Vanhat UFC matsit, eli se mistä kaikki lähti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sääntöjen kehittymistä UFC:ssä voi katsella vaikka ihan wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ufc#Evolution_of_the_UFC_rules

Vaikka Dana Whiten propaganda on tehokasta niin urheilukomissioiden käyttämä Unified Rules of Mixed Martial Arts otettiin käyttöön hieman ennen, kuin Zuffa osti UFC:n.

Randelman - Rutten taitaa olla ainoita otteluja UFC:ssä, missä selällään on voitettu tuomariäänillä
(ei siis ole kokoajan joku triangeli yms. kiinni)

Ainakin Rio Heroes käydään vielä ilman hanskoja ja "ilman sääntöjä"... tai niin ne ainakin mainostaa...
http://www.youtube.com/watch?v=BWUI1FzrWAM
En tiiä sitten mutta muutaman turnajaisen oon kattonut joissa jengi vetää ilman hanskoja ja puskee päällä. Muutenkaan mitään rajotuksia en oo huomannut... en tiiä sitten noista silmiin/munille systeemeistä että onko ne sallittuja. Mutta ei mitenkään vaikuta sen tapaturma alttiimmalta tapahtumalta kun mikään ammattilaistappeluskaan
http://www.sherdog.com/news/news/rio-heroes-gains-popularity-among-fighters-11047
sherdogilla ollut joskus jtn juttua.
http://www.sherdog.com/search.php?SearchTxt=rio+heroes&SearchCat=events
Tossa on eventit listattuna, netistä ei tahdo enää juttua sen kummemmin löytyä... Samoin Rio Heroesin omat sivut ovat alhaalla... dunno, onko kuollu ja kuopattu hanke

Heh, yritin etsiä ketjua pakkikselta aiheesta ja kappas, se olinkin minä joka sellasen on tehnyt.

Katsoin tässä UFC 11 ja 12, melkoista kestävyyttä joillain noilla kundeilla, kun 10 minuuttia vedetään ihan hyvällä teholla.

Mielenkiintoista myös nähdä näitä läski versus hoikka -matseja, viimeisessä Scott Ferrozzo vei silkalla massalla.

ferrozzo.webp

Eikös se vähän niin ole että ufc1 = tappelu ja ufc137 = urheilua. Mää tykkään nykyisestä enempi. Esim Svol:in säännöt on mun mielestä aivan saatanan hyvät. Noita laji vs laji matseja ois kyl välillä kiva nähdä, mut sielt pitää sit jättää bjj, paini, judo yms. ukot pois. Matsit ois just jotain karate vs kung-fu. Vähän hävettää myöntää mut ois ne jotenkin kiehtovia.

Löytyykö noita vanhoja tai uudempiakin matseja netistä kokonaisina. Youtubessa ja vastaavissa on jotain pätkiä mutta ne ei oikein sytytä.

Parhaillaan lukemassa Sakari Luoman Fight - Vapaaottelua Suomessa. Ihan mielenkiintoinen kirja joskin ehkä samaa toistavia haastatteluita ehkä hivenen liikaa.

1135262933226.jpeg

Eikös se vähän niin ole että ufc1 = tappelu ja ufc137 = urheilua. Mää tykkään nykyisestä enempi. Esim Svol:in säännöt on mun mielestä aivan saatanan hyvät. Noita laji vs laji matseja ois kyl välillä kiva nähdä, mut sielt pitää sit jättää bjj, paini, judo yms. ukot pois. Matsit ois just jotain karate vs kung-fu. Vähän hävettää myöntää mut ois ne jotenkin kiehtovia.

Mä pelkään, et ne karate vs. Kung-fu matsitkin olis varmaan aika saman näköstä kun huono vapari. Kaikki kamppailijat kun melkeinpä tietää minkälaista vapari on, niin ne vaparin taktiikkat ja jopa tekniikat tulis siinä ottelun tiimellyksessä varmasti esille.
Olishan se hienoa nähdä joku kurkityyli vastaan kurkipotku, mut ei kai niitä nyt enään.... :D

Mä pelkään, et ne karate vs. Kung-fu matsitkin olis varmaan aika saman näköstä kun huono vapari. Kaikki kamppailijat kun melkeinpä tietää minkälaista vapari on, niin ne vaparin taktiikkat ja jopa tekniikat tulis siinä ottelun tiimellyksessä varmasti esille.
Olishan se hienoa nähdä joku kurkityyli vastaan kurkipotku, mut ei kai niitä nyt enään.... :D

No niinhän se todennäköisesti menis + ei tolla tyylillä vois sama tyyppi montaa kertaa matsata ku sit kuitenkin alkais vähä ristiinreenaamaan ja hommasta häviäis se idea. Se pitäis olla just sillee et puhdas ja täysin karateen uskova vastaan samanlainen kung-fu tyyppi. Eikä siti siltikään urheiluna kattois vaan viihteenä. Niinkun jo sanoin: nykyään varsinkin suomessa on hyvä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aina voi joku järjestää erillisen organisaation tappelemiselle. Televisiointia tai edes ylipäätään lupaa se tuskin saa monessa maassa.

UFC on hyvä just näin. Tosin eipä tää thread taida tuosta edes keskustella. Silti hauska huomata että tähän threadiin ilmestyy paljon nickejä jotka ei normaalisti kamppailupuolella kirjottele. Todellisuudessahan vapaaottelu on laji missä muutkin, eli ei se makoilu kiinnosta kaikkia... yhtä vähän mua kiinnostaa katsoa jalkapalloa jossa kirmataan ees taas ja joskus maalikin syntyy. Jalkapallon faneja varmaa kiinnostaa myös se peli, eli mitä siinä välissä tapahtuu, ja maalit on sitten kuin ne lukot tai tyrmäykset vapaaottelussa.

Aaaaaaaaaanyway, itse aiheeseen niin hyvää viihdettähän nuo alkuaikojen UFC:t on. :)

Mä kattelin ensimmäisen UFC:ni Filmtownista vuokratulta VHS:ltä ja tuo taisi olla joku kokoelma ensimmäisistä UFC turnauksista. Muistan kun kaverin kanssa sitä alettiin puolitietämättömänä kattomaan ja ensimmäinen ottelu oli legendaarinen Gerard Gordeau vs. Teila Tuli. Gordeau potkasee 20 sekunnin kohdalla kontillaan olevaa Tulia roundhousella suoraan suuhun sillä seurauksella että leegot vaan sinkoilee pitkin häkkiä. Muistan kun kaverin kanssa jäätiin tota tuijottamaan ihan monttu auki et mitä **ttua tää on!!!?? Samalla nauhalla oli mm. Emmanuel Yarborough vs. Keith Hackney mikä sai kanssa leuan totaalisesti putoomaan lattiaan. Siinä matsissa tuli oikeesti pelättyä Hackeyn hengen puolesta. :)

Näin jälkeenpäin ajateltuna niin olihan toi touhu sillon aivan lapsen kengissä. Keskeytykset tuli järjestäen liian myöhään, ottelijoiden tasoerot valtavia ja tekniikat mitä sattuu räpellyksiä. Jengi luovutti välillä väsymyksestä ja välillä ihan pelosta kun joutu mattoon alimmaiseks ja toinen alkoi lyömään..

Nykyisellään UFC on ihan helvetin paljon järkevämpää joka suhteessa, mutta eipä noista matseista enää saa sellasia kiksejä mitä aikanaan sai. Vain jotkut aivan parhaiden kohtaamiset saa enää sydämen tykyttämään ja perseen nousemaan penkistä. Kaikkein parhaimmat väristykset on saanut melkein Chuckin, Randyn ja Fedorin matseista. Nykyottelijoista/otteluista aika harvoin saa sellasia kiksejä mitä aikaan sai.

Luetelkaas tekin perusteluineen mitkä hetket vapaaottelun historiassa on teille olleet hienoimpia/surullisimpia. Tässä pari alkuun.

- Gonzagan tyrmäys CroCopista aiheutti todellisen shokin. Crocopin ympäri vääntynyt polvi ei helpottanut tilannetta.
- Chuckin ja Titon molemmat kohtaamiset oli aikanaan todellisia helmiä. Oteluita alustava historia teki näistä aika herkullisia
- Chuckin ja Randyn kohtaamiset. Randy oli jo tuolloin ikänsä puolesta luonnonoikku.
- Fedor vs. CroCop oli jotain sanoinkuvaamatonta. Kaikkienaikojen superfight!
- Machidan tyrmäys Rashadista sai aikaan hillittömän juhlan. Matsi päättyi juuri niin kuin olin toivonut.
- Randy vs. Sylvia oli upea ottelu. Todellinen David vs. Goliath.
- Wanderlei vs. Sakuraba trilogia oli aikansa helmiä. Oli se Wanderlei tohon aikaan varsin pelottava ilmestys.
- Wanderlei vs. Rampage III oli todella odotettu. Päättyi kuten toivoin, mutta olis ollut haska nähdä pidempi matsi.
- Randy vs. Lesnar oli ennakolta todella odotettu. Lopputulos sai aikaan järkyttävän vitutuksen.
- Lesnar vs. Mir I & II oli kanssa laatuviihdettä alusta loppuun! Vieläköhän nähdään kolmas kohtaaminen..

Mun mielestä ne alkuaikojen UFC:t on vaan ällöttäviä, väkivaltaisia. Ymmärrän kyllä että monia ne viihdyttää, mutta mulle kyse on nimenomaan kamppailu-urheilusta eikä mistään turpiin mättämisestä. Noissa on ihan älyttömiä taso-eroja, eikä moni tunnu edes tietävän mihin on lähtenyt mukaan.

Mä diggaan huipputason vaparista ja nimenomaan (kamppailu)urheiluna.

Alkuaikojen meiningeissä oli siistiä se konsepti, eli tyyli vs tyyli. Äkkiähän se tietty tuli selväksi mikä yksittäinen tyyli oli se dominoivin.

Se tietty myös oli ihan hyvä, että se mystiikka kaikenmaailman senseiden jeditaidoista katosi aika äkkiä kun toinen löikin oikeasti leukaperiin.

Muistaako kukaan legendaarista ottelijaa Wesley Correiraa aka Cabbage? Katsoin vanhoja UFC:tä niin siinä oli jätkä jota sai vetää turpaan tuntikausia ennenkuin se luhistui maahan. Goldykin taisi hehkuttaa kuinka "This man is not human."

Paras vaparihetki tulee itselleni aina olemaan se yksi kerta, kun Randleman viskasi Fedorin ulkoavaruuteen ja kun palattiin maan pinnalle, olikin Kevin kimurassa.

Ei siitä nyt niin pitkä aika ole kun Cabbage otti matsia. Tank Abbothan tyrmäsi sen uusintakohtaamisessa, aika legendaarista... :D

Noissa vanhoissa UFC pätkissä Goodridgen Gary nappasi jonku kaivvarin nättiin "hallintaan" ja napsutteli kyynärpäätä kaaliin, se oli aikaa se.

Sehän löytyikin sinätuupista

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noi kyynerpäät näyttää aika pahoilta tossa mutta veikkaan ne ei oikeesti oo lähellekkään niin pahoja koska toi ei osu sillä terävällä kohalla. 100 pound ero painossa -_-

Suositut

Back
Ylös Bottom