Laffer sanoi:
Ja ei tuo nyt muutenkaan ole reilua verrata prodepatukan ja jonkun sokeripatukan hintaa joka ei todellakaan ole se terveellisin vaihtoehto. Ja mitä prodejauheiden hintaan tulee niin ne EIVÄT ole ryöstöhintaisia, ainakaan kaikki. Kerroppa minulla miten saat normaaliruuasta reilusti halvemmalla proteiinia kuin proteiinijauhoista?
Miksi ei ole reilua verrata proteiinipatukkaa ja normaalia suklaapatukkaa? Senkö takia, että jälkimmäinen on terveellisempi? En jaksa uskoa sen valmistaminen olisi kummallisempaa kuin normaalin Marsin. Myyntimäärä on varmasti pienempi, joten se nostanee hintaa.
Sama jauheista. En ole väittänyt "normaaliruoan" olevan halvempaa. Mutta ei niitä voi verratakaan noin. Ruoka on ruokaa, ja sillä on muitakin arvoja kuin proteiinipitoisuus ja rasvat. Esim. maku, täyttävyys, mukavuus, ulkonäkö jne. Sama jos vertaisi kuntopyörää ja autoa ;) Mutta palatakseni itse jauheisiin: tuntuu jotenkin uskomattomalta, että 900g pussi jauhoa maksaa esim. 30€. Tiukka kilohinta IMHO. En tiedä miten noita jauheita valmistetaan, mutta epäilemättä joku valistaa minua ja tekee minusta tyhmän. Sitä ennen kuitenkin väitän, ettei niiden valmistaminen voi olla kummoinenkaan urakka. Älkää ajatelko, millainen homma sitä olisi valmistaa kotona. Ajatelkaa mielummin, kuinka paljon kilo tuota tavaraa maksaa, kun sitä valmistetaan teollisesti tehtaassa tonneittain päivässä. Ehkä tässäkin on sama kuin patukoissa: myyntimäärä on niin pieni, että kate pitää saada korkeammalla hinnalla.
Tilannehan on nyt muuttumassa kovasti. Itse esim. ostan jauheet ihan Prismasta. Tämä ei mielestäni ole ollut mahdollista kovinkaan kauaa. Ennen nuo jauheet olivat erikois- ja luontaistuotekauppojen mömmöjä ja siten harvojen tietoisuudessa. Nyt varmaan menekki kasvaa, kilpailu kiristyy ja hinnat tippuvat. Eri merkkejä ainakin on markkinoilla enemmän kuin tarpeeksi. Selasin juuri vanhaa Muscle/Fitness-lehteä ja joka sivulla oli vähintään yksi mainos eri valmistajalta. Ja tietenkin jokaiselle oli yhteistä, ettei ilman niitä voi tulla toimeen ;)
Älkää nyt kuitenkaan ymmärtäkö väärin. En sano, ettäkö jauheet olisivat turhia. Itsekin käytän niitä ja ovathan ne todella näppäriä. Hinta vain tahtoo ajoittain (eli aina kun niitä ostan ;) nyppiä. Malto nyt ei onneksi maksa mitään, mutta kalliimpien lisäravinnepussien takaetikettejä kun lukee, niin on paha sanoa mihin tiede loppuu ja markkinointi alkaa. Ja hinta on sen mukainen.
Eikä nuo jauheet ole ainoa myyntiartikkeli josta valitan. Paljonko maksaa joku vitamiinipilleri jos sen ostat vaikkapa apteekista? Tai joku särkylääke. 99,9% hinnasta on ilmaa. Mutta jos niitä haluat, niin joudut maksamaan. Nyt menee jo liian off-topiciksi...