Valittaminen päiväsakoista... pari kyssäriä

Outoa logiikkaa. Itse kun telkkarin ostin, suoritin vaihdoksen. Sain telsun ja annoin vaihdossa kauppiaalle rahaa. Ostin sieltä mistä halvimmalla sain. Käsittääkseni kaupan lasku ei ole rangaistusluontoinen.

Tiedät ettei nyt ihan tosta ollut kyse...

[/QUOTE] Ja miksi muut valtiot eivät toimi näin? En minä tiedä. Se lienee heidän ongelmansa. Jos voitat lotossa, niin annatko rahat pois kun kukaan naapuri ei voittanut [/QUOTE]

Ei heidän ongelmansa, vaan meidän.

[/QUOTE]Päiväsakon maksimirahamäärän fixaus vaikuttaisi siten että hyvätuloisimmat ajaisivat tilastollisesti kovempaa ja tämä aiheuttaisi lisää ohitustilanteita > kasvattaisi riskiä.[/QUOTE]

Elikkä pitää vaan nyhtää rahat pois, jos varakkaat jäävät kiinni? Erittäin loistavaa ja pitkäkantoista logiikkaa.

Sun mielestä siis rahallisen rangaistuksen astetta tulisi koventaa, että hyvätuloiset(kin) ajaisivat rajoitusten mukaan?

Eiköhän se kovin pelote pitäisi olla ajoluvan menetys, eikä mielivaltainen sakotusjärjestelmä, jolla ei ole mitään tekemistä suhteellisuuden kanssa.

Tolla samalla logiikalla varakkaat/rikkaat suorastaan lentävät muiden maiden teillä piittaamatta rajoituksista. Samaa mieltä?

edit. Quotet näköjään vituiks mut samapa tuo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sakkotuottojen lasku/ylinopeuksien lisääntyminen johtaisi liikenteenvalvonnan tehostamiseen onnettomuuksien pitämiseksi vakiona > kasvavaan rahoitukseen yhteiskunnan verorahoista > köyhät(kin) makselisivat rikkaiden ylinopeuksia.

Toi nyt on aivan naurettava ajattelutapa. Mitä yhteistä on sakkotuotoilla ja ylinopeuksien lisääntymisellä, jos ajatellaan että progressiivinen sakotus poistuisi? Jokatapauksessa valtio ja sitä kautta liikkuva-poliisi valvoo liikennettä niin kuin parhaiten osaa = rahastamalla. Ei osata/pystytä ja ennenkaikkea ei haluta muuttaa tätä "toimivaa" kaavaa.

Jokainen joka on seurannut liikenteen kolari/kuolematilastoja tietää, ettei ylinopeus itsessään ole mukana kärkikahinoissa. Siellä lepäävät lähinnä kännikuskit, hirvikolarit, sairaskohtaukset yms. Asiasta oli iso juttu muutaman vuoden takaisessa Moottori-lehden numerossa. Pelkkä ylinopeus itsestään oli muutaman viimeisen vaikuttajan joukossa. Ylinopeuteen on vaan hemmetin helppo puuttua ja sillähän valtio tienaa mukavasti. Voipi toikin tilasto jostain netin syövereistä löytyä, jos joku sen haluua etsiä.

Tarkennukseksi, en tarkoita ylinopeudella kaahaamista muista piittaamatta, vaan lähinnä mukavaa matkavauhtia(Rajoitus +10-30km/h). Taajamaylinopeudet poissuljen myös tästä, niitä tulisikin valvoa, etenkin koulujen ja muiden runsaan kevyen liikenteen lähistöllä.

Tästä olisikin pitänyt jo laittaa aikasemmin tarkennus. Eniten ainakin itseäni kyrpii näiden nopeusvalvontapisteiden sijoittaminen. Harvemmin tutkaa missään taajamassa tapaa. Yleensä kun sellaisen näkee, on paikka kehätiet, motarit ym. huippuvaaralliset paikat missä autot yleensäkin lähtevät lapasesta parinkympin ylityksen jälkeen. Liikenneturvallisuusvalvontaa? Ei. Rahastusta? Kyllä.
 
Olen välttynyt useammilta "lottovoitoilta" mutta kun sen melkein tonnin joutuu maksamaan ylinopeudesta, joka ei tasan tarkkaan vaarantanut ketään eikä mitään ja poliisi tosiaan oli rahastusmielellä kyttäilemässä sunnuntaiajelua. Keli oli mitä parhain, tie kuiva, näkyvyys hyvä, suora tie, moottoritie jossa on satasen nopeusrajoitus. Ohituskaistalla yhtäkkiä rajoitus humahtaa kasikymppiin enkä sitä huomannut. Ajelin normaalia noin +20 km ylinopeutta kun kerran tietä piisas, no se muuttuikin sitten melkein 40 km ylinopeudeksi tuon ohituskaistan rajoituksen takia. Kyllä sapetti! Mitä järkeä on pistää suoralla tiellä, ohituskaistalle yhtäkkiä kasikymppiä kun muuten on 100 kymmeniä kilometrejä ennen (jossa tietenkään ei ole ohituspaikkoja missään). POliisit tienasivat tona päivänä varmaan todella mahtavat rahat johonkin "virkistystoimintaan"... oli meinaan noin 15 muutakin autoa siinä samassa väijytyksessä. Ymmärrän jos vedättää jossain lastentarhan nurkilla 100 niin saakin saada sakot liikenteen vaarantamisesta mutta tollasesta sakottaminen on todellakin vain ja ainoastaan rahastusta. Ja minä ainakin aion edelleen ajaa hieman nopeusrajoitusten yli liikenteen sujuvuuden takia ja sen takia että tiedän hallitsevani auton ja tilannenopeuson kohtuullinen. Ulkomailla monessa paikassa vielä noin 40 km ylinopeus ei aiheuta paniikkireaktiota poliisissa jos muuten ajaa liikennesääntöjen mukaan.
 
Ainahan saa valittaa, että "vittu ku sakottivat vaikka keli oli maailman paras ja muita liikkujia ei ollut." Itse olen yhdet sakot saanut 40km alueella vapaalla pudottelin alamäkeen 54km. kyllä vitutti ku opiskelija olin ja käyttö rahaa oli muutenkin kuussa hikiset 115€.

Ajattelin kuitenkin jälkeenpäin, että on tullut ehkä vähän kovempaakin ja päin vittua ajettua aikasta paljon joista sakkoa ei ole rapsahtanut. Aika pieni summa niistä kerroista joista se korttikin olisi saattanut lähteä, saatika sitten muuta.
 
Olen välttynyt useammilta "lottovoitoilta" mutta kun sen melkein tonnin joutuu maksamaan ylinopeudesta, joka ei tasan tarkkaan vaarantanut ketään eikä mitään ja poliisi tosiaan oli rahastusmielellä kyttäilemässä sunnuntaiajelua. Keli oli mitä parhain, tie kuiva, näkyvyys hyvä, suora tie, moottoritie jossa on satasen nopeusrajoitus. Ohituskaistalla yhtäkkiä rajoitus humahtaa kasikymppiin enkä sitä huomannut. Ajelin normaalia noin +20 km ylinopeutta kun kerran tietä piisas, no se muuttuikin sitten melkein 40 km ylinopeudeksi tuon ohituskaistan rajoituksen takia. Kyllä sapetti! Mitä järkeä on pistää suoralla tiellä, ohituskaistalle yhtäkkiä kasikymppiä kun muuten on 100 kymmeniä kilometrejä ennen (jossa tietenkään ei ole ohituspaikkoja missään). POliisit tienasivat tona päivänä varmaan todella mahtavat rahat johonkin "virkistystoimintaan"... oli meinaan noin 15 muutakin autoa siinä samassa väijytyksessä. Ymmärrän jos vedättää jossain lastentarhan nurkilla 100 niin saakin saada sakot liikenteen vaarantamisesta mutta tollasesta sakottaminen on todellakin vain ja ainoastaan rahastusta. Ja minä ainakin aion edelleen ajaa hieman nopeusrajoitusten yli liikenteen sujuvuuden takia ja sen takia että tiedän hallitsevani auton ja tilannenopeuson kohtuullinen. Ulkomailla monessa paikassa vielä noin 40 km ylinopeus ei aiheuta paniikkireaktiota poliisissa jos muuten ajaa liikennesääntöjen mukaan.
Niin että rikoit lakia ja poliisit vittuillakseen vielä rankaisivat? Ymmärrän suuttumuksesi, kummallisia vittupäitä kun tekevät työtään kun sinä harrastat sunnuntaiajelua 40 km/h ylinopeudella.

Sitäpaitsi olenko ymmärtänyt väärin että ajo-olosuhteet otetaan noissa sakoissa jotenkin huomioon eli jos olisi ollut paska näkyvyys jonka vuoksi riski olisi suurempi, olisivat sakotkin olleet isommat?
 
Olen välttynyt useammilta "lottovoitoilta" mutta kun sen melkein tonnin joutuu maksamaan ylinopeudesta, joka ei tasan tarkkaan vaarantanut ketään eikä mitään ja poliisi tosiaan oli rahastusmielellä kyttäilemässä sunnuntaiajelua. Keli oli mitä parhain, tie kuiva, näkyvyys hyvä, suora tie, moottoritie jossa on satasen nopeusrajoitus. Ohituskaistalla yhtäkkiä rajoitus humahtaa kasikymppiin enkä sitä huomannut. Ajelin normaalia noin +20 km ylinopeutta kun kerran tietä piisas, no se muuttuikin sitten melkein 40 km ylinopeudeksi tuon ohituskaistan rajoituksen takia. Kyllä sapetti! Mitä järkeä on pistää suoralla tiellä, ohituskaistalle yhtäkkiä kasikymppiä kun muuten on 100 kymmeniä kilometrejä ennen (jossa tietenkään ei ole ohituspaikkoja missään). POliisit tienasivat tona päivänä varmaan todella mahtavat rahat johonkin "virkistystoimintaan"... oli meinaan noin 15 muutakin autoa siinä samassa väijytyksessä. Ymmärrän jos vedättää jossain lastentarhan nurkilla 100 niin saakin saada sakot liikenteen vaarantamisesta mutta tollasesta sakottaminen on todellakin vain ja ainoastaan rahastusta. Ja minä ainakin aion edelleen ajaa hieman nopeusrajoitusten yli liikenteen sujuvuuden takia ja sen takia että tiedän hallitsevani auton ja tilannenopeuson kohtuullinen. Ulkomailla monessa paikassa vielä noin 40 km ylinopeus ei aiheuta paniikkireaktiota poliisissa jos muuten ajaa liikennesääntöjen mukaan.

Mikähän pointti siinä on, että poliisit pitävät sitä tutkaansa juuri jossakin nopeusrajoituksen vaihtumispaikassa? Aika harva kuitenkaan painaa jarrun pohjaan heti, kun rajoitus vaihtuu esim. 120 km/h:sta 80 km/h:ksi. Mun mielestä toi on ihan tarkoitushakuista kiusan aiheuttamista, jos se tutka on siinä 100 metrin päässä nopeusrajoituskyltistä eli pelkkää vittuilua paskalakkien suunnalta.
 
Mikähän pointti siinä on, että poliisit pitävät sitä tutkaansa juuri jossakin nopeusrajoituksen vaihtumispaikassa? Aika harva kuitenkaan painaa jarrun pohjaan heti, kun rajoitus vaihtuu esim. 120 km/h:sta 80 km/h:ksi. Mun mielestä toi on ihan tarkoitushakuista kiusan aiheuttamista, jos se tutka on siinä 100 metrin päässä nopeusrajoituskyltistä eli pelkkää vittuilua paskalakkien suunnalta.

Kandee höllätä sitä kaasua kun näkee kyltin, kyllä se sillon viimestään 100 metriä kyltin jälkeen on kerenny laskea sopiviin rajoihin. Ja vaihtuuko nopeus ylipäätänsä jossain 120 suoraan 80? Itse en ole ainakaan pannut merkille. Empä tosin ole suhannutkaan koko suomea läpi.
 
DeathGrip, tuskinpa se tilanne yleensä ihan tuollainen on. Itse asiassa käsittääkseni ei koskaan.

Joskus poliisit suorittavat nopeudenvalvontaa esim. tietyömaiden lähellä turvallisuussyistä, eikä siinä mielestäni ole mitään vikaa.
 
Minusta on kyllä ihan älytöntä rankaista rikkaita rahasta. Sama kuin antaisi nuoremmille rikollisille pidempiä vankeusrangaistuksia vaan koska se on prosentuaalisesti yhtä pitkä aika kuin vanhemmalle.
 
Kyllä sä Janne opit sitte ku faijas ostaa sulle auton jolla menee niin kovaa että sillä on ylipäätään mahdollista saada sakot.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom