Valkoisia papuja

Ikä
47
Dietillä olen ja tein just ruokaa.Ruskistin 400g vähärasvaista jauhelihaa ja sekaan purkillisen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa ja mausteet.Hyvää on ja siitä syö sopivan annoksen kaks kertaa.Pavuissa on per 100g energiaa 73kcal,prot 4,6g,hiilaria 13,1g ja rasvaa 0,2. Kerran viikkoon olen punaista lihaa syönyt ja tätä olen tehnyt.Niin ni tuota minkälaisia mahtaa nuo hiilarit olla tässä papumössössä? Nopeita vai hitaita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tällaista finelistä:
Valkoinen papu, tomaattikastikkeessa
Energia (kJ) 491.1 kJ
Energia (kcal) 117.9 kcal
Proteiinit 8.5 g
Hiilihydraatti, imeytyvä 17.7 g
Kokonaisrasva 1.2 g
Alkoholi 0.0 g

Rasvat
Rasvahapot TAG-ekv. 0.5 g
Rasvahapot yhteensä 0.5 g
Tyydyttyneet rasvahapot <0.1 g
Yksittäistyydyttymättömät rasvahapot <0.1 g
Monityydyttymättömät rasvahapot 0.4 g
Linolihappo 18.7 mg
Alfalinoleenihappo 1.6 mg
Kolesteroli (GC) 0.0 mg

Sokerit ja polysakkaridit
Sokerit, mono- ja disakkaridit 2.2 g
Sakkaroosi 0.3 g
Laktoosi 0.0 g
Tärkkelys 16.3 g
Kuitu (AOAC) 8.4 g

-----------------------------------

Tärkkelystä näyttäis olevan reippaasti..

Mielenkiintoinen ero noissa kokonaiskaloreissa :rolleyes:

Tämmöisiä glykeemisia indeksejä näyttäisi pavuille http://members.tripod.com/pvdw/glycemic_index_lists.htm

Soya beans, canned 20
Soya beans 25
Lentils, red 36
Beans, dried, not specified 40
Lentils, not specified 41
Kidney beans 42
Lentils, green 42
Butter beans + 5 g. sucrose 43
Butter beans + 10 g. sucrose 44
Butter beans 44
Split peas, yellow, boiled 45
Lima beans, baby, frozen 46
Chick peas (garbanzo beans) 47
Kidney beans, autoclaved 49
Haricot/navy beans 54
Pinto beans 55
Chick peas, curry, canned 58
Black-eyed beans 59
Chick peas, canned 60
Pinto beans, canned 64
Romano beans 65
Baked beans, canned 69
Kidney beans, canned 74
Lentils, green, canned 74
Butter beans + 15 g. sucrose 77
Beans, dried, P. vulgaris 100
Broad beans (fava beans) 11

Pavuissa on kuituja paljon joten GI on melko matala. Jauheliha-tomaattimurska-kidneypavut hyvin chiliksi maustettuna on asiallista bodyruokaa, ja sen voi heittää vaikka salaattikasan päälle. Nam...chiliä...

JSmith sanoi:
Pavuissa on kuituja paljon joten GI on melko matala. Jauheliha-tomaattimurska-kidneypavut hyvin chiliksi maustettuna on asiallista bodyruokaa, ja sen voi heittää vaikka salaattikasan päälle. Nam...chiliä...
Yksi suosikki reseptejäni. Ihan helvetin hyvää ja aika terveellistäkin vielä. Toimii hyvin myös kanasuikaleiden kanssa. Ja totahan tosiaan voi syödä melkein minkä kanssa vaan. Leivän päälle, salaatin kanssa, riisin kanssa tai ihan vaan paljaaltaankin.

Minä syön tuollaista mössöä lähes päivittäin. Pataan heitän puolisen kiloa jauhelihaa, pari sipulia, 3 tölkkiä papusia ja 3 tölkkiä tomaattimurskaa. Chiliä mausteeksi. Aivan tolkuttoman hyvää :kuola: Se tomaattimurska tosin panee välillä närästämään, mutta liian hyvää tuo on jotta siitä voisi sen vuoksi luopua.

Edit: tuon kanssa tulee sitten syödä ruisleipää ja juoda maitoa.

Nostetaas reilu 5 vuotta vanha ketju.

Valkoisten papujen GI on 40, mutta kuinka paljon toi tomaattikastike nostaa lukua? Eli onko enää diettiruokaa jos syö liemineen päivineen ton purkin?

Tomaattikastike papujen joukossa taitaa aina olla sokerilla maustettua. Yksi niksi on huuhdella pavut tomaatista ja käyttää ruoassa tomaattina esim. pyrettä.
Itseasiassa monessa ruoassa tää on hyvä tehdä jo pelkän ruoan koostumuksen takia, jos haluaa että ei tuu kovin juokseva mättö.

Eikö se ole sitten sama ostaa pelkkiä papuja ja käyttää niitä. Ihme kikkailua tommonen tomaattikastikkeen huuhtelu IMO.

No mutta ongelmahan on just se, että ne pavut myydään lähes poikkeuksetta aina tomaattikastikkeessa, siis jos säilykekamaa syö. Jos taas rupeaa itse keittelemään kuivatuista pavuista, pitää koko prokkis aloittaa jo edellisenä päivänä papujen liotuksineen ja keittämisineen. Tämän vuoksi oon ite suosinu enemmän kidneypapuja, joita saa säilykkeenä ilman tomaattikastiketta.

Kyllä ne säilyy keitettynä jääkaapissa, jos tekee isompaa satsia. Sieltä vaan mikron kautta lisukkeeksi tai suoraan pataan/soosiin.

No mutta ongelmahan on just se, että ne pavut myydään lähes poikkeuksetta aina tomaattikastikkeessa, siis jos säilykekamaa syö. Jos taas rupeaa itse keittelemään kuivatuista pavuista, pitää koko prokkis aloittaa jo edellisenä päivänä papujen liotuksineen ja keittämisineen. Tämän vuoksi oon ite suosinu enemmän kidneypapuja, joita saa säilykkeenä ilman tomaattikastiketta.

K-ryhmän Pirkalla ja S-ryhmän Rainbowlla löytyy molemmilla tuotemerkeillä sekä kidney että ruskeita papuja tölkissä pelkässä suolaliemessä. Jos eksyy johonkin näiden ketjujen ulkopuoliseen kauppaan, niin siellä on melko varmasti hyllyssä Bonduellen kidneypapuja suolaliemessä joko pahviin tai tölkkiin pakattuna.
Minä olen löytänyt aina pienemmistäkin kaupoista yhtä tai useampaa sorttia.

Rainbown chilipavut on ainoa valmiiksi maustettu tölkkipapu, jota tulee joskus ostettua.

Eikö se ole sitten sama ostaa pelkkiä papuja ja käyttää niitä. Ihme kikkailua tommonen tomaattikastikkeen huuhtelu IMO.
Tjaa-a. Halvinta shittiä oon ostanu; valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, n.55snt/prk ja siksi kaiketi tällaista edullista vinkkiä tarjosin ku en juuri paremmasta tajua. Eli rahakkaan ostakoon esim. go greenin pahvitetraan ostettuja purtiloita, joissa ei siis oo tomatoa.

Itse oikeastaan useimmiten ruokaa valmistaessani jätän soosin mukaan, mutta esim. tortilla välissä tanakkaversio on käytännöllisempi -> huuhdon ennen ku paan kastikkeen joukkoon.
Sitä paitsi mieluusti lapan sörssöä suoraan purkistakin:jahas: on niin gudaa.

Tjaa-a. Halvinta shittiä oon ostanu; valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, n.55snt/prk ja siksi kaiketi tällaista edullista vinkkiä tarjosin ku en juuri paremmasta tajua. Eli rahakkaan ostakoon esim. go greenin pahvitetraan ostettuja purtiloita, joissa ei siis oo tomatoa.

Katso papujen kilohintaa, älä purnukan hintaa.
Ei kannata maksaa siitä tomaattikastikkeesta suotta, jos sitä kastiketta ei ole aikomuksena käyttää, koska kalliimmaksi se tulee muuten useimmissa tapauksissa

Esimerkiksi Rainbown pavut tomaattikastikkeessa (425g purkki) on proteiinia yhteensä 20g, kun samanhintaisessa Rainbown pavut vedessä (400g purkki) on proteiinia yhteensä 30g. Kannattaa siis ostaa jälkimmäistä, jos tahtoo pelkkiä papuja ja maksimaalisesti proteiinia rahallaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom