Varpajaiset, millaiset ne ovat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Kaverin varpajaiset vietettiin ihan muutaman sällin porukalla ja me tehtiin niinpäin, että tuore isä ei joutunu illasta maksaan mitään vaan isukin kulut tasattiin muun porukan kesken. Tietty "pakolliset" sikarit ja viskit oli mukana jne. Tosin tää meniki niinpäin, että kaveriporukka järkkäs ne eikä isä. Liekö tossa mitään tiettyä kaavaa, kuhan jotenki uuden timpurin maailmaan tuloo juhlistaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari vuotta sitten tuli vietettyä esikoisen johdosta varpajaisia. Saman päivän iltana (lauantai-ilta) kutsuin parhaat kaverit kylään. Olin aikoinaan ostanut Yk-joukoista parempaa wiskiä varastoon kyseistä tilaisuutta varten. Ruokaan ei paljon panostettu vaan hyvään juomaan ja hauskanpitoon.Illalla baariin porukalla ja hauskaa oli (ainakin näin kerrottiin...:rolleyes: )
Eipä noita varpajaisia kannata liikaa suunnitella ja järjestellä. Kyllä ne siitä käyntiin lähtee illan mittaan kunnon porukassa...:kippis1:

Timba79 sanoi:
Sitten vielä toinen kysymys, eli mihin vetää raha? Kutsuako pelkät kaverit vaiko myös sukulaismiehet joiden kanssa myös tekemisissä. Ja jos pyytää sukulaisia, niin sitten varmaan pyydettävä kaikki äijät tai tulee taas sanomista.

Ensin onnittelut Timballe ja koko perheelle!

Kannattaa tehdä kuten allekirjoittanut tulevan esikoisensa kanssa, eli ajoittaa syntymäpäivä kaukaa viisaasti hieman ennen juhannusta. Kun varpajaiset pitää jussina Stadissa, ei ole pelkoa, että suurta yleisöryntäystä olisi odotettavissa.. ;)

Yksinkertainen resepti: Hyviä ystäviä muutama, viinaa oman harkinnan mukaan, reilusti hyvää fiilistä ja homma on siinä.

Anteeksi nyt, että tuon mielipiteeni julki, mutta mä en kyllä ymmärrä noita varpajaisten ideaa. Äiti synnyttää lapsen ja kokemus voi olla todella tuskallinen jne, mutta mitä tekee isä? On mukana synnytyksessä, on onnellinen, on hetken tuoreen äidin ja vauva kanssa, jonka jälkeen sitten lähtee juhlimaan. Ja äiti jää sairaalaan lapsen kanssa.
Tasa-arvoa? :jahas:

Mattila sanoi:
jep, juhlimaan sitä että vaimo tms. on synnyttänyt hälle lapsen.

ämmät marisee:itku:

Joo, noinhan ne isät palkitsee. Raskauskin kestää 9 kuukautta. Se aikahan menee kovin nopeasti ja kivuttomasti ohi. Kyllä minusta miehet tekee lasten maailmaan tuomisessa sen suurimman työn. Siittävät naisen. Kyllähän sitä kannattaakin jo juhlia. :jahas: Jos jonkun pitäis ton jälkeen lähteä juhlimaan, niin äidin.

Eleonoora sanoi:
Joo, noinhan ne isät palkitsee. Raskauskin kestää 9 kuukautta. Se aikahan menee kovin nopeasti ja kivuttomasti ohi. Kyllä minusta miehet tekee lasten maailmaan tuomisessa sen suurimman työn. Siittävät naisen. Kyllähän sitä kannattaakin jo juhlia. :jahas: Jos jonkun pitäis ton jälkeen lähteä juhlimaan, niin äidin.

No vähän samalla linjalla olen kyllä tässä, äiti makaa sairaalassa haarat auki revittyinä ja isä lähtee kavereiden kanssa vetämään perseet :jahas:
No mutta, onhan niissä varpajaisissa ihan kivaa, onneksi en ole nainen.

Edit. Kansanperinnehän nuo varpajaiset ovat. Naisilla on äitienpäivä ja naistenpäivä, miehillä on isäinpäivä ja varpajaiset.

Varpajaisia voi juhlia ihan asiallisestikin äitiä kunnioittaen ja aidosti iloiten siitä että on tullut isäksi. Mitä itse varpajaisista tiedän niin monelle miehelle ne ovat olleet kiva yllätys parhaimpien kavereiden osalta, koska illat ja yöt yksin kotona miettien ja pyörien ovat voineet tuntua tuskaisilta kun puoliso on lapsen kanssa sairaalassa.

Yhdelle parhaista kavereistani syntyi lapsi tässä pari kk sitten ja heillä varpajaiset menivät minun silmiini 'normaalin mittakaavan' mukaan. Miehen parhaat kaverit ilmaantuivat ilostuttamaan ja pitämään seuraa miekkoselle tyhjään ja yksinäiseen kotiin, ja ennenkaikkea onnittelemaan ja juhlimaan tätä suurta ilotapahtumaa :) Toivat mukanaan kaikki jotain juotavaa [tölkkikaljaa, siideriä ja kirkasta], sekä kaikenlaista mukavaa syötävää kuten makkaraa, pakastepizzoja, sipsejä ja pähkinöitä, ja toki ne pakolliset sikarit. Viettivät illan saunoen ja mukavaa iltaa viettäen eikä siinä sen kummempaa.

Edittiä: Jos me saamme joskus lapsen niin itse ainakin toivon että sairaalassa ollessani ukon seuraksi saapuisi muutama ystävä kotiimme viettämään iltaa.

MissEvilEve sanoi:
Edittiä: Jos me saamme joskus lapsen niin itse ainakin toivon että sairaalassa ollessani ukon seuraksi saapuisi muutama ystävä kotiimme viettämään iltaa.

Jos mä joskus jonkun kanssa satun sen lapsen saamaan, niin toivon, ettei mitään "sikailuvarpajaisia" pidetä. Muutama kaveri miehen seurana on toki ihan jees.

Miehen kaveri sai tuossa jokin aike sitten lapsen ja hän oli viettänyt yöt yksin kotona ja valitteli, että oli ollut aika raskasta. Ei saanut nukuttua ja aikaisin aamulla sit aina lähti jo sairaalaan. Asuu tuo pariskunta sen verran kaukana, ettei avokaan voinut seuraksi lähteä.

Niin, ei ole tasa-arvoista ei. Ja voishan kundi vielä vaikka pyytää kaveriaan vetämään pesismailalla mahaan, jotta hänelläkin olisi maha kipeänä. Sitten olisi tasa-arvoa.

Kyllä suurin osa kundeista kunnioittaa naisiaan ja lastensa äitejä todella paljon. Mitä kitisemistä yksissä varpajaisissa on?

Asiaan: parhaat varpajaiset joissa olen ollut mukana, päättyivät tappeluun. Serkukset alkoivat keskenään tappelemaan. Tappelun syy oli se, että eivät päässeet yksimielisyyteen siitä, mikä oli ollut nyrkkihippasten syynä saman kaverin edellisissä varpajaisissa :kippis1:

edit. ajatuskatko

No kun aloitettiin valittamaan noista varpajaisista niin eikö kukaan ole muistanut sitä että millaista miehellä on se 9kk kun emännällä on fiilikset laidasta laitaan ja mielitekoja jos jonkinlaista....
Itse en ole ollut moisessa tilanteessa mutta parikin kaveria ovat huokaiseet että oli niin vaikeaa aikaa tuo 9kk että oli ihan varpajaiset paikallaan että hieman pääsee tuulettumaan:)

japa sanoi:
No kun aloitettiin valittamaan noista varpajaisista niin eikö kukaan ole muistanut sitä että millaista miehellä on se 9kk kun emännällä on fiilikset laidasta laitaan ja mielitekoja jos jonkinlaista....
Itse en ole ollut moisessa tilanteessa mutta parikin kaveria ovat huokaiseet että oli niin vaikeaa aikaa tuo 9kk että oli ihan varpajaiset paikallaan että hieman pääsee tuulettumaan:)

Mä en varpajaisia vastusta mutta väitän kyllä sivusta seuranneena ettei raskauden vierestä seuraaminen ole mitään siihen verrattuna että on itse raskaana. 9kk mieluummin katselisin toisen raskautta, turpoamista, selkäkipuja, närästystä, kuvotusta, oksentelua, jalkojen turpoamista niin ettei kengät mene jalkaan, suonikohjuja jopa pimpissä, peräpukamia, huonoa ihoa ja tukanlähtöä, katkeilevia kynsiä ja nesteistä naamaa [nämä toki ääripään oireita mutta tosia toisille], sekä mielialanvaihteluita ja kaiken sen lisäksi välttyisin elämänsä kivuliaimmalta kokemukselta eli synnytykseltä, poltoilta joissa tuntuu että sisukalut on tulessa ja siitä tunteesta kuin joku 4200g ja 52cm jööti tulee pienestä reiästä ulos...

:lol2:

Omissa silmissäni nämä eivät todellakaan ole vertailukelpoisia asioita mutta juu, mielestäni miehillä on syy juhlia varpajaisia. Ei 9kk 'kärsimyksen' takia vaan siksi että halutaan juhlia isäksi tulemista ja lapsen syntymää :)

MissEvilEve sanoi:
Mä en varpajaisia vastusta mutta väitän kyllä sivusta seuranneena ettei raskauden vierestä seuraaminen ole mitään siihen verrattuna että on itse raskaana. 9kk mieluummin katselisin toisen raskautta, turpoamista, selkäkipuja, närästystä, kuvotusta, oksentelua, jalkojen turpoamista niin ettei kengät mene jalkaan, suonikohjuja jopa pimpissä, peräpukamia, huonoa ihoa ja tukanlähtöä, katkeilevia kynsiä ja nesteistä naamaa [nämä toki ääripään oireita mutta tosia toisille], sekä mielialanvaihteluita ja kaiken sen lisäksi välttyisin elämänsä kivuliaimmalta kokemukselta eli synnytykseltä, poltoilta joissa tuntuu että sisukalut on tulessa ja siitä tunteesta kuin joku 4200g ja 52cm jööti tulee pienestä reiästä ulos...

Mä olen kyl aika pitkälti samaa mieltä sun kans tästä :)

Mä en kyllä ymmärrä mitä tässä valitetaan. No enpä tosin ole synnyttänytkään (ei kyllä käsittääkseni moni muukaan joka tästä aloitti) joten mikäs mä olen sanomaan, mutta avo on nyt puolen vuoden sisään ollut kaksissa varpajaisissa, ja ne molemmat olivat ihan rauhallisia. Kännissä toki olivat, mutta siis n. 10 hengen porukalla juhlivat isejä (puheetkin olivat pippaloissa kovin lapsikeskeisiä :) ). Toisissa varpajaisissa eivät edes lähtenee ravintolaan jatkoille, vaan saunoivat isin kotona ja söivät ja joivat hyvässä seurassa. En mä ainakaan näe tota minään kauheana asiana, josta marmattaisin miehelle. Ei kaikkea tartte ottaa niin kuolemanvakavasti ja tasa-arvo kysymyksinä!!

Itse nyt yli puoli vuotta raskautta todella läheltä seuranneena sanoisin, että raskauden lieveilmiöt ainakin tässä nimenomaisessa tapauksessa jäävät melko kirkkaasti sen pääasian varjoon. Siis: Uskoisin, että useimmat naiset kestävät kyllä aamupahoinvoinnin (tai kokopäiväisen pahoinvoinnin kuten meillä), turvonneet nilkat (muusta kehosta puhumattakaan), suonikohjut, raskausarvet jja iho-ongelmat pelkästään sen takia, että pääsevät tuntemaan uuden ihmisen kasvavan sisällään. Siinä vaiheessa äijän yhden illan ryyppäjäiset ovat kevyttä tavaraa.

Enkä tällä edellisellä yritä pätkääkään vähätellä niitä kärsimyksiä, joita naiset joutuvat kokemaan raskauden aikana (puhumattakaan kaikesta muusta, mitä me miehet aiheutamme.. ;) )

Kiva kun arvon naiset käänsitte tämän keskustelun näin mielenkiintoiseen suuntaan. Pakko sitä on näköjään tulla jeesustelemaan tähänkin asiaan. Voitte tulla mun emännältä kysymään, että olenko ollu tukena raskauden ajan, synnytyksessä ja sen jälkeen vai enkä ole.

Ei noissa varpajaisissa ole kyse kuin yhdestä ainoasta illasta, jos sekin on jotenkin siltä äidiltä pois, niin kannattaa varmaan miettiä hankkiutuuko ikinä raskaaksi jos se elämä oikeasti noin vaikeata on.

Mun puolesta saa tämä jäädä sitten tähän. :curs:

Timba79 sanoi:
Kiva kun arvon naiset käänsitte tämän keskustelun näin mielenkiintoiseen suuntaan. Pakko sitä on näköjään tulla jeesustelemaan tähänkin asiaan. Voitte tulla mun emännältä kysymään, että olenko ollu tukena raskauden ajan, synnytyksessä ja sen jälkeen vai enkä ole.

Ei noissa varpajaisissa ole kyse kuin yhdestä ainoasta illasta, jos sekin on jotenkin siltä äidiltä pois, niin kannattaa varmaan miettiä hankkiutuuko ikinä raskaaksi jos se elämä oikeasti noin vaikeata on.

Mun puolesta saa tämä jäädä sitten tähän. :curs:

Mä arvasin jo aikaisemmin... että mieltä olet:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom