Vegaanista proteiinirikasta arkiruokaa

Unohtakaa ne asenteellisuudet. Nyt on kyse maalaisjärjestä. Missään ruokavaliossa ei ole tarkoitus puputtaa samaa ruokaa kilon päivässä. Oletteko kuulleet monipuolisesta ruokavaliosta mitään? Ne hiilarit voi ottaa paljon monipuolisemmin kuin pelkästä ravintoköyhästä pastasta.

Ota huomioon millä palstalla nyt ollaan . Eikös se ole industry standard että kanariisi 247/365 ja ehkä rahka.

:D

No mutta olet siinä oikeassa että monipuolisuus on kyllä jäänyt vanhan koulun podareilta vähän unholaan. Tai sitten monipuolisuus on tehty väärin esim mäkkärin kautta kotiin- monipuolisuus ei ole optimia:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EI voi kun nauraa tolle otsikolle, "Vegaanista proteiinirikasta arkiruokaa" eli "Kasvissyöjästä proteiinirikasta arkiruokaa" :hyper::hyper::hyper:

"Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia."

CsIk6THWAAEn1Ef.jpg

Kikherneet + siihen esim paprika kurkku lehtikaali kylykee. Kikherneitä tosin täytyy liottaa veessä n.8h enne keittoo :D (Helppo jos muistaa edellis iltana laittaa yöksi likoaa) Ja keittääkkin kyllä n.1-1,5h mutta heleppoa se kyllä on ja todellakin odotuksen arvosta ;) Hyvät ravinto arvot ja anabolisimpia kasvisruokia kuulemma ja 100g tais sisältää 20g prodee ja 40-50hiilaria
Keitetyt kikherneet voi pakastaa sopivina kerta-annoksina, kun ensin keittelee jäätävän satsin. Ja muutkin pavut.

Kokeilinpa ekaa kertaa nyhtökauraa, tai semmonen tomaatilla maustettu sekoitus, missä herneproteiinia ja härkäpapua kanssa mukana. Paistoin hienoksi hakatua sipulia, pakastepaprikapussista jämät ja valkosipulia oliiviöljyssä. Heitin sitten tän nyhtöhöyhän sinne sekaan hajottelin vaan niitä isompia palasia pienemmiksi ensin. Heitin perään vähän osterikastiketta (ei vegaania...) ja sweet chiliä.
Silleen semisti ok kasvisruoaksi, pystyi syömään mutta en kadehdi kasvissyöjiä kun mieleeni palasi hieman samannäköinen Lounasmatin pulled beef toissapäivältä, mikä oli aika jumalaista maultaan. :-) Nyt odotellaan alkaako pierettämään.
IMG_2171.JPG

Pientä aktiivisuuden lisääntymistä, mut ei mitään ongelmaa. Söin ihan reilusti, että uskoisin että tuollainen mulle sopis 1krt/päivä jos tarttis vegaaniks ruveta. Itselleni näkisin nää semmosina tuotteina että voisin heittää lihan jatkeeksi esim. tehdä spagettikasktikkeen 50% lihalla, heitellä tota kolmasosan ja porkkanaa jne. sekaan reilummin.

Se mikä tässä alko oikeastaan eniten tökkimään, että hernerokalle tuo alkaa haisemaan kun tekee. Hernerokasta pidän, mut en sitä olis halunnut haistella kun teen lihankorviketta. Katselin että 21% herneproteiinia ja joku "nude" versiokin tästä nyhtö "kaurasta" oli 21% herneproteiinia. Herneproteiini edellähän näissä oikeasti taidetaan mennä proteinin lähteen suhteen. Se ei vaan ole markkinoitavissa niin hyvin kuin kaura. Nyhtöherne olis ihan yhtä oikea nimi tälle varmaankin.

En tiedä miten tässä ruuassa menee makrot, mutta työruokalassa törmäsin ja sieltä kopioin kun oli hyvää.

Bataattia (puolikas)
1-3 Sipulia
1-3 Porkkanaa
Paprikaa
Kikherneitä
Jotakin papuja
Vesikastanjoita
Kookosmaitoa
2-4 T-lusikallista punaista curry tahnaa

Sipulit ja porkkanat käyttää pannulla. Aromisuolaa makua antamaan, lopuksi hetken myös bataatit siihen pannulle.

Sit vaan kaikki pataan ja uuniin 150 asteeseen. Siellä antaa olla noin 1,5h.

Keittää riisiä kaveriksi. Hyvää on ja voi tehdä helposti isomman annoksen niin voi vaikka osan vaikka pakastaa.

Kokeilinpa ekaa kertaa nyhtökauraa, tai semmonen tomaatilla maustettu sekoitus, missä herneproteiinia ja härkäpapua kanssa mukana.
Mukava, että kokeilit näin. Mä olen tainnut johonkin muuhun ketjuun joskus kirjoittaa, kun jotkut on kokeilleet ihan vain pelkiltään, todenneet että ei maistu lihalta = paskaa. Eli tuomitaan heti suorilta. Siitä kun tekisi hyvän tasapainoisen makuisen ruoan ja tarjoilisi kertomatta mitä se on, niin varmasti maistuisi kyseisille nirppanokillekin.

Mukava, että kokeilit näin. Mä olen tainnut johonkin muuhun ketjuun joskus kirjoittaa, kun jotkut on kokeilleet ihan vain pelkiltään, todenneet että ei maistu lihalta = paskaa. Eli tuomitaan heti suorilta. Siitä kun tekisi hyvän tasapainoisen makuisen ruoan ja tarjoilisi kertomatta mitä se on, niin varmasti maistuisi kyseisille nirppanokillekin.
Tunnustan avoimesti että en ihmeemmin välitä nyhtökaurasta. Totta, jos sen ominaismaun onnistuu maustamalla peittämään kokonaan se voi mennä ihan ok, mutta tuotteen hinnan huomioon ottaen en pidä järkevänä käyttää sitä ruuanlaitossa, kun sekä (mun makuuni) paremman makuisiakin kasvisproteiinin lähteitä on - tai halvempiakin, jos hyväksyy ne pahemmankin makuiset, joiden maku kuitenkin on peitettävissä.

Ei kaikki jätä nyhtökauraa kauppaan vain siksi koska se ei maistu lihalle, osa jättää siksi koska se maistuu nyhtökauralle. Jos siitä ei pidä, kannattaa kokeilla jotain vaihtoehtoista, koska niitäkin on. Ravintoarvothan tuossa on hyvät toki. Makuasioitahan nää lopulta on - kauramaitotuotteet taas on mun makuun loistavia, joten ei se oo kauran maku mikä siinä häiritsee. Jos joku ei maistu niin kokeilee jotain muuta, niin ei tarvi piilotella raaka-aineita muiden makujen alle.

Sinällään on loistavaa että näitä uusia vaihtoehtoja tulee.

Joo ehkä vähän väärä lähtökohta vaatia, että maistuu lihalta ja jos ja kun ei siltä maistu 1:1, niin tuomitaan. Vois tota vielä jonkun kerran kokeilla, täytyy vaan funtsia mitä/miten tekis. Suomicurry, nyhtöä ja perunoita ja jotain(?) tuhti kastike ja sellasenaan ilman mitään riisejä, niin vois olla tarpeeksi täyttävää perus suomalaiselle keski-ikäiselle lihamyllylle?
Kotimaistahan ton sitten pitäis olla, muuten mun mielestä se ekologisuus alkaa karkamaan sormien läpi...
Kasvispäivä ollaan päätetty vaimon kanssa toteuttaa. Vaimolle ei mikään ongelma, mulle kyllä. :-) Nälkä tuppaa aina jäämään kasvissapuskoista ja kauhia lihan himo. :-) Tuontitofuja en ala syömään, mieluummin kotimaista lihaa sitten.

Joo ehkä vähän väärä lähtökohta vaatia, että maistuu lihalta ja jos ja kun ei siltä maistu 1:1, niin tuomitaan. Vois tota vielä jonkun kerran kokeilla, täytyy vaan funtsia mitä/miten tekis. Suomicurry, nyhtöä ja perunoita ja jotain(?) tuhti kastike ja sellasenaan ilman mitään riisejä, niin vois olla tarpeeksi täyttävää perus suomalaiselle keski-ikäiselle lihamyllylle?
Kotimaistahan ton sitten pitäis olla, muuten mun mielestä se ekologisuus alkaa karkamaan sormien läpi...
Kasvispäivä ollaan päätetty vaimon kanssa toteuttaa. Vaimolle ei mikään ongelma, mulle kyllä. :-) Nälkä tuppaa aina jäämään kasvissapuskoista ja kauhia lihan himo. :-) Tuontitofuja en ala syömään, mieluummin kotimaista lihaa sitten.
Vöner

Täältä iso peukku Hälsans Kökin soijapala pakasteelle. P: 23g H:1,2g R: 4,7g. Pitkän linjan vegaanina ei oo näin lähelle kanaa päästy maulta ja koostumukselta missään tuotteessa IMO. Ekaa kertaa kun tosta ruokaa väänti niin muija soitti töistä että mitä sä oot tehny ruoaks, onko tää kanaa? Ja moni sekasyöjä on nyt varmaan että jea right varmaan soitti. Äärimmäisen helppo myös valmistaa. Paketti auki ja pannulle. Wokkivihannekset sekaan niin proteiinirikas ja vähä hiilarinen. Riisiä kilo kylkeen niin proteiinirikas ja vitun korkee hiilarinen.

Ei mua gluteiini pelota, mutta tämä on aika extremeä sen suhteen? Täytyy kokeilla kuitennii.

Mitä on tämä mystinen gluteiini mihin törmää monissa paikoissa? Joskus kuulee joidenkin jopa noudattavan gluteiinitonta ruokavaliota. :david:

Ja gluteiinivammaan auttaa tietty ibuprofeiini.

Mutta sen enempää kuittailematta, on hyvä kebabinkorvike se vöner. Saa joistain pizzerioistakin. Proteiinia 1,5-kertaisesti lihaan verrattuna, hinta noin tuplat.

Ekologisuus on tosi hankala juttu kuluttajalle, tarvii jonkin verran tietoa että osaa yhtään arvioida minkä verran mitäkin vegetuotetta kuskataan ja prosessoidaan ennen lautasta. Viime kädessä se ei kuitenkaan ole mielipidekysymys. Kotimaisuus ja lähiruoka kyllä pääsääntöisesti aina paras vaihtoehto, tosin vihannesten kasvattaminen talvella Suomessa ei liene varsinaisesti energiatehokkuuden huippuesimerkki.

Suomalainen naudanliha näyttäisi olevan suhtkoht ympäristöystävällistä, vain 1-2% rehusta soijaa.

Riippuu mihin vertaa. Lihantuotannossa kuitenkin aina hukkuu melko paljon energiaa matkalla.

Mutta taitaa mennä hieman ohi aiheen tämä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom