Valkotasapaino

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiddo
  • Aloitettu Aloitettu
No siis sain kyllä tuon sun kuvan ihan säällisen näköiseksi säätämällä ihan vaan em. saturaatioita alemmas. Samoin nuo tunnelmavalot mitä mainoskuvissa on niin monesti ne on lisätty niihin jälkeenpäin tai sitten on tehty juuri niin että säädetään tietyt värisävyt vaan käsittelyssä alemmas. Harmi kun tähän ei saa liittettyä sitä kuvaa.

Tossa sun kuvassa ongelma on toi vihreys. Se johtuu kahdesta asiasta. Vasemmalta tulee ilmeisesti luonnonvaloa ja se heittää varjon sohvan oikealle puolelle. Siellä on vähän hämärää ja se vähän kohisee sieltä varjon puolelta. Nyt sitten toi tähden näköinen valo tuolta oikealta täyttää vähän (mutta ei kunnolla) sitä sohvan varjoa ja niiden värien sekoitus yhdessä saa aikaan sen vihreän värin, johon vaikuttaa tosi paljon myös se, että sun kameran dynamiikka ei riitä toistamaan tuota sohvan varjopaikkaa oikein vaan se menee niin sanotusti vähän rikki sieltä varjoista se kuva. Tuo punanen valo myös varmaan vähän vaikuttaa siihen.

Jos tuon kuvaisi studiovaloilla, kuten tuo sinun ekaan postaukseen laittamasi kuva niin sen voisi studiovaloilla täyttää sen kuvan niin että koko kuva-alalla kameran dynamiikka riittäisi toistamaan kuvan oikein. Kuvan metatiedoissa ei näkynyt mikä kamera ja millä arvoilla kuva oli otettu. Mutta siis nykyään halvemmat digikamerat on just huonoja siinä, että niiden dynamiikka on niin huono, että ne ei osaa toistaa kuvaa jossa on tosi kirkkaita, puhkipalaneita paikkoja ja sitten hämäriä paikkoja. Yleensä se näkyy niin, että hämärät paikat kohisee rajusti ja menee ns. rikki, johon liittyy usein just myös vihreä kajo. Tässä jos olis studiovalot ja ISO100 niin tuskin olisi näitä ongelmia vaikka lamput on mitä on.

Helkatti kun menee pitkäksi sepustukset, anteeksi...

Kiitos hyvästä ja kattavasta selostuksesta, avasi asiaa hieman enemmän nyt! Eli ekassa kuvassa on studiovalot, hyvä tietää! Siitä se siis on kiinni. Kamera on ihan perus Pentax K50 ja linssi Samyang 14mm f/2.8. Arvot tuossa kuvassa (olen näitäkin kokeillut vaihdella, mutta ei tunnu olevan vaikutusta) f/5,6, 1/15 s, ISO 400, 8 mm
 
Tuolla Pentaxin K50 kameralla dynamiikka laskee aika rajusti just tuolla ISO400 paikkeilla ollen vain enää jossain 10,5 aukon luokkaa, kun ISO100:lla se on 12 aukkoa, mikä on kyllä tosi hyvä jo. Se on kyllä silti ISO400:llakin niin hyvä, että ei se selitä tuota asiaa. Luulen, että tuo linssi voi olla yksi ongelmien lähde. En tunne ko. linssiä ollenkaan, mutta tyypillisesti 14mm laadukkaat linssit on kyllä aika harvassa. Yleensä noissa laajakulmissa on just kaikennäkösiä kuvavirheitä, abberraatioita yms. värivirheitä (varsinkin täydellä aukolla).

Eli yhteenvetona voisi sanoa, että kuvanlaatuun vaikuttaa hirveän moni asia. Mitä kontrolloidumpi olosuhde, niin sen helpompi on onnistua.
 
Tuolla Pentaxin K50 kameralla dynamiikka laskee aika rajusti just tuolla ISO400 paikkeilla ollen vain enää jossain 10,5 aukon luokkaa, kun ISO100:lla se on 12 aukkoa, mikä on kyllä tosi hyvä jo. Se on kyllä silti ISO400:llakin niin hyvä, että ei se selitä tuota asiaa. Luulen, että tuo linssi voi olla yksi ongelmien lähde. En tunne ko. linssiä ollenkaan, mutta tyypillisesti 14mm laadukkaat linssit on kyllä aika harvassa. Yleensä noissa laajakulmissa on just kaikennäkösiä kuvavirheitä, abberraatioita yms. värivirheitä (varsinkin täydellä aukolla).

Eli yhteenvetona voisi sanoa, että kuvanlaatuun vaikuttaa hirveän moni asia. Mitä kontrolloidumpi olosuhde, niin sen helpompi on onnistua.

Tuon kameran mukana tuli Pentaxin oma linssi ja tällä toisella tulee kyllä parempia kuvia kun sillä :LOL: Tarvitsen laajakulman tänne, kun muuten ei kuvaan mahdu yhtään mitään. Minkälaisilla arvoilla itse kuvaisit tässä tilanteessa? Kokeilisin onko selvää eroa.
 
Tuon kameran mukana tuli Pentaxin oma linssi ja tällä toisella tulee kyllä parempia kuvia kun sillä :LOL: Tarvitsen laajakulman tänne, kun muuten ei kuvaan mahdu yhtään mitään. Minkälaisilla arvoilla itse kuvaisit tässä tilanteessa? Kokeilisin onko selvää eroa.

Jos kuvaisin studiovaloilla niin jotakuinkin ISO 100 ja aika 1/125s ja aukko välillä F12-F16 (itse mittaan aina valotusmittarilla ja valojen tehot sen mukaan sitten). Mikäli kuvaisin jalustalla ilman studiovaloja niin kuvaisin aukon esivalinnalla jotain ISO100 F7.1-F11 ja aika sen mukaan minkä kamera antaa, kunhan valotusaika ei mene ihan älyttömän pitkäksi. Käsivaralla kuvaisin automaatti ISOlla sellaisella aukolla joka antaa ajaksi minimissään noin 1/polttoväli eli tässä tapauksessa laskennallisesti 1/14 sekuntia pitäisi olla vähintään aika jolla saa tärähtämättömän kuvan, mutta mieluummin vähän lyhyempi, jotta ei varmasti tärähdä. Tämä nyrkkisääntö pätee jos on täyden koon kenno, en nyt muista oliko tuossa sun kamerassa croppikenno vai täysi, mutta jos croppi niin sitten croppikertoimen verran lisää aikaan.
 
Jos kuvaisin studiovaloilla niin jotakuinkin ISO 100 ja aika 1/125s ja aukko välillä F12-F16 (itse mittaan aina valotusmittarilla ja valojen tehot sen mukaan sitten). Mikäli kuvaisin jalustalla ilman studiovaloja niin kuvaisin aukon esivalinnalla jotain ISO100 F7.1-F11 ja aika sen mukaan minkä kamera antaa, kunhan valotusaika ei mene ihan älyttömän pitkäksi. Käsivaralla kuvaisin automaatti ISOlla sellaisella aukolla joka antaa ajaksi minimissään noin 1/polttoväli eli tässä tapauksessa laskennallisesti 1/14 sekuntia pitäisi olla vähintään aika jolla saa tärähtämättömän kuvan, mutta mieluummin vähän lyhyempi, jotta ei varmasti tärähdä. Tämä nyrkkisääntö pätee jos on täyden koon kenno, en nyt muista oliko tuossa sun kamerassa croppikenno vai täysi, mutta jos croppi niin sitten croppikertoimen verran lisää aikaan.

Kiitos neuvoista! Tein nyt niin etten päästänyt yhtään päivänvaloa kämppään ja keräsin kaikki 6500K lamput lähistölle ja asettelin ne kuvausalueen ympärille ja asetuksiin ISO 100. Paljon parempi lopputulos ja helppo editoida vielä paremmaksi, jes!
 
Back
Ylös Bottom