Varamiespalveluun töihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mr. man
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
50
Onko kukakaan ollu töissä kyseisessä firmassa. Ajattelin hakea sieltä keikkatöitä kun en ole kesäksi muitakaan hommia löytänyt.
Eli onko luotettava firma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ollut, sopii hyvin väliaikaiseksi hommaksi kun etsii muita töitä.
On ihan luotettava, palkka ehkä alasta riippuen hieman alakanttiin koska ei taida tulla lisiä. Tuolloin(2000) palkka oli 45mk/h. Työt ovat sitten milloin mitäkin, mutta paljon sieltä on mennyt esim elektroniikkateollisuuteen(ja muuhunkin teollisuuteen) kokoamistehtäviin mikä nyt ei ole v*tun jees. Työpäivät saattavat olla myös tavallista lyhyempiä(esim 6h:n päiviä) ja epäsäännöllisiä (vain firman kiireisinä päivinä töitä tms) jolloin tienestiä ei tietenkään kovinkaan paljon kerry. Itse kohdefirmassa olet tietysti ala-arvoisessa asemassa ja puuvilla tuoksahtaa. :)

Onko varamiespalvelu ns. henkilöstövuokraus-firma?, jos on niin älä saatana pistä nimeäsi mihinkään paperiin,paitsi jos whey+ meinaa loppua kaapista kokonaan. Olen kuullut huhuja noista firmoista ja nyt on lähes omakohtaisia kokemuksiakin niiden saatanallisuudesta.

Tyttökaveri meni tuollaisen firman kautta töihin, kun oli ollut 2kk. ja sopimus oli loppumassa niin yritys olisi halunnut palkata suoraan töihin ja palkka olisi noussut ja puhelinetu kolahtanut. No tämä firmapa ilmoittaa,että et saa tehdä sopimusta suoraan, koska täytyy olla heidän kauttaan 6kk. töissä ennenkun saat tehdä sopimuksen ilman heitä. En tiedä missä paperissa niin luki,mutta itse tuota laillisuutta epäilin ja on kuulemma sellaiset porsaanreijät,että lakia saadaan jollain konstilla kierrettyä. Palkankorotuksen sai,mutta puhelinetu jäi saamatta. Sopimus olisi tehty syksyyn asti ja työpaikka varma.Nyt yt-neuvottelut käynnissä ja kenkää taitaa tulla ensi viikolla. Nuo yritykset on perustettu ihan sillä silmällä,että työntekijän etuja kyetään polkemaan joillain porsaanreijillä.Tehdään määräaikainen sopimus tiettyyn päivämäärään,mutta työpäivä voi loppua vaikka seuraavana päivänä. En ymmärrä miten tuo on mahdollista,mutta ilmeisesti se on sitten laillistakin kun ei suurempia oikeusjuttuja ole asiasta vireillä. Itse en laita yhteenkään "orjakauppiaan" paperiin nimeäni,vaikka viimeistä aminodrinkkiä vietäisiin.Saatana.

Ajatelkaa nyt...Miten nykypäivän Suomessa voi olla mahdollista,että joku voi sanoa,että et voi tehdä sopimusta jonkun yrityksen kanssa,vaikka haluaisit. En tiedä olisiko tuosta voinut ruveta tappelemaan,mutta kyseinen yritys käyttää ilmeisesti melkoisen paljon ns. lainatyövoimaa ja kannattaa varmaan olla hyvissä väleissä henkilöstövuokrauspalvelun kanssa tai seuraavalla kerralla tulee "eioota".

Mä olin toissä kesänä yhden tuollaisen välitysfirman hommissa. Heti kun kävelin ovesta sisään niin sanoivat, että sulle kyllä töitä löytyy. Eli treenatusta ulkonäöstä oli hyötyä. Varastohommia tein pääasiassa kun siitä löytyi vähän kokemusta.
Palkka pyöri siinä 50-65 mk/h. Töitä oli ainakin minun kohdalla koko kesän ajaksi, lukuunottamatta ihan muutamia satunnaisia työttömiä päiviä koko kesän aikana.

Olben kanssa sammaa mieltä orjakauppiaista, perseestä ovat. Leipä saa loppua ja veneen alla voin asua kauan ennenkuin menen niitten kautta töihin.

