Varvasmurtuma :(

Miten olette treeniä jatkaneet varvasmurtuman kanssa? Ihan normaalisti, pari varvasta yhteen teipaten vai oletteko jättäneet esim. viikon välistä kokonaan liikkumiseen suhteen? Tänään tuli kolhua ja kipiä on :(

... mut tää on tätä urheilian elämää:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten olette treeniä jatkaneet varvasmurtuman kanssa? Ihan normaalisti, pari varvasta yhteen teipaten vai oletteko jättäneet esim. viikon välistä kokonaan liikkumiseen suhteen? Tänään tuli kolhua ja kipiä on :(

... mut tää on tätä urheilian elämää:D

Nim. kokemusta on jalkapöydän murtumasta, ja jos sulla on varvas murtunut (edes hiusmurtuma) niin et kyllä pysty sillä juuri kävelemään vaikka teippaisit miten :eek: . Kipu pitäis olla jumalaton, niinkuin aina näissä jalan alueen murtumissa?!
Jos on todella murtunut niin 3-4vkoa kyynärsauvoilla liikkuen ja kuormittamatta saattais olla lähellä totuutta.. teippaus auttaa vain johonkin venähdyksiin tms.
Lekurille ja röntgeniin niin selviää tapaus ja hoito!

itellä ainakin kun jalkapöytään tuli hiusmurtuma niin pari viikkoa sai kynkkästä menemään ja vieläkin joskus kun tärähtää tuo jalka niin armoton kipu iskeepi siihen... että teippauksia turha harkita jos se murtunut on...

Nim. kokemusta on jalkapöydän murtumasta, ja jos sulla on varvas murtunut (edes hiusmurtuma) niin et kyllä pysty sillä juuri kävelemään vaikka teippaisit miten :eek: . Kipu pitäis olla jumalaton, niinkuin aina näissä jalan alueen murtumissa?!
Jos on todella murtunut niin 3-4vkoa kyynärsauvoilla liikkuen ja kuormittamatta saattais olla lähellä totuutta.. teippaus auttaa vain johonkin venähdyksiin tms.
Lekurille ja röntgeniin niin selviää tapaus ja hoito!

Muutaman kerran olen yllättynyt aivan :eek: tyyliin (viimeksi tänään), kun olen ollut 99% varma, että mitään murtumaa potilaalla ei ole, kun se kävelee melkolailla normaalisti ja kuvassa näkyykin sitten selkeä murtuma.

Varvasmurtuman hoito on melko pitkälti se teippaaminen toiseen varpaaseen (riippuen toki varpaasta ja murtumasta, mutta yksittäinen hyväasentoinen murtuma), kovapohjainen kenkä on toinen. Varaus sallitaan yleensä kivun mukaan.

Muutaman kerran olen yllättynyt aivan :eek: tyyliin (viimeksi tänään), kun olen ollut 99% varma, että mitään murtumaa potilaalla ei ole, kun se kävelee melkolailla normaalisti ja kuvassa näkyykin sitten selkeä murtuma.

Varvasmurtuman hoito on melko pitkälti se teippaaminen toiseen varpaaseen (riippuen toki varpaasta ja murtumasta, mutta yksittäinen hyväasentoinen murtuma), kovapohjainen kenkä on toinen. Varaus sallitaan yleensä kivun mukaan.

Ok, olin sit hieman hakoteillä:) .. En olekaan tekemisissä näiden alaraajapotilaiden kanssa työni puolesta, että se siitä. Oudolta silti tuntuu ettei kipua jalalle astuessa tulisi, mutta näinkin siis voi olla.

Voikohan varpaasta jotenki nivelet mennä rikki ilman että sitä huomaisi mitenkään? Kun itsellä väänty isovarvas ja tuntu siltä ku olis poikki (sama "päänsäryn tunne" mutta siinä murtumakohdassa) ja vinossa ja kaikkea ja lääkäri sen tutki ja röntgen otettiin --> mitään ei näkyny ja minua pidettiin varmaan luulotautisena :confused: Tänäkin päivänä se mielenkiintosesti raksuu ja poksuu ja aika kovan äänen saa siitä kuulumaan. Ku sorminiveliä naksuttelis mutta 10x kovempi ääni :)

Oudolta silti tuntuu ettei kipua jalalle astuessa tulisi, mutta näinkin siis voi olla.

Joo, harvassa ne on ja toki kipua tulee, mutta ihmeen hyvin ne vain sillä kävelee. Kerran olen nähny jopa murtuneen polven (tibian yläosa painunut) kävellen tulevan sairaalaan.. :eek:

kynae: Onhan siinä nivelsiteet jotka voi ottaa itteensä. Niille harvemmin mitään ihmeempää tehdään (riippuen tietty tapauksesta). Ja tuskin sua luulotautisena pidetään, jos varpaasi olet loukannut ja se on kipee. Totta helvetissä vääntynyt varvas on kipee. Tai yleensä ainakin on.

No, minä selvisin isonvarpaan murtumasta ihan vaan kovapohjaisilla kengillä kävellen. Mitään kävely/juoksulenkkejä, pelejä tai kyykkytreenejä ei varmaan olisi tullut mieleen puristella, mutta muuten elämä oli melko normaalia...

Super whey isolate -33%
Emännällä murtui varvas noin 4 viikkoa sitten. Oli aamupäivällä sattunut ja kun illalla tulin kotia niin aivan musta varvas ja osa jalkaakin. Käytiin lekurissa ja diagnoosi että aivan sen luun kärjessä hiusmurtuma. Olisivat teipanneet mutta emäntä oli sitä mieltä että viellä vaikeampi varoa sitä teipattuna. Ehkä noin viikon verran oli joutui nilkuttamaan kun ei kärsinyt kunnolla astua mutta sen jälkeen jo ollaan käyty lenkillä ja liikuttu aivan normaalisti. Ainut mitä joutuu varomaan on että mihinkään ei se varvas tökkää eikä jää alle.
Itselläni on kanssa ollut kerran jalkapöydän luussa hiusmurtuma ja siihen tuli sellainen kevyt kipsi(sellaista kovaa muovia jonka pystyi pujottamaan jalasta aina suihkun ajaksi pois) Olin ehkä viikon sen kanssa ja sitten heitin niin sauvat kuin senkin pois ja aloin varovasti kävellä. Noin 3vkoon jo kärsin kävellä aivan täysin.

Jos itsellä olisi varvas murtuneena niin ainakin kokeilisin käydä salilla sillä aikapaljon pystyy tekemään treeniä koneissa jne. että jalalle ei tule painoa/rasitusta. Kaikki seisaltaan tehtävät liikeet pois ja mitkä antaa kipua.

Mulla on nimetön ja pikkuvarvas aika rusikoituneita ja keskimmäinenki on turvoksissa ja kipeenä. Verta tuli sukan läpi, kun jalan tapaturman jälkeen tsekkasin..reeni vaan loppuu, vaikka sattuu vietävästi..ja sitten vaan kotiin. Oon nyt teipannut 3 varvasta nippuun ja kyllä vaan sattuu kävely. Huomenna pitäis olla töissä 8h jaloillaan..voi olla aika hiljasta :(

Mulla on nimetön ja pikkuvarvas aika rusikoituneita ja keskimmäinenki on turvoksissa ja kipeenä. Verta tuli sukan läpi, kun jalan tapaturman jälkeen tsekkasin..reeni vaan loppuu, vaikka sattuu vietävästi..ja sitten vaan kotiin. Oon nyt teipannut 3 varvasta nippuun ja kyllä vaan sattuu kävely. Huomenna pitäis olla töissä 8h jaloillaan..voi olla aika hiljasta :(

Jos verta on tullut sukankin läpi, niin kannattaisi ehkä harkita sitä lääkärissä käyntiä? Ei normaali varvasmurtuma yleensä verta pukkaa sukan läpi..

Kyllä mäkin sitä vähän ihmettelen, että mistä se ne veret oikeen pukkas. Olihan mulla kenkäjalassa, mutta kuitenkin 15 kg jalalle tuli, niin... :(
Huomenna taitaa tulla lääkärireissu. Yhdestä vaivasta pääsi niin toinen tuli, mutta lääkäri sano, että tää on tätä urheilijan arkea... kuten onkin.

jos on tosi kipee/murtunut poikki niin askartele sille jäätelötikusta ja teipistä lasta joka pitää sen suorassa mutta tarkkana, ettet lastota sitä varvasta vinoon.

No ehkä mielummin sinne lääkäriin kuitenki menis ammattilaisen hoidettavaks ku että alkais ite askartelemaan jotain kun ei välttämättä täysin varma siitä varpaan anatomiasta ole, että mihin asentoon se pitää lastottaa jos pitää.

Tähän liittyen, voiko jalkapöydän hiusmurtuma olla niin oireeton, että se tuntuu vain kun on kävellyt jonkin varran. Mulla kestää nykyään tunnin kävellä ja sit alkaa jalkapöytää särkemään. Jos kävelen monena päivänä lenkin, niin sit alkaa tulemaan jo leposärkyä ja nilkkaa ojentamalla tietyissä asennoissa vihloo jalkapöytää......

Tähän liittyen, voiko jalkapöydän hiusmurtuma olla niin oireeton, että se tuntuu vain kun on kävellyt jonkin varran. Mulla kestää nykyään tunnin kävellä ja sit alkaa jalkapöytää särkemään. Jos kävelen monena päivänä lenkin, niin sit alkaa tulemaan jo leposärkyä ja nilkkaa ojentamalla tietyissä asennoissa vihloo jalkapöytää......

No ei voi sanoa, että ei voi olla. Voi se olla. Mutta onko kipusi murtumasta (varmaan siis rasitusmurtuma tulisi kyseeseen vai?) peräisin vai ei, on näin mahdoton sanoa, kun jalassa on kohtuu runsaasti vaihtoehtoja rasitusperäiselle kivulle.

:offtopic: Pistetään nyt samaan syssyyn ettei tarvi uutta threadia perustaa..
Eli miten olette treenanneet vai oletteko treeannneet ollenkaan kun teillä on ollu käsi/ sormia paketissa?

Mulla murtu juhannuksena sormi jäi auton oven väliin pikku puudutuksen alaisena.. Aluksi oli hauskaa mut sit kun lääkäri sanoo että ei 2viikkoo mitää liikuntaa niin ilme muuttu ja huom toi 2 viikkoa on aika seuraavii kuvauksii. Jos ei ole lähtenyt luutumaan niin mahdollisesti joku leikkaus.:down: Tämmöistä täällä.

No ehkä mielummin sinne lääkäriin kuitenki menis ammattilaisen hoidettavaks ku että alkais ite askartelemaan jotain kun ei välttämättä täysin varma siitä varpaan anatomiasta ole, että mihin asentoon se pitää lastottaa jos pitää.

Niin minäkin kerran ajattelin. Tuloksena ihan vituralleen lastoitettu pikkusormi. Ja niin hyvin kuin sen olinkin itse paketoinut lusikalla ja juhannusseppeleennauhalla, ihan samalla tavalla kuin se sitten paketoitiin parin viikon päästä uudelleen. Ketuttaa, kieltämättä. En silti menettänyt uskoani, joten kämmenluun murtuman sai taas kipsata asiantuntija. Oli vain niin irtipoikki, ettei pysynyt paikallaan. Vinossa ja viturallaan nyt sekin. Ketuttaa. Eli tämäkö on tarinan opetus: pitää olla tarkkana ettei koskaan katkaise jalkaansa!

Toisaalta, eipä tuota liikkumistakaan kielletty - oma mokako ainakin osittain?!

No ne varpaat. Kyllähän niitä on tullut potkittua milloin mihinkin, ja jonkun kerran on saattanut olla joku poikkikin, turvonnut ja sikakipeä ainakin monen monta kuukautta. Ei auttanut kuin teipata useampi varvas yhteen, sillä treenin on jatkuttava.

Mullakin on tosta ukkovarpaan ja jalkapöydän "liittymäkohdasta" varvas taittunut ylös tai alas päin(en muista kumpaan suuntaan). Tämä tapahtui viime viikon tostain ja perjantain välisenä yönä paljain jaloin jalkapalloa pelatessa. Potkasin jonkun kanssa jalat yhteen :D

Kävellessä se ei ihmeemmin vaivaa, pientä kipua on. Semmonen lievästi tummunut kohta siinä on. Pari päivää tapaturman jälkeen se oli kyllä punasininisen värinen ja paljon kipeämpi kuin nyt.
Ainut mikä kunnolla vaivaa on se että varvas ei taivu lähellekään samanverran kuin toisen jalan varvas ja kun yrittää taivuttaa niin silloin tuntuu aika hyvä kipu. Pe-La yönä kävin ilosaaren ensiavussa ja siellä sanottiin että saattaisi olla jopa murtunut, mitä en kyllä usko. Silloin se oli paljon pahemman näköinen ja ei ollu hirveän asiantuntevia henkilöitä siellä ea:ssa.

Kannattaisko tässä johonkin lääkäriin suunnata vai antaa vaan olla ja kokeilla parantuuko?

Varvasmurtumaa ei oikein hoideta muuten kuin särkylääkkeillä ja tarvittaessa sen voi teipata toiseen varpaaseen kiinni.Varvas on arka monta kuukautta.:(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom