Vatsavaivat riesana :(

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angelo
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Itse kans olen testaillut mistä kaikesta vaivat johtuvat ja aika pitkälti jo tiedossa mitä on odotettavissa jos syö tiettyjä ruoka-aineita, varsinkin jos innostuu leipää syömään useamman kuin yhden päivässä. Mulla on sellanen kuutisen tuntia ja masu alkaa reagoimaan turpomisella näihin syömiin ruokiin. Myös makeiset aiheuttaa helposti samoja vaivoja. Noissa Simpauksen linkeissä on hyvin tietoa, kannattaa lukea. Eipä se ole oikein muu auttanut just ku testailla ite mikä aiheuttaa oireita ja mitä kärsii syödä, ja kun nyt ei kyse sitten keliakiastakaan ollut. Tuntuu, että joka toisella tutulla/kaverilla on samoja vaivoja, pistää mietityttään tää nykyajan ravinto, mitä kaikkea p*skaa se pitää sisällään.

Tuntuu, että joka toisella tutulla/kaverilla on samoja vaivoja, pistää mietityttään tää nykyajan ravinto, mitä kaikkea p*skaa se pitää sisällään.

Totta turiset, Suni!! Ja kiitos Simpaukselle hyvistä linkeistä!! :)

magnesiumista

Tuli vaan mieleen... Tää on varmaan ihan itsestään selvyys monelle, mutta kannattaa tarkistaa, paljonko magnesiumia päivittäin vetää. Monissa lisäravinteissa on magnesiumia ja jos vetää päällekkäin montaa tuotetta, jossa sitä on, seuraa varmasti ongelmia. Jos masu on ärtynyt, se ei kestä edes sitä suositusten mukaista päivittäistä magnesiumin määrää. :D

Nostelenpa vähäsen, kun sattui itselle ajankohtaiseksi nämä vatsavaivat :(. Suolitukoksethan ovat tunnetusti vaarallisia, mutta kuinka vaarallisia ovat sitten tällaiset lievät tukokset? Itsellä oli jonkin sortin tukos tässä parien päivän ajan, ja vieläkin tuntuu olevan hellänä suolenmutka, niin kuinka pahasti kuuluisi olla tässä vaiheessa huolissaan?

Itselleni vatsan "palloontumista" olen huomannut aiheuttavan miltei välittömästi sokerittomat eli lisäaineilla makeutetut karkit. Xylitoli ei minulle tätä tee, jos olen pitkään syömättä niin vatsa reagoi siihen myös turpoamalla. Tämän syömättömän välin ei joskus tarvitse olla kuin nelisen tuntia...

Tasapainoinen ruokavalio auttaa vatsaoireisiini, stressistä voi tulla vatsa kovinkin kipeäksi, jos ei ehdi vielä kaiken lisäksi syömään. Lapsena kävin sairaalassakin kerran, kun suolta korjattiin, mutta se johtui kovavatsaisuudesta. Kahvia ei kannata juoda tyhjään vatsaan, ja minulle jopa liika kasvisten syönti aiheuttaa oireita.

Musta tuntuu, että mulla on se ärtynyt paksusuoli. Sitähän ei voi millään kokeella edes todeta. Tarvitsee vain itse oppia, että mitä ruokia voi syödä ja mitä ei. Mulle pahimpia on viljat, tuoreet kasvikset, tärkkelyspitoiset tuotteet, tavalliset maitotuotteet isoina määrinä, pavut ja yleisesti ottaen kaikki vaikeasti sulavat ruuat. Rukiin syömisestä, ihan pienestäkin määrästä, seuraa kolmen päivän ummetus/ripuli. :curs: Pari kertaa kävi niin, että aivan lamaannuin vatsakivusta, kun se oli niin järkyttävää. Se kipu ulottui vieläpä rintaan asti. Tämä johtui luultavasti siitä, kun olin syönyt moniviljasämpylän, kuorellisen omenan ja soijajuomaa. Tuntui etten saanut henkeä ja piti vain olla pienessä sykkyrässä, vatsakin oli turvonnut järkyttäväksi palloksi. Kerran tuollainen kipu jatkui koko yön. :wtf: Luulin jo kuolevani.
Myös liikkumattomuus, stressi ja yhtäkkiset elämänmuutokset aiheuttavat vatsavaivoja. Tää on näitä nykyajan ongelmia..
Onneksi oon saanut vatsaongelmat hallintaan melkein kokonaan oikealla ruualla.

No taas turposi maha inhottavasti eilen treeneissä :( En tajua. Ihan kuin johtuisi aina miekkailutreeneistä tuo mahan turpoaminen, mutta eihän se voi olla mahdollista. Syönytkin olin kaksi tuntia ennen treenejä, että kai senkin ajan luulisi olevan mahan kannalta ihan sopivan mittainen.

Nostelenpa vähäsen, kun sattui itselle ajankohtaiseksi nämä vatsavaivat :(. Suolitukoksethan ovat tunnetusti vaarallisia, mutta kuinka vaarallisia ovat sitten tällaiset lievät tukokset? Itsellä oli jonkin sortin tukos tässä parien päivän ajan, ja vieläkin tuntuu olevan hellänä suolenmutka, niin kuinka pahasti kuuluisi olla tässä vaiheessa huolissaan?

Jos vatsa on monta päivää ummella niin siinä on vaarana että kuonamassassa olevat myrkyt lähtevät imeytymään takaisin kehoon suoliston limakalvoilta. Kannattaa jo viimeistään tuossa vaiheessa alkaa hoitamaan vatsaa maitohappobakteereilla kuntoon.
Vatsan saa aika nopeasti toimimaan reilulla annoksella magnesiumia (joko jauheena tai purutabletteja).

Tuli tuosta ärtyneestä paksusuolesta mieleen että nykyään tuo on todella yleinen vaiva. Ruokavaliolla pystyy tosiaan jo vaikuttamaan paljon mutta kannattaa ehdottomasti hoitaa sitä suolistoa hyvillä maitohappobakteereilla koska suoliston hyvinvointi vaikuttaa koko terveyteen ja hyvinvointiin. ;)

Mulla on ollu lapsesta asti paljon allergioita ja hankala vatsa. Turvotuksee, kipuun, ummetukseen ja sekasin olevaan vatsaan on tottunu ja oppinu elää sen kaa. Kun on pahempi vaihe menossa siirrän treenaamisen toiseen päivään ja käyn pitkällä kävelylenkillä. Ruokavaliossa otan tietty allergiat huomioo, mut jos söisin ruokaa miss ei olis mitää allergisoivaa ainetta ols liia ykspuolista mun ruokavalio... Noi limut aiheuttaa kyllä vatsan turpoomista. Samoin aiheuttaa viinirypäleet, ja mä ku niistä niin tykkäisin.

Tota magnesiumii en oo viel kokeillu, tarkotus olis ostaa sitä kyll muutenki.

Mulla oli tossa syksyllä ohut- ja paksusuolenliitos kohdan tulehdus, joka viel ärty entisestää ku samaa aikaa oli vahva lääkitys niska ja selkäkipuihin. Kun lopetin lääkeet tulehdus lähti paranee nopeemmin. Sillo en syönny mitää vatsaa ärsyttäviä aineita.

Tyhmä kysymys, mutta onko teillä turvotusta missä kohdassa vatsaa? Koska kun syön jotain sopimatonta, mun ylävatsa turpoo mikä on tyhmän näkönen ku ylävatsa on ku pallo, siis isompi ku alavatsa...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Otanpa minäkin osaa keskusteluun ihan uutena foorumin käyttäjänä. Itse olen kärsinyt vahavaivoista varmaan koko ikäni. Äidilläni diaknosoitu ärtynyt paksusuoli, joten sama ongelma varmaan minullakin. Lääkärillä kävin kerran, mutta en kokenut saavani sieltä mitään apua. Mulla ongelmana, että vatsa turpoaa aina, joka ikisen ruokailun jälkeen. Mielestäni maailmasta ei löydy ruoka-ainetta, joka ei saa vatsaani kipeksi ja turvonneeksi. Välillä vatsani on aivan sekaisin, välillä kärsin pitkiä aikoja ummetuksesta. Olen yrittänyt testailla eri ruoka-aineita jättämällä niitä pois, mutta apua ei vaan löydä Toki jotkut, kuten makeutusaineet ovat aivan totaalisen pannassa minulta. Silloin maha tulee niin kamalasti, että tuntuu kuolema koittavan. Myöskin useat hedelmät (viinirypäleet) eivät sovi minulle ollenkaan. Proteiinijuomat jouduin jättämään myös pois kokonaan, sillä ne pahensivat asiaa entisestään. Aamut ovat ainoita hetkiä, kun vatsani on normaaleissa mitoissa, eikä ole kipeä. Heti ensimmäisestä suullisesta alkaen vatsani alkaa kipeytymään ja iltaisin olenkin sitten kuin seitsemännellä kuulla raskaana! :( Pitänee varmaan lopettaa syöminen kokonaan?!

Tämä vaiva alkaa todella haitata normaalia elämääni. Töissä ja treeneissä onvaikea olla. Viikottain itken vaivani takia, enkä tiedä mitä tekisin. Tuskinpa tähän ikinä apua tulee löytymään, joten tyydyn kai kohtalooni.

Muutama ystäväni on tosin sanoneet, että vatsavaivat ovat vähentyneet huomattavasti, kun ovat lopettaneet e-pillerit. Itsekin olen jo alkanut harkitsemaan tämän vaihtoehdon kokeilemista. Eräässä ohjelmassa muuten myös todettiin, että ärtynyt suoli on juuri naisten ja varsinkin 20-30-vuotiaiden naisten ongelma. Tämäkin palsta sen todistaa.

Mikäli jollekin tulisi nyt vielä jokin hyvä idis mieleen, mitä täällä ei ole mainittu, niin otan kaikki vinkit ilolla vastaan.

Ensiks pyydän neideiltä anteeksi että tänne on eksynyt mies...
Sit asiaa. nii mul oli vatta kipuja kans iha hirveesti , ain ku oltii lähdös johonki ni rupesin voimaa huonosti ja oksentelemaa. sit samalla meni suoli kans sekasin , eli sitä laastii tuli ja tuli... Lääkäris kävin jo joskus 10vuotiaan kivuistani . olin siel joku 5 päivää kaike maailma testeissä. sitä ei unoohda koskaan...
Lääkärit vaa totes et ei minus mitää vikaa oo... Noh aikaa kulu ja kulu kunnes täytin 16v ja oli järkee ees vähä päässä ni sillo rupesin itte tutkii itteeni... Huomasin et joka kerta ku lähdetää jonnekku juhlii tjsp ni aina juon stressiin (siis vettä). Eli hörpin vettä tasasesti. ja teoria o se et ku stressaan lähtöö ni mun maha lakkaa toimimasta ja sit lahnaan sitä vettä vatsaan lisää ni se kasaantuu sin ja sit lentää laatta... nykyää o kiva men johonki ku ei tartte pelätä huonoo oloo ku ei juo liikaa:rolleyes:
Suoli menee viel kyl joka paikas sekasi mut eiköhä se iän myötä mee (nyt vast 17v)

Mulla ongelmana, että vatsa turpoaa aina, joka ikisen ruokailun jälkeen.
Tämä vaiva alkaa todella haitata normaalia elämääni. Töissä ja treeneissä onvaikea olla. Viikottain itken vaivani takia, enkä tiedä mitä tekisin
Viljaa tungetaan joissain tunnistamattomassa ihmemuodoissa nykyään melkein joka ruokaan, joten oletko aivan varma ettei vaivoja aiheuta vilja? Entäs oletko kokellut syödä niin käsittelemätöntä ja alkukantaista ruokaa kuin mahdollista? Pureskeletko ruuan hyvin? Mä saan heti vatsavaivoja, jos en pureskele kunnolla, mun pitää oikein keskittyä siihen jauhamiseen. Sinuna menisin kyllä lääkäriin ja vaatisin kunnon tutkimuksia jos mikään ei auta. Nuo vatsavaivat voivat huonontaa elämänlaatua valtavasti ja aihuttaa jopa masennusta, niinkuin sulle jo varmaan aiheuttaakin viestisi perusteella, joten kannattaa hoitaa.

Tyhmä kysymys, mutta onko teillä turvotusta missä kohdassa vatsaa? Koska kun syön jotain sopimatonta, mun ylävatsa turpoo mikä on tyhmän näkönen ku ylävatsa on ku pallo, siis isompi ku alavatsa...

Mulla taas turpoaa alavatsa tietyistä ruoka-aineista :D Ylävatsa on tällöin litteä, mutta alavatsa puolestaan ihan turpea ja pömppö (ja tosi arka) :rolleyes:

Mystiset vatsavaivat ovat inhottavia. Ruoka-aineallergiat kannattaa tietysti ensimmäiseksi poissulkea, mutta naisen vatsavaivojen syy voi hyvin olla gynekologinen, esim kasvaimet, endometrioosi jne. Kannattaa siis tsekata myös se puoli.

En muista lapsena kärsineeni kummemmin vatsavaivoista, mutta ilmeisesti ensin laihdutus, sitä seurannut ruokavalion siistiminen yhdistettynä treeniin ja puhtaiden ruokien runsas syöminen on laskenut toleranssia kaiken lisäkuonan sietämiselle. Koko viime vuoden kärsin mystisistä, ajoittain ilmenevistä vatsakivuista: turvotusta, kramppeja, imeytymisongelmia, närästystä ja sietämättömän huonoa oloa, selvää ärtyvän paksusuolen oireistoa siis. Ensin tuli yksi pahempi tuollainen päivä, ja sitä seurasi monta päivää kuvotusta ja turvotusta. Syksyllä aloin epäillä suolioireiden aiheuttajiksi makeutusaineita ja jätin ne pois sillä seurauksella, ettei kramppeja enää kuulunut.

