vapaaottelijan treeni

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jatketaanpas tänne kysymyksellä, niin ei turhaan aloiteta uutta ketjua, vaikkakin poikkeaa hieman alkuperäisestä aiheesta!

Olen tällä hetkellä ollut tauolla lajiharjoituksista viimeiset pari kuukautta, lukuisten syiden summana, pääasiassa kuitenkin siksi että onnistuin joko lajiharjoituksissa tai oheisharjoittelussa puntilla hajottamaan selkäni. Koen kipua alaselän keski- ja oikeassa osassa. Kipu ei ole jatkuvaa, vaan ajoittaista, eli yleensä rasitettuani hivenenkään selkää kipu yltyy ja kestää päivästä kahteen. Selkä on myös hyvin jäykkä. Kaksi yleislääkäriä ovat olleet sitä mieltä, että kipu johtuu vain hyvin kovasta lihasjännityksestä/jäykkyydestä, eikä esimerkiksi välilevyn pullistumasta olisi huolta. Olen tietenkin skeptinen, mutta oletettakoon nyt että he ovat oikeassa.

En usko pääseväni lajiharjoituksiin vielä lähiaikoina ja olen suunnitellut hyödyntäväni tauon pitämällä bodykauden puntilla lisääntynein harjoituspäivin. Ongelmaksi kuitenkin tulee, että jalkojen treenamisen koen hyvin vaikeaksi sillä maastaveto ja sen variaatiot, kyykky tai prässi eivät tule kuuloonkaan niistä kipeytyvän selän takia (myös esimerkiksi kulmasoudun tangolla sekä rinnallevedon olen itseltäni kieltänyt, sillä niistä ei ole seurannut muuta kuin harmia, muttei se ole olennaista). Etukyykyn hyvin pienellä liikeradalla n. 60% maksimiraudoista sekä askelkyykyn olen todennut mahdollisiksi. Onko kuitenkaan tapoja, joilla voisin korvata esimerkiksi takareisien rasituksen puutetta tai parantaa etureisien rasitusta? Onko jotain muita mahdollisia neuvoja, joita tällaisessa tilanteessa kannattaisi noudattaa, esimerkiksi kannattaako mielestänne kuntosalilla käydä jumppailemassa ollenkaan, kun riski selän rasittumisesta on olemassa?

Huomioksi vielä, että pyrin venyttämään alaselkää lukuisia kertoja päivässä, teen puntilla vain liikkeitä joiden ei pitäisi antaa alaselälle rasitusta lainkaan (poislukien etukyykky) sekä pyrin vahvistamaan selkää tavallisten selkälihasliikkeiden avulla. Olen kuitenkin itsepäinen, enkä millään tahtoisi jättää myös kuntosalia pois harjoituksistani, vaikkei tämä ehkä fiksuakaan ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom