Vapaudu pakkoajosta!

Liittynyt
6.3.2008
Viestejä
2 764
Kaupunki
Vantaa
Ilta-lehden sivuilta:

Itse itseään ajava auto on todellisuutta 10 vuoden kuluttua, väitetään EU:n uudessa SARTRE -projektissa.

SARTRE-projektissa kehitetään tekniikkaa, jolla pitkät maantiejunat kulkevat itsestään moottoriteillä. Maantiejunat muodostuvat toisiaan automaattisesti seuraavista autoista. Auton kuljettaja voi ajaessaan vaikka kahvitella tai työskennellä läppärillään - auto pysyy junassa turvallisesti.

Kokonaisuuden kannalta merkittävämpää on se, että maantiejunissa ei kolaroida eikä hötkyillä. Säästyy aikaa ja bensaa.

Ensimmäiset itse ajavat ajavat autot rullaavat testiradoille jo vuonna 2011.

"Kuulostaa utopialta"

Junaan kytketyt autot on varustettu navigaattoreilla ja lähetinvastaanottimilla, jotka viestivät jonoa johtavan auton kanssa. Idea nimittäin perustuu siihen, että jokaisessa moottoritiejonossa on joku ns. johtoauto, joka vetää letkaa. Johtoauto on esimerkiksi jokin ammattiajossa oleva auto, joka tuntee tien.

Muut sitten kytkeytyvät langattoman radioverkon kautta edellä menijöihin ja sitten vain mennään.

Kun junassa ajava auto tulee haluamansa liittymän kohdalle, hän yksinkertaisesti ohjaa autonsa ulos jonosta haluamaansa suuntaan. Toinen auto imeytyy tyhjäksi jääneelle paikalle.

Volvo on mukana projektissa ajoneuvovalmistajan roolissa.

- Luulen, että monien mielestä tämä kuulostaa utopialta, sanoo Erik Coelinght, Volvon tekninen johtaja Aktiivisen turvallisuuden osastolta.

- Kyse ei kuitenkaan ole mistään hokkuspokkus-tempuista, joka vaatisi investointeja ja infastruktuuria. Kyse on siitä, että otetaan käyttöön tekniikoita, joita autoissa jo nyt on.

Vähentää kustannuksia

SARTREn etuja pidetään selkeinä. On laskettu, että kuvatun kaltainen maantiejuna leikkaisi polttoainekustannuksia noin 20 prosentilla. Tulos riippuu junan rakenteesta ja geometriasta.

Turvallisuusedut ovat kiistattomat, koska ajajan virheet eliminoidaan. Tien kapasiteetti saadaan myös näin paremmin käyttöön - tyhjiä aukkoja ei jää.

Itse käyttäjille järjestelmä tarjoaa pehmeämpää ja joustavampaa etenemistä ja aiempaa pienempiä ajokustannuksia. Ja ennen kaikkea se tarjoaa hyötyaikaa ajon aikana.

On selvää, että kaikki eivät hyväksyisi tämäntapaista järjestelmää edes periaatteessa - individualismin nimissä. Kuitenkin sen arvellaan helpottavan erityisesti maanteiden heavyusereiden päivää. Myös rekat, bussit ja ylipäätään hyötyajoneuvot, joilla nopeus on muutenkin rajoitettu, saisivat hyötyaikaa.

Näin kytket autosi maantiejunaan

Maantiejuna sallii kuljettajan keskittyä vaikkapa läppäriinsä matkan aikana. Voit katsella leffoja tai lukea sähköpostisi.

Auton navigaattori opastaa auton

lähimmän maantiejunan kyytiin.

Auto liittyy jonon jatkoksi ja

järjestelmä ottaa auton hoitoonsa.

Johdossa olevaa autoa, esimerkiksi Bussi, jota ajaa ammattikuski.

Johtoauto kontrolloi takana tulevia langattomalla yhteydellä.

Järjestelmä on sisäänrakennettu

autoihin eikä vaadi mitään ylimääräistä tieverkostolta.

Kun auton pääsee päämääräänsä moottoritiellä, kuljettaja ottaa

kontrollin ja ajaa auto pois junasta

ja jatkaa omia teitään.

Viimeinen ajoneuvo täyttää väliin jääneen aukon ja juna kulkee taas.

Maantiejunaan mahtuu kerrallaan 6-8 autoa.

PENTTI J. RÖNKKÖ

Keskustelua aiheesta. En tiedä, onko tuo nyt kovin järkevää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin kovin monet ovat valmiita tuollaiseen. Vaatii aika paljon luottamusta antaa auton ajaa itseään. Sain juuri ensimmäisen auton ostettua ja haluan kyllä itse ajaa sillä :D
 
kiva veinailla, että kilometrin tiivis autoletka menee ohi ja pääset liittymään jatkoks :D entäs jos kuljettaja nukahtaa, kun ei ole mitään tekemistä. Tää hieno systeemi sitten ohjaa auton ennaltavalitusta liittymästä pois ja hupsistakeikkaa tuli vähä klommoja peltiin...
 
kiva veinailla, että kilometrin tiivis autoletka menee ohi ja pääset liittymään jatkoks :D entäs jos kuljettaja nukahtaa, kun ei ole mitään tekemistä. Tää hieno systeemi sitten ohjaa auton ennaltavalitusta liittymästä pois ja hupsistakeikkaa tuli vähä klommoja peltiin...
Eikös tuossa puhuttu, että junaan mahtuu 6-8 autoa kerralla... Ei siitä kovin pitkää letkaa muodostu. Ja jos tuossa nukahtaisi niin silloin menisi junan perässä sinne minne johtoauto menee. Ei sitä liittymää ohjelmoida mihinkään vaan kuski itse ohjaa auton ulos junasta siihen liittymään.

Itseä taas häiritsee tässä se, että joutuisi köryttelemään jonkin fuckin bussin perässä koko matkan.
 
En tiedä tekeekö muiden navigaattorit mutta ainakin mun aina silloin tällöin näyttää että ajan 100 metrin päässä tiestä pellolla, tai sitten se vaan tilttaa niin että pitää käynnistää uudestaan.

Aika kiva jos se vielä päättäisi auton ohjaamisesta noilla varmuustekijöillä... Empä varmaan olisi hengissä tätäkään näpyttelemässä.

edit: eihän ton suoraan navin perusteella ollut tarkoitus toimiakkaan mutta tuo "langaton verkko" kuulostaa mun korvaan yhtä epävarmalta :)
 
saisi tulla tuollaiset vaikka heti. Autolla ajo on ihan vitun turhaa puuhaa ellei tee sitä harrastuksena. Tuhlaa vaan aikaansa eikä voi tehdä mitään hyödyllistä samalla.
 
Joku pari vuotta sitten näin ohjelman jossa oli jo vastaavanlaista shittiä testattu usassa los angelesissa. Maahan asfaltin alle oli joku magneettikisko asennettu jota auto osasi sitten itsestää seurata ja kommunikoida edessä olevan auton kanssa että esim turvaväli ja vauhtipysyy samana. ongelmia tuolloin oli esim jos hirvi juoksis siihe tiellä niin ei se sitä tajunnu vaa ajo suoraa päin.
 
Eikös tuossa puhuttu, että junaan mahtuu 6-8 autoa kerralla... Ei siitä kovin pitkää letkaa muodostu. Ja jos tuossa nukahtaisi niin silloin menisi junan perässä sinne minne johtoauto menee. Ei sitä liittymää ohjelmoida mihinkään vaan kuski itse ohjaa auton ulos junasta siihen liittymään.

Itseä taas häiritsee tässä se, että joutuisi köryttelemään jonkin fuckin bussin perässä koko matkan.

täytyy myöntää etten ihan loppuun asti lukenut:hyvä:
 
Johtoautona esimerkiksi bussi, jota ajaa ammattikuski. Muut "junassa" tulevat autot seuraavat bussia automaattisesti. Mitä tapahtuu kun se ammattikuski ajaa sen bussin vaikka rotkoon, meneekö juna kivasti perässä?
 
saisi tulla tuollaiset vaikka heti. Autolla ajo on ihan vitun turhaa puuhaa ellei tee sitä harrastuksena. Tuhlaa vaan aikaansa eikä voi tehdä mitään hyödyllistä samalla.

Miten niin ei voi tehdä? Työmatkalla kahvin juontia, aamupalan syömistä, puheluita, viestien lähettelyä, musiikin kuuntelua...:) Aamulehden lukemista..:D Ja onhan noita vaikka mitä muitakin..;)
 
Telkkarissa on jo näytetty tällaisen parin auton mittaisen autojunan liikkumista kaupunkiolosuhteissa muun liikenteen seassa. Pari kertaa joutui kuski puuttumaan tietokoneen ohjaamiseen, mutta muuten näytti noinkin betaversioksi ihan sujuvalta menolta.
Oli muistaakseni BMW:n demonstraatio.
 
Onpas porukalla negatiivisia ajatuksia. Mitä jos, mitä jos... Kyllä mä uskon, että tuo tehtäisiin sellaiseksi, että ainakin tähän menessä esitettyihin "mitä jos" -kysymykset eivät olisi kummoisiakaan ongelmia. Esim. jos johtoauto lyö jarrut kiinni niin tietokone (joka reagoi ihmistä nopeammin) lyö niin ikään jarrut kiinni. Kyllähän noissakin nyt jonkinlaiset turvavälit on. Jos pelkää, että kahvit lentää syliin niin käyttää sellaista take-away mukia tai sitten ei juo sitä kahvia. Onpas helvetinmoisia ongelmia ja viimeistään tuohon kahvihommaan tämä juttu tuleekin kaatumaan.

Tuntuu, että tässä on vain muutosvastaisuutta ilmassa samoin kuin on kuskittomien metrojen vastustajillakin. Keksitään kaiken maailman kauhuskenaarioita ja unohdetaan, että olemme matkustaneet kuskittomilla hisseillä jo useita kymmeniä vuosia. Kuskiton metro olisi käytännössä vähän kuin hissi joka liikkuisi sivuttaissuunnassa.
 
Onpas porukalla negatiivisia ajatuksia. Mitä jos, mitä jos... Kyllä mä uskon, että tuo tehtäisiin sellaiseksi, että ainakin tähän menessä esitettyihin "mitä jos" -kysymykset eivät olisi kummoisiakaan ongelmia. Esim. jos johtoauto lyö jarrut kiinni niin tietokone (joka reagoi ihmistä nopeammin) lyö niin ikään jarrut kiinni. Kyllähän noissakin nyt jonkinlaiset turvavälit on. Jos pelkää, että kahvit lentää syliin niin käyttää sellaista take-away mukia tai sitten ei juo sitä kahvia. Onpas helvetinmoisia ongelmia ja viimeistään tuohon kahvihommaan tämä juttu tuleekin kaatumaan.

Tuntuu, että tässä on vain muutosvastaisuutta ilmassa samoin kuin on kuskittomien metrojen vastustajillakin. Keksitään kaiken maailman kauhuskenaarioita ja unohdetaan, että olemme matkustaneet kuskittomilla hisseillä jo useita kymmeniä vuosia. Kuskiton metro olisi käytännössä vähän kuin hissi joka liikkuisi sivuttaissuunnassa.

No tuo nyt ei ainakaan vähennä muutosvastaisuutta kun tietää miten paljon hissit on rikki ja kuinka paljon niitä pitää huolta..:D
 
Kyllä mulle kelpais tommonen.

Esim. kaupungissahan kaikki autot vois käyttää samaa järjestelmää ja joku keskustietokone ohjailee autoja. Himassa vaan syöttää reitin sisään ja hyppää autoon. Tietsikka sit laskee kaikki optimaaliset reitit kun se tietää tarkalleen mihin jokainen auto on menossa ja ohjailee valoja yms. jos semmosia edes enää tarvitsee.
Ei myöskään tarttis ettiä parkkipaikkoja kun auto jättää sut duunipaikan ovelle ja lähtee ite ettimään. Sitten voi Knight Rider tyyliin kutsua auton ovelle kun on lähössä

Vaikeuttaa tietenkin huomattavasti jos seassa on arvaamattomia ihmisautoilijoita..

Ehkä tää on enemmänkin seuraava askel joukkoliikenteestä :p Ei edes tarvis omistaa omaa "autoa" vaan ne vois olla kaikki yhteisiä. Maksaa vaan jotain käyttömaksua. Ei tarvis taksejakaan enää. Ja voi ajaa kännissä!
 
Lähes ainoo hieno asia koko maailmassa eli ajaminen tuhottas

Missä se tuhottaisin? Sanottiinko jossain että tuollaisessa junassa olisi PAKKO ajaa? Mun mielestäni ei sanottu...

Tuollainen ois hyvä juttu. Pidemmillä matkoilla oikeasti joskus puuduttaa ja västyttää ihan törkeenä tuo ajaminen. voisi vaikka ottaa torkut jos pystys jonkun pätkän vetään letkan perässä koskematta hallintalaitteisiin.

Itse olen senverran mukavuudenhaluinen, etten helpolla suostu ajaan pitkään matkaa autolla jossa ei ole vakionopeudensäädintä. Tuollainen "juna" se vasta mahtava juttu oliskin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom