Vatsavaivat riesana :(

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angelo
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tää on niin v*maista.. Mulla on vatsakivut, turvotus ja vatsan toiminta rajoittaneet elämää ja treenaamista nyt aikaista enemmän lähiaikoina :( Maha on usein tosi turvonnut ja arka.. Joskus vatsa saattaa olla ihan tukossa muutaman päivän ja välillä se on ihan sekaisin. Eilen en päässyt taas edes salille kun maha oli varmaan futispallon kokoinen ja kipeä. Kävin viikko sitten keliakia-testeissä verikokeissa ja tulosten pitäs tulla ensiviikolla että joudunko jatkotutkimuksiin.. Toivon jo melkein että mul ois toi sairaus, että sais jonkun diagnoosin tälle ja vois tehdä asioille jotain. Oon kyllä huomannut, että esim. ruisleipä, vehnäleseet ja pasta aiheuttavat turvotusta, mutta joskus oireita on vaikka en söisi näitä ruoka-aineita. Ja tässä vaiheessa ei kannattais vissiin vielä siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon kun keliakiaa ei oo vielä todettu ja jos joudun sinne suolirönkintään jossain vaiheessa?! Jos täällä on "keliakiapotilaita" niin minkälaisia ja kuinka pahoja oireita teillä oli kun lähditte tutkimaan asiaa? Kuinka nopeasti oireet katosivat kun siirryitte gluteenittomaan ruokavalioon? Tää on vaan niin inhottavaa kun rajoittaa jo liikkumista toi vatsan kipuilu ja turvotus eikä olo oo muutenkaan parhaimmasta päästä :(

Kuulostaa niin tutulta :( Mites esim. syötkö paljon porkkanoita, omenoita, purkkaa, kurkkukarkkeja? Aattelin vaan kun mulla ne aiheuttavat ainakin ihan kamalia vaivoja. Ja nyt kesällä myös mansikat. Ja kun vielä rakastan niitä niin paljon!

Tuo on kyllä ikävä vaiva. :( Ennen kuin riennät lääkäriin, niin muutama kysymys. Pureskeletko ruokasi varmasti kunnolla? Oletko muuttanut ruokailutottumuksia radikaalisti viime aikoina? Syötkö päivittäin suuret määrät kuitua (siis yli suositusten)?

Itselläni nuo kaikki yllämainitut kohdat aiheutti turvotusta, mutta nyt olen onneksi siitä riesasta päässyt. Varsinkin ruoan huolellinen pureskeleminen auttoi.

Itelläni kans ollut noita vatsavaivoja jo jonkin aikaa. Keliakiaverikoissa kävin jossain vaiheessa ja vasta-aineet oli koholla, siitä sitten jatkotutkimuksiin eli niiiin ihanaan mahantähystykseen. Karmivin kokemus ikinä, mutta pakollinen, että voidaan sulkea keliakia veks. Ens tiistaina puhelinaika vastauksesta, toivon toisaalta kans, että olisi keliakia, jotta voisi aloittaa gluteenittoman ruokavalion. Inhottavinta on juurikin se ettei tiedä mikä vaivaa, mutta silti oireita tulee, eikä mitään mukavia sellaisia. Tsemppiä tähystykseen jos sulle se määrätään:thumbs:

Ei se tähystys välttämättä ole kovin paha, pitää vaan muistaa hengittää ja pitää mielessä, ettei siihen voi tukehtua vaikka siltä tuntuisikin. Henk.koht ei kyllä ollut hankala tutkimus, kestääkin niin vähän aikaa...

Omenoita en syö ollenkaan kun olen allerginen ja porkkanoita sen verran harvoin, että ne tuskin ovat harmiksi. Kurkkupastilleja syön tosi harvoin, purkkaa jauhan päivittäin n.2-3 palaa, mutta en usko että ne yksinään aiheuttavat tätä.

En oo muuttanut ruokailutottumuksia kovin radikaalisti viimeisen vuoden aikana.. lisännyt vaan proteiinien, rasvan ja hiilarien määrää tän vuoden alussa kun aloin treenaamaan kasvumielessä. Oireita on ollut kuitenkin enemmän ja vähemmän jo viime vuoden aikana. Toi ruoan pureskelu on ihan hyvä huomio.. Voisin syödä kyllä hitaamminkin, kun on ollut tapana vetästä välipalat aika reippaaseen tahtiin että pääsee muihin puuhiin :D Kuitua syön reippaasti, mutta tuskinpa yli suositusmäärien. Voisin nyt ainakin kokeilla tuota ruoan huolellista pureskelua vaikka viikon ajan ja katsoa helpottaisko se :rolleyes: Uskon kuitenkin, että mun kohdalla kysymys on jostakin isommasta - sen verran kiusallisia nää oireet on olleet.

Kiitos kommenteista! Toivottavasti tää saatais selvitettyä mahdollisimman pian, että pääsis putsaamaan ruokavaliosta haittatekijät veks.

Itsellänikin on useasti vatsavaivoja, mutta ei niinkään ettei se toimisi vaan välistä liiankin hyvin. Reagoin vähän kaikkeen vatsallani, niin kuin jotkut päällään esim. jos jännittää tai on jotain uutta tulollaan. Välistä turvottaa ja maha on täynnä ilmaa. On myös ns toiminnallista vatsavaivaa olemassa, mikä ei ole vaarallista eikä mikään sairaus.

Kokeilehan huviksesi akupunktiota, siis jos se ei ole keliakiaa. Ja muistan joskus lapsena kun vitsailtiin siitä, et bodarit piereskelee paljon...voisiko lisääntynyt proteiinin syönti aiheuttaa joillekin vatsavaivoja??

Mulla on tuo vatsan toiminnallinen häiriö, joka alkoi 2.5 vuotta sitten talvella. Mahaa poltteli koko ajan ihan sietämättömästi ja vatsa oli turvonnut ja sekaisin. Kunnon treenaamisesta ei tuolloin kyllä tullut yhtään mitään. Olo oli todella huono ja huolestutti todella paljon, jos tuo jotain vakavaa olisi. Kesällä sitten menin viimein lääkäriin, joka epäili mahahaavaa. Tuosta ei kuitenkaan ollut kyse, sillä lääkekuuri ei tuottanut tulosta. Seuraavaksi tehtiin keliakia- sun muut labratestit, mutta mitään vikaa niissä ei ollut. No sitten jouduin kolonoskopiaan, mutta siinäkään ei mitään havaittu. Toiminnallinen häiriö tämä siis on. Välillä oireita ei ole pitkiin aikoihin, mutta sitten ne joskus taas palaavat vähäksi aikaa. Monia lääkkeitä olen tähän vaivaan kokeillut, mutta ei niistä kovin suurta apua ole ollut. Onneksi taudin pitäisi iän myötä lievittyä eikä viime aikoina maha ole juurikaan vihoitellut. :)

Iän myötä? Hmm... tarkoittaa sitten vissiin yli 60-vuotiaana :D. Itselläni on ollut edellä kuvattuja vaivoja muistaakseni noin 14-vuotiaasta lähtien siis noin 30 vuotta. Ja kyse ei siis ole mistään kuukautiskivuista. Joka päästä vaivaa on tutkittu ja todettu lähinnä vain, että kyseessä on jokin toiminnallinen häiriö. Jossain 25 ja 35 ikävuoden välillä vatsa kipuili hieman harvemmin, nyt ongelmaa on taas ollut vähän useammin. Kaikenlaisia syitä olen etsiskellyt. Varmimmin vatsa temppuilee, jos olen väsynyt ja stressaantunut. Mutta ei se aina siitäkään johdu. Mitään lääkkeitä minulle ei ole kukaan koskaan tarjonnut... tuskin olisivat auttaneetkaan.

Moni ei tule ajatelleeksi vihanneksia syypäänä: itsellä sekavihannekset, wok-vihannekset, parsakaali, paprika, sienet jne. aiheuttavat kaikki vaivoja JOS niitä ei ole kypsentänyt kunnolla ja/tai pureskele riittävästi. Ja vaikka kaiken tekisi oikein, voi silti turvottaa + tulla ilmavaivoja. Olenkin päätynyt olemaan ilman - olo on tosi hyvä.

Hiilihappopitoiset juomat - lightlimut ja vichy - aiheuttavat myös turvotusta.

Kannattaa testata "välttämistä" ts. poistat ruokavaliostasi parin päivän ajaksi jonkun epäilyttävän aineen ja kuulostelet oloa. Älä poista keralla useampaa - muuten et tiedä mikä aiheutti oireet jos olo paranee.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Iän myötä? Hmm... tarkoittaa sitten vissiin yli 60-vuotiaana :D. Itselläni on ollut edellä kuvattuja vaivoja muistaakseni noin 14-vuotiaasta lähtien siis noin 30 vuotta. Ja kyse ei siis ole mistään kuukautiskivuista. Joka päästä vaivaa on tutkittu ja todettu lähinnä vain, että kyseessä on jokin toiminnallinen häiriö. Jossain 25 ja 35 ikävuoden välillä vatsa kipuili hieman harvemmin, nyt ongelmaa on taas ollut vähän useammin. Kaikenlaisia syitä olen etsiskellyt. Varmimmin vatsa temppuilee, jos olen väsynyt ja stressaantunut. Mutta ei se aina siitäkään johdu. Mitään lääkkeitä minulle ei ole kukaan koskaan tarjonnut... tuskin olisivat auttaneetkaan.

No höh, mä olen kuullut, että iän myötä oireet voisivat hellittää. Kai se pitää sitten kärsiä tästä vaivasta koko loppuelämä. :(

Syitä vatsavaivoihin olen minäkin etsiskellyt, mutta mitään en ole keksinyt. Vaikutusta ei ole millään ruoka-aineella (testattu on), stressillä tai yhtään millään muullakaan asialla. Oireet vaan ilmaantuvat ihan yhtäkkiä, jos ilmaantuvat. Onneksi ei ole viime aikoina ilmaantunut. :)

Moni ei tule ajatelleeksi vihanneksia syypäänä: itsellä sekavihannekset, wok-vihannekset, parsakaali, paprika, sienet jne. aiheuttavat kaikki vaivoja JOS niitä ei ole kypsentänyt kunnolla ja/tai pureskele riittävästi. Ja vaikka kaiken tekisi oikein, voi silti turvottaa + tulla ilmavaivoja. Olenkin päätynyt olemaan ilman - olo on tosi hyvä.

Joo saman jutun olen huomannut noissa tietyissä kasviksissa.. Käytiin tällä viikolla ravintolassa syömässä, mä söin pääruuaksi sellasen tuhdin kanasalaatin jossa oli PALJON mm. kesäkurpitsaa ja paprikaa. Olin aivan ähky ton salaattiaterian jälkeen ja loppupäivän näytin kuin olisin ollut seitsemännellä kuulla raskaana :D Seuraavana päivänä oli sitten vatsa ihan sekasin. Jännä juttu.. ei oo tullu aikasemmin ajateltua että vihannekset vois saada mahan niin tukkoon. Voisin jättää nyt vähemmälle nuo pakastevihannekset ja kasvispöperöt. Lehtisalaatti, tomaatti ja kurkku on onneksi sellasia rehuja, mitkä ei leivän päällä käytettynä mulla aiheuta vaivoja.

Omalla kohdalla vastaavien vatsavaivojen (jatkuvat ylävatsakivut ja aivan karsea turvotus riippumatta syömisistä) syyksi paljastui helikobakteerin aiheuttama tulehdus. Toinen päivä helikobakteerin häätökuuria menossa nyt..

Itellä vatsavaivat on jatkunu syksystä 2004. Joka ikinen aamu maha aivan sekaisin. Ei kiva. Saa stressata sit jo mahaa aina kun menee minnekään. KAikki mahdolliset on tutkittu jo ja sain sisätautilekurilta viimein diagnoosin ärtyvä paksusuoli. Toiminnallinen vaiva siis.

Oon aivan 100% varma et tää liittyy siihen et miulla oli puolen vuoden sisään monta rajua nielutulehdusta ja antibioottikuuria. Varmana tuhosi omat hyvät bakteerit samalla ja sit alko nää vatsaongelmat sen jälkeen. :(

Mulla todettiin tuossa noin vuosi sitten keliakia kuukausia kestäneiden vatsavaivojen jälkeen..kirjoittelinkin silloin siitä tuonne yleiselle puolelle. Samaan aikaan löydettiin myös helikobakteeri, joten se häädettiin myös todella tappavalla kuurilla,huh!:urjo:

Ja sitten kun vielä sain selville, että olinkin jo viikolla 15 raskaana, niin kylläpä siinä oli vatsavaivaa kerrakseen ja sen takia on vaikea sanoa mikä kosku ja pahoinvointi mistäkin johtui:eek:! Mutta pääosin mulla oli närästystä sekä ylävatsakipuja ruokailun jälkeen, ja häätökuurin ja gluteenittoman ruokavalion myötä nämä vaivat pikkuhiljaa helpottivat.

Nyt vaan maha on taas alkanut vaivata ja tässä mietinkin, että mitäköhän sieltä nyt löytyy..(raskaana en nyt testien mukaan ole!)
Onneksi on ensi kuussa se kontrollitähystys, joten sittenpähän toivottavasti selviää.
Ja sitä tähystystä ei ihan hirmuisesti kannata jännittää, hanki vaan taitava lääkäri ja rauhoittava lääke, niin kyllä sen 5 minuuttia selviää!

Se keliakia verikoe voi muuten harvinaisissa tapauksissa näyttää negatiivista,mutta suolen nukka voikin olla silti tuhoutunut, eli varmuus tulee tähystyksessä. Verikoetta myydään nykyään myös apteekeissa, joten sellaisen voi toki tehdä jos haluaa.

Ja olihan noista vatsavaivoista myös ihana seuraus, kohta
7-kuinen poika joka tuolla viereisessä huoneessa uinuu:haart::)

Kannattaa tosiaan se helikobakteeri testauttaa koska se on nykypäivänä aika yleinen... Suosittelen kaikille vatsavaivaisille vahvaa maitohappobakteerivalmistetta jokapäiväiseen käyttöön ja esim. siliceaa (piigeeliä, rauhoittaa vatsaa ja suolistoa). Kaikki antibioottikuurit ym. muut myrkyt tappaa aika tehokkaasti suolistosta niitä hyviä bakteereita. :( nykyään antibioottikuureja napsitaan niin herkästi, eikä yhtään ajatella seurauksia... :( itse välttelen viimeiseen asti niitä...

Minulla oli tuo sama vaiva tuossa alkuvuonna.Alkoi aivan puskista ja luulin ensin että olen allerginen jollekin aineelle ja viikottain karsin jonkun ruokaaineen pois-mikään ei auttanut.Keliakiaakin epäilin,mutta kaurapuuro oli ainoa mikä meni mutisematta alas niin ei se sitäkään voinut olla.Huomasin kyllä,että esim kasvikset aiheuttivat välillä kamalaa turvotusta ja särkyä.Mistään reenaamisesta ei tullut mitää kun tuntui vielä neljän tunninkin kuluttua syömisestä että olisin juuri vasta syönyt.Kaiken maailman poppakonsteja kokeilin vatsan rauhoittamiseen-ei mitään.Kokeilin kaikki,syödä hiiren annoksia pitkin päivää,pureskella kunolla,vältellä raakoja vihanneksia.Ei,ei vi**u mikään auttanut.Lääkäriinhän en mennyt,koska minun mahassani ei ole koskaan ollut mitään vikaa enkä suostunut siihen nytkään uskomaan.Jatkoin sinnikkäästi vaivani kanssa.Aina kun tuli se yksi hyvä päivä uskoin vaivan parantuneen."Tämä on vain väliaikaista"uskottelin,olinhan stressaantunut ja juuri eronnut,laitetaan sen piikkiin.Sitten yksi kaunis viikko niitä hyviä päiviä tuli hieman enemmän ja tsadam!Vaivoista ei ollut enää tietoakaan!:)Neljä fakin kuukautta tuota kesti ja uskon sen kuuluvan tuohon vatsan toiminnalliseen häiriöön.Vielä joskun närästelee mutta se turvotus ja särky on onneksi(koputtaa puuta)poissa.Koita kestää,tiedän että se turhauttaa ihan vietävästi ja pilaa normielämän-etenkin punttimimmin elämän.

Joopa joo... lääkäri soitti eilen mulle labratuloksista. Samat kuulemma kuin viimeksi kevät-talvella; ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Keliakia on epätodennäköinen, mutta mahdollinen verikoetulosten perusteella. Mun pitää nyt odottaa vuodenvaihteeseen asti, että voidaan VIELÄ KOLMANNEN KERRAN ottaa samat labrakokeet ja katsotaan taas sitten. Voin kuulemma siihen asti kokeilla eri ruoka-aineiden karsimista ruokavaliosta ja tarkkailla omaa vointiani sen mukaan.. Mietityttää vaan, että onkohan munkin kohtalo lopulta se, että vaan kärsin lopunikääni näistä vaivoista :rolleyes: Vaikka mä oon kyllä päättänyt että tähän on joku syy ja aion ottaa siitä selvää!!

Mullekkin lekuri soitteli eilen, koepaloissa ei keliakiaan viittaavaa, että toiminnallinen vaiva. Millähän tuon stressin sais vähäisemmäksi, jotta ei maha reagois aina siihen...taitaa olla mahdotonta :rolleyes:

toiminnallisesta vaivasta kommenttia

Toiminnallinen vaiva on yleinen diagnoosi silloin, kun lääkäri ei keksi muutakaan. Usein se kyllä pitääkin paikkansa, mutta sen lisäksi tilannetta pahentamassa voi olla myös allergia tai intoleranssi jotain ruoka-ainetta kohtaan. Sen, onko kyse pelkästään toiminnallisesta vaivasta vai myös lisäksi jostain muusta, voi olla suht helppo selvittää. Ärtyneen suolen / toiminnallisesta vaivasta kärsiviä käsketään usein välttämään tiettyjä ruokia (esim. papuja, herneitä, keinotekoisia makeutusaineita:aspartaami, xylitoli, kaali, kurkku, rusinat jne.) Jos pahoja ongelmia löytyy vielä kuukausi näiden syömisen lopettamisen jälkeen, kyse voi olla myös joko allergiasta tai intoleranssista. (Vatsavaivat voivat helposti olla seurausta niistä. Allergiat näkyvät allergiatesteissä, mutta intoleranssit eivät. Intoleranssin voi todeta vain itse pitämällä ruokapäivä- + oirekirjaa. Intoleranssin oireet voivat ilmetä vasta seuraavana aamuna siitä, kun ärsyttävää ruokaa on syöty.) Itse olen joutunut asian eteen ponnistelemaan vuosia, nyt olen vihdoin saanut selville, mitkä ruoka-aineet vatsaani ärsyttävät. Se voi esim. olla jokin niinkin hassu asia kuin yksi tietty säilöntäaine! Suosittelen kaikille mahavaivaisille, jotka haluavat oikeasti tilaansa parannusta, ruokapäiväkirjan pitämistä ja tuoteselostusten tarkkaa lukemista. Alla muutama osoite niille, jotka haluavat aiheeseen tutustua. :thumbs:

http://www.food-info.net/fi/qa/qa-all7.htm
- intoleranssi

http://www.antioxidant.fi/art_artyva.html
- ärtyvä suoli, toiminnallinen vaiva

http://www.mainio.net/print.asp?path=1;1132;1133;68211;27173 – allergiat, intoleranssit

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom