Vapaaottelun aloittaminen, siinä kehittyminen ja menestys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyrkkeily on tasokkaampi laji kuin vapaaottelu tai kenties jopa paini, mutta se on luonteeltaan ihan erilaista urheilua. Lyöntitekniikat on paljon helpompi oppia vanhemmalla iällä kuin painin vaatima tasapaino ja kontrolli oudoissa asennoissa. On muitakin lajeja kuten erilaiset voimistelut, jotka pitää aloittaa todella nuorena jos mielii pärjätä. Nämä ovat lähes aina sellaisia lajeja, joihin liittyy todella vaativia 3D-liikkeitä. En ole mikään nuorisovalmentaja, mutta käsittääksnei tämä liittyy siihen että motoristen perustaitojen herkkyyskausi on suht nuorena (8-14v. erään lähteeni mukaan).

Painissa kaikista vaikeinta ja atleettisinta ovat heitot. Harvoin mitään heittoja mma-ssa näkee. Kyllä lähes joka urheilulajissa tasapaino kehittyy. Mma-ssa tekniikka on paljon suuremmassa osassa kuin amatööripainissa, jossa parhaiten pärjäävät fyysiset friikit tyyliin nuori Karelin. Siksi mma on IMO lähempänä nyrkkeilyä kuin amatööripaini.

Totta, mutta valtaosa Suomen tämän hetken parhaista vapaaottelijoista on aloittanut kamppailu-urheilun vasta aikuisiällä. Se, miten pitkälle heidän eväänsä riittävät kansainvälisellä tasolla, jää nähtäväksi. Mutta on tyhmää esittää absoluuttisia totuuksia siitä mikä on mahdollista, ja mikä ei, koska on aina parempi yrittää ja epäonnistua kuin olla yrittämättä ollenkaan. Itsesäälistä ja voivottelusta ei ole ikinä mitään hyötyä.

Toki. Kuten varmaan tiedät, minä aloitin kamppailu-urheilun 27-vuotiaana ja olen nyt saavuttanut jo paljon enemmän kuin mitä kuvittelin silloin mahdolliseksi. Eli kannattaa yrittää. Tässä keskustelussa kai kuitenkin on kyse lähinnä teoreettisesta pohdinnasta mitä vaatimuksia nyt aloittavalla henkilöllä on että voisi tulevaisuudessa pärjätä maailman kärjessä.

Yksittäisen peruskurssilaisen kohdalla tämä "voinko pärjätä UFC:ssa" on kuitenkin aika absurdi kysymys. Tänä syksynä vapaaottelun peruskurssin aloittavista kuintekin 97% lopettaa treenauksen ennen kuin ehtii ottaa edes yhtä amatöörimatsia. Ja jäljellä jääneistä 3 prosentista taas ehkä 90% ei ota koskaan ammattilaismatsia. Ja siitäkin on vielä tosi pitkä matka octagoniin, mistä taas on tosi pitkä matka mestariksi.

Suomen ja maailman mma on pikkusen eri tasoista puuhastelua. Parikymppisenä voi kyllä aloittaa ja hyväksi ottelijaksi on mahdollista, mutta kyllä maailman huipulle pitää startata pikkupoikana. Ja edes silloin ei pääsen kun pieni murto-osa huipulle. Kyllä suomalaisen ja maailman huippuotteiloiden ero on järjetön.

Taso nousee koko ajan, mutta kyllä moni ufc:n ottelijoista on aloittanut verraten myöhään. TOki monilla on taustaa muusta ammattiurheilusta, mutta ei tosiaan kaikilla.

nyt sitten tässäkin ketjussa jo mainittu Hietaniemen Rami otti MM pronssia, kyllähän se menestyminen on mahdollista vaikka ei vaippaikäisenä oiskaan ensimmäisiä kertoja viety salille.

Terve, olen vasta täyttänyt 17 ja aloitin vapaaottelun tänä syksynä .. haluan kuulla teiltä onko minulla mitään mahiksia ammattilais-tasolle .. vapari treenit on 2x viikossa + käyn salilla 2x viikossa ja siihen vielä sähly päälle .. otan kaikenlaisia vinkkejä saliharjoitteluun ja kotona harjoitteluun + tietoa mitä vaatii että pääsee ammattilaiseksi !
oho .. joo oon harrastanu ennen vaparia thai-nyrkkeilyä 1,5 vuotta ja judoa 2 vuotta ..

Terve, olen vasta täyttänyt 17 ja aloitin vapaaottelun tänä syksynä .. haluan kuulla teiltä onko minulla mitään mahiksia ammattilais-tasolle .. vapari treenit on 2x viikossa + käyn salilla 2x viikossa ja siihen vielä sähly päälle .. otan kaikenlaisia vinkkejä saliharjoitteluun ja kotona harjoitteluun + tietoa mitä vaatii että pääsee ammattilaiseksi !
oho .. joo oon harrastanu ennen vaparia thai-nyrkkeilyä 1,5 vuotta ja judoa 2 vuotta ..

Tekisi nyt mieli heti kärkeen heittää, että kuinka monta sählynpelaajaa tuolla ufc:ssä pyörii? :D Nyt ihan oikeasti sinä ja kaikki muut tulevat mma-starat järki käteen! Lajitreenit ne on niitä mitkä vie oikeaan suuntaan tuossa iässä ja aina, eikä 2xvko riitä yhtään mihinkään!

Jos oikeasti halutaan katsoa mihin rahkeet riittää eikä vain elellä niissä päiväunissa niin oman valmentajan juttusille. Kerrotte, että tavoitteena olisi tulla maailman parhaaksi (tai no voi aloittaa vaikka sm-kisa tavoitteilla joista portaittain edetään). Kerrotte, että ootte tosissanne ja ette tiedä miten saavuttaa omat tavoitteet.

Netissä saa niin paljon mutuvastauksia ja vittuilua tällaiset kyssärit, että ihan turha niitä on täällä kysyä. Rohkeutta vaan kysymään irl joltain joka tietää.

Aamulla fysiikka, illalla lajitreenejä: tekniikkaa, sparria etc. 10 kertaa viikkoon treenit aluksi niin SM-kisoissakin riittää bensa täydet ajat muutamaan matsiin sitten tulevaisuudessa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Eikö tästä ketjusta nyt pitäisi lukemalla selvitä, että iän puolesta on mahdollista päästä ammattilaisottelijaksi - mikä ei vielä ole suuri saavutus. Noilla treenimäärillä taas ei kannata lähteä edes amatöörimatsiin.

Missä seurassa sä treenaat? Kaikkein helpoimmalla pääset, jos kysyt noita asioitasi oman seurasi/treeniesi vetäjältä/apuvetäjältä/valmentajalta.

Hei pojat, nyt vähän löysiä. Kyseessä on nyt syksyllä vaparin peruskurssille mennyt junnu, joten aika luonnollista ettei lajiharjoituksia ole enempää kuin kahdesti viikossa. Ei niitä ole tarjolla enempää. Itse veikkaisin, että nyt peruskurssin kanssa päällekkäin sopisi ihan normaali peruskuntoharjoittelu. Eli siellä punttisalilla pitkähköjä sarjoja (15-30) lyhyillä palautuksilla (n. 30 sekunttia). Otat vielä mukaan juoksemisen vaikka aamulenkkien muodossa, pidät sen vain sellaisena höntsäilynä että voit puhua helposti. Sykemittari on tietysti kova. Tuo sählykin sopii hyvin kuvioihin vauhti- ja maksimaalisen kestävyyden ylläpitävänä harjoittelumuotona.

Mutta ihan parasta on, jos käyt kysymässä teidän valmentajaltakin ohjeita.

4-vuotiaille sopiva aloituslaji

Nappula täytti juuri 4 vuotta ja sopivan kamppailulajin etsintä on käynnissä... Osa ehdottaa judoa, toiset painia ensimmäiseksi lajiksi. Aika vähäistä tuntuu tarjonta olevan tämän ikäisille. Jotkut vannovat, että telinevoimistelu antaa parhaan pohjan lajiin kuin lajiin....

Nappula täytti juuri 4 vuotta ja sopivan kamppailulajin etsintä on käynnissä... Osa ehdottaa judoa, toiset painia ensimmäiseksi lajiksi. Aika vähäistä tuntuu tarjonta olevan tämän ikäisille. Jotkut vannovat, että telinevoimistelu antaa parhaan pohjan lajiin kuin lajiin....
Aika monessa paikassa näkyy olevan nykyään junnubjj:tä/painia.

Telinevoimistelu olis kyllä loistava pohja aivan kaikelle harrastamiselle. Siitä sitten parin vuoden päästä olisi helppo miettiä vaikka toista harrastusta rinnalle, tai miksi ei heti nytkin jos vaan aikaa riittää.

Mulla olis viikonloppuna eka vaparimatsi..jännitys aivan järjetön :)

Telinevoimistelu olis kyllä loistava pohja aivan kaikelle harrastamiselle. Siitä sitten parin vuoden päästä olisi helppo miettiä vaikka toista harrastusta rinnalle, tai miksi ei heti nytkin jos vaan aikaa riittää.

Millä säännöillä otat, C vai D? Tsemppiä!

Päivitähän sitte matsin jälkeen, että miten meni. Lykkyä pyttyyn! :)

Onnea matkaan, hyvin se menee!!

Back
Ylös Bottom