Vapaaottelun aloittaminen, siinä kehittyminen ja menestys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Telinevoimistelu olis kyllä loistava pohja aivan kaikelle harrastamiselle. Siitä sitten parin vuoden päästä olisi helppo miettiä vaikka toista harrastusta rinnalle, tai miksi ei heti nytkin jos vaan aikaa riittää.

Mulla olis viikonloppuna eka vaparimatsi..jännitys aivan järjetön :)

Oletan, että Shooto-kisoissa? Tsemppiä vaan, oletko missä painoluokassa!

C säännöillä mennään. Mulla vielä tässä yhtäkkiä vaihtu vastustaja ja nyt on sit ekassa matsissa vastassa tän painoluokan kovin amatööri..voi jessus. Vaihtoehdot oli alkuperäisen vastustajan sairastuttua tämä paljon mua kokeneempi vastustaja tai ei matsia laisinkaan. Niin paljon tässä on reenattu ja jännitetty, että suurempi pettymys olis ollut ettei matsia olis ollut ku se, että tasoero matsissa on varmaankin aika hurja. Mennään nyt koittamaan :)
Ja Maukka -72 kiloo

ai että,neitsytmatka vapaaottelu kehään on nyt takana ja kyllä oli hienoa:) vastustaja oli ykkösnainen ja mä pärjäsi mielestäni oikein hyvin. Hävisin mutta täyden ajan ottelin ja tuomareiden pisteistä tuli ratkaisu. Alasviennit sain kaikki omiin nimiini ja kertaalleen sain käsilukonkin kiinni. Kaveri vaan pääsi siitä lopulta pakoon. Itse onnistuin pakeneen kuristuksesta ja guardin sain ohitettua. Kovaa kaveri löi,mutta taisin mäkin pari lyöntiä saada perille vaikka pysty oli kyllä aivan onnetonta rehellisyyden nimissä. Omaan suoritukseen oon todella tyytyväinen,ilmaiseksi ei voittoaan saanut ja se oli tavoite. Nyt vaan täytyy kuntouttaa toi käsi ja sit pakko päästä ottelemaan lisäää :D Vastustaja oli kyllä tosi mukava tyyppi kun hänen kanssaan juttelin matsin jälkeen.

ai että,neitsytmatka vapaaottelu kehään on nyt takana ja kyllä oli hienoa:) vastustaja oli ykkösnainen ja mä pärjäsi mielestäni oikein hyvin. Hävisin mutta täyden ajan ottelin ja tuomareiden pisteistä tuli ratkaisu. Alasviennit sain kaikki omiin nimiini ja kertaalleen sain käsilukonkin kiinni. Kaveri vaan pääsi siitä lopulta pakoon. Itse onnistuin pakeneen kuristuksesta ja guardin sain ohitettua. Kovaa kaveri löi,mutta taisin mäkin pari lyöntiä saada perille vaikka pysty oli kyllä aivan onnetonta rehellisyyden nimissä. Omaan suoritukseen oon todella tyytyväinen,ilmaiseksi ei voittoaan saanut ja se oli tavoite. Nyt vaan täytyy kuntouttaa toi käsi ja sit pakko päästä ottelemaan lisäää :D Vastustaja oli kyllä tosi mukava tyyppi kun hänen kanssaan juttelin matsin jälkeen.

Hyvinhän se sitten meni! Ens kerralla entistä innokkaammin! =)

Itsellänikin oli tänään amatööriottelu, "urani" kolmas sellainen. Ja loppujen lopuksi voittohan siitä onneksi tuli!

onnea Maukka! Lopetitko vai menikö pisteillä? Ja todellakin intoa tuli rutkasti lisää:)

Kiitos, lopetin ensimmäisessä erässä triangelilla.

Todellakin, jos pärjäsit tuon tasoista vastustajaa vastaan noin hyvin, vähän treeniä lisää niin tulet pärjäämään kisoissa kyllä todella hyvin! =)

Joo itsekin vähän ihmettelin, olin odottanut aikamoista teurastusta ihan vaan vasustajan meriittien pohjalta. Toki mä oon niin fiiliksissä jo sen vuoksi etten kuollut, niin joku ulkopuolinen vois olla parempi arvioimaan. JanneM vois vaikka heittää pienen arvion ulkopuolisen silmin ;)

Mä tiiä kuin ulkopuolinen mä oon, kun olin siinä matolla tuomarina... :D
Kaikki matsit tulee myöhemmin youtubeen. Sieltä voi sitten analysoida jokainen isseksseen.

Mut sen mitä siitä näin äkkiseltään muistan, niin vauhtia ja vaarallisia tilanteita oli. Kuristustilanteessa tais tulla sormikin silmään... Mutta kaikesta huolimatta ihan hyvää semmosta määrätietoista ja ennakkoluulotonta ottelemista. Nyt kun on eka matsi saatu pois alta, niin on hyvä lähteä seuraavaan. :D

En nyt mitenkään halua väheksyä kenenkään suorituksia, mutta jos kyseessä oli tämä matsi

-72 kg catch-weight Hanna Kontkanen, MMA Utti vs. Sini Järvensivu, Nokian Kamppailu-urheilijat
Kontkanen pistein

niin eikö Kontkasella ole vain ihan pari matsia? Vaikka näistä yksi onkin SM-ottelu, niin lähtökohtaisestihan (2 ottelua vs. 0 ottelua) matsi oli ihan tasainen eikä mikään teurastus. Kontkanen esiintyy tässä tämänsyksyisessä ottelussa http://www.youtube.com/watch?v=zAglYVr5FpU sinisessä kulmassa ja on ainakin sen perusteella ihan sen tasoinen kuin kahden matsin ottelijalta voisi olettaakin.

Naisten vapaaottelu on sen verran pieni ja uusi laji, että kokeneita ottelijoita on hyvin vähän ja ammattilaisottelijatkaan eivät mitään kauhean kokeneita ole.

Mutta sillä se taso nousee että lähdetään ottelemaan ja hankitaan sitä kokemusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt mitenkään halua väheksyä kenenkään suorituksia, mutta jos kyseessä oli tämä matsi

niin eikö Kontkasella ole vain ihan pari matsia? Vaikka näistä yksi onkin SM-ottelu, niin lähtökohtaisestihan (2 ottelua vs. 0 ottelua) matsi oli ihan tasainen eikä mikään teurastus. Kontkanen esiintyy tässä tämänsyksyisessä ottelussa http://www.youtube.com/watch?v=zAglYVr5FpU sinisessä kulmassa ja on ainakin sen perusteella ihan sen tasoinen kuin kahden matsin ottelijalta voisi olettaakin.

Naisten vapaaottelu on sen verran pieni ja uusi laji, että kokeneita ottelijoita on hyvin vähän ja ammattilaisottelijatkaan eivät mitään kauhean kokeneita ole.

Mutta sillä se taso nousee että lähdetään ottelemaan ja hankitaan sitä kokemusta.

On Hannalla vähän enemmän matseja kuin 2. Kaksi matsia oli yksinään SM-kisoissa, huomaathan Kontkasen voittaneen kyseiset karkelot? Eikä SM-kisoihin pääse ilman yhtään ottelukokemusta, joten matseja on ollut yksi ennen kisoja, kaksi kisoissa ja ainakin yksi kisojen jälkeen (carelia). Eli kyllä se Suomen mestari ekassa matsissa on melkoisen paha vastustaja.

Minkälaiset säännö tuossa matsissa oikeen oli ? Katoin vaan että tuomari nosti yhtäkkiä matsin pystyyn 1.45 kohdalla vaikka toinen oli hyvissä asemissa.

Minkälaiset säännö tuossa matsissa oikeen oli ? Katoin vaan että tuomari nosti yhtäkkiä matsin pystyyn 1.45 kohdalla vaikka toinen oli hyvissä asemissa.

Amatöörivaparissa nostetaan pystyyn varsin helposti, jopa hyvistä positioista.

Kontkasen rekordi ennen viime lauantaita oli 3-1-2 eli kuitenkin ihan reippaasti enemmän kuin 0-0-0.
Tekniseen suorituskykyyn en puutu sen enempää. Harrastusvuosiltaanhan Kontakenen on vissiin myös varsin alku tekijöissään ja se tietenkin myös näkyy ottelemisessa. Mutta kuitnekin erittäin positiivista, että on otellut kuitenkin aktiivisesti ja haastanut itseään eteenpäin. Nyt kun SInikin on saanut pään auki niin sanotusti, niin siitä on hyvä lähteä hakemaan lisää kokemusta ja kehittyä enemmän. :D

No kuuden ottelun kokemus antaa jo ihan huomionarvoisen edun debytanttiin nähden. (Amatöörivaparin tuloksia on btw. tosi vaikea löytää.) Ei se silti lähtökohtaisesti mikään mismatch ole. Sillä että on SM1 ei tässä yhteydessä ole kyllä mitään merkitystä, koska Suomessa ei kokeneita ottelijoita ole missään naisten amatöörisarjassa. Tittelithän ei muutenkaan yleensä merkkaa paljon mitään vaan matsimäärät ja voitetut vastustajat. Tällä en kuitenkaan halua halveksia kenenkään saavutuksia, koska eihän se sen voittajan vika ole, ettei kovempia ottelijoita maasta löydy. Kuitenkin se että vastaan tulee naisten vapaaottelun SM1 on ihan eri asia kuin jos vaikka nyrkkeilyssä joku saisi ensimmäisessä matsissaan vastaansa Eemeli Katajiston.

Tottahan se on että vapaaottelun amatöörien naisten suomenmestari ei ole lähelläkään samalla viivalla kokemuksessa tai pelottavuudessa debytanttia vastaan kuin vaikkapa nyrkkeilyn suomenmestari. Oli sitten miehissä tai naisissa. Mutta uskon vakaasti, että vaikka SM mitali olisi tullut pokkaamalla, niin jos ennakkotiedot on, että vastustaja on SM kultamitalisti, isompi ja kokeneempi, niin ne on ne ennakkotiedot. En tosin tiedä nyt tässä tapauksessa mitkä oli tarkat tiedot vastustajasta ja hänen tasostaan. Itse sinäänsä olin kyllä ihan luottavaisin mielin, että ottelu ei tule olemaan mikään teurastus vaikka en kumpaakaan ottelijaa tunne sen paremmin, mutta kun tuomari oli niin armottoman hyvä. ;)

Oli miten oli niin kyllä tieto vastustajan kokemuksesta ja meriiteistä pisti vähän lisäjännitystä jo muutenkin jännittävään tilanteeseen. Mutta siitä selvittiin, teurastusta ei tullut ja tästä on hyvä jatkaa. Tuomari oli kyllä hyvä vaikka missasikin yhden silmässä olleen sormen :D

Niin kyllähän moni asia vaikuttaa siihen ennakkojännitykseen.
ite musitan kun kerran menin ottamaan lukkopainimatsia ja tiesin vastustajan kyykäneen 200kg ilman käsiä. Näin sen jopa videolta, härrekuud. Sekin lisäs jännitystä ihan pirusti. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom