Vammat maastavedossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Maastavedossa on tekniikakseni vakiintunut sumo-tyyli, jossa jalkoja ei käytetä ollenkaan, vaan nosto tehdään pelkästään alaselällä. Pyrin aina 2 x 10 toistoon ja nostan painoa 2,5 kg:lla kun olen sen jaksanut. Normaalit lihaskivut ovat alaselässä kovat seuraavina päivinä, mutta mitään vammoja ei ole vielä tullut.

Onko vammariski miten suuri: tekniikka ei siis ole paras mahdollinen, mutta sarjat kuitenkin pitkiä. Miten selkävamma tulee jos on tullakseen: nyrjähtääkö selkä yhtäkkiä itse vedossa vai alkavatko vaivat treenien välillä.

Pääasia on, että selkä pysyy SUORASSA, ei notkolla.
Tuolla tyylillä tuskin kovin isoja romuja saa ilmaan, mutta ottaa ainakin alaselkään.

Vammoista ei itsellä ole mitään kokemusta, pyrin pitämään tekniikan niin huipussa, kuin painot sallivat.

Originally posted by jjylonen
Maastavedossa on tekniikakseni vakiintunut sumo-tyyli, jossa jalkoja ei käytetä ollenkaan, vaan nosto tehdään pelkästään alaselällä.

Kuinka pitkät kädet sulla oikein on? (Tai sitten ei puhuta oikeasta mavesta, vaan jostain ihmeellisestä leveällä asennolla tehdystä romanialaisesta tjsp.)

No kuitenkin, selän nyt voi teloa monella tavalla. Joko virheellinen tekniikka painaa välilevyjä pidemmän ajan kuluessa, tai sitten vain hetkeksi herpaantuva kontrolli pistää jonkun alaselän lihaksen liian koville ja venäyttää sen, ja/tai napsauttaa nikamat huonoon asentoon. Ollaan varovaisia, siellä ulkona...

Re: Re: Vammat maastavedossa

tuossa 1,5 viikkoa sitten vetelin viimeks. maanantaina kävin lekurilla kun oli selässä kipuja ollu jo muutaman päivän ja lihastulehdushan se siellä oli. relaxantit peliin ja saikkua 3pv. oli semmonen idioottimainen "nyt kyllä lähtee prkl" -treeni. pitää hioa joo tekniikkaa.

Originally posted by Raven
No tuon mäkin haluisin nähdä.

No, ehkä sitten kuitenkin käytän jonkin verran alitajuisesti myös jalkoja, mutta veto ei kuitenkaan millään lailla väsytä niitä eivätkä ne ole seuraavana päivänä kipeät vaikka olisi pitkä treenitauko takana.

Maastavedossa on tekniikakseni vakiintunut sumo-tyyli, jossa jalkoja ei käytetä ollenkaan, vaan nosto tehdään pelkästään alaselällä.

Tää kyllä vähän ihmetytti muaki. Ite teen vedon myös sumolla ja kyllä mulla ainakin juuri jalat tekee ison työn. Ote tangosta, selkä suorana, jalat suorix ja selkä edelleen suorana. Selän kulma versus perse ei juurikaan noston aikan muutu. Ja eikös toi lihastulehdus ole merkki siitä että jotain tehdään väärin... eli suosittelisin tekniikan muuttamista. Ei oo kiva vetää jatkuvasti relaxantteja.

Originally posted by X-man
Tää kyllä vähän ihmetytti muaki. Ite teen vedon myös sumolla ja kyllä mulla ainakin juuri jalat tekee ison työn. Ote tangosta, selkä suorana, jalat suorix ja selkä edelleen suorana. Selän kulma versus perse ei juurikaan noston aikan muutu. Ja eikös toi lihastulehdus ole merkki siitä että jotain tehdään väärin... eli suosittelisin tekniikan muuttamista. Ei oo kiva vetää jatkuvasti relaxantteja.

Nimenomaan. Sumo-tyylissä on kyse melkeinpä kyykkäämisestä..

Maastavedossa on tekniikakseni vakiintunut sumo-tyyli, jossa jalkoja ei käytetä ollenkaan, vaan nosto tehdään pelkästään alaselällä. Pyrin aina 2 x 10 toistoon ja nostan painoa 2,5 kg:lla kun olen sen jaksanut. Normaalit lihaskivut ovat alaselässä kovat seuraavina päivinä, mutta mitään vammoja ei ole vielä tullut.

Onko vammariski miten suuri: tekniikka ei siis ole paras mahdollinen, mutta sarjat kuitenkin pitkiä. Miten selkävamma tulee jos on tullakseen: nyrjähtääkö selkä yhtäkkiä itse vedossa vai alkavatko vaivat treenien välillä.

Miksi? Mitä haet sillä? En usko että se on kovin fiksua.

10 toistoa EI TODELLAKAAN tarkoita että liike olisi mitenkään turvallinen.

Selän terveys voi mennä yhtäkkiä (yleensä parempi), tai voi olla että se menee huonoksi vähitellen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
IMHO 100kg riittää tekemään selkään peruuttamattoman vamman,jos tekniikka on perseestä. Kymmenen toiston sarja ei ole mikään takuu vammattomaan maveen vaan pikemmin päin vastoin. Itse en isommilla ja keskiraskaillakaan painoilla vedä oikeastaan enää,kun ykkösiä, koska maastavedossa hajoaa tekniikka enemmän tai vähemmän sarjan jatkuessa. Palleasta häviää paineet jne...Jos haluaa kasvattaa työmäärää niin palautusta lyheämmäksi! Ja tämä nyt oli lähinnä voimanhankkijan neuvo...Lihamielessä en edes mavea tekisi.

Originally posted by Ämmbee
Miksi? Mitä haet sillä? En usko että se on kovin fiksua.

Se nyt vaan tuntuu teknisesti helpoimmalta tavalta. Sitäpaitsi haluan nimenomaan harjoittaa alaselkää, en niinkään saavuttaa hyviä voimanostotuloksia.

Re: Re: Re: Vammat maastavedossa

Se nyt vaan tuntuu teknisesti helpoimmalta tavalta. Sitäpaitsi haluan nimenomaan harjoittaa alaselkää, en niinkään saavuttaa hyviä voimanostotuloksia.

Hmh, itselläni sumotyyli ei ota alaselkään läheskään siinä määrin kuin normaali kapea vetotyyli. Tuntuu tuo sumo lähinnä kasvattavan persettä (ottaa toki myös jalkoihin), ei mielestäni erityisen hyvä minkään lihasryhmän treenaukseen. Romua sillä tosin nousee ainakin itelläni enemmän, mutta alaselän harjoittamiseen tekisin kyllä ihan normaalia vetoa. Kaippa tohonkin sitten vaikuttaa välitykset yms. Nykyään treenailen enemmän kehoilumielessä, mutta aikoinani voimanostoa treenaillessa pidin sumovedossa toistomäärät aika pieninä, tuntu vetävän lonkat aika jumiin.

Hyvä mies elä säre ittees enempää. Voin jo tässä mielessäni kuvitella miltä näyttää välistä veto selällä vedettynä. Välistä veto on kehitettykin jo osana sitä varten ,että saadaan käytettyä jalkoja ja lantiota paremmassa suhteessa kun kapeassa vedossa. jos välttämättä haluat vetää selälle siirry kapeeseen vetoon se näyttää huomattavasti terveemmältä vaikka ei osaisikaan jalkoja käyttää. ja vammoista sen verran ,että niitä on yhtä paljon kun on urheilijoitakin ja ilmenevät myös jokaisella omalla tavallaan.

miten voi sumolla tehdä isoja painoja pelkällä selällä minulla sumo käy jopa vähemmän selkään kuin kyykky.ei mene kauan kun selkä särkyy jos sumolla vetää maksimia jalat suorana.

Alaselälle voisin vaikka mainita semmoisen liikkeen että makaat lattialla ja supistat alaselkää niin että yläkroppa nousee ylös. Voi laittaa jotain jaloille ettei ne nouse... ongelma kun vedät maasta selkää käyttäen on se että liike on selälle usein Excentrinen - eli negatiivinen, niin että selkä pyöristyy noston aikana - voisi kuvitella että on terveellisempää nostaa niin, että selkä on alussa hieman pyöreä (ei sekään hyvä) ja suoristuu noston aikana, koska muuten selän tehtävä olisi lähinnä lisätä vääntöä...

Mitenkäs sitten on tämä suorinjaloin mave?? minä olen tykännyt sitä tehdä enemmän kun "perinteistä"...toki painot pitää olla reilusti pienemmät, mutta vähän pidemmällä sarjalla ottaa mukavasti alaselkään ja takareisiin...

Timba 79, kääntöpuoli siinä on mm. että nostotekniikka suorinjaloin ei hyvin sovellu ruumilliseen työskentelyyn.

Aiemmin sanoin näin:
"En missään nimessä suosittele että rajoittaa jalkojen koukistumista maastavetoa tehdessä. Maastaveto suorin jaloin on mielestäni kyseenalainen bodaus-liike joka on yliyliarvostettu ja vaarallinen selälle jos ottaa suuremmilla painoilla."

Yleisesti väittäisin että se on ihan OK neuvo... olen nähnyt tarpeeksi rumia maastavetoja muutenkin. Sanoisin että SJMV ei ole se liike jolla kannattaa aloittaa ensimmäisenä aloittelijana. Jotkut voi voimapuolella SJMV tapaisella vedolla tehdä kovia veto tuloksia kauankin, mutta se riippuu paljon henkilökohtaisista ominaisuuksista... toiset hajoavat heti.

Sitten kun on treenattu pari vuotta fiksusti niin harkintakyky ja motorinen hallinta voi olla sitä tasoa että voi tehdä niitä erikoisempia liikkeitä. Hyvä olisi (eritysesti aloittelijan) SJMV:n sijasta keskittyä liikkuvuuteen niin että pystyy vetämään, kumartamaan ja kyykkimään ILMAN että selkä menee pyöreäksi. Se on mielestäni oikea ja hyödyllisin tapa treenata. Fysiikalle onkin paljon parempi että on liikkuva ja että lihakset automaattisesti suojaavat selkärankaa... tämä tarkoittaa sekä motoorista taitoa, liikkuvuutta ja että oikeat lihakset ovat vahvat.

Jos ei pysty pitämään selkää tiukkana niin voi sanoa bye bye aika monelle liikkeelle.

Originally posted by timba79
Mitenkäs sitten on tämä suorinjaloin mave?? minä olen tykännyt sitä tehdä enemmän kun "perinteistä"...toki painot pitää olla reilusti pienemmät, mutta vähän pidemmällä sarjalla ottaa mukavasti alaselkään ja takareisiin...

No tämä on sopivilla painoilla turvallinen ja täysverinen bodi-liikekkin, vielä kun pitää paineet koko ajan eikä laske romuja maahan asti.

Originally posted by Olbe
No tämä on sopivilla painoilla turvallinen ja täysverinen bodi-liikekkin, vielä kun pitää paineet koko ajan eikä laske romuja maahan asti.

Näin olen sen tehnytkin...enkä nyt ihan aloittelija ole, on tässä jo 2,5 vuotta säännöllisesti reenattu ja jotain lähemmäks pari vuotta sitä ennen epäsäännöllisemmin ja enemmän sitä rinta-haba-pelle-ohjelmaa noudattaen...

Vähän pienemmällä painolla ja pidemmillä sarjoilla saa tooodella hyvän tuntuman, ei mulla oo tavootteena vetää mitään mahd. isoja romuja maasta...on ongelmana toi nivelten yliliikkuvuus niin sitä pitää muutenkin vähän miettii mitä vetää mistä ja millä tavalla...mutta tämä sjmv nyt on ainakin meikäläisen alaselkää vahvistanut todella mukavasti...

Back
Ylös Bottom