Vapaamuurarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Tomi
Haha, uskaltaako joku muu mun lisäksi tunnustaa tyhmyytensä ja kertoa, että piti vapaamuurareita ennen tätä threadia ihan oikeasti muurareina? :lol2: ja :nolo: ^ ykstoistakymmentäziljoonaa

Samat sanat. Joskus oli Avussa tai Seurassa jotain juttuja vapaamuurareista ja mä luulin kanssa, että ne on jotain ammattiliitosta eronneita muurareita ja käänsin vaan sivua. Kaippa ne kohta vallottaa maan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko ilmoittautua tähän sivistymättömien joukkoon, ikinä kuullukkaan tollasista salaseuroista.. Vähän kyllä epäilen koko juttua.

Lienenkö :david: ?

Originally posted by maxmussel
Ilmaisu "vapaamuurari" tulee käännösvirheestä.
Englanninkin kielisessä on jo virhe: Free Mason. Alkuperäinen nimi on ranskan kielinen "Freres Maison" eli "talon veljet" eli "veljeskunta" eli "The Brotherhood" olis tarkempi käännös. Että näin. :thumbs:
Tosin on myönnettävä, että virhe ja siitä johtuva mielikuva tuskin on veljeskunnan tavoitteita vastaan... :evil:

No onhan meilläkin Pakkotoisto-Brotherhood :D

Originally posted by Tomi
Haha ..että piti vapaamuurareita ennen tätä threadia ihan oikeasti muurareina? :lol2: ja :nolo: ^ ykstoistakymmentäziljoonaa

No voi herran jumala sentään, lukekaa jotain kirjoja tai jotain.

EDITITIT :) , ettei deletoida.

Vapaamuurarius on ihan vakavasti otettava aihe. Tietenkin näkökulmat vaihtelevat, objektiivisuutta on hankala toteuttaa tämän aiheen käsittelyssä. Tai siltä se ainakin tuntuu. Aika harva nyt kuitenkin on päässyt porukkaan henkilökohtaisesti tutustumaan noin niinkuin järjestön itsensä sisältä. Mutta infoa kyllä löytyy.

Dollarin seteli on aika vakavasti otettava esimerkki tämäntyyppisten "ideologioiden" voimasta.

http://www.masonicinfo.com/ esittelee aihetta (ilmeisesti) järjestöä puolustavana.

Hieman toisenlaista näkökantaa voinee löytää mm. seuraavista kirjoista:

J. Robison - Proofs of a conspiracy
J. Marrs - Rule by secrecy
J. Ankerberg (jotain)
E. Halme - Operaatio uusi aika
jne.

Uskokoon kukin miten haluaa. Mutta jompi kumpi osapuoli lienee enemmän oikeassa? Kuten missä tahansa aiheessa, tässäkin perehtyminen kaikkien osapuolten argumentteihin lienee paikallaan. Mutta se objektiivisuus... sekin tuntuu välillä riippuvan katsantokannasta, joten sen varaan en perustaisi. (Melkein kirosana nykyään.)

Oli miten oli... Mielenkiintoinen asia kaiken kaikkiaan.

Ukki sattui olemaan vapaamuurari. Valitettavasti hän heitti veivit 6 vuotta sitten, enkä ikinä tullut kysyneeksi mitään asiaan liittyen. Toisaalta ei hän ikinä kertonutkaan mitään vaikka oli muuten aika innostunut kertomaan elämästään (enimmäkseen sodasta...).

Ja hän oli aika korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa...

Itse olen odotellut kutsua jäseneksi jo pitkään, ei vaan tunnu olevan ketään ko. järjestön jäsentä lähipiirissäni. *wink* *wink*(tai sitten en vaan sovellu jäseneksi.. :p)

Vakavasti ottaen en itse oikein ota selvää ko. järjestöstä. Eräs vanhan kouluni opettaja on perehtynyt vapaamuurareiden toimintaan enemmänkin ja kertonut koulun ulkopuolella hänen näkökantansa vapaamuurareista, ainakin kiinnostavia teorioita jos ei muuta.

Originally posted by naksu
Ukki sattui olemaan vapaamuurari. Valitettavasti hän heitti veivit 6 vuotta sitten, enkä ikinä tullut kysyneeksi mitään asiaan liittyen. Toisaalta ei hän ikinä kertonutkaan mitään vaikka oli muuten aika innostunut kertomaan elämästään (enimmäkseen sodasta...).

Ja hän oli aika korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa...

Mikäs "herttua" se sun ukkis oli sitten?

Eikös tuo Viinasen Iirokin kuulu vapaamuurareihin?

En tiedä niin vapaamuurareista, mutta tuntuu olevan yleismaailmallinen fakta että jos aiot päästä ns.hyville paikoille, niin sun pitää kuulua johonkin näistä hyvä-veli-verkostot..pariin olen itse tutustunut (en valitettavasti kuulu :)) ja hyvin tuntuu kauppoja/työpaikkoja jäsenilleen järkkäävän: rotarit ja nuorkauppakamari...tietty on varmaankin ns.tasoeroja sitten näiden järjestöjen kesken..Rotareista sen verran tiedän että tuntuu olevan aina TJ ja ylilääkäri tasoista porukkaa.

Jos vapaamuurarit on sitten seuraava askel? ;> ihanaa, salaliittoteorioita...

Terve olen Raimo ja vapaamuurari. Meillä on kokous torstaisin seurakuntatalon kellarissa,jossa juodaan toisten verta ja palvotaan Bushin skull&dick veljeskuntaa. Yleensä me siirrellään myös maailman valuuttoja mantereelta toiselle ja yritetään keksiä miten tuhota maailman uskonnot ja miten saataisiin Nesara ja planet X:n tulo estettyä. Meidän vapaamuurarien espanjalainen perustaja herää kuolleista (Showssa on myös leijunta esitys kun hän ottaa yhteyden saatanaan,tästä leijumisesta oli myös tuossa ed. linkissä,jossa oli se kirja)ja tulee visiitille ens viikolla et tervetulloo,ainiin järjestömme olikin erittäin salainen et ehkä se ei käykkään päinsä. Riiiight.... :arvi:

Originally posted by subotai
Hola,

jos Vapaamuurarit kiinnostavat, niin lueppa Alan Mooren From Hell - graafinen romaani tai vaikkapa Umberto Econ Foucaultin heiluri. Varsinkin Foucaultin heilurissa todella himmeitä teorioita Temppeliherrojen ja Vapaamuurarien salaliitoista..
Tuossa From Hell:ssä on kuvattuna joitakin Vapaamuurarien seremonioita jne..
Suosittelen.

On muuten tuo Foucaultin heiluri aika raskasta luettavaa. Hyvä kirja kuitenkin, kuten muutkin Econ teokset :)

Tuossa tänään ollessani business-lounaalla korkea-arvoisten henkilöiden seurassa, niin juttelin aiheesta ja sain ihan mielenkiintoisia vastauksia.
Ei tietenkään selvinnyt mitään tosi salaista, että mitä siellä kokouksia tapahtuu vaan selvisi se, että ainoastaan Suomessa vapaamuuraius on "juminut" paikoilleen. Tällä siis tarkoitetaan sitä, että Suomen vapaamuurarit ovat vielä omasta mielestään salaisia. Toisin kuin esim. USA:ssa ja Australiassa vapaamuurareilla on ihan omat julkiset kokoontumistilat

esimerkiksi:
Detroitin Vapaamuurarien temppeli

Eli käytännössä nämä paikat ovat yleisölle auki tiettynä aikana vuorokaudesta, jos haluaa tutustua aiheeseen ja tämän lisäksi ei salailla sitä, milloin mikäkin loossi kokoontuu.

Ainakin itse mietin nyt tuota salaperäisyyttä vähän erilailla. Asiat saattaisi tietenkin valjeta jos olisi vapaamuurari.
Kohta saan parit kirjat aiheesta, niin katotaan selviäiskö jotain jännää

:thumbs:

Originally posted by Dachar
En tiedä niin vapaamuurareista, mutta tuntuu olevan yleismaailmallinen fakta että jos aiot päästä ns.hyville paikoille, niin sun pitää kuulua johonkin näistä hyvä-veli-verkostot...

Vähän tämän kannalle minäkin kallistuisin eli ei siellä välttämättä tarvitse mitään uusi uljas maailma-suunnitelmia punoa että jäsenille järjestyy hyviä diilejä sitten tuttujen klubilaisten kesken rituaalileikkien ulkopuolella.

Samahan se melkein olisi vaikka heittäisivät siellä puputohvelit jalassa tikkaa keskenään, kunhan paikalla vaan on tarpeeksi isokenkäistä porukkaa niin ainahan sitä mielummin hieman suosii vanhaa tikkarinkikaveria sitten myöhemmin jos osuu kauppojen hieronnassa saman pöydän ääreen.

Originally posted by Timppa
"Vapaamuurarit eivät järjestönä eivätkä yksilöinä tavoittele eivätkä edistä kenenkään poliittista tai taloudellista etua tai hyötyä. Veljeyden nimissä ei myöskään poiketa laillisuudesta ja hyvistä tavoista. "
Paskat sanon minä, yhtään köyhää vapaamuuraria en tiedä. Kyllä ne isot ja merkittävät kaupat tehdään sielä vapaamuurareiden piireissä periaatteella kaikille jotain. Ja jos haluat vapaamuurariksi ilman että itse itseäsi sinne tyrkytät on tosiaan oltava taloudellista tai poliittista merkitystä tässä yhteiskunnassa. On kyllä vähän salamyhkäinen järjestö, toisaalta hyvin mielenkiintoinen mut kaikenlainen jäsenyys ja sitoutuneisuus johonkin ärsyttää kovasti ainakin meikäläistä. Jos jonkun joku tuttu kuuluu järjestöön niin olis kiva kuulla enemmän vaik uskon et järjestö on sellainen et asioita ei tosiaankaan kuulutella ihmisille.

En voi muuta sanoa kuin hahah! Itse olen Maser mason eli 3. asteen vapaamuurari ts. täysarvoinen vapaamuurari. Jottei jäisi vain puheeksi olen Epes Randolph Lodge No. 32 F&A.M jäsen. Vapaamuurariudella ja varakkuudella ei ole oikeastaan mitään tekemistä toistensa kanssa. On totta, että monet vapaamuurarit ovat korkeissa asemissa (useat Yhdysvaltojen presidentit, Walt Disney, John Wayne jne), mutta sillä on vain vähän tekemistä vapaamuurariuden kanssa. Vapaamuurarius lähtee jokaisesta itsestään. Järjestöön ei kutsuta ketään. Mitään suuria salaisuuksia meillä ei ole. Osa rituaaleista on salaisia, mutta vain symbolisesti. Usein kuulee puhuttavan kaiken maailman sekopäisistä rituaaleista. Eittämättä rituaaleissa saattaa olla outoja piirteitä ulkopuoliselle, mutta rituaalit ovat vain symbolisia vertauskuvia.

Yhdysvalloissa vapaamuurarit ovat perustaneet useita sairaaloita, kouluja jne köyhille ja lahoittajat miljoonia hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyys on yksi erittäin tärkeä osa-alue vapaamuurariudessa. Halu auttaa ja huolehtia toisista vapaamuurareista, heidän perheistään, köyhistä ja apuatarvitsevista.

Mitä tulee Mooren ym. kirjoihin ovat ne lyhyesti sanottuna kärjistettyjä huominon/myyntihakuisia tuotteita. Mooren elämäntehtävä on ärsyttää, vittuilla ja siinä samalla tulla miljonääriksi. Amerikkalainen unelma!

Lisää voi lukea www.vapaamuurarit.fi

Tuomas Alhonen

Oho! Saatiin asiaa threadiin ja vieläpä yllättävältä taholta!!
Hienoa, kun saatiin tietoa joltakin järjestöön kuuluvalta!
Itselleni oli kyllä uutinen tuo, ettei vapaamuurariksi kutsuta?!

Ja Tuomaksen kommentteja on muutenkin mukava lukea palstalla:)

Originally posted by pexxi
Oho! Saatiin asiaa threadiin ja vieläpä yllättävältä taholta!!
Hienoa, kun saatiin tietoa joltakin järjestöön kuuluvalta!
Itselleni oli kyllä uutinen tuo, ettei vapaamuurariksi kutsuta?!

Ja Tuomaksen kommentteja on muutenkin mukava lukea palstalla:)

Jep vapaamuurariksi ei tosiaan kutsuta ketään. Homman pitää lähteä omasta tahdosta liikkeille. Monella tuntuu olevan aivan väärä kuva vapaamuurareista. Vastaan mielelläni aiheeseen liittyviin kysymyksiin rehellisesti, tietysti on asioitakin joista en puhu. Pääosin vapaamuurariuteen liittyy vain vähän salaisia asioita. Asiaa on vain paisuteltu joka suunnassa niin, että se on saannut jo humoristisia piirteitä!

-T-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom