Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Ainakin tällä näytöllä nätti kuva. Ei minun mielestä saturaatio mene ollenkaan yli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki katsojan silmäkin vaikuttaa. Esittelin taannoin kuviani paikallisen luontokuvauskerhon jäsenillassa ja esityksen jälkeen moni tuli kyselemään, että miten sulla on nuo värit niin täyteläiset noissa sun kuvissa. Omasta mielestäni en edes ole kovin kummoinen kuvankäsittelijä. Vastapainona tälle, monesti netissä kuvia julkaistessa, niihin tulee kommentteja että "on muuten väännetty photarissa karkkisäätimiä, ihan luonnotonta, hyi saatana".

Toki katsojan silmäkin vaikuttaa. Esittelin taannoin kuviani paikallisen luontokuvauskerhon jäsenillassa ja esityksen jälkeen moni tuli kyselemään, että miten sulla on nuo värit niin täyteläiset noissa sun kuvissa. Omasta mielestäni en edes ole kovin kummoinen kuvankäsittelijä. Vastapainona tälle, monesti netissä kuvia julkaistessa, niihin tulee kommentteja että "on muuten väännetty photarissa karkkisäätimiä, ihan luonnotonta, hyi saatana".

Siinä se onkin, liveä joku jopa voi kehua, ja marisija pitää tiedon itsellään. Netissä meiningin pitää jostain syystä olla perus negatiivinen ja jopa dissaava, enkä tarkoita rakentavaa palautetta vaan juuri tuota törkeyksiin menevää marinaa ja vittuilua.

Onko mulla näytön kalibrointi nuin pahasti pielessä, ku mun mielestä ei ole kyllä mitenkään ylisaturoitu? Halusin nimenomaan tuon puron vehreyden tuohon kuvaan mukaan ja värit kunnolla esille.

Ilmeisesti näytön säädöt on perseellään sitten täällä päässä. :) Omalla näytöllä vihreä toistuu tosiaan aika reilusti. Hyvä kuva anyway.

Muutama 'candid'-kuva viime vapulta Tampereen keskustasta. Nuo on kuvattu etsimeen katsomatta pitäen kameraa vyötärön korkeudella. Kamerana Canon EOS 7D ja lasina EF-S 10-22mm, joka oli esitarkennettu 'hyperfocal'-etäisyydelle. Aluksi meinasi olla vähän hankalaa, mutta yllättävän nopeasti oppii arvioimaan etäisyyksiä ja framen sisältöä ilman etsimeen katsomista.

Hauskaa hommaa kyllä ja täytyy vielä kesän aikana mennä harjoittelemaan lisää.

Liitteet

• _MG_0894.jpg
    _MG_0894.jpg
    538,9 KB · Katsottu: 181
  • _MG_0895.jpg
    _MG_0895.jpg
    530,7 KB · Katsottu: 180
  • _MG_0934.jpg
    _MG_0934.jpg
    306,5 KB · Katsottu: 175
  • _MG_0969.jpg
    _MG_0969.jpg
    456 KB · Katsottu: 167
  • _MG_1019.jpg
    _MG_1019.jpg
    356,2 KB · Katsottu: 151
  • _MG_1020.jpg
    _MG_1020.jpg
    403,5 KB · Katsottu: 165
  • _MG_1039.jpg
    _MG_1039.jpg
    502,9 KB · Katsottu: 216
  • _MG_1045.jpg
    _MG_1045.jpg
    366,8 KB · Katsottu: 178
  • _MG_1049.jpg
    _MG_1049.jpg
    570,1 KB · Katsottu: 170
Terävöitätteko (Onko tuo ees oikea sanamuoto? Kuullostaa jotenkin dorkalta) kuvanne muuten vasta lopullisessa kuvakoossa? Ite oon yleensä terävöittäny täydessä koossa Photoshopissa ja siirtänyt takaisin Lightroomiin ja exportannut esim. 1920x1080 koossa ulos. Ihan hyvin näyttää toimivan tuokin, mutta nytten kun muutin jo valmiiksi photoshopissa kuvan oikeeseen kokoon ja terävöitin, niin ainakin Flickr:ssa kuva näyttää kaikissa muissa resoluutioissa, paitsi täydessä, yliterävöitetyltä.

Flickr terävöittää tosi paljon, en pidä yhtään siitä että joku saitti käpälöi mun kuvia. Jotkut kuvat se jopa pilaa. Mä yleensä pidän sen sharpening-oletuksen 25 Lightroomissa tai lisään tarpeen mukaan, mutta exporttauksen yhteydessä en tee Flickriin vietäviin kuviin erikseen enää mitään screen sharpening'ia. Mikä sitten olisi "oikea" tapa, en tiedä. Lightroomissa tosiaan on munkin mielestä hyvä terävoitys, sen vuoksi en näe syytä käydä Photarin puolella erikseen.

Oon ollu siinä luulossa, et se ois just toisin päin ja sen takia nimenomaan terävöittäny photarissa :wtf:
No ei todellakaan ole, lightroomissa käsittelet raakakuvaa ja terävöityksessä on ihan homosti paremmat säädöt. Ja tämä oletuksena, että kuvaat RAW. Voit toki avata Adobe rawilla ne kuvat ja sitten on sama.

Tuota en kyllä ajatellutkaan, että photarissa pyöritellään tiffiä, jos sen lightroomista sinne siirtää. Täytynee alkaa terävöittään Lightroomissa.

Tuota en kyllä ajatellutkaan, että photarissa pyöritellään tiffiä, jos sen lightroomista sinne siirtää. Täytynee alkaa terävöittään Lightroomissa.
Jos workflow kulkee Lightroomin ja PS välillä niin lightroomista voidaan avataan smartobejctina photariin.

On se kesä ja loma vaan kiirusta kun ei ole tääläkään ehtinyt pyöriä! Paljon tullut kuvailtua juttuja mutta vaan "peruskuvaa"! Otin jussina naapurin kissasta ja hyttysestä kuvan, odotin koko ajan että hyttynen olisi laskeutunut kisun nenän päälle ja kisu avannut silmänsä mutta näin ei käynyt joten jouduin ottamaan tälläisen!

Osallistuin tällä paikallislehden kesäkuvakisaan ja pääsin finaaliin. Nyt olisi sitten taas edessä äänien huorausta! :S Eniten tykkääjiä = voitto kotiin! Mua sitten niin risoo tälläiset kuvat kun FB kaveripiiri on vain 160 (pitänyt sen tarkoituksella pienenä) ja heistäkin ehkä noin 30 maksimissaan jaksaa käydä tykkäämässä. Täytynee varmaan alkaa pyytään kaikki mahdolliset tutut ja puolitutut FB kavereiksi niin on jotain mahdollisuutta näissä kisoissa :S :D
Jos täältä löytyy joku halukas tykkäämään niin olisin kovin kiitollinen klikkauksesta! Tässä linkki lehden fb sivuille ja kuvaan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=606435522721751&set=a.606435509388419.1073741836.111414275557214&type=1

Ps. kuvan näkee ilman fb kirjautumista mutta jos tykkää pitää olla kirjautunut!

^tikotiko, varsinkin pari ekaa tosi siistejä kuvia, kivat valot! Olet kehittynyt selvästi. (Malli voisi mun makuun vaihdella ilmeitään enemmän ja olla vähä vähemmän "sexy".)

Osallistuin tällä paikallislehden kesäkuvakisaan ja pääsin finaaliin. Nyt olisi sitten taas edessä äänien huorausta!
Mie osallistuin taannoin kanssa, piti lähettää kännykkäkameralla otettu kuva halkopinosta. Jotain kolmisensataa kuvaa sinne meni, ja voitin. Sain toissapäivänä uuden moottorisahan palkinnoksi:rock:. Mukavia juttuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom