Ilta-lehden sivuilta:
Keskustelua aiheesta. En tiedä, onko tuo nyt kovin järkevää.
Itse itseään ajava auto on todellisuutta 10 vuoden kuluttua, väitetään EU:n uudessa SARTRE -projektissa.
SARTRE-projektissa kehitetään tekniikkaa, jolla pitkät maantiejunat kulkevat itsestään moottoriteillä. Maantiejunat muodostuvat toisiaan automaattisesti seuraavista autoista. Auton kuljettaja voi ajaessaan vaikka kahvitella tai työskennellä läppärillään - auto pysyy junassa turvallisesti.
Kokonaisuuden kannalta merkittävämpää on se, että maantiejunissa ei kolaroida eikä hötkyillä. Säästyy aikaa ja bensaa.
Ensimmäiset itse ajavat ajavat autot rullaavat testiradoille jo vuonna 2011.
"Kuulostaa utopialta"
Junaan kytketyt autot on varustettu navigaattoreilla ja lähetinvastaanottimilla, jotka viestivät jonoa johtavan auton kanssa. Idea nimittäin perustuu siihen, että jokaisessa moottoritiejonossa on joku ns. johtoauto, joka vetää letkaa. Johtoauto on esimerkiksi jokin ammattiajossa oleva auto, joka tuntee tien.
Muut sitten kytkeytyvät langattoman radioverkon kautta edellä menijöihin ja sitten vain mennään.
Kun junassa ajava auto tulee haluamansa liittymän kohdalle, hän yksinkertaisesti ohjaa autonsa ulos jonosta haluamaansa suuntaan. Toinen auto imeytyy tyhjäksi jääneelle paikalle.
Volvo on mukana projektissa ajoneuvovalmistajan roolissa.
- Luulen, että monien mielestä tämä kuulostaa utopialta, sanoo Erik Coelinght, Volvon tekninen johtaja Aktiivisen turvallisuuden osastolta.
- Kyse ei kuitenkaan ole mistään hokkuspokkus-tempuista, joka vaatisi investointeja ja infastruktuuria. Kyse on siitä, että otetaan käyttöön tekniikoita, joita autoissa jo nyt on.
Vähentää kustannuksia
SARTREn etuja pidetään selkeinä. On laskettu, että kuvatun kaltainen maantiejuna leikkaisi polttoainekustannuksia noin 20 prosentilla. Tulos riippuu junan rakenteesta ja geometriasta.
Turvallisuusedut ovat kiistattomat, koska ajajan virheet eliminoidaan. Tien kapasiteetti saadaan myös näin paremmin käyttöön - tyhjiä aukkoja ei jää.
Itse käyttäjille järjestelmä tarjoaa pehmeämpää ja joustavampaa etenemistä ja aiempaa pienempiä ajokustannuksia. Ja ennen kaikkea se tarjoaa hyötyaikaa ajon aikana.
On selvää, että kaikki eivät hyväksyisi tämäntapaista järjestelmää edes periaatteessa - individualismin nimissä. Kuitenkin sen arvellaan helpottavan erityisesti maanteiden heavyusereiden päivää. Myös rekat, bussit ja ylipäätään hyötyajoneuvot, joilla nopeus on muutenkin rajoitettu, saisivat hyötyaikaa.
Näin kytket autosi maantiejunaan
Maantiejuna sallii kuljettajan keskittyä vaikkapa läppäriinsä matkan aikana. Voit katsella leffoja tai lukea sähköpostisi.
Auton navigaattori opastaa auton
lähimmän maantiejunan kyytiin.
Auto liittyy jonon jatkoksi ja
järjestelmä ottaa auton hoitoonsa.
Johdossa olevaa autoa, esimerkiksi Bussi, jota ajaa ammattikuski.
Johtoauto kontrolloi takana tulevia langattomalla yhteydellä.
Järjestelmä on sisäänrakennettu
autoihin eikä vaadi mitään ylimääräistä tieverkostolta.
Kun auton pääsee päämääräänsä moottoritiellä, kuljettaja ottaa
kontrollin ja ajaa auto pois junasta
ja jatkaa omia teitään.
Viimeinen ajoneuvo täyttää väliin jääneen aukon ja juna kulkee taas.
Maantiejunaan mahtuu kerrallaan 6-8 autoa.
PENTTI J. RÖNKKÖ
Keskustelua aiheesta. En tiedä, onko tuo nyt kovin järkevää.