GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Vatsalihakset..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragoness
  • Aloitettu Aloitettu
Tein tuossa yks kaunis päivä uuden havainnon salilla. Vatsapenkissä (jossa on jalat ylhäällä 90:n asteen kulmas) saa tosi hyvän tuntuman ylempien vatsalihasten lisäx myös alavatsaan pitämällä jalkojen avulla peppu ja lantio ilmassa rutistusten ajan. Ilahduin tästä kovasti, koska inhoon tehdä lantionnostoja!

Mie pidin tänään "passiivisen vatsalihastreenin" aerobisen yhteydessä. Tuli hyvin masu kipeeksi. Treenaa hyvin syviä vatsalihaksia, jotka pitää pömppää kurissa.

Eli: vedät napaa kohti selkää samalla kun huidot menemään cross trainerissa/kävelymatolla. Pyri jännittämään myös alavatsa ja ota välillä mukaan myös "rakkauslihakset" eli lantionpohjan lihakset (vedä "ylöspäin"). Pidä jännitystä yllä jokusen aikaa (20 sek?) ja rentouta. Toista.

Ai vitsi, et mä sain vatsat kipeeksi..
Sellanen liike, että makaa itse selällään ja toinen henkilö tulee pään taa seisomaan. Ottaa sitä nilkoista kiinni ja nostaa jalat ylös. Kaveri heittää ne siitä alas, jätät ne n. 10 cm lattiasta ja sit nostat nopeesti takas ylös.. Tehtiin 3 x max tota ja en uskaltanut sen jälkeen edes muuta tehdä.. Arvasin, että käy hyvin lihaksiin..
Tänään on oikeestaan paikat kipeimmillään ja kylkiinkin ottaa ihan mukavasti.

Tuttu liike Helie... Tehdään samaa avokin kanssa silloin tällöin. Tehdään tota myös futistreeneissä yleensä 15x, mutta niin, et ei oo kaveria tukena ja paiskomassa jalkoja takas lattiaan. Lähes jokainen joukkueessa on ihan tuskissaan, mut 15 menee mulla ihan kevyesti, ku ennätys on 40 :)

Tuota Helien mainitsemaa liikettä moni tekee vähän väärin eli kun ei jaksakaan, antaa selällä periksi ja se joustaa heikommasta kohdastaan (usein ristiselkä). Sen pilateksesta ja omasta selästäni olen oppinut, että selällä ei jousteta tuollaisissa liikkeissä. Eli tuota tehdessä lantion ei tulisi juuri liikkua, vai mitä? (Vaan tulisi säilyttää se normaali lantion asento)

Helie, otin neuvosta vaarin ja kokeilin tuota mainitsemaasi liikettä. Ei huvittanut paljoa naureskella seuraavana päivänä :)

Voimapyöräilyn päälle kun tekee, niin siinä on masutreeniä parhaimmillaan... Mutta kun grrl tuosta lantion asennosta mainitsi, niin itsellä kyllä lantio on irti lattiasta yläasennossa. Siis teenkö mä sen sitten ihan väärin?? Perille kyllä ainakin menee noinkin.

Hippa sanoi:
Tässä yksi taikasana: pilates

Se treenaa just sitä kuuluisaa syvää (poikittaista) vatsalihasta ja tuntuu ihan sairaan häijyltä. Ja ilmeisesti on myös sitten tehokastakin

Allekirjoittanut myös täysin samaa mieltä. Ostin cosmopolitan kauneus-lehden ja siinä on melko hyviä vinkkejä vatsalihasten tekoon pilates-tekniikalla. Kyllä muuten vatsikset sai kyytiä!! Itse suosin kans paljon voimapyörää ja näitä vatsapenkkejä, joissa ollaan käsien varassa ja nostellaan jalkoja. Itse ainakin kyseisessä vinomallin penkissä saan aivan mahtavat poltot. Yksi hyvä liike koko vatsapaketille on "numerot". Mennään selälleen ja kädet niskan taakse, vartalo nostetaan ylös ja sit aletaan veivaamaan numeroita ilmaan jalat yhdessä. Jalat ei saa käydä maassa vaan alimillaan niden tulis olla n. 10 cm:n päässä maasta.

Itsekin tein noita taljavatsoja kunnes kokeneempi kehonrakentaja kertoi, että varsinkin naisilla ne ajan myötä leventävät lantiota. Nyttemmin olen siis tehnyt niitä hiukan harvemmin..

Jonna21 sanoi:
Itsekin tein noita taljavatsoja kunnes kokeneempi kehonrakentaja kertoi, että varsinkin naisilla ne ajan myötä leventävät lantiota.

Mtäh??!! Miten tämä on mahdollista? :eek:

Jonna21 sanoi:
Itsekin tein noita taljavatsoja kunnes kokeneempi kehonrakentaja kertoi, että varsinkin naisilla ne ajan myötä leventävät lantiota. Nyttemmin olen siis tehnyt niitä hiukan harvemmin..
En kyllä ole moista huomannut, eiväthän lantion seudun lihakset edes osallistu koko liikkeeseen, jos homman tekee vatsalihaksilla. Ainakaan, jos liikettä tekee seisoen.

Tuli mieleen eilen tehdessäni voimapyörää, että teenköhän sen jotenkin väärin, vai onko ihan luonnollista että se rasittaa aika paljon myös alaselkää?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kyllä mullakin alaselkä hieman rasittuu voimapyörää tehdessä, teen sen ihan tangolla ja limput päihin laitettuna.

Muutoinkin todella raskasliike tehdä, enkä todellakaan pääse alas asti, enkä jaksa 10 enempää vääntää, luulen että selän rasitus vähenee aikaamyöden kun vatsat kehittyvät.

Täällä kun oli kerta valmis thread, niin pistetääs tähän. Tää vatsalihasliike on ainakin mulla tehny vatsat kipeämmäksi kuin pitkään aikaan, eli luulis tehoavan :) Tähän tosin tarvii kaverin, joka pitää jaloista kiinni.
Eli idea on tehdä ihan perusistumaannousuja: pistä köysi kiinni taljaan (alas). Pää sinne taljan painopakkaa kohti ja selinmakuulle istumaannousun alkuasentoon. Kaveri pitää jaloista kiinni tosi tiukasti. Sitten otat köydestä kiinni niin, että pää tulee köyden "V":n väliin. Siitä sitten ihan tavallisia istumaannousuja, maksimit muutaman kerran, ja varmasti on vatsat kipeänä seuraavana päivänä :)

Olikohan tarpeeksi epämääräinen selitys..

Olipa hyvä, että tää threadi nousi taas ylös. Mua kun jäi vaivaamaan, että mitä noilla lantioseudun lihaksilla tarkasti ottaen tarkoitetaan? Sellaisen termin löysin yhdeltä sivulta kuin "obliques", mutta eikös nuo nyt ole ne ns. vinot vatsalihakset? Ja muutenkin mä oon kyllä käsittänyt tuon alueen vyötärönä, en lantiona. Tulisko noitten lihasten liiallista rasittamista sitten vai välttää, ettei ihan pötkyläksi muutu, vai mitä tuo Jonna21:n kommentti tarkoitti?

Jonna21 sanoi:

Tiedustelin tuota lantion levenemistä, kun se jäin minua hieman vaivaamaan, ei sillä että pelkäisin lantioni levenemistä, mutta ihan mielenkiinnosta.

Totuus on että se tosiaan leventää lantiota, mutta ei mitenkään nopeasti tai hurjasti, mutta pitkällä aikavälillä ja vuosien harjoittelulla saattaa toki tuoda sentin pari leveyttä lisää.... haitaneeko tuo nyt sitten mitään, lihastahan se vain on, ja kun selkään saa leveyttä samaa tahtia ei se pistä edes silmään... hih

Viivi sanoi:
Kyllä mullakin alaselkä hieman rasittuu voimapyörää tehdessä, teen sen ihan tangolla ja limput päihin laitettuna.

Kuin myös. Usein kun on tehnyt vatsapyörää tai staattisia pitoja niin seuraavana päivänä alaselkä on kireä. Fysioterapeutti väitti, että tämä johtuisi heikoista vatsalihaksista, mitä itse epäilen. Eiköhän kyse ole ainakin minun tapauksessani ihan vain sukuviasta nimeltä notkoselkä. :curs:

[tse olen ainakin huomannu tuon mainitsemasi liikeen, jossa jalat on ysikympissä todella tehokkaaksi.

Omasta mielestäni tehokkaimmat liikeet on tangosta riipunta ja siitä jalkojen nosto ja erilaiset roomalaiset tuolit, siis suora ja vino tuoli. Mutta kyllä se voimapyörä on aivan ykkönen!!!! Jonkun verran teen myös pilates tyyppisiä vatsoja..

Mulla on kans notkoselkä, mutta voimapyörää tehdessä ei kyllä alaselkä rasitu! Paitsi joskus tuota tehdessä tuntuu selässä jos on jo niin poikki (teen vatsat treenin lopuksi), että ei jaksa tarpeeksi jännittää keskikroppaa... mulla ainakin toimii että kun jännittää ihan pirusti koko keskikroppaa, niin ei tunnu selässä! :thumbs:
Ja enpä ole kyllä huomannut tuota lantion levenemistä taljavatsoissa...se onkin varmaan niiiiiin vähäistä ettei tuota edes huomaa! Ja ei kyllä mua haittaa, koska on niin tehokas vatsaliike (siis jos tekee seisten) ja jos saan sillai vatsalihakset kehittymään kunnolla!!

Rane76 sanoi:
Mulla on kans notkoselkä, mutta voimapyörää tehdessä ei kyllä alaselkä rasitu! Paitsi joskus tuota tehdessä tuntuu selässä jos on jo niin poikki (teen vatsat treenin lopuksi), että ei jaksa tarpeeksi jännittää keskikroppaa... mulla ainakin toimii että kun jännittää ihan pirusti koko keskikroppaa, niin ei tunnu selässä!

Kiitos vinkistä, täytyykin kokeilla kun seuraavan kerran menen salille.

Lääkärin prkl määräsi nilkan takia kahden viikon liikuntatauon. Käsireeniä saisin vain tehdä. :wanha:

Joo, Pilates on ihan huippua -- ja kun sen hallitsee riittävän hyvin, niin jo muutamalla toistolla saa kaikki vatsalihakset (syvät, suorat ja vinot) ihanan kipeiksi, vatsan litteäksi ja sixpackin erottumaan (lisäksi pitää sit saada rasvat alas ja olla saanut syntymässä sellainen lihasrakenne, että saa selkeän sixpackin).

Jumppapallon ja medicineballin (2, 3 tai 5 kg painava korispallon kokoinen pallo) avulla saa myös aika kivasti tehostettua treenejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom