Vasta alkajan treeniohjelma ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixed
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka!

Ongelma on tälläinen; olen 18vuotias nainen ja en eläessäni ole harrastanut sen kummoisempaa treenausta, sillä välin kun muut harjoitteli jalis- tai koristreeneissä minä tykkäsin hevosten kanssa leikkimisestä jota nyt en kutsuisi urheiluksi.Syytän kuitenkin geenejäni siitä että olen aina pysynyt "laihassa (=litteä vatsa, ei takapuolta, kiloja n.50 pituutta 170). Ja tämä historia on mahdollistanut sen etten koskaan ole tuntenut tarvetta treenaamiselle, ja tietoisesti olen valinnut niin törkeän ruokavalion etten kehtaa sitä tähän laittaa.

Haluaisin kuitenkin ja olen päättänyt saavuttaa vartalon jota olen jo pitemmän aikaa ihaillut, eli vartalon joka voisi kelvata bikini fitness lavoille (en kisaamisesta ole kiinnostunut, mutta tämänkaltaisesta naisihanteesta). Olen siis jo laiha, en tarvitse kiinteytystä , mutta lihasta ei löydy, ja tätä lihasta haluaisin erityisesti takapuolen ja pakaroiden kohdalle. En tiedä treenaamisesta kuitenkaan mitään, enkä ruokavaliosta jotka olisivat kuitenkin oleellinen osa tätä haaveilua. Aion huomenna käydä hakemassa salikortin paikalliseen kuntosaliin, mutta en tiedä yhtään mitä liikkeitä kannattaisi siellä harjoittaa enkä sitä mistä painoista ja millä sarjoilla kannattaisi aloittaa.

Olen mielettömän kiitollinen jos sait luettua tähän asti, ja olisin vielä kiitollisempi jos voisit laittaa esimerkin (jos toisenkin :D) viikko-ruokavaliosta joka aloittelijalle sopisi lihaksen kerryttämiseen, ja lupaan ettei vaivasi mene hukkaan vaan tulen noudattamaan kunnialla jokaista vinkkiä jonka vain saan. (ja yritän opiskelijarahoistani säästää vielä kuukauden sisällä että saisin pt:lle ajan varattua etten kysele täällä kaikkea mahdollista typerää:face: )
-Kiitos vielä

i-dont-always-go-to-the-gym-but-when-i-do.jpg

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%

No hei. Ja tervetuloa.

En tiedä treenaamisesta kuitenkaan mitään, enkä ruokavaliosta jotka olisivat kuitenkin oleellinen osa tätä haaveilua. Aion huomenna käydä hakemassa salikortin paikalliseen kuntosaliin, mutta en tiedä yhtään mitä liikkeitä kannattaisi siellä harjoittaa enkä sitä mistä painoista ja millä sarjoilla kannattaisi aloittaa.

Ei hätää, sitä tietoa onneksi löytyy tältä palstalta vaikka millä mitalla. Kandee aloittaa vaikka tämän palstan sticky-threadeista, jotka näkyy tuossa listassa ylimmäisinä..

Ruokavaliossa tärkeintä proteiinin saanti, yli pari grammaa per painokilo. Lisää juttua löytyy nuista threadeista.. Kannattaa ainakin alkuun laskeskella kalorit jonkin aikaa ja seurailla painon kehitystä, niin näet paljonko se oikea määrä ravintoa suurin piirtein on. Muutaman sata kaloria kulutuksen yli pitäisi riittää lihaskasvuun ja tulosten nousuun..

Ite alotin tuommosella yksjakosella ohjelmalla omat treenit, ja sillä pärjäsin monta kuukautta. Jossain vaiheessa kun painot nousi niin alaselän palautumisen helpottamiseksi vaihdoin sitten kaksijakoiseen. Voisin suositella tuota yksijakoista sinullekin, esimerkkejä on melko reilusti saatavilla. Katso vaikka treenipuolelta juttua Arnoldin G6:sta, tai tämän puolen stickyistä esimerkkejä. Hyvä puoli yksijakoisessa aloittelijalle on se, että tulee keskityttyä niihin tärkeisiin moninivelllikkeisiin eli pääliikkeisiin. Saat vahvistettua kropan apu- ja tukilihaksia samalla kun keräät vähän perusvoimaa.

Kannattaa rauhassa opetella liikeradat ja tekniikat suht kevyillä painoilla, mutta kun oppii liikkeen ruveta päättäväisesti nostamaan treenipainoja viikottain. Treenipäiväkirjan pitämisestä vaikka vihkon tai puhelimen avustuksella voi olla iso apu, ja suosittelen ainakin kokeilemaan. Ei tarvitse sitten miettiä, että millä viimeksi tehtiin. Aina kun saat tehtyä tavoitesarjasi tietyssä liikkeessä, lyö seuraavalla kerralla 2,5-5kg lisää.

(ja yritän opiskelijarahoistani säästää vielä kuukauden sisällä että saisin pt:lle ajan varattua etten kysele täällä kaikkea mahdollista typerää:face: )

Personal trainerin kanssa kannattaa käyttää vähän harkintaa, sillä sen paperin saa nykysellään kouraan koskaan mitään treenaamatonkin lyhyellä kurssilla. Tärkeintä sun on kuitenkin oppia ne liikkeiden oikeat tekniikat, johon varmasti osaavasta personal trainerista apua, mutta hyvä se olisi vähän tietää mitä haluaa ennen kuin sen pakeille menee. Muuten sieltä luultavasti tulee se sama 20 liikkeen painopakkaohjelma mikä jokaiselle annetaan kouraan.

Voit kysellä rohkeasti myös kanssatreenaajilta (jos näet suorilta että se on treenannut kauemmin, sokea neuvomassa kuuroa on vähän huono yhtälö) apua liikkeisiin. Tekniikkavinkkien ja suoritustapojen kysyminen johonkin tiettyyn liikkeeseen on ihan jees ja useimmat varmaan jeesaa mielellään, kunhan nyt et samaa jamppaa pommita kovin paljon joka treenikerralla. Sitä varten on sitten ne trainerit.

Tsemppiä uuten harrastukseen, toivottavasti kiinnostus pysyy eikä lopahda helmikuun puolivälissä..

Blocked kuittaa. Eipä parempaakaan tekemistä ollu sunnuntai-aamuna. Tähän postiin sai onneks käytettyä sen verran aikaa, että nyt on sentäs jo salin ovet auki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom