Vastustuskyky matalahiilarisella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMP75
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
49
Olen tässä syksyn mittaan ja taas nyt vuodenvaihteen jälkeen kokeillut ensimmäistä kertaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tarkoituksenani on yllättäen ollut hankkiutua eroon ylimääräisistä ja pyrkiä samalla säilyttämään lihasmassaa. Onko kukaan huomannut tällaisen dieetin altistavan jotenkin erityisesti flunssille?
En ole missään vaiheessa ollut kovin alhaisilla hiilareilla (ehkä n.150-250h hiilaria viikolla - viikonloppuisin enemmän eli 300-400) ja kaloritkaan eivät mielestäni ole olleet kovin alhaalla. Mitään ruokapäiväkirjaa en ole pitänyt enkä myöskään ole punninnut ruokamääriä joten siinä mielessä vähän mutu-linjalla ollaan...Paino ei ainakaan ole kovin vauhdikkaasti pudonnut, joten kyllä kaloreita varmaan on ollut ihan riittämiin. Nyt taas kun vuodenvaihteen jälkeen aloittelin dieettiä, niin heti meinaa pukata flunssaa päälle. Vaihdoin kyllä tässä myös treenityyliä jaetusta ohjelmasta koko kropan treeneihin (2 krt/viikko + yksi kuntopiirityyppinen harjoitus) joten liekö tämäkin vaikuttanut? Nyt kokemuksia kehiin!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite olen ollut viime syksystä asti semmottis 20-40 grammaa hiilaria päivässä. Muutaman kerran (esim. joulu) sotkenut tahtia, mutta muuten about kilo viikossa tullut painoa alas. Pistokokeiden perusteella treenipäivänä tulee syötyä noin 2000 kcal, ja välipäivänä automaattisesti vähemmän, eilen oli n. 1400 kcal. Ja kiitos matalien hiilarien, nälkää ei tarvi kärsiä.

Huomasin lähinnä sen, että mistään flunssista ei ole ollut tietoakaan, eikä muistakaan taudeista. Närästys jäi historiaan, samoin yleinen vireystila on paljon korkeampi kuin ennen.

Tiedä sitten ollaanko vertailukelpoisia kun tuo hiilarimäärä on kuitenkin radikaalisti eri.

Samaa ongelmaa täälläkin. Oon nyt kolmatta viikkoo low-carbilla ja koko sen ajan oon pienessä flunssassa ollu. Ekalla viikolla olin viis päivää treenaamatta, mutta flunssa ei poistunut, helpottui tosin huomattavasti. Mutta vieläkin nenä on vähän tukossa koko ajan ja päätä särkee ajoittain ja on todella räkänen/tukkonen olo. Nyt päätin sitten olla muutaman päivän totaalilevossa, jotta pääsee terveeks. :(

Hiilareita menee 100-150g päivässä ja kalorit on ollu järjestäen 500-700 miinuksella. C-vitamiinia oon ottanu kokolailla 600mg päivässä.

Miten tän flunssan nyt sais voitettua lopullisesti tässä pienen tauon aikana? Ei oo paha flunssa, mutta häirii selvästi treenejä ja pelottaa tuolla selkäytimessä vetää kovia aerooppisia kun kroppa ei tunnu olevan ihan kunnossa... :rolleyes:

Ite ollu nyt reilut 2kk ton tyyppisel ruokavaliolla ja samassa ajassa sairastanut pari kertaa flunssan. Toinen kerta saattoi johtua jo siitä ettei tullut tarpeeksi paranneltua edellisen jäljiltä. Nälkä mulla on silti kokoajan..mut ei se mitään ruoka on kivaa.

Oma kokemus vailla mitään tieteellistä pohjaa:

Matalahiilarisuus ei ole omalla kohdallani (!) syy vaan dieetin matalakalorisuus, jolloin keho tuntuu olevan heikommilla kaikessa ja myös vastustuksessa. Useinhan monet menevät hiilareissa alas ollessaan muutenkin miinuskaloreilla.

Cockton sanoi:
Huomasin lähinnä sen, että mistään flunssista ei ole ollut tietoakaan, eikä muistakaan taudeista. Närästys jäi historiaan, samoin yleinen vireystila on paljon korkeampi kuin ennen.

Sama täällä, ei ole kyllä ollut flunssaa syksyn ja talven aikana kun ruokavalio on korjailtu. Ennen sai sairastaa huomattavasti useammin, en sitten tiedä johtuuko se juuri ko. asiasta, mutta hyvä näin kuitenkin.

täällä päin on kyllä huomattu että hiilaireiden ollessa alhaalla, flunssan sairastumis kynnys on paljon matalampi, toisaalta kyllä kaloritkin on alhaalla.. mut epäilisin et keho kuitenki tarvis hiilareita vastustus kyvyn ylläpitoon, en tiiä olisko apua jos kerran viikossa söis enemmän hiilareita? ja sen oon huomannu et rasvaa on hyvä syödä tarpeeks jos hiilarit on alhaalla. eilen just viimeks oli erittäin flunssainen olo mut 1000mg c- vitamiinia+ monivitamiinit ja pari ibuxin niin ainaki aamutreeni kulki normaaliiin tapaan:)

Myös täällä low-carb dieetillä ja pientä flunssanpoikasta on kyllä ollut. Ihan snadisti kurkku kipeä ja pientä nuhaa. Olen kuitenkin treenaillut ihan normaalisti. Glutaa ja C-vitamiinia on tullut otettua enemmän kuin normaalista.

luumu sanoi:

Matalahiilarisuus ei ole omalla kohdallani (!) syy vaan dieetin matalakalorisuus, jolloin keho tuntuu olevan heikommilla kaikessa ja myös vastustuksessa. Useinhan monet menevät hiilareissa alas ollessaan muutenkin miinuskaloreilla.

Samaa mieltä. Ja varsinkin jos unohtuu hyvät rasvat ottamatta niin sillä on jotain merkitystä limakalvoille ja niiden kunnolle.
Itselläni on sinällään paska tilanne tuohon diettaamiseen että olen varsin herkkä saamaan kaikenmaailman flunssat, taipumusta allergiaan ja tällä hetkellä viellä pientä epäillystä siitä että duunin ilmastointi ei olisi aivan kunnossa. Olen parin viikon päästä menossa tutkimuksiin jossa otetaan allergia kokeita ja jotain viljelmiä että altistunko jollekin homeelle tai vastaaville. Työ viellä sellaista että joudun välillä käymään ulkona olipa ilma mikä hyvänsä ja sitten taas sisälle. Samoin kun asiakkaita käy todella paljon niin siinäkin viellä on otollinen mahdollisuus saada flunssa kun paljon nuhaisia ihmisiä liikkeellä. Samoin monesti duunissa niin kiirettä että olen todella poikki päivän jälkeen ja joskus myös meinaa ruokailut mennä pieleen kun ei yksinkertaisesti kerkiä syömään kunnolla.
Olen huomannut että jos vaan kalorit on vähänkään miinuksen puolella niin kaikken pitää olla hyvin kunnossa. Ei saa yhtään käydä kylmä, pitää saada juuri ajallaan ruoka, ei mitään stressi tekijöitä, mieliala korkealla, ja jos vaan rasvoista tai prodesta jää vajausta niin heti on suurempi riski saada flunssa. Ja lepo on TODELLA tärkeää!! Jos vaan vähänkään tuntuu siltä että väsyttää niin on jäätävä lepäämään.
Viime toukokuussa olin lomalla 4 viikkoa ja olin kokoajan dietillä ja pystyin syömään ja elämään kellon tarkuudeella koko sen ajan. Koskaan en ole ollut virkeämpi ja mitään oireita mistään flunssista tai muustakaan ei ollut kun pystyi täysin ilman mitään haittatekijöitä keskittymään vain harrastuksiin,syömiseen ja lepoon.

Menee varmaan vähän :offtopic: mutta onkohan noilla suoloilla mitään tekemistä tuon vastustuskyvyn kanssa?

Ite syöny kanssa vähän hiilareita ja nyt on flunssa. Terveystäti sanoi tänään, että kroppa menee ihan sekaisin, jos suolatasapaino katoaa tai on suolat vähissä. Mitä lie tarkoitti kun ei kertonut miten sen suolatasiksen saisi sitten nopeasti ennalleen. :(
Että mulla luultavasti johtuu tuo flunssa suolojen vähyydestä tahi puutteesta ennemmin kuin hiilihydraattien! :rolleyes:

luumu sanoi:

Samoja kokemuksia minullakin. Tässä kohtaa onkin avainasemassa vitamiinien riittävä saanti ja riittävä lepo ja etenkin ne riittävät yöunet.

No niin, eli lisätään sitten että joka aamu juon yhden Beroccan, nukun aika tarkkaan 8 tuntia yössä, joka päivä syön vähintään yhden lämpimän aterian. Muutenkin pyrin syömään yhä enenevässä määrin mahdollisimman ravinteikasta ruokaa, eli ruoassa pitää olla muutakin kuin kaloreita. Elektrolyyttitasapainosta pidän huolta juomalla kunnon vissyä ja käyttämällä ruoanlaitossa maldon-suolaa. Hyviksi rasvoiksi tässä keittiössä lasketaan eläinrasvat, oliivi-, camelina- ja kookosöljy. (Tuo maldon on ehtaa merisuolaa, kätevä käyttää.)

Timba79 sanoi:
Samoja kokemuksia minullakin. Tässä kohtaa onkin avainasemassa vitamiinien riittävä saanti ja riittävä lepo ja etenkin ne riittävät yöunet.

Pelkästään tuo lepo, vitamiinit ja yöunet ei riitä. Ainakin minulla on todella pienestä kiinni. Se että tarpeeksi vituttaa vaikka joku duuni asia niin joskus tuntuu riittävän että alkaa pamahtaa pientä flunssan oiretta jos vaan on tiukemmilla kaloreilla. Joskus tuntuu että pitäs elää pumpulissa että ei tulis kipees.
On tietenkin yksilöllistä mutta ainakin itse olen todella herkkä saamaan aika pienestä juuri jostain negatiivisesta tapauksesta stressin joka laukasee flunssa jos vaan olen tiukemmalla kaloreilla. Jos taas menee reilusti plussalla niin eipä ole mitään hätää. Mikä sitten tosiaan vaikutus tuolla työolo suhteilla ja allergialla.
Joskus tuntuu että joku - 300 kaloria on se raja jos menee enemmän miinukselle niin huomattavasti suurempi riski sairastua.

Tuossa oli tiistaina juuri jännä ilmiö siitä kuinka herkkä on tulemaan kipeäksi. Aamulla kaikki kreat,vitamiinit ja herat naamaan sitten kävin lenkillä ja sen jälkeen normaalit syömis rutiinit koko päivän. Ja kotona vaan oloa kun oli vapaa päivä. Illalla sitten venyttelin perusteelisesti kropan läpi ja olo oli todella hyvä. Sitten ennen nukkumaan menoa tuli tieto että mummo on taas joutunut sairaalaan ja on todella huonossa kunnossa. Sitten ennen nukkumaan menoa viellä sinkki,magnesium,arginiini ja prodet sekä öljyt naamaan. Yöllä heräsin 4 kertaa siihen että näin painajaista että mummo kuolee. Yöllä myös otin 30g heraa kun satuin heräämään. Nukuin noin 10h - 4 krt ehkä joku 5min herääminen. Eli piti olla kaikki ravinnon/levon puolelta kunnossa, mutta kun aamulla heräsin niin olikin todella flunssainen olo ja sellainen että jos tästä erehtyy mitään erityistä rasittavaa tekemään niin olo voi paheta. No sitten tuplana kaikki vitamiinit,prodet jne naaman samoin koko päivän hieman yli tarpeen syömistä. Niin seuraavana päivänä oli vaan enää muisto tuosta nuha olosta. Jos vaan olisin erehtynyt menemään salille tai joutunu duuniin niin olen 100% varma että olo olis vaan pahentunut.

Saman tyylinen tapaus oli syksyllä kun sain toisesta duunista tarjouksen. No kaikki meni kuitenkin ok. Ruokailu,lepo,treenit jne mutta taustalla oli sellainen pieni mietintä kokoajan että mitä teen vaihdanko duunia vai en. No sitten kävin kuitenkin neuvotteluja siitä tarjotusta duunista ja sitten myös tämän hetkisestä duunista. Siinä tuli niiden neuvottelujen aikana sellainen 4-5 tuntia että en päässyt kunnolla syömään. No sitten neuvottelut ohi ja ruokaa naamaan. Ja illalla kunnolla nukkumaan. Ilmeisesti tässä vaiheessa laukesi joku stressi siitä duunin vaihdosta. Yöllä heräsin siihen että paleltaa ja tuntuu paskamaiselta olo ja eikun ravintoa naamaan ja lääkettä. No aamulla tuntui kuin olis jäänyt junan alle joka paikka kipeenä ja olo ihan tukossa. Siitä seurasi 4-5päivän flunssa.

Hyvä kirjoitus japalta. Auttaa porukkaa miettimään, miten moninaisista asioista voi olla seurauksena mitäkin. Perinteinen suo-kuokka linja ei johda mihinkään: keho on kokonaisuus mieltä myöten.

Oon lukenu yhestä kirjasta, et hiilareita kannattas syödä päiväsä vähintään 100g, vaikka olis ankaralla rasvanpolttodietillä. Aivot pelaa yksinomaan hiilareilla. Kun veressä ei oo sitä ollenkaan hermoston toiminta kärsii. Pienin hiilarimäärä mikä aivo ja hermotoimintoihin ylläpitämiseen tarvitaan, on 60-80g päivässä. Lisäks hiilareita kuluu reenatessa. Jos hiilareita saadaan liian vähän

1. lihakset ei saa energiaa
2. Keho ei kykene polttamaan rasvaa
3. vitamiinien ja mineraalien saanti häiriytyy

En siis väitä olevani mikään :arvi: .

Kaikkia sopivassa suteessa :thumbs:

Mielenkiintoinen teksti Japalta. Siinä sen näkee miten eri tavalla eri ihmiset reagoi stressiin. Onhan siitä varmaan tutkittaukin tietoa, että varsinkin tressitilanteen jälkeen saattaa joku tauti pamahtaa päälle, joku kehon puolutusmekanismi se oli. Eli keho pistää pakkolepoon jos ei muuten tajua levätä tarpeeksi.

Itellä taas noi stressitilanteet ilmenee ärtymyksenä ja unenpuutteena, ei vaan saa nukutuksi. Pidemmällä aikavälillä johtaa väkisin kipeäksi tulemiseenkin, mutta en mä ihan noin suoraa yhteyttä ole huomannut mitä Japalla on.

Barry Searsin (zonen kirjoittajan) mukaan pitäisi olla vastustuskyky parhaimmillaan jos ei mätä hiilaria.. Kun insuliini tuppaa tekemään kaikkea hallaa elimistössä mm. herkistämään tulehduksille

Ludvig sanoi:
Aivot pelaa yksinomaan hiilareilla. Kun veressä ei oo sitä ollenkaan hermoston toiminta kärsii. Pienin hiilarimäärä mikä aivo ja hermotoimintoihin ylläpitämiseen tarvitaan, on 60-80g päivässä.

:anssi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom