hangaroundeineen kostaa myöhemmin ... tappouhkauksien kanssa ei ole kiva elää ja niiden toteutuessa mahdotonta.

Ja jos annat rosvoille periksi niin menee duuni ja maine alalla ... aikamoinen umpikuja?

Ehkä tuo suomalaisten vartijoiden otteista valittanut henkilö olisi mieluummin halunnut että olisi käytetty tästä hienosta koulutusfilmistä 1:15 - 1:20 löytyvää näppärää kuljetusotetta.... "Drunk come-along"... :D

Hahah, tämä ote tuli aika puskista :D Ilo nähdä ammattilainen työssään!

Tuosta (suomalaisesta) videosta sen verran että miksi taas näyttää että kahdella isolla miehellä on vaikeuksia pitää yhtä korkeintaan saman kokoista äijää aloillaan? Eikö tilanteessa jossa "asiakas" alkaa selkeästi riuhtomaan olisi järkevintä viedä mies maahan (ei hakkaamalla tajuttomaksi) ja laittaa rautoihin jos sellaiset on?[/QUOTE]

Pakko puuttua tähän. Ehkä just siksi näyttää että on vaikeuksia koska mielestäni tilanne pyritään tuossa videolla hoitamaan juurikin niin, ettei vahingossakaan käytetä enempää voimakeinoja kun tilanteen hoitamiseksi on välttämätöntä. Olishan tuossa tilanteessa voinut vetää ukon katolleen välittömästi ja käsistä raahata vielä portaita alas. Tai sitten lutkuttaa hapen pois ja raahata ukko tajuttomana ulos poliisia odottelemaan.. Ei se aina niin helppoa ole miltä näyttää, jokainen voi itse kokeilla...

Tuosta (suomalaisesta) videosta sen verran että miksi taas näyttää että kahdella isolla miehellä on vaikeuksia pitää yhtä korkeintaan saman kokoista äijää aloillaan? Eikö tilanteessa jossa "asiakas" alkaa selkeästi riuhtomaan olisi järkevintä viedä mies maahan (ei hakkaamalla tajuttomaksi) ja laittaa rautoihin jos sellaiset on?

Pakko puuttua tähän. Ehkä just siksi näyttää että on vaikeuksia koska mielestäni tilanne pyritään tuossa videolla hoitamaan juurikin niin, ettei vahingossakaan käytetä enempää voimakeinoja kun tilanteen hoitamiseksi on välttämätöntä. Olishan tuossa tilanteessa voinut vetää ukon katolleen välittömästi ja käsistä raahata vielä portaita alas. Tai sitten lutkuttaa hapen pois ja raahata ukko tajuttomana ulos poliisia odottelemaan.. Ei se aina niin helppoa ole miltä näyttää, jokainen voi itse kokeilla...[/QUOTE]

Mietin ihan samaa. Olisi kiva tietää, miten vartijat ovat puhuttaneet/käskyttäneet kohdehenkilö samaan aikaan. VOI OLLA, että on aristeltu ottaa tilanne ns. kerralla haltuun ja sit lähdetty kiristelemään. Kun olisi pitänyt ottaa ukko ekasta riuhtaisusta tiukasti vaikka hanhenkaulaan, pysäyttää tilanne ja katsoa miten siitä eteenpäin.

Itselläkin on pari luottokaveri kenen kanssa tulee näitä hommia tehtyä, ja joiden kanssa on harjoiteltu paljon yhdessä. On niin paljon helpompaa, kun molemmat tietää mitä tehdään JOS homma sitä vaatii.
Siksi mä ihmettelen joka viikko sitä, miksi vartioimisliikkeet eivät kannusta kenttäväkeään harjoittelemaan yhdessä.. :(

Joo, mutta niinhän se taitaa olla että vartioimisliikkeet kyllä varmasti mielellään kannustaisi yhdessä harjoitteluun, mutta eivät sitä kovin mielellään ole valmiita työaikana järjestämään (ts.palkkaa maksamaan) , jolloin perusduunareiden mielenkiinto taitaa siihen lopahtaa. Pk- seudulla ainakin eräässä, hiljattain suureksi kasvaneessa, vartioimisliikkeessä järjestettiin JLJV-porukalle esimerkillisesti tälläistä treeniaikaa, ammattitaitoisesti ohjattuna. Toisaalta, siihen aikaan ko. porukkaan kuului n. 20 henkeä, jolloin koulutusten säännöllinen järjestäminen vielä onnistuikin.
Oli ilo työskennellä sen aikaisen porukan kanssa, itse nuorena juippina, vaikka vieläkään ikää ole, kun työpareina toimi erittäinkin kokeneita kavereita ja oikeasti oppi joka työvuorossa ja koulutuksessa jotain.

Mutta tosiaan joo, video saa multa ainakin puhtaat paperit ( siis toimittiin lakien ja astusten mukaisesti, työskentelytapoja kommentoimatta) normisti hoidettu homma. Aivan perusteetonta tälläisestä käräjille lähteä istumaan, luulen ja toivon että ainut joka tässä sanktioita saa on toimenpiteen kohde. Järjestystä ylläpitävän vastustaminen nyt ainakin olis annettava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom