Moro, ite oon juuri täällä Säkylässä intissä. Hain kanssa kesällä valmiusjoukkoihin ja pääsin sisään. Kuntoindeksi 21,75 eli reippaasti yli kiitettävän. Ei kuitenkaan tarvitse olla mikään ihmeukko, jotta valmareihin pääsee. Tosin pällikokeista eli P1 ja P2 -kokeista pitää saada hyvät pojot. Tyhmät ja hullut jäävät rannalle. Sitten itse asiaan. Koulutus valmiusjoukoissa ei ole yhtään sen hohdokkaampaa kuin normaalissa armeijassa ensimmäisten 9 kuukauden ajan. Minkäänlaista eroa muihin alokkaisiin ja myöhemmin oppilaisiin ei ole, lomille tosin pääsee kello 13.00. Kiinnioloja tulee kuitenkin varsinkin aliupseerikoulun aikana rutosti, :( eivätkä myöhemminkään paljoa vähene. Vaihtelee tosin yksiköittäin. Osa käy AUK:n omassa perusyksikössään, osa siirtyy itse AUK:n tiloihin. Kokelaat ovat sitten tietysti erikseen ja RUK-paikoista on kova kilpailu. Tulette myös tutustumaan valtavaan määrään metsää, riippuen tietysti siitä mihin teidät koulutetaan.
Tänä vuonna koulutusta antoivat jääkäri- ja pioneerilinja. Itse olen pioneerilinjan käynyt, tosin nyt en enää ole valmiusjoukoissa, koska prikaatin komentajalta tuli komennus kovan luokan KSE hommaan.
Olin siis KV-joukoissa alokasajan ja aliupseerikoulun. Katsoin siirtymisen ihan hyväksi vaihtoehdoksi, koska intissä tulleen astman vuoksi rauhanturvatehtävät kävivät mahdottomiksi. :(
Varsinainen KV-kausi on kuulemma se mielenkiintoisin osa viimeisen kolmen kuukauden aikana. Silloin asutaan konteissa ja harjoitellaan rauhanturvaajan elämää. Kaikki frdf tunnukset otetaan käyttöön vasta tuolloin. Ennen KV-kautta valmarin elämä on täysin samaa puurtamista kuin muillakin varusmiehillä. Jos asenne on kunnossa ja jaksaa puurtaa kannattaa hakea, jos haluaa vain leijua kv-statuksella, niin en suosittele. :kippis1:
EDIT: Se englannin koe on muuten sitten niin palikka että huh huh. Joka ei sitä läpäise on kyllä puhdas