Käyttäjät raivostuivat Instagramille – Kuviesi myynti alkaa 16. tammikuuta
Facebookin omistama kuvapalvelu Instagram muuttaa tammikuussa käyttöehtojaan. Uudet ehdot pitävät sisällään myös kyseenalaisen kohdan, jolla yhtiö ilmoittaa ottavansa jatkossa oikeudet myydä käyttäjiensä kuvia ja tietoja eteenpäin.
Kuvakaupasta ei Instagramin käyttöehtojen mukaan tarvitse ilmoittaa käyttäjälle – saati sitten maksaa pennin latia kuvan ottajalle.
Uudistus on suututtanut palvelun käyttäjät. Ehtoja on kuvailtu Instagramin ”itsemurhaviestiksi”. Asiasta kirjoittaa esimerkiksi arvostettu tekniikkasivusto CNET.
- Kaiken sisällön oikeudet jäävät edelleen käyttäjälle, uusissa ehdoissa ilmoitetaan.
- Hyväksyt, että ulkopuolinen yritys tai taho voi maksaa meille näyttääkseen käyttäjänimesi, kuvasi (ja siihen liitetyn metatiedon) sekä toimintasi palvelussa. Tietoja voidaan käyttää maksetussa tai sponsoroidussa sisällössä ja mainoksissa ilman erillistä korvausta sinulle.
Lupa on maailmanlaajuinen eikä kuvien tai tietojen käytöstä tarvitse ilmoittaa käyttäjälle.
Toistaiseksi Instagramin omistaja Facebook ei ole tullut julkisuuteen kommentoimaan muutoksia. Uudet käyttöehdot astuvat voimaan tammikuun 16. päivä.
Instagram katsoo, että käyttäjät hyväksyvät uudet käyttöehdot käyttämällä palvelua tammikuun 16. päivän jälkeen. Jekku on, että myös käyttäjien vanhat kuvat muuttuvat tällä päivämäärällä kauppatavaraksi.
Ainoa tapa olla hyväksymättä palvelun uusia käyttöehtoja on poistaa Instagram käytöstä. Ohjeet tähän on laatinut esimerkiksi Wired-lehti.
Jo aiemmin Facebook on ottanut fb-käyttäjien statuspäivitykset ja muun tuottaman sisällön vastaavaan käyttöön.
Jatkossa esimerkiksi Instagramiin ladatut lomakuvat voidaan siis myydä vaikkapa hotelliketjulle mainosmateriaaliksi. Hieman epäselvää on tällä hetkellä, salliiko Facebook kuvien käytön myös omien palveluidensa ulkopuolella. Periaatteessa uudet ehdot sallivat tämän.
Uudistuksella Instagramin käyttöoikeus käyttäjiensä sisältöön tulee samoille linjoille emopalvelu Facebookin kanssa.
Suomalaisille Facebookin oikeudet ovat näyttäytyneet viimeksi tuoreimman Twilight-elokuvan mainosjulisteissa, joissa on käytetty valtava määrä Twilight-sarjan Facebook-tykkääjiä julisteen visuaalisena taustamassana.
Instagramin ehdot sallivat jatkossa myös muiden käyttäjätietojen myymisen palvelun ulkopuolisille mainostajille.