GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Vatsalihakset..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragoness
  • Aloitettu Aloitettu
Muchas gracias, MissyE. Pitääpä muistaa. Noita nostoja kyllä teenkin, tosin vaihtoehtoliikkeenä muiden vatsaliikkeiden ohessa. Ilmeisesti niitä voisi tehdä useamminkin. Yksi kysymys kuitenkin: tässä äsken kun kokeilin tuota staattista liikettä, tuntui samanlaiselta kuin voimapyörällä rullatessani. Teinkö jotain väärin, vai vaikuttavatko nuo liikkeet samalla tavalla ja samaan paikkaan? Voimapyörää tehdessäni nimittäin pidän itseäni hetken siellä alhaalla ennen kuin ponnistan taas ylös.

Originally posted by Metri
Muchas gracias, MissyE. Pitääpä muistaa. Noita nostoja kyllä teenkin, tosin vaihtoehtoliikkeenä muiden vatsaliikkeiden ohessa. Ilmeisesti niitä voisi tehdä useamminkin. Yksi kysymys kuitenkin: tässä äsken kun kokeilin tuota staattista liikettä, tuntui samanlaiselta kuin voimapyörällä rullatessani. Teinkö jotain väärin, vai vaikuttavatko nuo liikkeet samalla tavalla ja samaan paikkaan? Voimapyörää tehdessäni nimittäin pidän itseäni hetken siellä alhaalla ennen kuin ponnistan taas ylös.

Käyn lukee näitä kohtalaisen harvoin....eli sori etttä kesti! Mutta tässä tulee tällanen jättivastaus.Kyllä ne käy osittain samoihin lihaksiin, se polte tulee yleensä päällimäisistä lihaksista. Sen takia oikein suoritettu staattinen pito alkaa mulla vaan hiljalleen tärisyttää, jotkut sanoo että saa sen polttamaan. Eiköhän se oikein ole mennyt jos peilistä katsoen kroppa on ihan piikkisuora eikä selkää koske. Mä itse teen joskus (kun selkä kestää) niin, että teen tuon voimapyörän siitä polvet maasta lähtöasennosta ja toistojen/sarjojen välissä pysyn hetken (30 s) siinä kyynärseisonnassa polvet pois maasta. Enpä usko että jaksasin voimapyörän ääriasennossa olla montaa kymmentä sekuntia:). Kyynärseisonnassa yritetään eliminoida rectusta, lonkan koukistajia jne mahd. suoralla asennolla, jotta saataisiin syvempiä lihaksia töihin. Rectus toimii vain sen verran ettei vatsa roiku lattiassa.Sen staattisen pidon täytyisi kestää kunnon mukaan esim vähintään 1-2 min ensimmäisellä toistolla. Loput ihan sen mukaan millon putoo alas. Itse teen aina niin kauan ennen kuin vain läsähtää vatsalleen. Transversusta saa tehokkaammin mukaan kaikissa vatsalikkeissä vähän muokkaamalla liikettä.Vaikka ylävatsarutistuksissa pitämällä toista jalkaa suorana ilmassa 5 cm lattiasta tai muuttamalla linkkuveitsien liikeradan pieneksi nytkytykseksi. Pelkkä ristiselän painaminen lattiaan aktivoi poikittaista. Tässä taas tämänkertanen maraton-viesti...Vatsat nyt vaan on mun suosikkiliike:):)

Heippa taas, MissyE. Kiitos vastauksesta. Tarkennus omaan: en taatusti jaksa itekään pysyä voimapyörän ääriasennossa kymmeniä sekunteja, en kai kymmentäkään. Semmosen sekunnin, pari pyrin siellä olemaan. Polvet maassa, tottakai. Ja kyllä, kroppa oli ihan suorassa.

Tahtoisin jakaa muidenkin mimmien kanssa sen liikkeen, jota tässä eräänä päivänä näin erään jalkapallistin salilla tekevän. Selinmakuulla miehellä oli jalat n. 60 - 70 asteen kulmassa ylöspäin. Siitä hän sitten teki vinonousuja, kädet niskan takana ja aina yhtä kyynärpäätä vastakkaiseen jalkaan koskettaen. Meinaan, että jäis miulta tekemättä nykykunnolla.

Sitten täysin :offtopic: , mutta en viitti riekkua uudessakaan threadissä. Tänään oli kauden viimeinen moukarikisa, ja sain kaksi pyörähdystä natsaamaan niin hyvin, että tuli uusi ennätys. :D Ei ollut edes teknisesti kovin hyvä heitto, matalaksi jäi. Mutta väline tuntui niin kepposelta, että on voima jo nyt tarttunut hyvin kuntosalilta, vaikka en vielä täysillä treenaakaan. Rakentelen vasta pohjaa tulevan talven :whip: -treeneille.

Tässä ny vähän :offtopic: mutta olisko saatava joka vatsalihaskerralla poltetta lihaksiin?

Erillistä vatsapäivää ei mulla ole vaan treenipäivinä pungerran 3-4 eri liikettä. Tekniikan olen mielestäni hionut hyväksi, mutta kunnon tuskaa (kataboliaa) ei enää tule..

Onko lihasten kehittymisen edellytys aina tuska ja polte ?

Ja mikäs siinä sitten on, että vatsoja voi tehdä joka treenikerralla (ohjaajan suositus) vaikka nekin ovat lepoa tarvitseva lihasryhmä siinä missä esim. jalkalihaksetkin?

Ki-toos jos kertoisitte oi viisaammat :worship:

voimapyörästä...

Ihmettelin ensin, et mikä se semmoinen voimapyörä oikein voi olla. Mut onko se siis sellainen pieni soikea vekotin, jossa on kahdet rullat alla ja käsikahvat sivuilla? Sitä myydään esim. elloksen kuvastossa ja anttilassa? Täytyypä kokeilla laitetta salilla ens kerralla, oon aikaisemmin vain ihmetellyt et mitä elloksen halpisvehje tekee oikealla kuntosalilla kun se näyttää lähinnä lasten lelulta. :D

Mä oon kyl oppinu et vatsalihakset on ihan samanlainen lihasryhmä ku mitkä tahansa muut ja vaatii myös palautumista, eikä niitä kannata treenata joka kerta! Itse olen treenannu noita nykysin 2 kertaa viikossa, mut mikähän ois sellanen sopiva määrä, et sais noi tosiaan kehitymäänkin?
Eli monesti viikossa kantsis treenata ja monta sarjaa/toistoa kerralla?

Musta tuntuu etten saa tarpeeks tehoa noihin vatsatreeneihin, ku ei oo pahemmin jälkeenpäin kipeenä lihakset... :(

Oon lukenu täältä siit voimapyörästä ja haluisin kyl kokeilla tuota, mut meidän salil ei ole tollast voimapyörää ja tangol en oikein tiedä tota oikeeta suoritustapaa... pitäs varmaan kysyy meidän salin personal trainerilta!

Oon yrittäny tehä taljassaki vatsoja, mut ku sekään ei oikein tunnu siellä missä pitäis. :curs: Oisko teil vinkkejä tohon taljal tekemiseen, miten sen sais hyvin tuntuun vatsas?! Ja muitaki hyviä vinkkejä vatsatreeniin otetaan vastaan... :D

No nytpäs sain oikein kunnolla tuntumaan treenin vatsassa, kun kokeilin toisella tavalla tuota taljassa tekemistä... :D
Ja voimapyörääkin tuli samalla kokeiltua tangolla, mutta tuo ei oikein luonnistunut, ainakaan näin ekalla kerralla!

Vatsat esiin

Itekki teen vatsoja kerran kaks kertaa viikos voimapyöräl ja ny olen kokeillut pilatesin neuvoil joitakin liikkeitä (joka päivä jotain vatsaliikettä) ja kiertoja... salil teen paril välineel kerran viikos vatsat mut ei seuraavana päivänä oo tuntunu missään ... en tiä teenkö jotain todella väärin ... mut vatsa ainaski o kova ... vaik läsää o pääl viel reilusti ... mut enhän mä viel ookkaan kevyellä kauella ;)

Hmm...niin..tuota..Mikä sitten olisi oikea tapa treenata vatsoja?Ulkomailla ollessani minulle kerrottiin,että 500 vatsaliikettä päivässä(4kertaa vko),toisena vatsarutistukset,toisena alavatsoille tätä lantion nostoa mitä lie(jalat 90 asteen kulmassa ylhäällä)..Huomasin kyllä,että ensimmäisen viikon aikana nuo 500 vatsaliikettä kyllä tuntuivat jossain :D Vaikka olinkin tottunut tekemään vatsoja paljon....(ainakin monien mielestä) Ja vatsalihakset ovat ja ovat olleet kovat vaikka pehmeää näyttääkin olevan päältä....

Tosin...miten niitävatsoja sitten pitäisi treenata?Tietysti sillähän on väliä MITEN niitä liikkeitä tekee..koskaan en ole kyllä nähnyt mitään hyötyä tehdä esim. 3x15/20vatsaliikettä koska nämä eivät tunnu missään vaikka ne kuinka oikein tekisi...

Hmm....ja selkälihaksiakin ilmeisiesti pitäisi tehdä saman verran kuin vatsalihaksia mutta koskaan en kyllä tuohon 500:n selkälihaksen tekemiseen ole ryhtynyt :lol2:

Mutta...niin...itse todellakin pidän vatsojen tekemisestä joten teen niitä paljon (ja muutenkin itseni kiusaamisesta :lol2: ) joten onko siinäkään sitten mitään vikaa?

Tietysti pitäisi monipuolisesti tehdä vatsalikkeitäkin,mikä valitettavan usein onkin jäänyt vain siihen,että teen vatsarutistuksia....ja alavatsan puolella onkin sitten sitä pömppömahaa vaikka ylävatsan lihakset jopa jollain tapaa näkyvät...:rolleyes:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Menna: Kerro mulle yksikin hyvä syy, miksi vatsalihaksia pitäisi treenata jotenkin erilailla kuin muita lihaksia? Sulla tuntuu olevan perusasiat aivan hukassa -> lueppa rauhassa palstaa läpi!

Joo no oon tästä kyllä ennenkin jotain maininnu, mutta itseäni kyllä kiinnostais toi pilatesin tehio vatsoihin. Kävin eilen katsomassa ah, niin ihanan Pähkinänsärkijä-baletin, ja voi jeesusten jeesus missä kunnossa noiden tanssijatyttösten vatsat oli...:worship:

Jälkeen päin oli tietenkin pakko mennä pikkusen juttelemaan...no, selväähän se on, että balettiammattilaisten kropat ensinnäkin on rasvattomia ja onhan siinä kyllä ihan mielettömän rankka laji. Vatsalihaksia tarvitsee ihan koko ajan balettia tanssiessaan. Mutta tuntuivat kovasti vannovan pilateksen nimiin nuokin tyttäret...

Ja juu, itse en edes voisi treenailla vatsoja montaa kertaa viikossa, niin kipeiksi ne aina saan. Omasta mielestäni jumppapallon päällä oikein laajalla liikkeellä tehtävät vatsat on tehokkaimpia, varsinkin kun tekee ne supersarjana yhdistettynä johonkin toiseen liikkeeseen. Ja ei se määrä, vaan se LAATU. Aivan perusvatsarutistuksiakin teen tosi hitaasti ja rutistamalla yhtä aikaa sekä ylävartaloa, että alavartaloa siten, ettei lihakset missään vaiheessa pääse rentoutumaan. Ennen tein aika paljon sellasessa dippipenkissä jalannostoja, mutta kun ne alkoivat väliin tuntumaan liian helpolta, niin ei kun roikkumaan vaikkapa leuanvetotelineeseen ja siinä sitten nostelemaan niitä jalkoja. Jo on perskules jollei ala tuntumaan!

Niin.Myönnän kyllä,että perusasiat ovat ihan hukassa.En minä tiedä miten niitä vatsoja pitäisi treenata :lol2: Enkä mitään muutakaan..Teen vaan sitä mikä tuntuu hyvältä/tuntuu jossakin..

No juu..pitäsi kyllä opetella joku HYVÄ vatsaliike...mutta mistäs minä sellaisen..:rolleyes:

Originally posted by Menna
Myönnän kyllä,että perusasiat ovat ihan hukassa.En minä tiedä miten niitä vatsoja pitäisi treenata

Sanoit aiemmin, etteivät 3x15 sarjat toimineet, mutta lyön vetoa, että kun on tarpeeksi paljon painoa niin kyllä ne tuntuuu. Mutta hyvällä tuntumalla kuitenkin suuremmista painoista huolimatta. On aivan turha hinkata jotain 500 toistoa, ellei sitten ole tarkoituksena ole treenata kestävyyttä... Lihaksia kasvattavat kuitenkin erilaiset menetelmät.

Originally posted by käärme
En viitsi aloittaa uutta ketjua. Kysymykseni menee varmasti tämänkin otsikon alle.

Yritän kovasti treenata itselleni sixpack masua. Mitenkäs te muut tytöt: oletteko saaneet ihan alhaaltakin vatsalihakset näkymään? Ja kuinkahan kovaa diettiä tämä on vaatinut? Toisaalta onko naisen edes terveellistä tiputtaa rasvaprosenttia niin alas, että kaikki vatsalihakset näkyvät? Liian alhainen rasvaprosettihan aiheuttaa kuukautishäiriöitä tai jopa niiden loppumisen kokonaan. Kuinka helposti/vaikeasti näin voi oikeasti käydä?

Huh...olipas siinä kysymyksiä. Toivottavasti joku asiasta tietävä tai kokemusta omaava jaksaa vastata.

Mulla on ihan sama ongelma :itku: treenaan ahkerasti vatsoja ja syön vähärasvaisesti, mutta olen toistaiseksi saanut vain kaksi ylintä vatsalihasta näkyviin. Haluaisin siis sixpackin. Alavatsaa peittää melkein parin sentin rasvakerros. Mielessä kävi myös se, että siinä vaiheessa kun on saanut rasvaprossan niin alhaiseksi, että treenatut vatsalihakset näkyvät, niin onko rintoja enää olemassakaan? :( Mittasin muutaman kuukautta sitten rasvaprosenttini, ja mua varoteltiin menkkojenkin loppumisesta, kun prosentti oli 9,2. Kai se niin on, ettei kaikkea voi saada....

edit: treenaan kyllä tietääkseni vatsaa aika tasaisesti (2*40 rutistusta, 3*20 (25kg) vatsakoneessa, 3*20 jalkojen nostoa selältään. Lisäksi vaihtelevia sarjoja istumaannousuja.)

Ehkä lähellä :offtopic: . Eilen miulla oli jalkapäivä: kyykkyä ja yhden jalan prässiä. Tänään on masussa sellainen tuntu kuin olisin eilen vetänyt kovankin vatsatreenin. Olen oppinut jännittämään vatsaani kovissa kyykyissä, ja prässiliikkeissä siellä vasta tuntuikin. Sixpackiä ei vielä näy, mutta kaksi vatsalihaspalaa sieltä pyrkii näkyville, vaikka alavatsassa vielä onkin pömppöä.

Vatsoja treenaan nykyisin joka toinen treenikerta eli päivissä laskettuna noin joka neljäs päivä ellen välipäivinä rullaa kotona voimapyörällä.

Bosun päällä saa tehtyä vatsalihakset tosi hyvin. Ei sellaista tietenkään kannata kotiin hankkia pelkästään vatsalihaksia varten, mutta jos salilta löytyy suosittelen kokeilemaan.

Treenaan vatsaa vaan kerran viikossa. Teen niitä jo mainittuja "taljakumarruksia" istuen, seisten ja vinottain. Joku muukin näyttää käyttävän tätä jalkojen nostoa taljassa penkillä maaten, se on aivan ehdoton liike!! Ja siihen saa vielä lisäpotkua kun nostaa lantion ylös penkistä loppuasennossa. Teen näissä hivenen pitempiä sarjoja kun muille lihaksille (3*15-20 toistoa). Lopuksi vatsatreeniin kuuluu "staattinen vatsa". En aikaisemmin saanut vatsalihaksia kipeäksi (perus istumaannousut + vatsalaitteet), mutta tää yhdistelmä toimii! Ja kun keväällä tippuu rasvat lattialle, niin toivon että sieltä alta jotain näkyisi..

Olen tässä "keksinyt" liikkeen, millä herättelen syvää vatsalihasta seisten. Ko. liha on mulla aika heikko (ja muutenkin olen aloittelija), mutta tää tuntuu ottavan oikeasta paikasta.

Teen sen näin:
Ota painokiekosta (mulla 2,5kg) kiinni molemmin käsiin vrt autonratti. Hyvä, suora seisoma asento, polvet pikkasen koukkuun. Ota jännitys syviin lihaksiin puhaltamalla ulos ja "vetämällä napaa sisään". Selän asento pysyy samana, luonnollinen notko ei saa hävitä. Nosta paino eteen, himpun verran alle hartia tason. Heijaa kontroloidusti pientä liikettä painolla ylös als, vasen oikea, kahdeksikko. Samalla pitäs lantion pysyä paikoillaan. Pidä koko ajan jännitys syvissä, hengitä "kevyesti" keuhkojen yläosilla. Hengitäulos huuli raon kautta.

Kommentteja, kiitos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom