vatsarutistukset ottaa selkään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lihava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen monen vuoden jälkeen taas alkanut heiluttelemaan painoja.
Vastalihaksia tehdessä tulee polttava tunne alaselkään jo 10 rutistuksen jälkeen, eli joudun lopettamaan ennen kuin vatsassa tuntuu miltään.

Alaselän liikkeet onnistuu helposti, eli alaselässä tuntuu olevan jonkin verran voimaa, mutta kun lähden vääntämään vatsoja selkään otta ilkeästi (ainakin yritän olla jännittämättä selkä lihaksia).

Selkään tuntuu jopa kun makaa penkillä ja nostelee jalkoja ylös.
Penkissä missä istutaan ja väännetään painoja, en saa siinäkään tuntua vatsalihaksiin, alkaa tuntumaan selässä muutaman väännän jälkeeen, istun suorassa eli liike on katsottu oikeaksi. uimahallin puntilla siihen saa laittaa kaikki pianot mitä on ei tuntua vatsaan tule. Voimaa ei varmasti ole niin paljon että vatsassa ei tuntuisi.

Eli mitä mahdollisesti teen väärin?

Kehonrakennus ei ole pelkkää painojen nostelua, vaan lihaksen supistamista vastusta vastaan. Vatsaliikkeissä erityisesti ei riitä, että menee liikeradan läpi, vaan täytyy supistaa vatsaa mahdollisimman paljon joka sekunnilla. Jos alaselkään alkaa tuntumaan rutistukset, niin vaihtaisin muihin liikkeisiin. Voimapyörä/kyykky/maastaveto on ihan kelpo vatsaliikkeitä. Pitkällä aikavälillä rutistukset ei tee hyvää välilevyille. Oletko varma, että selkä pysyy täysin penkissä kiinni koko sarjan ajan?

Itse oon tykänny tehdä voimapyörää ja lankkupitoa supersarjoina.

Tuossahan on usein se tyypillinen ongelma, että kehoa aletaan nostamaan ylöspäin alustasta, jolloin selkälihakset tulee mukaan välittömästi. Nehän on aina mukana, vaikka tekisikin vatsalihaksia, joten niitä ei voi tavallaan jättää pois liikkeestä koskaan. Pitää vain vähentää selän osuutta tekemällä oikeita rutistuksia, jossa rullataan ylöspäin melko pieni matka, niin että alaselkä ei edes irtoa alustasta. Yksi aika hyvä apuväline on mielestäni ab bench, jossa selän voi oikeastaan rentouttaa aika kivasti ja keskittyä vatsalihaksiin. Se myös helpottaa liikkeen tekemistä jos vatsalihaksissa ei ole tarpeeksi voimaa (eli selkä tulisi muuten mukaan auttamaan liikkeen tekemisessä).

Vastaukseni hieman kesti, sähköt poikki taas..
Alaselkä tosiaan hieman irtoaa penkistä jalkojen nostelun laskuvaiheessa. eikö saa nousta ollenkaa, olen ajatellut että saa olla luonnollista kaarta selässä.
Vatsarutistuksissa en tosiaan nosta kuin hartioita lattiasta ja silti tuntuu selässä.
Samoin jos menen ns. punnerrus asentoon kyynerpäät maassa ja jännitän itsein suoraksi... selkä piiputtaa ensin.

Kaikissa vatsa liikkeissä tosiaan yritän jännittää/ jännitän vatsalihakset kokoajaksi.
Kyykky kuuluu normaaliin reeniin, siinä ei tunnu pahalta kun korkeintaan jaloissa.

Täytyy varmaan ottaa tuo maastaveto mukaan. Voimapyörääkin testasin... (selkä)

Vastaukseni hieman kesti, sähköt poikki taas..
Alaselkä tosiaan hieman irtoaa penkistä jalkojen nostelun laskuvaiheessa. eikö saa nousta ollenkaa, olen ajatellut että saa olla luonnollista kaarta selässä.
Vatsarutistuksissa en tosiaan nosta kuin hartioita lattiasta ja silti tuntuu selässä.
Samoin jos menen ns. punnerrus asentoon kyynerpäät maassa ja jännitän itsein suoraksi... selkä piiputtaa ensin.

Kaikissa vatsa liikkeissä tosiaan yritän jännittää/ jännitän vatsalihakset kokoajaksi.
Kyykky kuuluu normaaliin reeniin, siinä ei tunnu pahalta kun korkeintaan jaloissa.

Täytyy varmaan ottaa tuo maastaveto mukaan. Voimapyörääkin testasin... (selkä)

Pääseekö selkä notkolle tossa lankkupidossa tai voimapyörässä?

Itellä lankussa sama vika, vaikka kuinka suorassa niin selälle menee..Ja niin kyllä tottapuhuessa joka vatsaliike tuntus menevän, oiskoha heikko alaselkä ja siks ottaa osumaa pienestäki?

Hei!

En oikein usko itselläni että alaselkä olisi se heikon lenkki. Pystyn vääntämään selkälaitteissa kohtuu suurilla painolla ,verrrattuna muihin painoihin.
Esim. laite missä istutaan ja käännetään selällä painoja taakepäin. saa laittaa kaikki painot mitä löytyy (noin 70kg) noin 20 toiston jälkeen alkaa hieman saada tuntumaa lihaksille.

Mulla luultavasti vatsat niin huonot että selkä tekee kaiken työn.

En huomannut vasta tuohon edelliseen, yritän kyllä pitää suorassa. Suoralla tarkoitan samaa asentoa kuin seistessäkin. Pitäisikö niissä vääntää ns. luonnollinen notko selästä pois? Olen kuitenkin yrittänyt pitää ihan suoranakin, puristanut perseellä kroppaa vielä suoremmaksi.

Oletko kokeillut tehdä niin rutistuksia, että pidät jalat pallolla ja mahdollisen lisäpainon otsan päällä, eikä sielä niskan takana? Itse jos laitan painon niskan taakse niin samantien tuntuu myös lonkissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En huomannut vasta tuohon edelliseen, yritän kyllä pitää suorassa. Suoralla tarkoitan samaa asentoa kuin seistessäkin. Pitäisikö niissä vääntää ns. luonnollinen notko selästä pois? Olen kuitenkin yrittänyt pitää ihan suoranakin, puristanut perseellä kroppaa vielä suoremmaksi.

About kaikissa vatsalihasliikkeissä pidetää selkä täysin suorana tai pyöristyneenä. Ei todellakaan notkolla. Jalkojen nostossa penkillä maatessa selän täytyy pysyä koko ajan suorana ja alaselkä kiinni penkissä jalkojen laskuvaiheessa. Lähtee helposti notkolla ja se rasittaa alaselkää paljon. Tee liikkeet hitaasti ja hallitusti. Aloita joka liikkeessä sillä, että vedät navan kohti selkärankaa ja keskityt supistamaan vatsalihaksilla. Istumaannousuissa yms. rutistuksissa supistusvaihe tehdään selkä vähän pyöristyneenä. Veikkaan et ongelma lähtee tolla.. Toi Nnaikoun tapa pistää paino eteen on myös ihan ok, koska silloin todennäkösesti pidät sen selän pyöreänä, toisin kun silloin kun se paino on siellä niskan takana. Lähtee selkä aika helposti notkolle sillon, jos ei keskity siihen.

Täytyy vielä yrittää painaa selkää tiukempaan penkiin jalkojen nostoissakin.
Painoja en ole normaali rustistuksissa käyttänyt, enkö ole nostanut alaselkää irti lattiasta.
Jalkoja olen pitänyt penkinpäällä ja vääntänyt vatsoja, mutta selkään ottaa.
Jos en näillä teidän ohjeilla saa menemään vatsoja niin ettei selkä tyssää ensin taidan käänty fysioterapeutin puoleen josko se tarkaistaisi mistä johtuu. Ja mahtaako löytää koko vatsalihakisa tosta säkistä.

Täytyy vielä yrittää painaa selkää tiukempaan penkiin jalkojen nostoissakin.
Painoja en ole normaali rustistuksissa käyttänyt, enkö ole nostanut alaselkää irti lattiasta.
Jalkoja olen pitänyt penkinpäällä ja vääntänyt vatsoja, mutta selkään ottaa.
Jos en näillä teidän ohjeilla saa menemään vatsoja niin ettei selkä tyssää ensin taidan käänty fysioterapeutin puoleen josko se tarkaistaisi mistä johtuu. Ja mahtaako löytää koko vatsalihakisa tosta säkistä.

kirjoitappa googleen tai tänne pakkikselle "notkoselkä"

vaikuttaako tutuilta ominaisuuksilta?

notkoselkä tuo mukanaan mm. vatsalihaksien heikkoutta.
Mulla oli nuorempana kyseinen ongelma ja en mä pitänyt mitään vatsaliikkeitä ongelmana, mutta niihin piti keskittyä entistä enemmän.. Ei mun vatsalihakset kyllä mielestäni heikot olleet..

nuorempana tulee touhuttua kaikenlaista niin ne on saattanut sulla ollakin ihan hyvässä kunnossa.
joskushan ei välttämättä itsekään tajua miten huonossa kunnossa joku lihasryhmä on.

vatsojakin saattaa tehdä vuosia lonkankoukistajilla hirveitä sarjoja ja totuus sitten lyö vasten kasvoja kun rupeaa kyykkäilemään tms.
yksilöllisiähän nämä asiat ovat :)
kunhan nyt tässä kartoitellaan, siihen suuntaan vain väistämättä ajatus lähti kun luki että selkä huutaa vatsoja tehdessä.

Nuo tavalliset istumaan nousut ottavat itsellänikin selkään, siis lisäpaino niskan takana ainakin. Vielä pahempia ovat nuo "seiväshyppääjät" , pitää joka toiston välissä päästää jännitys pois. Itselläni on jotain hämärää lonkissa tai jossain, koska istumaan nousu kovalla alustalla on luonnottoman raskas varsinkin painot niskan takana (jalkojahan ei tueta). Vaikka ei saisi enää yhtään toistoa, niin kun painon heittää lennosta rinnalle niin voi tehdä vielä 20... Ja tosiaan voimapyörää polvilteen soutelee siihe nasti että hartioista loppuu voimat ja dragon falegeja menee useampi, myöskin alaselässä on voimaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom