Vatsalihaksien kasvun epätasapainoko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja agejo
  • Aloitettu Aloitettu
Onko mahdollista että vatsalihakset kehittyvät epätasapainossa niin, että se näkyy ulkonäöllisestikin?

Itsestä on alkanut tuntua että vatsan yläosa (pallean kohdilla) pullottaa sillä lailla että sivuprofiilista katsoen se on kyhmyllä, eli vatsa ei ole enää suora (millaisen vatsan haluan) "esi-pyykkilauta" (ei vielä ihan täydellisessä kunnossa).

Tuntuu että se on mennyt siihen suuntaan sen myötä kun olen tehnyt salin laitteilla vain massatreeniä eli isoilla painoilla pientä sarjaa.

Jos haluaa timmit mutta näkyvät (eli vähän sellaiset jalkapallo jne. pelaajan) vatsalihakset kannattaisiko sitä enemmin pysyä kuluttavassa pitkäsarjaisessa treenissä?

Vai lieneeköhän tuo pallean kohdan pullottaminen geeneissä kuitenkin, koska pelkällä kestävyystreenaamisella ei varmaan sitä näkyvyyttä saa lisää juurikaan, kun kokoa ei tule samalla lailla.

Vatsalihasten muotoonhaan ei voi mitenkään vaikuttaa, joten pitkillä sarjoilla tuskin saisit oikein mitään erikoista aikaiseksi. Pullotus voi johtua vatsanpäällisestä rasvasta tai heikoista syvistä vatsalihaksista. Jos siis palikat näkyvät, mutta vatsa pullottaa, on kyse heikoista syvistä lihoista, ja jos taas maha roikkuu ihan muuten vain niin kyse on rasvasta. Syvien vatsojen treenauksesta löytyy searchilla.
Toki voi johtua ihan vain geeneistäkin. Onhan noita lihaksia paljon eri näköisiä ja muotoisia eri ihmisillä.

Mielestäni on yleistä , että ylävatsa kehittyy paremmin kuin alavatsa. Perus sit-upit ottaa ainakin mulla enemmän ylävatsaan siksi en niitä tee.

Alavatsaan hyvin ottaa ainakin jalkojennosto puolapuilla (kun sen tekee hitaasti ja ajatuksella) ja koko vatsaan reverse-situps ja sit-ups lonkka- ja polvet n. 90 asteen kulmassa.

Tervetuloa kerhoon, itsellä on ihan sama juttu: näkyy kylkiluut läpi, mutta alhaalla sitten ei näykään, mutta kaipa se rasvasta vaan kiinni on. Treenailen kyllä syviä vatsalihaksia ja muitakin aerobistakin teen, mutta ei vaan lähde pois alhaalta. Näkyy itelläkin esim. rintalihakset ja habat ja reidet, muttei vatsalihaksia, mutta mitäpä sillä sixpackillä tekee :)

aikoinaan kun teki vatsoja aivan käsittämättömiä määriä päivässä..jotain tyyliin +500 toistoa putkeen ilman taukoja...No silloin muistan kun kun esimerkiksi pullisti vatsaansa nii ylävatsa meni sellaiseksi palloksi,mut kun jännitti niin kyllä se päkki sielä oli kaikessa kauneudessaan :)

Mulla on omast mielest oikee puoli vatsoista hieman kehittyneemmät, kun normaaleja istumaannousuja pystyy tekemään paremmin, kun on kallistuneena vasemmalle :D

Joo siis annoin vähän huonosti tiedot alussa. Mulla on rasvaprosentti jotain 7 luokkaa joten en usko että tuo rasvasta tosiaan johtuu. Ihan kivasti minulla näkyy niin ylhäällä ja alhaallakin ne, mutta ylhäällä tosiaan vain se pullotus häiritsi. Pitää tsekkailla asiaa syvistä vatsalihaksista.

Back
Ylös Bottom