Teoria sai vahvistusta tällä viikolla, kun flunssassani join puolitoista litraa light-limua, tuloksena täysin aikaisempia vastaava kramppikohtaus ja pari päivää ellotusta. Erityisesti vaikeasti sulavat ruoka-aineet (ruisleipä, juurekset) yhdistettynä makeuttajiin saavat siis vatsan ihan juntturaan. Ilman makeutusaineita ongelmia ei ole, ja vatsa toimii jopa paremmin, kun syön säännöllisesti myös nopeita hiilareita (sokeri ja vaalea vilja eivät aiheuta minkään sortin oireilua).

Mimmit, miettikäähän siis noita makeutusaineita ruokavaliossanne. Minulle ne eivät sovi alkuunkaan, enkä ole ainoa. Näistä asioista ei, kumma kyllä, julkisesti paljon tietoa jaeta.

Mulla on ystävä jolla on todella herkkä vatsa, muistaakseni mitään sen kummempaa diagnoosia siitä ei oltu tehty mutta hänen täytyy ehdottomasti välttää seuraavia:
* valkoinen vehnä+ruis, maitotuotteet, sokeri (myös purkat), alkoholi, hedelmät, kahvi, hiiva, (rasvainen ruoka, of course)...

Ruokavaliossaan hän suosii:
*mm. marjoja, kauraa, soija-tuotteita, luomu-tuotteita, joitain vihanneksia, täysjyväriisiä/tummaa pastaa

Tuntuu, että vastaavia vaivoja on nykyään tosi monella. Mulla stressi vaikuttaa paljon asiaan. Kuten todettu, säännölliset ruokailut ja riittävä uni helpottaa oireita. Itselläni maitoallergiaa ja onkin hiton ärsyttävää kun treenin jälkeen kiskaisee palkkarin huiviin (phase2) ni maha on ku jalkapallo!!! Oo siinä sitten hehkeenä! Kyseisessä tuotteessa on tosi vähän laktoosia... :( (Laktoosin pilkkomiseen tarkoitetut tabletitkaan eivät auta!)

Itelläni on juuri aiemmin kuvailtuja sekalaisia vatsavaivoja ollut vuosia. Viime kesänä tilanne äityi niin pahaksi, että paino laski melkein 10 kiloa (54->45), kun ei mitään voinut syödä ja, kun jotain söi sai seuraavan vuorokauden viettää suurinpiirtein vessaan majottautuneena. Siispä marssin ronskisti lääkärin puheille ja vaadin kaikki mahdolliset testit: laktoosi, keliakia, ultraäänet... mitään ei löytynyt, niinpä tuomioksi tuli ärtynyt paksusuoli. Kaikista raivostuttavinta asiassa oli, että vaivaan ei ole mitään selkeitä ohjeita vaan itselleen toimiva "lääke" on löydettävä kokeilemalla :(
Nyt olen helpotukskseni huomannut, että lääkärin suosittelema valmiste Agiocur, vihdoin alkaa toimia (vasta usean kuukauden käytön jälkeen). Suosittelen kaikkia epätoivoisia kokeilemaan kärsivällisesti! Lisäksi ruokavalio on erittäin karsittu: En syö ollenkaan porkkanaa, kaalia tomaattia, omenaa, tuoreita leipiä/leivonnaisia (näkkileipä :rock:), hapankorppua, tujusti maustettua ruokaa, pähkinöitä, rusinoita, useita hedelmiä... Hirveä shokki ja angsti tuli alussa, kun nuo muodostivat suuren osan tuttua ruokavaliota, mutta nyt kun elämä alkaa taas olla melkein normaalia, tuntuu nuista luopuninen mitättömän pieneltä!

PikkuPaholainen: Jos sinullaon maitoallergia, niin laktoosi ei vaikuta oireisiisi, vaan maitoproteiini. Etsi palkkari jossa ei ole maitoa ollenkaan :) nimim. koko elämänsä maitoallergikkona elänyt

Mun piti jättää pois maitotuotteet ja viljat ennenku rauhottu masu. Turpos kans niinku jalkapallo ja kesti koko päivän, aamusin oli ihan litteä. Eli oon allerginen sekä maidon proteiinille että laktoosille plus vielä viljoille, varsinki vehnälle. Plus vielä muut allergiat päälle...soija, jotku lisäaineet, suklaa, mantelit...

Eron huomas heti ku jätti nuo pois... en silti oo fanaattisen tiukka ruokavaliossani, mutta onpahan huono olo kun syön nuita mitä en sais... :urjo:

mulla maha suuttuu heti, jos lisään hiilareita (outoa kyllä). jos olen dieetillä, vatsa pelaa loistavasti, ja jos muutenkin syön hiilareita vähemmän. heti, jos lisään hiilareita, niin maha on kuin ois pallon niellyt, ja kipeä ja löysänä. jos proteiinia on ainakin se 40% ruoasta, niin mitään ongelmia ei ole. tietääkö kukaan mistä toi vois johtua...? vatsavaivat on tosi inhottavia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom