Vatsalihasten treenaaminen - en saa tuntumaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä näkee salilla aika usein. Vaatii kuitenkin todella hyvää keskittymistä ja ainakin itsellä on ongelmia saada tässä liikkeessä tuntuma vatsoille vaikka liike varmasti onkin ihan toimiva.

Kyllä ja selkäystävällinen liike kunhan sen tekee oikein! Mä en nimittäis perusta olleskaa perus vatsarutistuksille, sen pystyy tekee nii päin persettä et varmasti niska ja selkä kipeytyy enempi :D aloittajalle vielä sen verta että kannattaa harjotella löytää syvät vatsalihakset myös ja treenata niitä, ne nimittäin pitää korsetin kasassa :)

Itse en ole enää treenannut varsinaisesti six-packiä pitkään aikaan, kun ei siitä mitään hyötyä ole. Eli ne "vatsaliikkeet", mitä tehnyt, on enemmän semmoisia koko coreen ja ryhtiin panostavia. Dragon flagit, jalannostot roikkuen. vatsat taljassa (selkä jäykkänä!) ym. Ja kyllä ne noissa palikoissa tuntuu ihan tarpeeks, mutta myös syvemmällä. Ei todellakaan mitään rutistuksia ja istumaannousuja enää... Nuo jalannostot on kyllä sellasia, että menee noi etupalikat ihan tukkoon. vaikka ei sitä haekaan.

Kertokaapas hyviä liikkeitä mitkä reenaa syviä vatsalihaksia !
Meikäläinen menee nykyään nii vitun jumiin lankusta ettei pysty sitä enää tekee. Tulee hirvee mega lordoosi ryhti kun paikat menee ihan lukkoon lankutuksesta eikä tyyliin vasenta kättä pysty seuraavana päivänä liikuttaa kun nistkat on aivan säpäleinä.

Eli neuvoja ja liikkeitä syvien vatsalihasten treenaamiseen otetaan vastaan innolla ! :)

Kertokaapas hyviä liikkeitä mitkä reenaa syviä vatsalihaksia !
Meikäläinen menee nykyään nii vitun jumiin lankusta ettei pysty sitä enää tekee. Tulee hirvee mega lordoosi ryhti kun paikat menee ihan lukkoon lankutuksesta eikä tyyliin vasenta kättä pysty seuraavana päivänä liikuttaa kun nistkat on aivan säpäleinä.

Eli neuvoja ja liikkeitä syvien vatsalihasten treenaamiseen otetaan vastaan innolla ! :)

Syviä vatsoja voit reenata missä vaan vetämällä napaa vaan kohti selkärankaa. Tätä kannattaa myös tehä tavallisissakin vatsalihasliikkeissä että kun puhaltaa ilmat ulos niin ei kannata pullottaa vatsaa ulospäin supistusvaiheessa niinkuin usein tehdään vaan vedetään napaa kohti selkärankaa siinäkin. Vatsalihasliikkeet oikein tehtynä niin kaventaa vyötäröä mikä onkin tarkoitus. Tuolla tavalla kaikki vatsalihasliikkeet niin aktivoi myöskin ne syvät vatsalihakset.

Mulla on aina ollut hankaluuksia saada tuntumaa vatsalihaksiin treenatessa ja tämä varsinkin korostuu kamppaillessa kun pitäisi saada lyönnit ja potkut sieltä keskivartalosta. Jotenkin tuntuu että tiedän mitä pitäisi tehdä mutta ala- ja yläkroppa ei vaan toimi yksi yhteen.

Mulle on tehty aikoinaan keisarileikkaus ja epäilen että ongelma johtuu siitä. Mulla on myös todella paha lordoosi mikä välillä kipeyttää alaselän niin että tuntuu että käsky aivoista jalkoihin osittan stoppaa/hidastuu alaselän kohdalla - jalat ei siis aina toimi kuten haluaisi. Olen yrittänyt löytää vatsalihastreenejä jotka ottavat niihin vatsalihaksiin ja löytänytkin muutamia sellaisia - useimmiten ne on enemmän sellaisia että nostetaan ennemmin jalkoja, eli dragonfly-tyyppisiä. Tai sitten koukkujen lyömistä säkkiin tai kiertopotkut.

Istumaannousut ei tunnu vatsassa, ja kamppailutreeneissä ne yleensä tehdään mahdollisimman nopeasti, niin se on todella huono kun treeni karkaa lonkankoukistajille sitten. Vatsat sillai roikkuen ei onnistu ollenkaan, en saa tuntumaa vatsaan, samoin kuin vatsat taljassa sillai että seisten rutistan vatsaa ja koukistun eteenpäin.

Eli mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä miten saisin vatsalihakset taas tekemään kunnolla töitä.

Poppis, kokeilehan ihan rehellisiä T2B, kuten nykyään on hienoa lyhennellä. Eli Toes to Bar. Käsiin kannattaa laittaa tangon väliin alkuun joko jumppakuminauhaa tai käyttää nostoremmejä jos näppivoimat tuntuu loppuvan ennen vatsavoimia. Itse pidän toes to barien tekemisestä ihan ns. raakana eli ei mitään hitaita jalkojen nostoja vaan reilusti vaan vauhtia ja vaikka heilumista tangossa, kunhan varpaat osuu tankoon tai käy sen toisella puolella. Polvet saa mennä koukkuun. Vaikka liike käy myös konkan koukistajiin, joutuu siinä rutistamaan myös vatsalihaksilla ja on erinomainen yleisliike ja varmasti kehittää räjähtävyyttä myös kamppailu-urheiluun. Jos tuntuu että menee vain muutama, niin mangnesiumia käsiin, hyppy tankoon, muutama t2b, hyppy alas ja pieni lepo ja taas sama uudelleen. Tanko pitää sitten olla niin korkealla että vaikka kuinka tangossa roikkuessa venyttäisi, ei varpaat yletä lattiaan. Tällöin liikkeen voi tehdä maksimaalisesti varomatta että jalat napsahtaa lattiaan.
Toinen suosikkini on sit upit siten että jalkapohjat yhteen ja kädet käy pään vieressä lattiassa jonka jälkeen käsillä saa lyödä vauhtia, koskettaa varpaita ja taas takaisin. Tässäkään liikkeessä ei pyritä hitaaseen rutistamiseen tms. hienouksiin vaan rehellisesti repäistään vatsalihaksilla, käsiä apuna käyttäen kroppa mutkalle. Idea on räjähtävyydessä ja liikkeen kokonaisvaltaisuudessa.

Näissä molemmissa em. liikkeissä ei tarvi yrittää eliminioida lonkan koukistajia, heiluria tai käsiä pois vaan vaikka niitä hyödynnetään maksimaalisesti, vatsalihakset joutuvat silti kovasti töihin ja takaan että tuntuu.

Mulla on aina ollut hankaluuksia saada tuntumaa vatsalihaksiin treenatessa ja tämä varsinkin korostuu kamppaillessa kun pitäisi saada lyönnit ja potkut sieltä keskivartalosta. Jotenkin tuntuu että tiedän mitä pitäisi tehdä mutta ala- ja yläkroppa ei vaan toimi yksi yhteen.

Mulle on tehty aikoinaan keisarileikkaus ja epäilen että ongelma johtuu siitä. Mulla on myös todella paha lordoosi mikä välillä kipeyttää alaselän niin että tuntuu että käsky aivoista jalkoihin osittan stoppaa/hidastuu alaselän kohdalla - jalat ei siis aina toimi kuten haluaisi. Olen yrittänyt löytää vatsalihastreenejä jotka ottavat niihin vatsalihaksiin ja löytänytkin muutamia sellaisia - useimmiten ne on enemmän sellaisia että nostetaan ennemmin jalkoja, eli dragonfly-tyyppisiä. Tai sitten koukkujen lyömistä säkkiin tai kiertopotkut.

Istumaannousut ei tunnu vatsassa, ja kamppailutreeneissä ne yleensä tehdään mahdollisimman nopeasti, niin se on todella huono kun treeni karkaa lonkankoukistajille sitten. Vatsat sillai roikkuen ei onnistu ollenkaan, en saa tuntumaa vatsaan, samoin kuin vatsat taljassa sillai että seisten rutistan vatsaa ja koukistun eteenpäin.

Eli mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä miten saisin vatsalihakset taas tekemään kunnolla töitä.

Itse keskittyisin lantiota taakse kääntäviin syvien lihasten harjoitteisiin ja esim. lisäpainolankkuihin, joissa keskityt pitämään pakaroilla (purista kovaa yhteen) ja vatsalihaksilla alaselässä pienen köyryn. Samaa meininkiä kyykkyihin ja maastavetoihin, tosin niissä pitää olla varovainen ettei taas mene liian pyöreäksi. Hollow-asennon treenaaminen voisi olla myös hyvä juttu, netistä löytynee ohjeita. Itse saan nimenomaan vatsaan ehkä parhaan tuntuman aaltolaudalla (sellanen vatsalauta joka mukailee rangan asentoa) keskittyen painamaan alaselkää sitä vasten ja hengittäen ulos kunnolla. Siinä voi tehdä vaikka jalkojennostoja lantiokulma lukittuna.

Sitten vielä yksi jonka olen kamppailupiireissä olleelta kaverilta oppinut. Selälleen lattialle, kädet niskan taa/sivuille. Jalat koukkuun ja selkää pyöreäksi niin, että kyynärpäät koskee reisiä/polvia. Kaveri ottaa jaloista kiinni ja alkaa keinuttaa ees-taas hitaasti. Kun kyynärpäät ei pysy kiinni jaloissa, sarja loppuu.

Itse tein havainnon että vatsat kannattaa treenata ensimmäisenä ennen muita treeniliikkeitä. Menevät paremmin perille kun suoritus on puhtaampikin, ja on tehoa tehdä.
Ja esim lankku+sivulankut aktivoi kivasti korserttia kun ne tekee ennen kyykkyä. Kyykky hyötyy selkeästi, ainakin mulla.

Jos lordoosi johtuu kireistä lonkankoukistajista tai etureisistä niin suosittelen venyttelemään ne auki. keskivartalon jännittäminen kunnolla on melkein mahdotonta jos lordoosia on paljon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla sekä lordoosia, tosin ei kovin pahaa ja myös rintarangan alueella omat traumansa ja meillä samaa lajitaustaa. Minä joudun kiinnittämään huomiota erityisesti syviin ja pienempiin lihaksiin. Yritän muistaa pitää säännöllisesti treeneissä mukana staattisia pitoja ja mm noita dragonfly tyyppisiä variaatoita. Myös kyljet huomioiden. En pysty paljo roikkumaan enkä venkoilemaan mutta onneksi konstit on monet :nolo: Muuten häviää riittävä pito ja vaisuksi menee tekeminen.

Jos lordoosi johtuu kireistä lonkankoukistajista tai etureisistä niin suosittelen venyttelemään ne auki. keskivartalon jännittäminen kunnolla on melkein mahdotonta jos lordoosia on paljon.
Periaatteessa ei johdu näistä, tai näitä venytyksiä oon tehnyt jo vuosia ja nyt oon tehostanut lonkankoukistajien venyttelyä koska yritän saada spagaattia tehtyä. Eli siis lonkankoukistajien venyttely ottaa jo mulla selkään.
Lordoosikivut hellittää vähän kun saa lantion oikeaan asentoon mutta vatsalihaksien aktivoimiseen sillä ei saa juurikaan apua.

Normaali istumaannousu asento ja pallo tai rulla polvitaipeeseen niin että puristat pallon pohkeen ja takareiden väliin ja siitä istumaannousuja. Pallo tahi rulla ei saa tippua maahan. Kaikki saa kokeilla. Toim. Huom. Saattaa olla nöyryyttävää🤪

Suositut

Back
Ylös Bottom