Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla tuntuu venyvän jo yli 20s ajoituksella.. tai sitten kohdalle sattuu vain niitä nopeimpia tähtiä =)

Kyllähän ne helposti tuppaavat levenemään. Lyhyellä polttovälillä kerkeää valottaa pidempään.

Löysin kerran hyvän luntin siitä mikä valotusaika milläkin polttovälillä pitää tähden pisteenä, mutta eihän juuri sitä tietenkään tähän hätään löydy... Tämä sivu antaa kuitenkin vähän osviittaa:

http://www.astropix.com/GADC/SAMPLE7/SAMPLE7.HTM

Kts. kohta "Approximate Exposure Times for No Trailing".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on täälläkin höyrähdetty tuohon valokuvauksen synkkään maailmaan. Harrastuksen ensivaiheeseen kuuluukin aivan hillitön tavaran keräämisen himo. Kalustona toimii Nikonin runko, johon on pultattu perus 18-55 kittilinssi UV-suojalla suojattuna. Nyt uusin villitys on vastavalosuojan hankinta. Kysymys kuuluukin, että kuinka suuri hyöty vastavalosuojasta on kuvauksessa? Onko VV-suoja hintansa väärti minun kameraputken päässä?

Kokeile mitä se kittilasi tykkää rankasta sivuvalosta*, jos näyttää siltä et se on merkittävä apu niin miksei. Luokkaa 7e näyttää olevan ebayssa tuo, tolla hinnalla se ainakin on jo suuri apu.

*vastis suojaa vain "sivuvalolta", suoran vastavalon vaikutus on luonnollisesti ihan sama sekä vvs:llä että ilman :)

On niin naurettavan hintaisia, että pitäis jokaisen kuvaajaan hankkia linssin oston yhteydessä. Pelkästään jo kolhuilta suojaaminen on hyvä syy ostaa VVS.

Kannattaa hankkia myös jokaiseen kakkulaan tavallinen läpinäkyväälasia oleva "filtteri" säästää kummasti kun kakkulaan ei tule naarmuja. Linssiä ei kannata puhdistaa saippualla, koska se voi poistaa kemiallisen suojakalvotuksen. hönkii vaan ja pyöreitä liikkeitä tekee, niin ei tule naarmujakaan niin helposti.

Kyllähän ne helposti tuppaavat levenemään. Lyhyellä polttovälillä kerkeää valottaa pidempään.

Löysin kerran hyvän luntin siitä mikä valotusaika milläkin polttovälillä pitää tähden pisteenä, mutta eihän juuri sitä tietenkään tähän hätään löydy... Tämä sivu antaa kuitenkin vähän osviittaa:

http://www.astropix.com/GADC/SAMPLE7/SAMPLE7.HTM

Kts. kohta "Approximate Exposure Times for No Trailing".
Jostain syystä mun viestit ei tallennu..
Tuolta linkistä se asia sitten selvisikin. Asustelen lähempänä päiväntasaajaa ja taulukon mukaan pitää käyttää huomattavasti lyhyempia valoitusaikoja

Tämmönen tuli tossa pari viikkoo sitten räpsästyä, on vähän croppailtu ja hieman säädetty lightroomilla

IMG_1482.jpg

Saako olla utale ja kysyä hiukan tekniikkaa? Vastaavanlaista koittanut ottaa, mutta tähdet tahtoo venyä pitkästä valoitusajasta johtuen..

Sori kun vähän venähti...

Mutta joo, tähdet helposti venyy. Maksimivalotusaika ettei tähdet veny, menee suhteessa polttoväliin. Suuntaa antavana laskutoimituksena olen pitänyt 500 jaettuna polttoväli... ja vastaukseksi tulee sekunteja.
Eli 14mm polttovälillä -> 500/14 = n. 35s. Tällöin aivan horisonttiin kuvatessa tähdet ihan hitusen alkaa venymään. Huomiona vielä, että en ole kokeillut kroppikameroilla kyseisen laskutoimituksen paikkaansa pitävyyttä.

Tuo aiemmin ollut kuva on juuri otettu 14mm polttovälillä ja 35s valotusajalla. Ja kun valotusaika tietyllä polttovälillä on aina vakio, niin sitten valonmäärää säädellään aukolla ja herkkyydellä. Ja mitä enemmän valoa, sitä enemmän tähtiä.
Kyseinen kuva on otettu Nikon D700 + AF-S 14-24/2.8 objektiivilla.

Itse en pidä jos tähdet venyy aivan vähän, joko venyy selvästi, tai sitten ei ollenkaan. En tykkää sellaisista ihan vähän venyneistä =)

Blogiini olen jotain juttuja tähtitaivaan kuvauksesta kirjoitellut... -> http://www.janneheimonen.net/blog/
Osa löytyy vasemmasta laidasta olevan "tähtitaivas"-linkin alta. Mutta jos aivan oikein muistan, niin siinä on ainoastaan postaukset jossa on kuvia. Muita joutuu sitten söörtsittelemään.
Jokunen ottamistani tähtitaivaskuvista löytyy myös kotisivujeni galleriasta -> http://www.janneheimonen.net/Galleria/Tahtitaivas/

heh... ihan positiivista on tähän saakka ollut vastaanotto. Yhdellä foorumilla yksi ehdotti tosin että puut voisivat olla koko matkalla alalaidassa. Mutta itse pidän juuri näin... mielestäni olisi tylsä jos puut olisi laidasta laitaan. Ja nyt toki tulee paremmin esiin Suomalainen metsätalous... ja linnunratakin lähtee soppelisti tosta mistä puut alkaa.

Selasin ketjua ja katsoin, että onpa hieno kuva, mutta kun sain rullattua koko kuvan esiin, niin hyvän tunnelman tilalle tuli vitutus. Tunteita herättävä huippukuva! Valitettavasti taitaa olla niin, että betoniviidakoiden luonnosta vieraantunut väki ei tätä puolta kuvasta edes hokaa... :(

Selasin ketjua ja katsoin, että onpa hieno kuva, mutta kun sain rullattua koko kuvan esiin, niin hyvän tunnelman tilalle tuli vitutus. Tunteita herättävä huippukuva! Valitettavasti taitaa olla niin, että betoniviidakoiden luonnosta vieraantunut väki ei tätä puolta kuvasta edes hokaa... :(

Heheh... tuo metsänlaita sommittelussa on aivan ehdoton. Ilman sitä kuva olisi vain "tavallinen" tähtitaivaskuva. Eli multa kyllä pisteet kotiin...

Kiitokset kommenteista!

edit: On kiva että kuva herättää tunteita. Itse olen ns. vanhan metsän kannattaja. Tykkään sellaisissa istuskella, syödä eväitä, sekä katsella ja kuunella metsän elämää. Harmi ettei meillä enää oikein kunnon metsiä meinaa olla... on vaan hakkuuaukkoa ja talousmetsää...

Punttikuvaa

Tuli oikeestaan ensimmäistä kertaa kokeiltua bodykuvaa, miltä näyttää?
Korkovalot tuli vähän liiaksi yli olkapäistä, muuten oon ite kohtuu tyytyväinen valaistukseen.

IMG_9341_web.jpg

Fillin kanssa olis aika perinteisen näkönen. Nyt hyvä fiilis tossa. Kontrastia lisää niin miellyttäis mun silmää ainakin vähän enemmän.

Tottapa siinä filliä on, muuten se olis ihan pimee etupuolelta. Eikä oo käytetty recoveryä, webbikokoon pienentäminen latistaa tuota aika rajusti. Pitää tehdä tuolle toiselle kuvalle lopullinen trimmi vasta webbikokoon.

Päivitin ketjun kuvan paremmin nettiresoon muokattuna...

Olipas muuten varsin platku tuo kuva PC:n näytöltä kattottuna vs. mäkin näytöltä... mielenkiintoista...

Upeeta jälkeä FroZ.

Voisit perustaa omia triidejä näille kuvillesi, niin ei olis täällä turhaan "piilossa" sitten.

Suositut

Back
Ylös Bottom