Vastuksen merkitys

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kyllä käsipainoilla mielestäni saa aika hyvän tuntuman ja tangolla penkkiä en olekkaan tehnyt tänä vuonna oikeastaa yhtään. Ja mitä noihin ranteiisiin tulee niin minulla ranteet kestää käsipainopenkissä paremmin, tangolla yli 90kg raudoilla hirveät tuskat, pitäisi yrittää jotenkin korjata otetta.

Tangolla 2kk sitte 6x102,5kg ja käsipainoilla 10x37kg per käsi.

Kokeile Virtual kunnon rannetukia jos ranteet sattuu penkatessa. Metalilla on ainaki ihan helvetin hyviä rannetukia.

Käsipainoilla on muuten ihan hyvä tehä mun mielestä mutta kovemmissa sarjoissa loppuu joku tukilihasvoima kesken ja lähtee homma leviimään. Tavallisessa tankopenkissä saan paremmin puristettua loppuun asti. Ja muutenki ottaa ranteiden päälle se nostelu käsipainoilla, ei ne varsinaiset toistot vaan painojen saaminen reisiltä nosteltaviksi. :D Ja nyt vielä alkaa salin kässärivalikoima rajoittaa, 40kilosista hyppäys suoraan 50 kilosiin. :jahas:

e: ja on rannetuet, tuntuu silti ranteissa

No ei kyllä pysty mun kokemuksien mukaan lisäämään käsipainopenkillä tankopenkin painoja. Koska mulla pitkään meni 2x6 70:llä kilolla ja samaan aikaan kässäripenkissä nous painot 17,5-->26(kympin sarjoja kaks). Nyt on kyllä tosin noussu penkissäkin 75:teen 2x6 mutta ei tuon kässäripenkin sarjapainojen nousun aikana.

Toi käsipainopenkki on kyllä siitä vittumainen että ei voi ihan loppun asti aina puristaa jos loppuu voimat niistä tukevista lihaksista ja rupee vipattaa. Tai voi mutta hajottaa vaan paikkansa:david:

Omalla kohdallani tilanne on se, etten pysty tekemään vinopenkkiä tangolla kovinkaan suurilla painoilla, koska liike tuntuu pahalta olkapäissä, sekä pitkien käsien takia punnertaminen tangolla on hankalaa ja täysin luonnottoman tuntuista (johtuu myös siitä, etten saa yhtä hyvää kaarta (lue:lapoja yhteen, rintaa "ulos") vinopenkissä kuin normipenassa). Tästä johtuen olen tehnyt vinopenaa ainoastaan käsipainoilla, koska liikerata on vapaampi ja sitä kautta luonnollisempi. En myöskään laske käsipainoja kovinkaan alas vaan kädet (kyynärtaive) laskevat vain hieman 90 asteen kulman alapuolelle.

Kehityksenä tämä on näkynyt siten, että normipenassa tangolla parhaat sarjat ovat 2x6x115 kg, kun vinopenkki käsipainoilla on 2x5x50kg.

ruupert sanoi:
No ei kyllä pysty mun kokemuksien mukaan lisäämään käsipainopenkillä tankopenkin painoja. Koska mulla pitkään meni 2x6 70:llä kilolla ja samaan aikaan kässäripenkissä nous painot 17,5-->26(kympin sarjoja kaks).

Eiköhän tuo käsipainopenkin nousu ole ollut vain sitä liikkeen oppimista, koska tulos on aluksi ollut noin alhainen verrattuna normipenkkiin. Kyse ei ole siis ollut varsinaisesti voiman lisääntymisestä.

Muutenkin on ihan hölmöä sanoa että vinopenkki käsipainoilla ei paranna penkkitulosta.
Kyllä aivan varmasti parantaa jos antaa tarpeeksi aikaa ja tasaisesti kehittyy siinä vinopenkissä. Punnerrusliikkeitä ne on molemmat, samoilla lihaksilla.
Jos vaikka itse treenaisin seuraavat puolivuotta pelkkää käsipainovinopenkkiä ja siinä kasvattaisin painoja esim 20% niin ei menisi kuin muutama viikko kun olisin tavallisessakin penkissä ohi vanhojen ennätysten. Jos sen siis aloittaisin uudestaan.

Pyranha: itseasiassa oli kyse tasapenkistä käsipainoilla.

Tein muuten tänään ekaa kertaa. 30kg kässäreillä kymppejä kun 85kilolla teen tangolla kuutosen sarjoja. Luulenpa että jätän normaalipenan hautumaan ja teen hetkisen vain kässäreillä kun sen verran hyvältä tuntui. Jos vaikka nämä onnettomat rintalihakset saisi kehittymään..

Timba79 sanoi:
Täsmälleen sama homma minulla. Ja pätee myös vinpenkin tangolla ja tasapenkin suhteeseen. Olen tullut omalla kohdallani siihen tulokseen, että tasapenkin tulos kasvaa vain tasapenkkaamalla!

Minä olin huomaavinani itteni kanssa joskus muutama vuos sitten hieman erilaisia tuloksia..Penkki oli pitkään pyöriny siinä 80 kg tietämillä, kunnes aloin tekemään useammin vinopenaa kässäreillä. Silloin tuli aika nopeesti sellaisina hyppäyksinä tulokset ensin 90 ja sitten 100. Voi olla että siinä joku koordinaatio kehittyi kun sai vähän vaihtelua. Mutta itelläni edelleen ehdottomasti mukavin rintatreeni on tuo vinopenkki käsipainoilla, varmaan sen takia mulla noiden suhde onkin aina ollu jonkin verran yli 70%.

Timba79 sanoi:
Kokeile Virtual kunnon rannetukia jos ranteet sattuu penkatessa. Metalilla on ainaki ihan helvetin hyviä rannetukia.

Kiitos vinkistä. Voisin katella jostain noita Metalin rannetukia, nyt käytän Dukesin , jotka ovat oikeastaan täysin samanlaiset FASTin rannetukien kanssa.

Voimaahan on kahta sorttia: lihaskudoksen määrään ja hermotuksen tehokkuuteen perustuvaa. Samaa lihaskudostahan tanko- ja käsipainopenkki stressaavat ja jokseenkin samalla teholla. Mitä hermotukseen tulee, niin sen verran identtisiä kyseiset liikkeet samalla toistoalueella tehtynä monilta komponenteiltaan ovat (working muscles, type of resistance, time and rate of force development, velocity of movement, direction of the movement, force-posture relationship etc.), että motorisen oppimisen asiantuntijoiden mukaan voimansiirtoa aktiviteettien välillä tapahtuu (kun jotkut uskovat jopa rinnallevedon auttavan keihäänheittoon :eek: ). Eli kyllä käsipainopenkki tankopenkkiä edistää, mitä tukevat osaltaan myös havainnot Westsiden voimanostajista, jotka ovat kehittyneet mukavasti kilpailunostomuodoissa niitä harjoittelematta. Mutta siirtovaikutuksissa aktiviteettien välillä on huomattavia ihmiskohtaisia eroja. Ja kaiken kaikkiaan minä spesifiyteen uskovana uskon, että esim. 6-8 toiston penkkisarjat paranevat parhaiten 6-8 toiston penkkisarjoilla. Mutta niitäkään ei pysty määräänsä enempää tekemään hermoston jumiutumatta, jonka vuoksi vaihtelua on haettava muista liikkeistä tai toistoalueista, joista on em. siirtovaikutusta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tosiaan nuo näennäisesti samankaltaisten liikkeiden väliset korrelaatiot eivät aina mene niin kuin luulisi, sillä suorituskyky kussakin liikkeessä riippuu todella pitkälle siitä, kuinka harjaantunut kyseisen liikkeen tekoon lihas on.

Tein kohtuullisen pitkään vinopenkkiä käsipainoilla, ja sain siinä parhaimmillani mielestäni hyvinkin siistin 9 toiston sarjan 56-kiloisilla käsipainoilla (kontrolloidut negatiiviset, käsipainot hipaisivat ulkorintaa joka toistolla).

Sitten kun vaihdoin tasapenkkiin käsipainoilla (joka on siis tasapuolisesti treenattuna vahvempi punnerrusliike kuin vinopenkki käsipainoilla), olin koko liikkeestä aivan pihalla enkä saanut kuin hikiset 5-6 toistoa 50 kilon käsipainoilla. Alla oli siis reilu vuoden tauko tasapenkistä käsipainoilla, mistä johtuen hermotus kyseiseen liikkeeseen oli niin huono, että sarjapainot olivat mekaanisesti heikompaa kp-vinopenkkiä reilusti alhaisemmat.

Eli liikettä X tekemällä kehittyy lähinnä liikkeessä X. Esimerkiksi jalkakyykkyä tekemällä jalkaprässikin toki kehittyy, muttei läheskään yhtä tehokkaasti kuin itse jalkaprässiä tekemällä.

Jepjep Hulkki, mutta jos jatkaisit sen tasapenkin veivaamista ei kauaa menisi kun vanhat ennätykset ohittaisit. Sitä koitin tuossa ylempänä jollekin jo selvittää.

Se hermotus aina kuhunkin liikkeeseen kohentuu kuitenkin huimaa vauhtia verrattuna raakaan lihasmassaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom