Vegaanista proteiinirikasta arkiruokaa

Riippuu mihin vertaa. Lihantuotannossa kuitenkin aina hukkuu melko paljon energiaa matkalla.

Juu toki, mutta täällä meillä kun se tapahtuu, niin on aika hyvin tiedossa ja hanskassa sen vaikutukset. Tuskinpa patoja puretaan vaikka lihankulutus laskisi.. Valitettavasti...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heips,

nostan vuoden vanhaa keskustelua, josko tulisi jotain vinkkejä. En itse ole vegaani, pääasiassa syömäni proteiini tulee maitotuotteista ja satunnaisesti lihasta (kala, riista).
Todella mielelläni söisin vielä enemmän kasvispainotteisesti mutta haasteena ovat proteiinit:

Alkuun pidin erittäin paljon nyhtökaurasta ja härkiksestä. En kuitenkaan voi enää syödä niitä, sillä ne aiheuttavat todella pahaa närästystä.
Samaa olen huomannut pavuista ja herneistä ihan yleisesti: tomaattinen papupata josta tykkäsin paljon on jo siinä ja tässä että viitsiikö syödä, kun jälkeenpäin tuntuu pahalta.
Eilinen hernekeitto korvensi nielua vielä muutaman tunnin kuluttua syömisestä.

Mielestäni tällaista ei ole ollut aiemmin. Voiko palkokasveille tosiaan kehittää jonkun yliherkkyyden tässä iässä?

Mitä ideoita ruuiksi, jos pavut ja herneet jäävät pois?

Olen pari kertaa testannut linssejä mutta silloin oli papuja mukana, eli en osaa sanoa (vielä) onko linsseillä sama vaikutus.
Linssit siis testattava ihan yksinään; saa vinkata hyviä mössöjä myös. :)

Viimeksi muokattu:
Kyllä se aika paljon sitten vähenee se varsinainen proteiinin lähde ilman noita. Tofusta ja tempestä, et maininnut mitään, mutta soijapavuistahan ne on nekin tehty. Sitten se pitää alkaa ehkä pohtia pähkinöiden, kvinoa, viljojen kättöä proteiinin lähteenä, jos se ei muuten onnistu ja vegaanisesti haluaa syödä. Oletko kokeillut FODMAP tyylisesti ensin elimoida tuotteet ja sitten tuoda takaisin niitä pienissä määrin takaisin kunnes löytyy se määrä jota siedät?

Oletko kokeillut FODMAP tyylisesti ensin elimoida tuotteet ja sitten tuoda takaisin niitä pienissä määrin takaisin kunnes löytyy se määrä jota siedät?
En itse asiassa ole, tämä oli hyvä vinkki! Pitää tutustua enemmän aiheeseen, kiitos!

Tofua en ole syönyt kovinkaan paljoa, jotenkin en vain pidä sen koostumuksesta.

En siis usko, että olen ihan vegaaniksi lähtemässä: maitotuotteet tulevat pysymään ruokavaliossa, mutta on kiva olla vaihtoehtoja. Lihaa ja kalaa menee pääasiassa kuitenkin aika vähän.

Mun ainut neuvo mitä osaan on linssit. 34g prot/100g, 500g maksaa jonku 1,5e.
Jos ohjeen haluat niin tällaista "urheilijallekkin kelpaavaa opiskelijaruokaa" saa aikamonta kiloa kympillä:
-Porkkanoita 0,5-1kg
-Iso bataatti
-Punaiset linssit 500g
-Puolikas lanttu
-Kookoskerma 2,5dl
-Mauisteita maun mukaan, ainut knoppi on että curryn maku nousee todella vahvaksi tässä sotkussa kun vetäytyy. En tiedä miksi.
IMO sopivat: suola(myös yrtti/aromi), paprika, pippuri, chili

E: Tai jos et pelkää estrogeeniä niin soijassa on kait 52g/100 prodea(siinä pahemmassa, harmaassa) ja toisessakin kait 20-30 tjs. ihan lihaan verrattavat arvot.
Maut tietysti parhaimmillaankin paskaa, mutta ravinnostahan tässä on kyse eikä maistelusta :)? (ja tarpeeksi suurella vaivalla näistäkin saa piilotettua sen soijan maun).

En itse asiassa ole, tämä oli hyvä vinkki! Pitää tutustua enemmän aiheeseen, kiitos!

Tofua en ole syönyt kovinkaan paljoa, jotenkin en vain pidä sen koostumuksesta.

En siis usko, että olen ihan vegaaniksi lähtemässä: maitotuotteet tulevat pysymään ruokavaliossa, mutta on kiva olla vaihtoehtoja. Lihaa ja kalaa menee pääasiassa kuitenkin aika vähän.
jos et täysin siis vegaanisesti halua niin kokeileppas Quornia. Siinä on käytetty hieman valkuaista mukana, joten ei mene vegaaniseksi, mutta kuitenkin kasviruokavalioon spii hyvin. Sanoisin, että sellainen kanan vastinen tuotteena. Löytyy ainakin pakasteena suikaleina ja "fileinä".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom