Vanhoista esineistä (=krääsästä) luopuminen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Rupesin tässä aloittelemaan kaappien tyhjennystä muuttoa varten ja törmäsin taas siihen vanhaan ongelmaan, joka tulee kun alkaa pakkailemaan kamoja: mitä heittää pois ja mitä säilyttää? Enää en sentään säästä kaikkea mahdollista, mitä on joista reissuista tarttunut mukaan mutta silti on esineitä, joita on vaikea heittää pois. Vanhat koulukirjat on yksi esimerkki, samoin mulla on tallessa edelleen kaikki lukion muistiinpanot eli 13 kansiota täynnä monisteita - ei mitään järkeä.
Onko muilla vastaavanlaista tapaa hamstrata esineitä ja tuskailla sitten kun ei riitä säilytystila tai kun muuttokuorma paisuu äärettömäksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla kerääntyi vuosikaudet kaikkea turhaa paskaa nurkkiin. Edellisessä muutossa sitten roudasin pari pakettiautollista tavaraa kaatopaikalle, ei ole harmittanut :)

Tästäkin taloudesta on kaikki krääsä joko myyty tai nakattu a) roskiin b) kierrätykseen c) kaatopaikalle d) hyväntekeväisyyteen e) roskiin. Hetkeäkään ei olla kaduttu, nyt mahtuu liikkumaan eivätkä tavarat pursuile kaapeista lattioille :)

Saa joku apupapu ja bingobango leikkiä sillä nyrkkeilyhanska-avaimenperällä pukeutuneena ylipieneen Impreza Wrx Sti paitaan jos se niiden mielialaa kohottaa

Kuulostaa tutulta. Mä en raski luopua myöskään mistään vanhoista koulumuistiinpanoista ja ne mapit viekin ison osan varaston tiloista. En myöskään luovu vanhoista kirjeistä, teininä ostetuista bändipaidoista, lapsuuden päiväkirjoista... En mä niillä mitään ikinä tee, mutta on vaan kiva tietää, että ne on vielä olemassa.:)

Viimeksi kun muutin, annoin paljon tavaroita ja huonekaluja lainaksi muille. Se vaan tuntui jotenkin paremmalta ja ei-niin-lopulliselta vaihtoehdolta kuin luopua kokonaan.;)

Viime muutossa heitin armotta kaikki turhat roinat roskiin. Muistaakseni joku 5-8 jätesäkillistä tavaraa roudasin roskalaatikkoon.
Oishan osan voinut myydäkkin, mutten viitsi jonkun satkun takia alkaa urhaamaan vapaa-aikaani myyntivälittäjänä toimimiseen.

Yhtään tavaraa en ole tarvinnut. Tosin vahingossa tuli heitettyä jokin tarpeellisten tavaroiden laatikkokin roskikseen: sisälsi muummuassa kynttiläjalustat, sakset yms :D

Kun rojuja kertyy nurkkiin niin huomaa että olisi sittenkin kannattanut ostovaiheessa ostaa se yhtä pykälää parempi tuote. Halpakrääsää ei kehtaa enää laittaa myyntiin, mutta jos on vähänkin statukseltaan arvokkaampaa niin siitä saakin sitten rahojaan takaisin joskus yllättävänkin paljon.

Joo, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Mä olen just kerännyt kaapeista vanhoja vaatteita, joita en ole käyttänyt muutamaan vuoteen. tarkoitus olisi videä ne kirpparille myyntin tai sitten antaa ne tossa lähellä toimivaan alkoholistien asuntolaan. Niillä on kuulemma pulaa vvaatteista.

Jokunen muutto sitten kyllästyin tohon ryjän vetämiseen perässä. Laitoin kaiken turhan (lähinnä huonekaluja) huutonettiin ilman HV:tä. Taisin euron kaksi saada rahaa, mutta pääsinpä eroon turhasta. Loput meni jonkinsortin kierrätyskeskukseen tms. ja roskalavalle.

Sama tarttee varmaan tehdä taas kymmenen vuoden sisällä. Osa tavaroista vaan ei kestä aikaa ja osalle ei ole enää paikkaa. Vaatteista nyt puhumattakaan. Niiden elinikä on jotain maks. vuosi jonka jälkeen joutavat Uffille. Nytkin on se tilanne, että 90% pitkähihaisista talvipaidoista vituttaa ku tuntuvat rytkyiltä ja tarttis vaihtaa kaikki uusiin. Tämä taasen on taloudellisesti haastava tilanne, kun garderoopin uusiminen veisi helposti parin kuukauden tilin.

Ei ole helppoa nykyihmisen elämä ei. Ennen ei ollut mitään ja nykyään on liikaa.

Itse muuton yhteydessä olen usein heittänyt miltei koko omaisuuden roskiin, sillä muuttamisen hinta on mennyt tavaroiden painon mukaan, kun vekslaa vaikka maasta toiseen. Yleensä sitä vaan hirveässä kiireessä nakkaa kaikki kirjoista patjoihin ja peittoihin, kenkiin ja vaatteisiin suoraan lähimpään roskikseen. Jos on aikaa, käy heittämässä harvemmin käytössä olleet kuteet ja kengät johonkin hyväntekeväisyysliikkeeseen. Kyllä mulla on ollut aika pitkälti sellainen asenne että kaikki roskiin vaan. Kerran en ollut raaskinut heittää DVD-leffoja roskiin, mutta painoa oli liikaa, joten läjä DVD-leffoja jäi siivoojalle. Samalla se sai kaikki kynät, rei'ittäjät ja nitojat. Aika minimalistina ollaan muutettu.
Yksi juttu vituttaa, kun kerrankin oli joku muuttorekka viemässä kamoja muistaakseni Brysselistä Suomeen. Asuin tuolloin vielä tosin vanhempien kanssa niin pystyi moisen maksamaankin. Rekkaan vietiin sitten myös kaikki viherkasvit, joihin tykästyn kovasti! Kyllä ne kaikki kuoli matkan aikana. Se harmittaa vieläkin. En sen jälkeen ostanut viherkasveja asuessa paikassa, josta oli muutto edessä piankin. Viherkasvin roskikseen heittäminen tuntuu jotenkin pahemmalle kuin minkään muun tavaran.

Hei kaikki jotka haluatte ylimääräisestä tavarasta eroon!! Tänne kyllä mahtuu!! (No ei tod. :jahas:)

Roinaa on. Muutoistakin selvinneitä ihmeellisiä asioita varastot pullollaan, ei vaan osaa heittää pois. Rikkinäisiä videoita, pölynimureita, kahvinkeittimiä, ilmanpuhdistin, printtereitä.. you name it. Vanhoja (lue: entisiä) mattoja joille ei ole mitään käyttöä. No, tällä viikolla viimein heitin pois punaiset pitkät kalsarit, kun oli ihan riekaleina haaroista. Ei niitä ollut käytetty vasta kuin n. 15v.

Mutta kun sitä kuvittelee, että joskus voi tarvita. Taidettakin voi tehdä melkein mistä vaan! Yhden pölynimureista ajattelin kunnostaa puhaltavaksi, niin sitten joskus kun saan aikaiseksi muurata ahjon pihamaalle, niin saan siitä ilmapuhaltimen. Tiililäjäkin löytyy valmiiksi pihalta. :rock: Just joo. Ens kesänä ihan varmaan.

Tulisko joku antaa mulle :whip::whip::whip:

Ostan jossain vaiheessa uuden peräkärryn (kas vaan, vanha on romuna. Renkaatkin, jotka ovat kertakaikkiaan revenneet, lähtevät irti enää polttopillillä). Kaatopaikkakin olisi ennestään tuttu paikka.

Itselläkin n. kuution verran musta naamio sarjiksia ja helvetisti vaatteita täysin ylimääräsenä mutta kun ei viitsi heittää pois kun on joskus maksanut..

Heh, meikäläinen ei maallista mammonaa kerää: kaikki lentää roskiin ja yleensä vähän ekstraakin päälle. Kortit, kalenterit, huonot CD:t, osa pehmoleluista -ja mäkeen. Tai sitten lahjoitetaan enemmän tarvitseville, ihan roippeesta riippuen. Tämä on täysin hävitysvimmaisen äitini verenperintöä :evil:

Heh, meikäläinen ei maallista mammonaa kerää: kaikki lentää roskiin ja yleensä vähän ekstraakin päälle. Kortit, kalenterit, huonot CD:t, osa pehmoleluista -ja mäkeen. Tai sitten lahjoitetaan enemmän tarvitseville, ihan roippeesta riippuen. Tämä on täysin hävitysvimmaisen äitini verenperintöä :evil:

OT; Mullakin taitaa hävitysvimma olla peräisin äidiltä - kaikki roskiin vaan, rahalla saa uuden jos joskus tarvitsee. Roskiinroskiinroskiin! Vaan kerran on vituttanut suuremman kerran moinen hävitysvimma.
Noin 15-vuotiaana omalla kirjahyllylläni oli pieni vihreä ruttuinen vihko. Sitä olisi hyvin voinut luulla vaikkapa esitteeksi, ellei olisi lähempää katsonut. Äiti sitten otti sen hyllyltä ja heitti roskikseen. Sillon mä olin VIHAINEN!!! Siinä vihkossa oli papin allekirjoituksia, että olin käynyt ne tarvittavat 5 kertaa sunnuntaiaamuna kirkossa kuuntelemaan jumalanpalvelusta rippikoulun niin vaatiessa. Voi jumalauta olisin voinut vetää kirveellä koko kirjahyllyn paskaksi. Taisin karjua viikon. Tai sen ekstra 5 viikkoa kun piti käydä kirkossa sunnuntaiaamuna.
En tosin ihmettelisi tällä hävitysvimmallani että itse tekisin jotain vastaavaa, heittäisin turhalta esitteeltä näyttävän paperinpalan roskiin. Vieläkin kyllä oksettaa että just se paperi piti heittää roskikseen.

Tavaraa joka on lojunu varastossa yli vuoden päivät roudaan suoraan roskiin. Kauan liikuttelin samaa roskaa varastosta toiseen muuttojen yhteydessä kun ei raaskinut poiskaan heittää. Nykyään lentää surutta kaikki romu mäkeen.

Tavaraa joka on lojunu varastossa yli vuoden päivät roudaan suoraan roskiin. Kauan liikuttelin samaa roskaa varastosta toiseen muuttojen yhteydessä kun ei raaskinut poiskaan heittää. Nykyään lentää surutta kaikki romu mäkeen.
Täysin samoilla linjoilla. Esim. just vaatteiden kanssa oon ottanut tuon vuosi-säännön, eli jos jotain rääsyä ei ole vuoteen käytetty, niin sitten jonnekin UFF:n laatikkoon heipä hei. Ihan turha säilytellä mitään ylimääräistä vaatehuoneessa, sinne ne jää pinojen alimmaisiksi kuitenkin hyllyjä täyttämään.

Viimeisimmän muuton yhteydessä laitoin tavaraa ihan urakalla eteenpäin. Kaikki astiat, vaatteet, verhot, matot yms, mitkä on olleet joutilaita annoin esim. työkaverin tytöille, ketkä muuttivat ekoihin omiin asuntoihin ja kaikki huonekalut ja pyykinpesukoneen yms. annoin yhdelle ystävän firmalle, jolla on itsenäistyville nuorille tukiasuntoja. Aina löytyy joku sellainen taho, jolla on käyttöä itselle turhaksi käyneelle tavaralle.

Kaikkia opiskeluaikaisia "turhanpäiväisempiä" muistiinpanoja vein lehtikeräykseen 3 Ikean kassillista. Kummasti tuli tilaa hyllyihin, eikä varastossakaan ole juuri mitään. Tai ei ainakaan mitään turhaa :D

Vielä kun raaskis nuo juniorin pieneksi käyneet vaatteet myydä tai laittaa eteenpäin.

OT; Mullakin taitaa hävitysvimma olla peräisin äidiltä - kaikki roskiin vaan, rahalla saa uuden jos joskus tarvitsee. Roskiinroskiinroskiin! Vaan kerran on vituttanut suuremman kerran moinen hävitysvimma.
Mulla taas mennyt niin päin, että johtuen äidin hamsteroimispiirteestä on itselle kovin helppoa luopua turhasta roinasta :D Mulla nuo muutot on ainakin hyviä inventaarioita. Viimeksi muuttaessa en ehtinyt alkaa karsittua tavaraa, vaatteita yms. kirppiksellä kauppaamaan, mikä nyt jälkikäteen hieman harmittaa. Tässä taannoin nimittäin tuli hieman tyhjennettyä varastoja ja kaapin perukoita ja otettua kirppispöytä noiden kauppaamiseen. Siitä hyvästä netottiin sellaiset 170€. Mielestäni ihan kohtuu hyvä vaivanpalkka, kun kaikki myyty tavara oli kuitenkin itselle tarpeetonta.

Sen verran tarvitsee tuosta kirppistoiminnasta vielä sanoa, että ihmetyttää, miten huonokuntoista tavaraa porukka siellä koittaa kaupata ja miten kalliilla hinnalla. Ehkäpä tuosta myynnistä olisi saattanut netota vielä paremminkin, mutta ennemmin hinnoitteli kaiken tyyliin 0,1 - 2 e, ettei jäänyt tavara käsiin.

Mulla on mökillä vuoden -99 muutoista jääneitä avaamattomia muuttopahvilaatikoita tallessa. Pitäs varmaan heittää katsomatta suoraan roskiin, niin pääsis niistäkin eroon. Jos katson niin en varmaan raaski heittää kaikkea veks, vaikkei siellä mitään kovin tärkeää ole, kun ei ole toistaiseksi tullut kaivattua.

Kerran en ollut raaskinut heittää DVD-leffoja roskiin, mutta painoa oli liikaa, joten läjä DVD-leffoja jäi siivoojalle.

Lentokentällä on tullut kaivettua matkatavaroita suoraan roskiin. Sinne meni läjäpäin hyviä vaatteita, kenkiä, dvd-elokuvia, alkoholia yms. Päästiin takahuoneeseen köljäämään kamoja ja siinä oli joku ukko vieressä seisomassa. Veikkaan, että sieltä lähti aika paljon kamaa vielä uudelleen käyttöön. Olis toi ylipaino tullut maksamaan "hiukan" arviota enemmän.

Talvella pitäis tehdä inventaario ryjästä. Päivä per huone ja aina kaikki ylimääräiset yhteen huoneeseen myyntikasaan, tai suoraan roskalavalle.

Tila ei ole ratkaisu! Itsellä on asuinrakennuksen koko lattiapinta-ala yli 300m2 ja muutoin on vielä monta rakennusta. Metallin hinta kun nousi, niin metalliromukuormasta sai jo ihan euroja. Kierratys voi kannattaa. Tuolla on vanhoja huonekaluja ja ajattelin niitä entisöidä verkkaiseen tahtiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom