Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen pitänyt privaateissa kuvauksissa hintaa 350 euroa / 5 kuvaa valmiiksi duunattuna ja 90% tapauksista se on liikaa.

Ja lopputulos on, että kuvataan ite kuppasella kännykällä kuva ja hoetaan itelle "miten hieno siitä tuli ja vielä ilmaseks sain". :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykyään kun on kamerakännykät ja järjestelmäkameroitakin saa sopivaan hintaan, niin ammattikuvaajan tarve pienenee. Vaikka lopputulos olisikin mitä on, niin luullaan että tekniikka ratkaisee eikä kuvaajan taito. Joku hääkuvauskin on varmaan aika katoavaa lajia. Ihmiset kuvaavat itse tai pyytävät esim. jonkun tutun kuvailemaan. Ja Ala-Kärsämäen lehteen pääsee kuvaamaan suhteilla, ei sinne varmaan työkkärin kautta valokuvaajaa haeta. Mutta onneksi on pakkotoisto ym. galleriat, missä voi esitellä töitään ja saada edes hyvää palautetta, vaikkakin sillä ei leipää pöytään tuodakkaan.

Jotta ei menisi ihan lätinäksi, niin heitänpä tänne omankin kuvan muiden ihmeteltäväksi

4.jpg

Mä olen pitänyt privaateissa kuvauksissa hintaa 350 euroa / 5 kuvaa valmiiksi duunattuna ja 90% tapauksista se on liikaa.
Ja lopputulos on, että kuvataan ite kuppasella kännykällä kuva ja hoetaan itelle "miten hieno siitä tuli ja vielä ilmaseks sain". :D

Itellekin tuli tossa pitkin talvea hääkuvauskyselyitä, olin jo innoissani et tässähän pääsee kesällä vähän tienaamaan. Harmi vaan et se 90% kyselijöistä ois maksanu jonku viiskybää koko saatanan hääpäivän kuvaamisesta, ja senkin pitkin hampain.. Eipä tarvinnu montaa keikkaa sopia :D

Nykyään kun on kamerakännykät ja järjestelmäkameroitakin saa sopivaan hintaan, niin ammattikuvaajan tarve pienenee. Vaikka lopputulos olisikin mitä on, niin luullaan että tekniikka ratkaisee eikä kuvaajan taito. Joku hääkuvauskin on varmaan aika katoavaa lajia. Ihmiset kuvaavat itse tai pyytävät esim. jonkun tutun kuvailemaan. Ja Ala-Kärsämäen lehteen pääsee kuvaamaan suhteilla, ei sinne varmaan työkkärin kautta valokuvaajaa haeta. Mutta onneksi on pakkotoisto ym. galleriat, missä voi esitellä töitään ja saada edes hyvää palautetta, vaikkakin sillä ei leipää pöytään tuodakkaan.

Rohkenen olla tästä hieman eri mieltä. Itse olen ajatunut puoliammattilaiseksi valokuvauksessa eli saan vuoden tuloistani n. 1/3 valokuvaamalla pääasiassa häitä ja lapsikuvauksia ja kyllä niihin laajalevikkisiin lehtiinkin pääsee kuvaamaan ilman suhteita ;)

Nykyään kun kuvia on näkyvillä kaikkialla, on kännykkäkamerat ja myös hyvät laitteet ovat melko edullisia niin ainakin itse koen, että tämä on laadukkaille ammattivalokuvaajille enemmänkin hyvä asia, koska silloin ihmiset huomaavat myös niitä oikeasti hyviä kuvia (jotka varsinkin somen kautta leviävät kulovalkean tavoin) ja jyvät erottuvat akanoista. Näin ollen hyvät kuvaajat saavat töitä entistä enemmän. Takavuosina marssitiin vain siihen lähimpään Marja-Liisan kuvaamoon ja pyydettiin hääkeikalle tietämättä oikeastaan, että minkälaista laatua sieltä on tulossa.

Rohkenen olla tästä hieman eri mieltä. Itse olen ajatunut puoliammattilaiseksi valokuvauksessa eli saan vuoden tuloistani n. 1/3 valokuvaamalla pääasiassa häitä ja lapsikuvauksia ja kyllä niihin laajalevikkisiin lehtiinkin pääsee kuvaamaan ilman suhteita ;)

Nykyään kun kuvia on näkyvillä kaikkialla, on kännykkäkamerat ja myös hyvät laitteet ovat melko edullisia niin ainakin itse koen, että tämä on laadukkaille ammattivalokuvaajille enemmänkin hyvä asia, koska silloin ihmiset huomaavat myös niitä oikeasti hyviä kuvia (jotka varsinkin somen kautta leviävät kulovalkean tavoin) ja jyvät erottuvat akanoista. Näin ollen hyvät kuvaajat saavat töitä entistä enemmän. Takavuosina marssitiin vain siihen lähimpään Marja-Liisan kuvaamoon ja pyydettiin hääkeikalle tietämättä oikeastaan, että minkälaista laatua sieltä on tulossa.

Varmasti tuossakin on perää. Vaikka laitteistoa on, niin ei se tarkoita, että kuvista tulee hyviä verrattuna "ammattilaiseen" ts. henkilöön joka osaa kuvata. Ehkäpä se mitä ajoin takaa on se, että nykyään esim. häihin ei enää raaskita ottaa kuvaajaa rahan takia, sillä ei haluta enää sijoittaa kuviin, samoin ylioppilaskuvat ym. Toki on aina niitä, jotka haluavat kunnon valokuvia, ei pelkästään Facebook kuvia tai kännykamera kuvia. Ja olet aivan oikeassa, kyllä ne hyvät kuvat huomataan somessa ja niitä on ilo katsella olipa kyseessä maisema, portretti tai luonto kuva.

Tikotikolta tulee kyllä siistejä kuvia, ei voi muuta toivoa kuin menestystä ja laittele myös tänne meidän ihmeteltäväksi :hyvä:

Samoin >Mika< lintu kuvat ovat huikean näköisiä. En tiedä millä niitä otat ja yleensäkkin miten löydät nuo linnut, mutta erittäin siistiä settiä!

Jotta ei menisi pelkästään lätinäksi niin laitetaan taas joku omakin otos:

4.jpg

Mitäs mieltä porukka on tämmösen vasta-alkajan ottamasta kuvasta? Laatuhan nyt on ihan järkyttävää, koska iphone 4S ja auton lasin läpi kaiken lisäksi otettu.. Kovasti kumminkin valokuvaus kiinnostaa, joten olis mukava tietää onko meikäläisellä mitään silmää kuvaamiseen :D

hy3Ergc.jpg

Samoin >Mika< lintu kuvat ovat huikean näköisiä. En tiedä millä niitä otat ja yleensäkkin miten löydät nuo linnut, mutta erittäin siistiä settiä!

Kiitos paljon!

Mulla on D600 & D7100 runkoina ja 70-200/2.8 ja 300/4 Nikkorit putkina lintukuvissa. Toiset on vuokrakojuista, toiset omista kojuista jotka on lähinnä telttoja ja loput tuurilla käveleskellessä otettuja. Nuo aikasemmat kotkat on veneestä Norjan Lofooteilla.

Tuo somessa "hyvän kuvan" leviäminenkin on kyllä totta, tosin, amatöörin mielestä super-överi-saturoitu-epätarkka-HDR on mielettömän hieno :)

Enkä nyt parjaa HDR tekniikkaa, oikein käytettynä uuber hyvä tekniikka maisemakuvauksessa aurinkoa vasten mennessä etenkin.

Lähinnä mieleen tuli vain se miten ihmiset näkee ja tulkitsee kuvia, överikarkkimosso harmittavan usein puskee oikeasti laadukkaiden ammattilaiskuvien rinnalle, ja niitä pidetään saman tasoisina.

"mestarikuvaaja-naapurin Erkki pokkarin ja photomatixin kera kuvaamassa HDR-oravaa" VS. vaikka tämänkin saitin Mike, oikea ammattilainen.

Mitäs mieltä porukka on tämmösen vasta-alkajan ottamasta kuvasta? Laatuhan nyt on ihan järkyttävää, koska iphone 4S ja auton lasin läpi kaiken lisäksi otettu.. Kovasti kumminkin valokuvaus kiinnostaa, joten olis mukava tietää onko meikäläisellä mitään silmää kuvaamiseen :D

Rupea kuvailemaan ensiksi vaikka puhelimella jos et muuta järkkäriä/kameraa omista etkä vielä halua ostaa. Katsele, mitä kuvia saat ja nappaako kuvailu ja siitä se sitten lähtee. Harvat ottavat loistokuvia heti alussa, vaan yleensä silmä ja taito kehittyvät ajan ja kokemuksen kautta. Tietysti kaikista ei mestari kuvaajia tule koskaan, mutta kyllä hyviä kuvia mahtuu maailmaan. Kiva harrastus, ei muuta kuin rupeat kuvailemaan ja laittele jonnekkin nettiin esille tai vaikka tänne ja kuuntele neuvoja sekä katso mallia muilta.

Rupea kuvailemaan ensiksi vaikka puhelimella jos et muuta järkkäriä/kameraa omista etkä vielä halua ostaa. Katsele, mitä kuvia saat ja nappaako kuvailu ja siitä se sitten lähtee. Harvat ottavat loistokuvia heti alussa, vaan yleensä silmä ja taito kehittyvät ajan ja kokemuksen kautta. Tietysti kaikista ei mestari kuvaajia tule koskaan, mutta kyllä hyviä kuvia mahtuu maailmaan. Kiva harrastus, ei muuta kuin rupeat kuvailemaan ja laittele jonnekkin nettiin esille tai vaikka tänne ja kuuntele neuvoja sekä katso mallia muilta.

Thänks! Joku canonin ixus digikamera löytyy, ihan ok makrokuvia saa omasta mielestä otettua vaikka aika rimpula onkin. Täytyy vaan aina muistaa ottaa kamera mukaan mihin meneekin, jos sattuu jotain kuvattavaa löytyä :)

Muistaako joku minkä niminen tämä valokuvaaja oli joka teki näitä "videoita" jossa mennään "kuvan sisään" layereiden avulla, eli kamera leijuu siellä layereiden välissä. No vaikea selittää mutta on ollut esillä täällä mutta nyt en löydä millään netistä enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom