GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Vatsalihakset..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragoness
  • Aloitettu Aloitettu

Dragoness

Kyselisin seuraavia asioilta itseäni viisaammilta:

-Kuinkas tehokas vatsalihasliike se on, että on selällään maassa polvet koukussa, pitää vatsan sisässä koko ajan ja nostaa ylävartaloa ylöspäin? (ei ihan ylös asti, ehkä 20-30cm?) Kädet niskassa.

-Entäs ed. mainittu jalat 90 asteen kulmassa ilmassa?

-Kuinka tehokas perinteinen istumaannousu on?

-Omasta mielestänne parhaat vatsaliikkeet?

Tavoitteenani olisi tietysti paremmat (=erottuvammat) lihakset.. Keinot vaan puuttuu.. :D

Tarkoitat kai ihan tavallista vatsarutistusta?

Itse pidän rutistuksista lisäpainon kanssa (levypaino mahan/rinnan päällä) ja sitten ihan vatsalaitteista diggailen.

Voimapyörää haluaisin ihan hirmuna kokeilla :)

Tuo vatsarutistus, jossa jalat on 90 asteen kulmassa on minusta aika tehokas, kun siinä joutuu koko vatsa aktivoitumaan, eli tää "pintapuoli". Sitten muistan joskus lukeneeni Kuntosali & Fitness -lehdestä, että kuntosalin vatsakone, jossa istutaan ja liikutetaan ylävartaloa ylös ja alas olisi aika tehoton. Saman jutun mukaan tehokkain vatsalihasliike on se pyöräilyhomma, jossa jalat polkee ja ylävartalo kiertää.

Originally posted by hekima
Sitten muistan joskus lukeneeni Kuntosali & Fitness -lehdestä, että kuntosalin vatsakone, jossa istutaan ja liikutetaan ylävartaloa ylös ja alas olisi aika tehoton.
Noitakin koneita on aika monenlaisia. Muutamilla koneilla saa niin namin poltteen vatsaan, että tuskin on tehotonta... :) Kovasti saa polttelemaan myös ylätaljassa kumarrellen (en tiedä liikkeen nimeä, sori), ja voimapyörällä rullaillen. Joskus vielä lisäksi rutistuksia erilaisilla penkeillä niin sopiva vatsatreeni on valmis. Itse olen tässäkin asiassa vaihtelun kannalla, varmasti liikkeitä vaihtelemalla saa annettua paremman ärsykkeen lihaksille kuin junnaamalla aina sitä samaa.

Pauliinan vastaus on aivan kuin omasta näppiksestäni lähtöisin :) Laitteissa on tosiaan eroja ja minä olen nyt ainakin löytänyt saliltamme todella hyvän laitteen, jossa saa koko vatsapakka kyytiä kun sitä tekee oikein. Lisäksi "taljakumarteluja" ja voimapyörää niin kyllä pitäisi vatsassa tuntua. Eikä kunnon vatsatreenin jälkeen tulisi mieleenkään treenata vatsoja uudestaan ihan lähipäivinä, itse teen kunnon rääkin kerran viikossa ja se riittää. Lisäksi vatsat tietysti saavat kyytiä mm. kyykyssä ja suorin jaloin maastavedossa ja muutenkin huomioin ne lähes kaikissa liikkeissä ja muussakin liikunnassa.

Oottekos kukaan kokeillut sellasta taljassa tehtävää vatsaliikettä, joka on kuulemma kuuluu nyrkkeilijöiden perustreeniin. Vaikka oonkin tehnyt vatsat lisäpainon kanssa niin harvemmin ovat kuitenkaan seuraavana päivänä kipeenä, mutta tätä liikettä tekemällä oon saanu seuraavaksi päiväksi vatsan ihanasti kipeeksi :whip:
Eli taljaan nilkkaremmit (ja kunnon painot) ja sitten mennään "taljahäkkyröiden" väliin makaamaan selälleen ja käsillä voi pitää kiinni siitä toisesta "taljahäkkyrästä". Sitten vaan vedetään jalat koukkuun rinnan päälle. Tällä saa kyllä tosi hyvän poltteen, suosittelen. Tosin pikkasen ikävää tehdä ruuhka-aikana, kun saa paheksuvia katseita kun joutuu valloittamaan koko taljasysteemin.

Sarah! Tuo liike vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Mietin vaan vielä tuota tekniikkaa... Eli nilkkaremmit tulevat kiinni taljaan sinne alas ja sitten makuulle lattialle? Onko tarkoitus siis molemmat nilkkaremmit saada kiinni siihen samaan taljan kiinnityskohtaan?
:confused:

Heips : )

Omalla kohdallani on ihan ykkös- liike vatsoille on ehdottomasti voimapyörä, ihan perus vatsarutistukset keskelle ja vinoon myös hyviä, siis pienet rutistukset ylös- pito - lasku hallitusti ja sama uusiksi ...

:thumbs:

En viitsi aloittaa uutta ketjua. Kysymykseni menee varmasti tämänkin otsikon alle.

Yritän kovasti treenata itselleni sixpack masua. Mitenkäs te muut tytöt: oletteko saaneet ihan alhaaltakin vatsalihakset näkymään? Ja kuinkahan kovaa diettiä tämä on vaatinut? Toisaalta onko naisen edes terveellistä tiputtaa rasvaprosenttia niin alas, että kaikki vatsalihakset näkyvät? Liian alhainen rasvaprosettihan aiheuttaa kuukautishäiriöitä tai jopa niiden loppumisen kokonaan. Kuinka helposti/vaikeasti näin voi oikeasti käydä?

Huh...olipas siinä kysymyksiä. Toivottavasti joku asiasta tietävä tai kokemusta omaava jaksaa vastata.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minkäslainen tuo voimapyörä on? Voisi tieysti jollain hakutoiminnolla löytyä jotain tietoa, en kovin paljoa ole noita vanhempia juttuja lueskellut. Mutta kiitos, jos joku viitsii kertoa, jos vaikka saisin vatsalihastreeniin vähän uutta potkua. :)

Originally posted by käärme
En viitsi aloittaa uutta ketjua. Kysymykseni menee varmasti tämänkin otsikon alle.

Yritän kovasti treenata itselleni sixpack masua. Mitenkäs te muut tytöt: oletteko saaneet ihan alhaaltakin vatsalihakset näkymään? Ja kuinkahan kovaa diettiä tämä on vaatinut? Toisaalta onko naisen edes terveellistä tiputtaa rasvaprosenttia niin alas, että kaikki vatsalihakset näkyvät? Liian alhainen rasvaprosettihan aiheuttaa kuukautishäiriöitä tai jopa niiden loppumisen kokonaan. Kuinka helposti/vaikeasti näin voi oikeasti käydä?

Huh...olipas siinä kysymyksiä. Toivottavasti joku asiasta tietävä tai kokemusta omaava jaksaa vastata.

hmm... Mä olen saanut vatsalihakset (no ei ihan sixpäkki) näkymään kun ihan pikkuisen vähentelin rasvoja ja tein hurjasti ihan tavallaisia vatsalihasliikkeitä. Mutta mulla maha on aina ollut aikalailla rasvaton vaikka sitä löllöä löytyykin sitten enemmän ja vähemmän takamuksesta reisistä ja lähes kaikkialta muualta. Eiköhän tämä ole aikalailla ruumiinrakenteesta kiinni miten helppoa/vaikeaa on... hmm

Ja sitten se virhe minkä itse olen tehnyt usean vuoden ajan... Luulen tekeväni vatsalihaksia todella hyvällä teholla ja suuria määriä mutta vatsalihakset ei vaan kipeydy..hmmm....Missäs olikaan se vika? No siinä että voihan niitä vatsiksia veivata vaikka 200 yhteenmenoon mutta ei siitä ole mitn pirun hyötyä jos ei oikeasti Rutista niitä lihaksia.Siis oikeasti tuntee sen rutistuksen ja kunnolla jännittää niitä vatsalihaksia.Sillä lailla saa tunnon lihaksiin ihan ekoista toistoista lähtien. Tää on sellanen juttu mihin pitää vaan kiinnittää koko ajan huomiota..ja vatsapenkissä ei sitten fuskata auttamalla jaloilla! ;)

Edelliseen viitaten voisi sanoa, että masulihaksia tulee treenata samalla lailla kuin muitakin lihaksia, jotta ne kasvaisivat isommiksi (kestävyysharjoittelu on eri asia). Eli tarpeeksi suurella intensiteetillä, jolloin voi tehdä vaikka 3x10 sarjoja. Mutta tämänhän kaikki jo varmaan tiesivätkin... :thumbs:

Originally posted by Dragoness

-Omasta mielestänne parhaat vatsaliikkeet?
Ei oo voimapyörän voittanutta!:worship:
Omalla voimapyörälläni rullailen kotosalla silloin ja tällöin :D eli aivan liian harvoin tätä nykyä. Kun ovat nuo masulihat niin luvattoman heikot. Grr!:curs:

Salilla treenaan vatsoja joka toisella treenikerralla. Vuoroin rutistuksia taljassa (saan parhaimman poltteen tällä), vuoroin taas erästä vinonousua, jonka suoritustavan olen napannut jostakin Karen Amenin kirjasta.

Ei sikspäkki näy, ei. Miullahan on se pömppö tuolla alavatsan puolella. Yläosasta saan vatsapalat joskus näkyviin, jos oikein jännitän keskivartaloani. Mm. äheltäessäni pikkutopissa painoja ylös tai hauiskäännössä viimeisissä tiukissa toistoissa (tietty peilin eessä).

Tässä yksi taikasana: pilates

Se treenaa just sitä kuuluisaa syvää (poikittaista) vatsalihasta ja tuntuu ihan sairaan häijyltä. Ja ilmeisesti on myös sitten tehokastakin

Diettaamalla saa sitten ne vatsat näkyviin.

Originally posted by Hippa
Tässä yksi taikasana: pilates

Se treenaa just sitä kuuluisaa syvää (poikittaista) vatsalihasta ja tuntuu ihan sairaan häijyltä. Ja ilmeisesti on myös sitten tehokastakin

Diettaamalla saa sitten ne vatsat näkyviin.

Ihan perusanatomiaa:transversus on juuri se lihas jonka ei ole tarkotus näkyä päällepäin. Siksi sitä kehitetään tanssijoilla ja esim. bicissä. Se lähinnä auttaa pömppömahan hallintaan:D
Dieetti ja vatsat painoilla tekee 6packiä ("pinnalliset vatsalihakset").Naisilla siihen tosin on yhdistettävä transversuksen liikkeet (muuten saa kunnon "kummun"): kyynärvarsien varassa punnerrusasennossa staattinen pito niin kauan kuin jaksaa, kropan täytyisi sivupeilistä näyttää tangolta (ei notkoa, ei köyryssä, vatsa vedetty sisään) sekä pienet nostot tehokkaasti uloshengittäen rutistaen vatsaa ihan kasaan joko ristiselkä maassa, jalat kattoa kohti ja mukana pienllä nostolla ,tai jalat 90 asteen kulmassa. Erittäin tehokasta hengityksen kanssa!Astangajoogassa, pilateksessa ja tanssitunneilla paljon transversusta kehittäviä liikkeitä. Toiselta nimeltä "syvä(t) vatsalihakset". Ja varmasti sattuu viikon alottamisen jälkeen, jos tekniikka oikein. Perus istumaannousut ei pahemmin kehitä, linkkarit ja polkeminen jonkun verran.Aikaa myöten pömppökin katoaa:worship:

Originally posted by Sarah

Juu, kuuluu jokaviikkoiseen treeniin, paitsi että käytän myös penkkiä tässä liikkeessä. Eli en makaa lattialla vaan penkillä. Ja menee 8 - 10 toistot niin hyvin perille, että huhhuijaa. Varsinkin vauvan syntymän jälkeen. Alkaa melkein olla palautumisongelmia vatsan seudulla.

Mutta sikatehokas liike, ihan ykkönen.

Originally posted by MissyE
Ihan perusanatomiaa:transversus on juuri se lihas jonka ei ole tarkotus näkyä päällepäin. Siksi sitä kehitetään tanssijoilla ja esim. bicissä. Se lähinnä auttaa pömppömahan hallintaan:D
Dieetti ja vatsat painoilla tekee 6packiä

Viestini tarkoitus ei ollut kertoa, että syvän vatsalihaksen treenaamisella saa sixpäkin, vaan että sen treenaaminen on yksi kuningasliikkeistä, koska sen lihaksen hallitseminen auttaa ensinnäkin pitää vatsan pois pömpöstä, kuten sinä jo mainitsitkin.

Mutta tärkeämpää on se, että kun hallitsee tämän lihaksen niin keskivartalon hallinta on huomattavasti helpompaa. Ja keskivartalon hallinta on tärkeää kaikessa punttitreenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom