Vasen ja oikea puoli eri paria?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja monni87
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mulla kans eroja käsien koossa, rintalihaksissa ja keskivartalossa. vasen jokaisessa isompi ja aktivoituuu helpommin jokaisessa liikkessä vaikka oonki oikeakätinen. selkeiten sen huomaa mavessa kun vasen puoli tuntuu tekevän kaiken työn ja oikeella puolella alaselässä ei tunnu mitään. onko tohon mitään neuvoja?

Kävin eilen urheiluhierojalla kun lievä skolioosi on vetäny oikeen puolen selästä jumiin. Se neuvo, että erityisesti MaVessa ja Kyykyssä pitäs kattoa, että liike on symmetrinen(olkapäät linjassa jne). Ja käsipainoliikkeissä pitää mennä _täysin_ heikomman puolen ehdoilla. Se menee helposti niin, että kun tehään kässäreillä tiukkaa sarjaa, niin heikommalla puolella se on tosi tiukka ja vähän fuskataan ja sitten vahvemmalla puolella tehdään tosi puhtaita toistoja, jolloin se vahvistuu suhteessa heikompaan entistä enemmän. Ei ehkä vastaa suoraan sun kysymykseen, mutta tuskin tästä haittaakaan on.

Itsellä toispuoleisuutta esiintyy varsin näkyvästi etureisien koossa sekä voimassa ja se harmittavasti häiritsee kyykyssä, kun pitäis pitää asento kasassa. Oikea reisi siis huomattavasti vahvempi. Välillä rankemmissa nostoissa suurempi työ siirtyy vahvemmalle jalalle, muttä pyrin kiinnittämään huomiota siihen ettei näin tapahtuisi.
Toispuoleisuutta näkyy myös viellä hitusen hauiksissa, mutta muissa paikoissa en ole sellaista havainnut. Luulen että nämä toispuoleisuudet juontavat juurensa jo hyvin varhaisesta vaiheesta yli 10 vuotta ennen punttailun aloitusta. Pienenä tuli paljon hypittyä ulkoleikeissä, ja oikea jalka oli aina ponnistusjalkana jolloin siihen tietysti kehittyi parempi hermotus ja ponnistusvoima ja näin ollen siitä tuli hallitseva ponnistusjalka. Olin myös ala-asteen kovin hauispelle :D 4 kilon käsipainoilla tuli tehtyä hauiskääntöä aina välillä. Oikeakätinen/jalkainen kun olen, niin ne tietenkin kehittyivät paremmin. Pienenä ei paljon käynyt mielessä lihas- sekä voimatasapainon ylläpitäminen.
Nyt sitten toivon erojen tasoittuvan tekemällä liikkeet puhtaasti ja heikomman puolen rajoittamin painoin. Hauiksissa ero on ainakin lähes kokonaan tasoittunut, mutta eiköhän nuo jalatkin viellä joskus näytä olevan samaa paria.

Itse voin sanoa koon puolesta jokaisesta lihaksesta kumpi on isompi. Voiman suhteen ei ole enää juuri eroja, ehkä hauiskäännössä ja kp punnerruksissa voi toiston pari heittää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom