Vapaaottelu, BJJ + sali

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oliver.B
  • Aloitettu Aloitettu
Älkää nyt hulluja puhuko. Mitä useampi treeni sen parempi :) Kyllä mäki kävin thainyrkkeily ja bjj alkeiskurssin samaan aikaan. Ainoo mikä oli perseestä, oli se kun välimatka oli niin pitkä ja treenien välissä oli maanantaisin vaan tunti....

No musta toi riippuu todella paljon siitä että kuinka kovan puntin tekee, vaikka ei olis hapottelua.

Parhaiten onnistuu ehkä räjähtävän voiman treeni. Tietysti kova kyykkytreeni ennen treenejä on tuhoon tuomittu. Olen sen kokeillut ja jo lämppärissä olin ihan paskana kun sain kannella 95 kiloista paria ensimmäiset 10 minuuttia.

onhan taas....jos ei tiädä taustaa ei voi suositella juuri mitään kellekkään. onnistuu varmaan jos on treenannu junnusta asti monipuolisesti,tosin silloinkin tulee 2 uutta lajia joiden vaatimuksiin kehon pitää tottua.tässähän oli 1v sali treeniä taustalla että on kova vaatimus kestää noin iso treeni määrä vaikka oisi kuinka nuorimies...mutta jos on pakko niin kokeile pois.itse ehdottaisin että otat yhden puntin la kamppailu treenin jälkeen väliin reilusti safkaa ja unet.siis jos la ei sisällä työtä/kuolua/muuta rasitusta.toisen puntin tilalle venyttelyä/lihashuoltoa.

No jos tälle linjalle lähdetään niin täälläähän on aivan turha yrittää vastata moisiin kysymyksiin.

Omat neuvoni annoin kokemuspohjaltani. 5v liikuntamuoto oli koulu, työt, baari ja kessuttelu. Vanhat harrastukset jatkuu tietysti vieläkin, mutta vähemmissä määrin. 7x viikossa harjoittelu onnistui minulta surkealla kunnolla ja fysiikalla kun vain kuuntelin kroppaani. Välillä jaksoi huonommin, välillä paremmin.

Jebulis, nyt on yksi Vapaaottelu treeni ja yksi BJJ treeni tehty ja tällä tyylillä jatketaan.
Puntti ohjelma on 1-jakoinen kaksi kertaa viikossa ja jotain tän tyypistä teen:

Kyykky
SJMV
Penkki
Leuanveto myötäotteella
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö
Kapea penkki
Vatsa

Vähän liike, toisto ja sarjan määrän vaihtelua silloin tällöin mutta suurinpiirtein noin :P

mä jättäisin kapeen penkin pois, koska penkistä ja pystypunnerruksesta tulee ojentajillekin ihan hyvin. samaten vetäisin maven jalkoja apuna käyttäen niin tulee heti monipuolisempi liike.

tää on toki vaan mun ehdotus, jos tuntuu hyvältä tolla ohjelmalla niin anna palaa

Tempaus ja rinnalleveto olisi myös harkitsemisen arvoisia. Molemmat kehittävät räjähtävyyttä ja monipuolisesti koko kroppaa. Ja myös lihaskoordinaatio paranee, kun lihakset joutuvat työskentelemään tarkassa järjestyksessä, jotta liikkeet ylipäätään onnistuvat.

1-jakoisessa ohjelmassakin voi olla kaksi erilaista päivää viikossa. Molempina päivinä vain käydään koko kroppa läpi.

joo, rinnalleveto on kova. teen sen ite vuoroviikoin maven kanssa.

tost tempauksesta en tiedä, eikö se oo teknisesti aika haastava liike?

En tiedä monellako on mahdollisuuksia treenata seuraavalla tavalla mutta väittäisin että parasta oheistreeniä vapariin/painiin/hopailuun saadaan yhdistelemällä eri treenausmetodeja. Eli vaikkapa seuraavaa ->

harkka 1.
Rinnalleveto
kyykkyhypyt
leuat
kahvakuulan heitto
traktorinrenkaan pyörittäminen
kelkan veto(esim. 40kg poijupaino kettingin päähän ja kettinkiin valjaat millä vedetään)

harkka 2.
Tempaus kahvakuulalla
Penkki
Köysikiipeily
Taotaan lekalla rengasta
Eukon(nyrkkeilysäkin)kanto/ylämäki vetoja.

Tuossa tehdään nopeutta/räjähtävyyttä kehittävät ensin ihan siitä syystä että niitä on turha treenata väsyneenä ihan hapoilla. loppuun hapotetaan oikeen kunnolla noilla 2 viimeisellä voimakestävyyttä. Treeni jaetaan ns. eriin ja erätaukoihin jolloin elimistöä totutetaan tiettyyn palautumisnopeuteen. Maksimivoimaahan tämä ei kehitä mutta sitä voidaan ottaa sitten kausiluntoisesti salilla.

Noista ylämäki vedoista, että itse suosittelisin tekemään niitä aivan erikseen, tai vaikka lenkin ohella, kuten jos hölköttelee mäki paikalle, pinkoo perseensä hapoille ja hölköttelee takaisin.
On meinaan sen verran raskasta touhua. Tai no riippuu tietenkin mäen jyrkkyydestä, sekä vetojen määrästä. Itse esim. vedän aivan erikseen suurella hiekkamontulla jossa ei jalan sijaa löydy, ja on kyllä raskasta. Ja mainittakoon vielä että voihan nuo vedot vetää muidenkin liikkeiden ohella, mutta jos on tarkoituksena mennä vielä illasta/ennen tuota lajikohtaisiin reeneihin ei kyllä taida paljoa poweria enää irrota

Itsekkin olen aloittamassa kohtapuoliin vapaaottelun peruskurssin, niin miten tekisin voimaharjoittelun? Peruskurssin harkat on 2 x viikkoon ja puntin vois ottaa vaikka 1-2 kertaa. Eli teenkö ihan perusvoimaa? Mitä mieltä ohjelmasta? Pitäiskö ottaa tuohon lisäksi vielä joku lenkki/uinti jne?

Treeni A

Raaka Rive 5x3
Penkki 4x5
Leuat 3-4x lisäpainoilla
Vatsaa

Treeni B

Mave 3x5
Penkki/Vauhtipunnerrus 3x5
Leuat 3-4x
Vatsaa

No miten olisi sitten tämmöinen ohjelma? Ja pitääkö voimaharjoittelu jotenkin jaksotta esim. perusvoimaan ja räjähtäväänvoimaan?

Treeni 1.

Maastaveto 3x5
Vauhtipunnerrus 5x3
Leuat 3x

Treeni 2.

Kyykky 5x5
Penkki 4x5
Raaka Rive 3x3

Kyllä tuo ihan hyvältä näyttää, itse sanoisin että vedä vaan leukoja kummallakin kerralla, kunhan siis reenit nyt ei ole aivan peräkkäisinä päivinä :) ja kyllä aiempaan kysymykseesi, kannattaa käydä lenkillä. Jos vaikkapa jalkasi kipeytyvät siitä käy tuo uintikin vallan mainiosti, kuntopiiri voisi olla myös hyvä vaihtoehto.

Tuo jaksottaminen kannattaa alkaa tekemään sitten tarkemmin kun olet vaikkapa päättänyt alatko käymään kisoissa, mihin kisoihin panostat........

Ok, kiitoksia tiedoista.

Toki ton torstain puntin vois korvata ehkäpä kevyellä palauttavalla lenkillä ainakin alkuun ja myöhemmin ottaa sen toisen puntin mukaan kuvioihin (vaikka AndyS tulisi sulle mitä sanomaan...), mutta tee miten parhaaks itte koet.

Olisi ihan kiva jos sanoja/ajatuksia ei yritettäisi ujuttaa suuhuni. Vapaaottelun ja BJJ:n oheistreeninä voimaharjoittelu on erittäin tärkeää. Sen minäkin sentään tiedän, vaikken muuten ko. lajien valmennusta tunne. Tilanne on kokonaan erilainen kuin vaikkapa potkunyrkkeilyn valmentamisessa. Muuten suosittelen ketjun aloittajalle palauttavien harjoitusten tekemistä tuohon lisäksi ja esim. yhtä reippaampaa juoksulenkkiä.

Viisaimmin kuitenkin tekisit kysymällä harjoitteluohjeita omalta vapaaotteluvalmentajalta.

Aina hieno katsella sivusta, miten AndyS:ää lyödään kuin vierasta sikaa.

Tällä kertaa vähän turhaan.

Ketjun aloittaja kyseli, että "joo eli pari viikon päästä aloitan perus kurssit Vapaaottelussa ja BJJssä. Olen käynyt salilla aktiivisesti vuoden, ja sitä ennen silloin tällöin."

Ja sitten siihen punttia sekaan. Johon:

Ja älä käy salilla samana päivänä kun sulla on lajikohtaset treenit jos on kerta mahdollista ajoittaa ne eri päiville. Samana päivänä mieluummin aerobista ja lajitreenit ku puntti ja lajitreenit (jos on vapaapäivää tiedossa et pystyy treenaa sen kaks kertaa).

Tuo pisti silmään, koska itsestä tuntuisi näppituntumalta päinvastoin: puntti ja laji menee samalle päivälle paremmin kuin hölkkä ja laji. Alkutaipaleella ("peruskurssit") jopa puntti juuri ennen lajitreeniä menee ihan kivasti lämmittelynä, mikäli punttisali on siinä samassa tilassa / lähellä.

Jos kaksi kertaa päivässä haluaa treenata, niin hyviä hyviä aamutreenejä on palauttava uinti/kävely/lenkki (jos hyvä lenkkikunto) tai aamupuntti + laji illalla. Mitä enemmän on yksittäisiä treenikertoja per viikko, sen enemmän korostuu lepopäivien tärkeys. Kehityksen kannalta ei kannata hävetä sitä, jos johonkin väliin pitää vaikkapa kaksi (2!!!!) kokonaista lepopäivää peräkkäin, jos siltä tuntuu. Vaikka se nuorena miehenä vähän tuntuisikin nuhatouhulta.

Back
Ylös Bottom