No mikä tossa nyt on ongelma? Menet tilapäisesti sinne töihin ja saat siitä rahaa.
Se ei ole mikään työkkäri vaan tulosta tekevä yritys, joten toi sopparikielto kohdeyrityksen kanssa tietyksi ajaksi on perusteltu. On erittäin epätodennäköistä että muuten kuin tuon firman kautta olisit missään tekemisissä kohdefirman kanssa, joten heille kuuluu tietyn korvauksen turvaaminen edes joksikin aikaa.

Originally posted by Phat
No mikä tossa nyt on ongelma? Menet tilapäisesti sinne töihin ja saat siitä rahaa.
Se ei ole mikään työkkäri vaan tulosta tekevä yritys, joten toi sopparikielto kohdeyrityksen kanssa tietyksi ajaksi on perusteltu.
Ja on muuten voimassa monessa muussakin alihankintatyyppistä toimintaa harrastavassa yrityksessä tuommoinen puolen vuoden sopimuskielto.

Olbe: Kaikissa määräaikaisissa sopimuksissa on sopimuksen irtisanomiskielto sen voimassaolon aikana. Sun tyttöystäväsi olisi varmasti kannattanut katsoa, että mihinkä paperiin nimensä laittaa...joten pelkästään firmaa tästä on ihan turha käydä syytteleen...

Ja toiseks, joku Varamiespalvelu on jo sen aikaa ko markkinoilla toiminut firma, että eiköhän siellä ole suurin piirtein asiat kunnossa. Ainakin omassa kaveripiirissäni on kyseisestä firmasta vaan hyviä kokemuksia, kun kaverit ovat opiskelujen ohessa sinne töitä tehneet. Useinhan hommat ovat enenemmän tai vähemmän väliaikaisia ja se epävarmuus tulevista töistä ja tulevista palkoista saattaa käydä ketuttamaan jossakin vaiheessa.

Oon ollu varamiespalvelulla hommissa ja näin opiskelialle se sopii kuin nyrkki silmäään.:D

Joop pers aukiselle ihan ok. Iteltä meni hermot noissa pikku pätkä hommissa ja aattelin ,että parempi olla ilman kun runkata sellasissa hommissa joista ei pidä eikä kunnolla osaa. Lyhyet pätkä työt ei kyllä mulle sovi. Ei kerkee oppia ees talontavoille ,kun joutuu jo vaihtaa paikkaa tai lopettaa. Tietysti jos ajattelee pelkkää rahaa on ihan sama kuhan jotain tekee mistä sitä saa.

Ei ollut mitään tollasia aika sopimuksia. Lopetit millon lopetit ja jos sattu pääsee duuniin pitemmäks aikaa palkalliseks ei ollut estettä.

Originally posted by Maiju
Olbe: Kaikissa määräaikaisissa sopimuksissa on sopimuksen irtisanomiskielto sen voimassaolon aikana. Sun tyttöystäväsi olisi varmasti kannattanut katsoa, että mihinkä paperiin nimensä laittaa...joten pelkästään firmaa tästä on ihan turha käydä syytteleen...

Nyt ei mennyt jakeluun mitä tällä hait takaa... Työsopimuksessahan saa lukea mitä tahansa paskaa,mutta vaikka siihen nimensä laittaisikin suojelee Suomen laki työntekijää siitä huolimatta. Näitä rekrytointifirmoja ei ilmeisesti sitten,koske lait samalla tavalla,jos niiden on laillista tehdä sopimus esim.4kk sopimuksella,jossa ilmoitetaan että työsuhde voidaan irtisanoa ilman syytä yhdessä päivässä. Varmasti nuo toimistot ovat esim. opiskelijalle sopiva vaihtoehto,mutta ihmisellä jolla on jokapäiväinen leipä kiinni tuollaisen kautta on se melkoisen epävarmaa ja stressaavaa. Saatanasta samoin,kun Kesko ja asuntovälittäjät sanon minä! Ja pakollinen:;)

Kaikissa uusissa työsuhteissa on (yleensä?) 4kk laissa ja työehtosopimimuksissa määritelty koeaika, jolloin kumpi tahansa osapuoli voi lopettaa työsuhteen ilman irtisanomisaikaa/syytä.

Originally posted by Maiju

No ei kyllä varmasti ole. Itselläni on kädessä määräaikainen työsopimus elokuun loppuun asti, jossa lukee näin:

KOEAIKA: Työsuhteen alussa noudatetaan 1,5kk:n koeaikaa, jonka kuluessa sopimus voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa molemmin puolin.

Tiedustelin asiaa, että mitäs sitten sillä välillä 1,5kk:n kulumisesta elokuun loppuun? Vastaus oli, että myös sillä välillä sopimus voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa, koska työsopimus on määräaikainen. Että näin Anttila OY:ssä..

Originally posted by wbb
No ei kyllä varmasti ole. Itselläni on kädessä määräaikainen työsopimus elokuun loppuun asti, jossa lukee näin:

KOEAIKA: Työsuhteen alussa noudatetaan 1,5kk:n koeaikaa, jonka kuluessa sopimus voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa molemmin puolin.

Tiedustelin asiaa, että mitäs sitten sillä välillä 1,5kk:n kulumisesta elokuun loppuun? Vastaus oli, että myös sillä välillä sopimus voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa, koska työsopimus on määräaikainen. Että näin Anttila OY:ssä..

En käsitä. Eikös lain mukaan koeajan jälkeen määräaikaisen sopimuksen pitäisi olla "mahdoton" irtisanoa,jos et tötöile. Määräaikaisella olevaa työntekijää ei saa edes lomauttaa.

Samaa mieltä olen, että määräaikaista on melkein mahdoton erottaa/sopimusta purkaa ennen määräajan loppu ellei työntekijä törttöile. Näin ainakin kerrottiin kurssilla, jossa käsiteltiin työsopimuksia, työaikalakeja, yms.

(Lähde: http://www.mol.fi/ammatit/tyosopimuslaki8.html)

Määräaikaisen työsopimuksen päättäminen

Määräaikainen sopimus sitoo sopijapuolia sopimuskauden ja se päättyy sovitun kauden päättyessä tai sovitun työn tultua tehdyksi ilman nimenomaista tahdonilmaisua. Jos määräaikaisen työsopimuksen kesto on sidottu toisen työntekijän poissaoloon, sijaisuus päättyy vakinaisen työntekijän palatessa työhön. Jos määräaikaisen sopimuksen päättymisajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on sopimuksen päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa viipymättä ilmoitettava siitä työntekijälle. Työnantajalle säädetyn ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti ei kuitenkaan vaikuta määräaikaisen sopimuksen päättymiseen, vaan sopimus päättyy sovitun määräajan päättyessä. Työnantajalle saattaa kuitenkin syntyä velvollisuus korvata ilmoituksen laiminlyönnistä työntekijälle aiheutunut vahinko.

Määräaikainen sopimus voidaan puolin ja toisin päättää ennen sopimuskauden päättymistä purkamalla laissa säädettyjen perusteiden täyttyessä. Sen sijaan määräaikaisen sopimuksen irtisanominen kesken sopimuskauden ei - työnantajan konkurssia, kuolemaa ja saneerausmenettelyä koskevia poikkeustapauksia lukuun ottamatta - ole mahdollista, ellei sopimusta ole solmittu irtisanomisenvaraiseksi. Jos määräaikaista sopimusta ei ole solmittu irtisanomisenvaraiseksi, työnantaja ei saa päättää sopimussuhdetta tuotannollisilla tai taloudellisilla perusteilla

Originally posted by wbb

Niinkuin ylläolevasta Arvailijan tekstistä voit lukea, sitoo määräaikainen työsopimus, jopa sopimussakon uhalla. Irtisanominen on periaatteessa mahdotonta, ellei muuta ole sovittu. Purkaminen taas vaatii aika vakavat perusteet.

Anttila Oy:ssä varmasti sovelletaan yleisiä sopimusehtoja

No johan nyt on kumma, kun tommosta ne mulle siellä sano. Ehdin kuitenkin irtisanoa itseni 1,5kk:n koeajalla.. :)

EDIT: Niin joo tässä mun tapauksessa oli kyse siitä, että voinko itse irtisanoa sopimuksen 1,5kk:n ja elokuun lopun välissä. Mitä laki siitä sanoo?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom