Vapaaohjelma fitnesskisoissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Hippa

Okkapukku.
VIP
Milloin sen harjoittelu pitäisi aloittaa? Onko jotain pakollisia kuvioita/liikkeitä mitä siinä pitää olla? Kuka sen suunnittelee? Te, jotka ootte kisannu ni miten ootte suunnitellu? Kannattaako mennä tanssikurssille? Entä kannattaako akrobatian harjoittelu?

vapaaohjelma saa kestää enintään 120 sek, eikä varsinaisia pakollisia liikkeitä ole ilmoitettu.
ohjelmaa arvostellaan kokonaisuuden perusteella. voima, notkeus, esiintyminen tulisivat näkyä suorituksessa. akrobatialiikkeet ovat aina plussaa ja luovat taidokkaan kuvan, MUTTA vain täysin puhtaasti suoritettuina. jos voltti ei luonnistu, tee tilalle mieluummin sujuva kärrynpyörä, saat varmasti siitä paremman arvosanan.
vapaaohjelman laatiminen kannattaa aloittaa ajoissa, ja riippuen taustastasi, suosittelen apua koreografian ja liikkeiden kokoamiseen ja harjoittelemiseen. pressejä ja hyppyjä kannattaa harjoitella läpi vuoden. ohjelmaa on helpompi koota kun valmiiksi on osviittaa, mitä se mahdollisesti voisi sisältää.
tanssitunnit on hyvä idea. itse suosittelisin mahdollisimman monipuolista tanssipuolta. keskivartalon hallinnan ja ulosannin takia baletti olisi suotavaa, sitä kuitenkin harvoin lähtee kokeilemaan. show-jazz-pop-jam-reggae, mitä lie..kaikista on hyötyä.agrobatiaa kannattaisi vaikka hieman treenata, se alkaa kuitenkin olla aika vaikuttava osa vapaaohjelmaa.
kokoa ihmeessä ohjelma mahdollisimman ajoissa valmiiksi. 2 minuutin suoritusta täydellä powerilla kun ei tuosta nuin vaan vetästä.kisakunnossa fiilikset ovat muutenkin ehkä hippasen erilaiset..=)
musiikki kannattaa valita kunnon ja sinun oman suoritustasosi mukaan. myös nopean ja pirtsakan musiikin saa näyttämään hyvin kömpelöltä jos liikkeet suoritetaan puolitahtiin. tahdit, puoli tahdit..joukkuelaji taustalla..
panosta vartalon hallintaan ja liikkeiden puhtauteen, se palkitaan varmasti:)

tsemppiä treeniin ja kerrohan sitten miten menee. oletko jo ajatellut mihin kisoihin osallistuisit?

Kiitos vastauksesta. Kahden vuoden päästä olisi tarkoitus astua lavalle *kääk*

Tanssitaustaa on, vaikken olekaan pitkiin aikoihin tanssinut. Tanssiteatteria, huutosakkia, hiphopia, lattareita (bailatino), showtanssia ja tietty sit ihan aerobicia.

Tiedän mikä näyttää hyvältä ja tiedän, että jos jotain ei osaa puhtaasti se jätetään ensi kertaan :)

Joogaa olen harkinnut, koska olen käynyt joogassa ja siellä harjoitetaan paljon tasapainojuttuja ja hankalia voimaa ja kestävyyttä vaativia asentoja, joidenkaltaisia olen nähnyt noissa vapaaohjelmissa.

Mä olen ajatellut rupee miettii sitä vapaaohjelmaa näinkin ajoissa. Luulen, että pystyn itse ainakin ihan kohtuullisen kokonaisuuden tehdä, jos vaan saan siihen tarpeeksi aikaa. Musiikkikin on valmiiksi mietitty.

Apua tietty haen ja otan vastaan, jos vaan löytyy jotai tyyppejä. Yksityiselle tanssitunnille ei ainakaan mun varoilla mennä.

Kiitos kovasti ohjeista!

Lisäohjeetkin kelpaa ja luulen, että monet hyötyy tästä threadista, koska meitä aloittelevia kilpailijoita löytyy täältäkin.

Kaikilla kilpailijoilla on oma tyyli, mutta tässä hieman mun niksejä...

eli aloitan ohjelman suunnittelun sillä, että etsin kisamusiikin. Sen pitää olla inspiroiva ja sopiva tyylillesi. Mieti tempo, kuínka nopeaan musiikkiin pystyt tekemään liikkeitä jne. Mahdollisesti sinulla voi olla joku idea vapaaohjelmaasi eli asu-liikkeet-musiikki sopivat hyvin yhteen.

Seuraavaksi kuuntelen musiikkia ja saan erilaisia ideoita eri biisin iskuille ja laitan mieleen tulleita liikkeitä ihan paperille ylös. Mietin muutenkin mitä kaikkia liikkeitä haluan ohjelmaani mukaan ja jos en osaa niitä ennestään niin aloitan niiden harjoittelun.

Sitten kun osaan kaikki liikkeet menen peilisaliin harjoittelemaan ja alan koota ohjelmaa. Kuten jo aiemmin sanoin saan erilaisia liikeideoita eri iskuille (musiikissahan on kaikenlaisia vivahteita) Tässä vaiheessa ohjelma on hyvin "rikkinäinen" ja niinpä alan miettimään ns. täyteliikkeitä kuinka pystyn sujuvasti liikkumaan liikkeestä toiseen.

Ohjelmassa ei ole mitään pakollisia liikkeitä, mutta sen on hyvä sisältää voimaa, notkeutta, akrobatiaa jne. Suunnittele ohjelma niin että esim. kaikki voimaliikkeet ei ole laitettu peräkkäisille iskuille vaan niitä kaikkia liikkeitä (voimaa, notkeutta, akrobatiaa) on ripoteltu sopivissa määrin pitkin esitystä!

Suunnittele myös hyvin lavan käyttö. Käytä lavan tilaa mahdollisimman hyvin hyödyksesi (antaa vauhtia ohjelmaan) myös on tärkeää käyttää eri tasoja eli lattia, keskitaso, ylätaso je hypyt. Kun ohjelmasi on valmis on hyvä vaikka ihan piirtää paperille lavan käyttösi...siinä huomaa hyvin lavan käytön puutteet!

Mielestäni on tärkeää valita/tehdä sellaiset liikkeet jotka osaat tehdä varmasti ja puhtaasti! Tässä siis näin pikaisesti vaparin kokoamis ohjeita:)

Olen myös kiinnostunut vapaaohjelman tekemisestä.Sen verran taustaa..jumpissa käynyt pienenä,oli ihan perusvoimistelua ja telineitä hiukan.Aerobicciä nyt vanhemmalla iällä ja luonnonlahjakkuutena notkeus.Pienellä venyttelyllä menee spagaati kevyesti.Lähes täydellisesti..
Haluaisin vähän kysellä, että missäs vaparin harjoittelijat treenaavat akrobatia liikkeitä.Itsenäisesti vai jossain ryhmässä?Kuinka usein?Teettekö loikkatreenejä?Kuinkas useasti?
Mietin vain että miten pitäisi alkaa tuota työstämään..Kauhea halu ja motivaatio, että pitää käyttää sitä nyt hyödyksi!!
Pliis antakaa mulle jotain vinkkejä :) :)

emiliana sanoi:
Olen myös kiinnostunut vapaaohjelman tekemisestä.Sen verran taustaa..jumpissa käynyt pienenä,oli ihan perusvoimistelua ja telineitä hiukan.Aerobicciä nyt vanhemmalla iällä ja luonnonlahjakkuutena notkeus.Pienellä venyttelyllä menee spagaati kevyesti.Lähes täydellisesti..
Haluaisin vähän kysellä, että missäs vaparin harjoittelijat treenaavat akrobatia liikkeitä.Itsenäisesti vai jossain ryhmässä?Kuinka usein?Teettekö loikkatreenejä?Kuinkas useasti?

Notkeus on plussaa vaparissa. Liikkeet eivät näytä luonnollisilta ja sulavilta, jos kilpailija on kovin jäykkä. Sinun kannattaa panostaa venyttelyyn, jottei kuntosaliharjoittelu pääse jäykistämään sinua!

Akrobatialiikkeitä olisi paras harjoitella voimistelupermannolla. Siinä kaatumiset ja epäonnistumiset eivät ole niin vaarallisia. Eikä myöskään liikkeitten suorittaminen pelota, kun alla on matto. Voimistelupermanto joustaa vielä kaiken lisäksi, joten siitä saa hieman ponnistusapuja eri liikkeisiin. Minulla on telinevoikkarin tausta, joten en henk.koht harjoittele akrobatialiikkeitä off-seasonilla. (hmm...ehkä pitäisi-> laiska ja :wanha: ) Siinä vaiheessa, kun alan kasata ohjelmaani, niin aloitan harjoittelun peilisalissa kovalla lattialla. Harjoittelen yksin, mutta joskus pyydän ystäviäni tai jopa äitiäni (liikunnanope & ex-voimistelija) katsomaan ohjelmaani.

Loikkatreenejä olisi myös hyvä tehdä ympäri vuoden, jotta ponnistusvoimaa saisi kehitettyä. Loikkatreenit vaikuttavat myös esim. nopeusvoimaan, kimmoisuuteen, sekä iskunsietokykyyn jaloissa ja lantion seudulla. Loikkaharjoitukset ovat siis erittäin suositeltavia fitness-kilpailijalle.

ohjelman suunnittelusta on hyvät ohjeet www.tuuli.net sivuilla(sieltä katso kohta kilpa-aerobic). Ne on kyllä kilpa-aerobicin ohjelman suunniittelu ohjeet, mutta mun mielestä ne sopii fitnessin vaparinkin suunnittelun perusohjeiksi aivan mainiosti, jos on ekaa kertaa ohjelmaa kokoamassa.

Tsemppiä vaan Hippa treeneihin!!

emiliana sanoi:
Miten onnistunut harjoittelu?Nousetko lavalle esittämään vaparia? :)
Tsemppiä tosi paljon kisoihin!!

En todellakaan! :)

Oon jo aikaa sitten tajunnut, että kisoihin riittää vain harvalla parin vuoden treenaukset.

Aloittelijana olin ihan naiivi ja tyhmä ja kuvittelin, että parin vuoden treeneillä oltas valmista kisakamaa. Kyllä tässä treenataan vielä useampi vuosi ennen kuin kisoja voi edes harkita.

Kisavuosi ei ole vielä edes selvillä :)

Itse olen aloittanut akrobatian nyt talvella. Oli se oma kurssi ja lisäksi käyn kerran viikossa 2 tunnin akrobatiassa. Siellä opiskellaan ihan alkeita.

Omaksi ilokseni olen löytänyt vahvuuteni ja heikkouteni. Siitä on hyvä lähteä eteenpäin.

Loikkatreenit pitäisi aloittaa.

Voiko loikkatreeniä tehdä ihan vaan kotona? Siis ihan ponnistusvoiman harjoittelua eikä mitään hienoja hyppyä. (Meillä ei ole alakertalaisia ;) )

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Hippa sanoi:
Loikkatreenit pitäisi aloittaa.

Voiko loikkatreeniä tehdä ihan vaan kotona? Siis ihan ponnistusvoiman harjoittelua eikä mitään hienoja hyppyä. (Meillä ei ole alakertalaisia ;) )

siis loikkatreeni on ihan oma harjoitus, joka tehdään yleisurheilukentällä tai hiekkakentällä (yleisurheilukenttä ehdottomasti paras). Loikkatreeni on lähestulkoon samanlainen mitä juoksijat tekee. Eli erilaisia kinkkoja, vetoja, vuoroloikkia, aitahyppyjä, koordinaatioharjoituksia erilaisilla palautusajoilla. Kenkiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota eli hyvät loikkiin sopivat juoksukengät ovat tarpeen.

Peilisali toimii myös hyvänä harjoitustilana, kunhan siellä on vain tarpeeksi tilaa loikkia. :D Toki ihanteellisinta olisi tehdä loikkaharjoitukset juuri yleisurheilukentällä, missä treenin apuna voi käyttää esim. juoksuaitoja.

Pinja sanoi:
siis loikkatreeni on ihan oma harjoitus, joka tehdään yleisurheilukentällä tai hiekkakentällä (yleisurheilukenttä ehdottomasti paras). ...Kenkiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota eli hyvät loikkiin sopivat juoksukengät ovat tarpeen.

Tässä on hyvä thread loikkatreeniin, joka mielestäni toimii ihan hyvin. Peruskauraa: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22141

Pinja sanoi:
siis loikkatreeni on ihan oma harjoitus, joka tehdään yleisurheilukentällä tai hiekkakentällä (yleisurheilukenttä ehdottomasti paras). Loikkatreeni on lähestulkoon samanlainen mitä juoksijat tekee. Eli erilaisia kinkkoja, vetoja, vuoroloikkia, aitahyppyjä, koordinaatioharjoituksia erilaisilla palautusajoilla. Kenkiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota eli hyvät loikkiin sopivat juoksukengät ovat tarpeen.

Loikkatreenin sisältö on suht hyvin selvillä, koska sitä käytiin läpi fitnessleirillä sekä järjestämälläni akrobatiakurssilla.

Lähinnä kiinnosti se, että tekeekö kukaan itse kotona loikkatreeniä ja millaisia kokemuksia on.

Hippa sanoi:
Lähinnä kiinnosti se, että tekeekö kukaan itse kotona loikkatreeniä ja millaisia kokemuksia on.

Mä tein itse itselleni loikkatreeni ohjelman,joka on sellainen mitä harjoittelimme joukkueen kanssa kun yleisurheilin.Ihan kaikennäköisiä hyppyjä ja loikkia.Aika rankkaa kun on maassa lunta vielä..ja siitä aikaa kun tuota yleisurheilua harrastin :) .Tekee ihanaa reisille!

Tietääkö kukaan missä Tampereella järjestetään akrobatia-kursseja aikuisille? Kiinnostaisi ihan mielettömästi, mutta netistä ei löytynyt mitään (hakusanoina "akrobatia" ja "Tampere").

Nina sanoi:
Tietääkö kukaan missä Tampereella järjestetään akrobatia-kursseja aikuisille? Kiinnostaisi ihan mielettömästi, mutta netistä ei löytynyt mitään (hakusanoina "akrobatia" ja "Tampere").
Käy tuuli.net sivuilta ja etsi sieltä henkilön yhteystiedot, joka on svol:n yhteyshenkilö.Siltä mäkin kysyin täältä mun lähialueelta samaa asiaa..esimerkiksi :)

Ok! Hieno homma - iso kiitos! :D

Nina sanoi:

Pitäisiköhän koittaa järjestää täällä Tampereella samankaltainen akrobatialeiri kuin Helsingissä järjestettiin? Ehkäpä sen myötä innokas ja aktiivinen porukka vapaaohjelmaharjoittelijoita voisi myös pistää hynttyyt yhteen ja aloittaa treenit yhdessä :) Mikäli sellaiseen on tarvetta.

faidra sanoi:
Pitäisiköhän koittaa järjestää täällä Tampereella samankaltainen akrobatialeiri kuin Helsingissä järjestettiin? Ehkäpä sen myötä innokas ja aktiivinen porukka vapaaohjelmaharjoittelijoita voisi myös pistää hynttyyt yhteen ja aloittaa treenit yhdessä :) Mikäli sellaiseen on tarvetta.
Loistava ajatus! Leirillä voisi aloittaa ja siellä sitten kerätä säännöllisesti treenaavan porukan kasaan. Olen siis mukana jos tuollaista järjestetään!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom