Valokuvausliikkeet ja yksityisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vorna
  • Aloitettu Aloitettu
Case:
Kävin 2006 otattamassa ylioppilaskuvan valokuvausliikkeessä. Olin yksin asiakkaana ja maksoin kuvat itse. Tänä keväänä, kolme vuotta myöhemmin, isäni tiedusteli hintaa kuvan kopioimiselle. Myyjä oli kysynyt, oliko kuvat otettu heidän liikkeessään. Myönteisen vastauksen jälkeen myyjä oli etsinyt kuvien raakavedokset, ja luvannut, että kuvat voi hakea seuraavana päivänä.

Tapaus herätti muutamia kysymyksiä:
1. Onko otettujen kuvien raakavedokset liikkeen omaisuutta?
2. Saavatko he säilyttää niitä kysymättä asiakkaalta?
3. Saako liike käyttää kuvia markkinoinnissaan kysymättä lupaa?
4. Minä olin liikkeen asiakas. Saako liike myydä ulkopuolisille kopioita kuvista? Ok, tässä tapauksessa ulkopuolinen kertoi suullisesti olevansa isäni, mutta tätä liikkeessä ei tietenkään voitu tietää varmaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös kuvien kaikki oikeudet ole kuvan ottajalla. Ellet sitten erikseen ostanut kuvista tekijänoikeuksia pois? Siitä tuskin oli puhetta kun kuvia räpsittiin?

Oikeudet riippuu hyvin paljon siitä miten ootta kuvauksista sillon sopineet... mut pääsääntösesti ton tyyliset kuvat pysyy valokuvaamon omaisuutena, eikä mikään muu liike saisi tehdä niistä lisävedoksia. Mun käsityksen mukaan tuo on ihan yleinen käytäntö alalla, ainakin noin tehtiin sukulaismiehen valokuvaamossa vielä jokunen vuosi sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom