Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Art2 sanoi:
Eli ukkosella sarjaa 30 sek valotusajalla :hyper: ;)
Minulla oli noissa salamakuvissa 4-7 sekunnin valotukset.
Eli otin bulbilla ja kaukolaukaisimella. Pistin valotuksen päälle ja kun salama välähti, niin heti sen jälkeen valotus pois. Pitemmillä valotuksilla salaman osuus oli jo sen verran vähäisempi, ettei sitä enää niin hyvin erottanut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
.

Liitteet

• jeesus.jpg
    jeesus.jpg
    179,7 KB · Katsottu: 353
Ei o... Toi on Heurekan läheltä jostain kävelytieltä. Mä oon kyl nähny noita aika monessakin paikkaa ton kuvan ottamisen jälkeen.

Hubble sanoi:
Minulla oli noissa salamakuvissa 4-7 sekunnin valotukset.
Eli otin bulbilla ja kaukolaukaisimella. Pistin valotuksen päälle ja kun salama välähti, niin heti sen jälkeen valotus pois. Pitemmillä valotuksilla salaman osuus oli jo sen verran vähäisempi, ettei sitä enää niin hyvin erottanut.

Noissa salamakuvissa valotusaika voi kyllä vaihdella ihan laidasta laitaan, jos vaikkapa maisema joka sillä hetkellä on etsimessä tarvitsisi valotusajan 30 sek vaikkapa aukolla f.4, niin tuohon saattaisi useampikin salama tarttua samaan kuvaan. Jos muuten on niin pimeää tai ympäristöä ei halua saada valotettua niin sitten kannattaa kyllä bulbilla kuvailla, laittaa aukko ja herkkyys sopivaksi ja sitten vaan aukomaan suljinta.

Esim. tuolta löytyy asiallisia vinkkejä salamointien kuvaukseen:
http://www.lightningphotography.com/tips.html

Mike, teetkö sä nuo mustavalkokuvat auto levelseillä/curveseilla? Kokeilin auto curveja tuohon huuliharppukostajaan eikä mitään tapahtunut. Ootko kokeillut channel mixerin monochromea? Se jättää mv-kuvaan enemmän sävyjä kuin suoraan mustavalkoiseksi muuttaminen..

Mike sanoi:
Näyttää kaveri leikatulta tai muokatulta. Käsi venyy kuin FE linssillä, mutta tausta ei. Komea kuva anyways.
Niin, ihmetä tekee toi 10mm (*1.6 crop factor) :rock:

ak8400 sanoi:
Niin, ihmetä tekee toi 10mm (*1.6 crop factor) :rock:

Ei mahdollisesti ole kuvattu sigman uudella 10-20 millisellä DC zoomilla?
Mikäli on niin kerro ihmeessä kokemuksia kyseisestä linssistä, onko pelittänyt mitä huonoa jne... ja jos ei ole kuvattu niin unohda =).

Art2: kun kuvia pienennetään nettikokoon alkuperäisestä koosta, kannattaa pienentämisen jälkeen aina tehdä sopiva terävöitys kuvankäsittelyohjelmalla (esim. photoshopissa USM eli unsharp mask).. Auttaa kummasti, tietenkään jos kuva ei ole alkuperäisenäkään terävä ei sitä mikään terävöitys onnistu pelastamaan..

amn- sanoi:
Ei mahdollisesti ole kuvattu sigman uudella 10-20 millisellä DC zoomilla?
Mikäli on niin kerro ihmeessä kokemuksia kyseisestä linssistä, onko pelittänyt mitä huonoa jne... ja jos ei ole kuvattu niin unohda =).

Art2: kun kuvia pienennetään nettikokoon alkuperäisestä koosta, kannattaa pienentämisen jälkeen aina tehdä sopiva terävöitys kuvankäsittelyohjelmalla (esim. photoshopissa USM eli unsharp mask).. Auttaa kummasti, tietenkään jos kuva ei ole alkuperäisenäkään terävä ei sitä mikään terävöitys onnistu pelastamaan..

Kuvat on otettu Canon 350-D:llä ja 75 - 300 putkella. Osa kuvista on otettu noin 100 m:n päästä.

Ja kiitos nuista neuvoista. Olen joskus kokeillut tuota unsharpia, mutta en ole saanut sillä mitään aikaan. Voisitko kertoa siihen vähän ohjeita.

Art2 sanoi:
Kuvat on otettu Canon 350-D:llä ja 75 - 300 putkella. Osa kuvista on otettu noin 100 m:n päästä.

Ja kiitos nuista neuvoista. Olen joskus kokeillut tuota unsharpia, mutta en ole saanut sillä mitään aikaan. Voisitko kertoa siihen vähän ohjeita.

Itse olen terävöittänyt webbikokoossa olevia kuvia yleensä seuraavilla arvoilla:
Amount 100 - 200%
Radius 0,2 - 0,3
Treshold 1 - 6

Noi on nyt vaan sellasia mitä itse olen tottunut käyttämään, kokeilemalla löytää parhaat arvot...

http://www.kolumbus.fi/mikko.niininen/aaniininen/usm_esimerkki.jpg
Tein yhdestä sivuillasi olevasta kuvasta (tai kuvan palasta) tuollaisen esimerkkikuvan havainnollistamaan... (otan kuvan toki heti pois jos haluat, kun näin ilman lupaa tuon tein...)

http://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?t=1107
Tuossa myös hyvä ketju aiheeseen liittyen, suosittelen lukemaan..

amn- sanoi:
Itse olen terävöittänyt webbikokoossa olevia kuvia yleensä seuraavilla arvoilla:
Amount 100 - 200%
Radius 0,2 - 0,3
Treshold 1 - 6

Noi on nyt vaan sellasia mitä itse olen tottunut käyttämään, kokeilemalla löytää parhaat arvot...

http://www.kolumbus.fi/mikko.niininen/aaniininen/usm_esimerkki.jpg
Tein yhdestä sivuillasi olevasta kuvasta (tai kuvan palasta) tuollaisen esimerkkikuvan havainnollistamaan... (otan kuvan toki heti pois jos haluat, kun näin ilman lupaa tuon tein...)

http://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?t=1107
Tuossa myös hyvä ketju aiheeseen liittyen, suosittelen lukemaan..

:eek: kiitos :worship:
e: muokkaan päivemmällä kuvat niin katotaan sitten uudestaan :)

Mike sanoi:
75-300 ei taida omata kuvanvakainta? Ja vaikka omaisikin kuten 70-300 DO IS, niin telepäässä ne heikommat linssit piirtää aika suttua. Varsinkin ilman vakainta on aika arpomista saada tarkka kuva vaikka valotus olisi kovin lyhyt.

Ei mitään tietoa.

edit:ja ens kerralla otan ehkä jalustan mukaan.

:haart: Hieman erillainen vauvakuva :haart:

vaua.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom