Valitse kolme "must read" kirjaa?

Hyviä kirjoja on aivan liian paljon, että pystyisi laittamaan top 3 järjestykseen, joten laitan tässä semmoisia, mitä ei ole vielä mainittu.

1. Musashi, Eiji Yoshikawa
2. Song of Ice and Fire, George R. R. Martin
3. Vihan hedelmät, John Steinbeck

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyviä kirjoja on todellakin paljon, mutta mielestäni sellaisia "must read" -juttuja, eli olen lukenut useampaan kertaan:

1. Taru sormusten herrasta ja muut J.R.R Tolkienin kirjat samasta aihepiiristä. Loistavaa viihdettä uppoutua maailmaan joka pohjautuu pitkälti eri maiden kansallistarustoon.

2. Linnunradan käsikirja liftareille. Kaikkea ei tarvitse (kannata) ottaa niin vakavasti.

3. Juoppohullun päiväkirjat. Hervotonta huumoria, saa nauraa mahansa kipeäksi.

Huumorintajustani saattaa kertoa jotain se, että kolmea kirjaa kysyttäessä onnistuin listaamaan noin 15 kirjaa...

Alexander Dumas :Kolme muskettisoturia
Jules Verne:Tsaarin kuriiri
Edgar Rice Burroughs:Tarzan, apinain kuningas

neljäs olis Morgan Kane sarja

Oikeasti luen tietysti vain vaikeasti ymmärrettäviä vilosooffisia teoksia sekä merkkihenkilöiden muistelmia ja elämänkertoja.

1. Cresson H. Kearny - Nuclear War Survival Skills
2. Erwin Rommel - Infantry Attacks
ja vähä rennompaa kamaa
3. J.R.R. Tolkien - The Silmarillion

Mielenkiintoista nähdä mitä eri nimimerkit lueskelevat. Eritoten ne, joiden ulosantia ei voi kuin kateellisena ihailla.

En osaa itse nimetä lukemistani kirjoista kolmea parasta. Mutta tässä kolme lempikirjaa, joista saa jonkinlaisen käsityksen Nostokurjen mieltymyksistä:

1. Turms Kuolematon - Mika Waltari
Waltarin voi helposti heittää listalle oman ajattoman tyylinsä ansiosta. Kestää vertailun ulkolaiseen kirjallisuuteen leikiten. Waltarin kirjoista Nuori Johannes oli myös erityisesti mieleeni. Wikipedia tosin väitti ettei Waltari itse olisi ollut tähän teokseensa tyytyväinen. Täytynee lukaista uudelleen.

2. Hokkus Pokkus - Kurt Vonnegut
Vaikka Vonnegutin teksti on suht helppolukuista, en kuitenkaan mielelläni lue sitä kovin pitkiä pätkiä kerrallaan. Välillä pitää vain pysähtyä nauttimaan lukemastaan - ei makeaa mahan täydeltä. Tähän kohtaan olisin voinut pistää myös Vonnegutin Äiti Yön.

3. Catch 22 - Joseph Heller
Raadollinen kuvaus toisesta maailmansodasta amerikkalaisen pommikonelentueen antisankareiden kokemana. Kertakaikkiaan hauska kirja. Vastaavan tyyliseen tekstiin en juuri ole törmännyt, harmi.

Kaikki mainitsemani kirjoittajat ovat muuten saaneet osakseen jonkin sortin kunnianosoituksen surkean elokuvaversion muodossa. Näistä tökeröimpänä mainittakoon Waltarin Sinuhesta väännetty Hollywood tekele. Ei kaivanne perusteluja.

1. John Steinbeck- Eedenistä itään
2. Doris Lund- Eric
3. Diana Gabaldon- Muukalainen

Luin Steinbeckin ja Lundin kirjat lukiossa ja pidin silloin kovasti. Steinbeck voisi iskeä kyllä vieläkin... Gabaldonin kirjoista olen lukenut kaikki Muukalaisesta Tuliristiin ja pidän kyllä kovasti, vaikka aikamatkailu kuulostaa äärimmäisen ufolta...

Lisäksi Varekset ja Juoppohullun päiväkirjat on loistavia pääkopan totaaliseen nollaukseen... :)

Vaikea kysymys, ja toisaalta todella hyviä ja lukemisen arvoisia kirjoja on jo mainittu. Näistä saa vinkkiä itsellekin. Pitäisi kai rajata oma jotenkin: puhuako vain kaunokirjallisuudesta vai jostain muustakin. Huh.

Omista ykköseksi on jo pitkään noussut Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogia. Se on sanataiteen kannalta hieno teos, mutta ennen kaikkea siinä ihastuttaa Suomen historian kuvaaminen. Itse ajattelen, että teos piirtää eräänlaisen kaaren yli tietyn historian jakson, joka on kuvattu ihmisläheisesti ja - kliseistä kyllä - elämänmakuisesti ja ymmärtäväisesti. Henkilöhahmot ovat kiehtovia, ja pelkästään kiinnostus omaan kulttuuriin riittäisi syyksi lukea tämä kirja. Yksinkertaisesti paras kirja, mitä olen koskaan lukenut. Ja tietenkin: suomenkielinen, ei mitään käännöshaparointia.

Sehän on trilogia, joten eiköhän meikäläisen vastaus ollut sitten tässä.

Voisin kuitenkin huomauttaa, että Sadan vuoden yksinäisyys olisi seuraavana listalla. Yksi niistä kaunokirjallisista teoksista - jo mainittujen Camus'n, Dostojevskin ja Vonnegutin ohella, muuten - joiden lukeminen on ollut melkein pakahduttavan nautinnollista. Samaa yhteyksien solmiutumista päässä... sen kaaren muodostumista, mitä Linnankin kohdalla. Teoksia, joita haluaa samaan aikaan se ahmia että säästellä. (Tähän olisin mieluiten sanonut Kilven Alastalon Salissa, mutten kehtaa koska en ole lukenut sitä ihan kokonaan ja koska se vaikuttaisi muutenkin näennäisintellektuellilta.)

Kolmantena: Suomen kielen perussanakirja tai Suomen Kirjallisuushistoria I-III. Niitä ei ole pakko lukea ainakaan yhdeltä istumalta, mutta ne on pakko saada, etenkin tämä Perussanakirja. Joten unohdetaan se: Suomen kirjallisuushistoria olkoon kolmoskandidaattini tässä. Molemmat ovat itselleni henkilökohtaisesti tärkeimpiä vaikuttimia, kun toteutan suomen kieli -fetissiäni tai ammennan ymmärrystä suomalaiseen kulttuuriin. Eli tavallaan samoilla linjoilla kuin Linnan suhteen. Kirjallisuushistoria (tämä vuonna 1999 ilmestynyt) on hyvää luettavaa sellaisillekin, joita ei kiinnosta yksinomaa kirjallisuus vaan yleisemmin Suomen (kulttuuri)historia ja poliittiset liikehdinnät. Se pikemminkin auttaa ymmärtämään, miten kirjallisuus ylipäänsä nivoutuu muuhun yhteiskuntaan. Luettuani tuon teossarjan osasin itse taas paremmin perustella, miksi humanistisilla "tieteillä" ja jopa taiteentutkimuksella on merkitystä. Taidankin muuten lukea tuon piakkoin uudelleen.

Vaikea kysymys, ja toisaalta todella hyviä ja lukemisen arvoisia kirjoja on jo mainittu. Näistä saa vinkkiä itsellekin. Pitäisi kai rajata oma jotenkin: puhuako vain kaunokirjallisuudesta vai jostain muustakin. Huh.

Sanotaan vaikka näin, että itse nimesin 3 eniten "ajatusmaailmallisesti" vaikuttaneet teokset.

Heh ilmon kirjoista ei pääse yksikään meikäläisen listoille. Kaikkia olen koittanut lukea mutta aikamoista sontaa on mun silmille.

Bukowski, postitoimisto.
Adams, Linnunradan käsikirja liftareille.
Sitten pitäs varmaan laittaa joku hauska suomalainen.. Pistetään vaikka Paasilinnalta jäniksen vuosi tai ulvova mylläri.

Lukeminen on mulle 99% viihdettä. Jos joku kirja ei kiinnosta niin en sitä kyllä silloin lue. En vaikka olisi kuinka yleissivistävä.

Heh, ainoa postaus tähän mennessä, jonka listalta olen lukenut kaikki, ja tykännyt:thumbs: Yleissivistäviä tulee nykyään luettua harvemmin, mutta se Desmond Morrisin Alaston apina on hittikamaa! Joskun muinoin tuli ahmittua Veikko Huovista oikein urakalla, Lampaansyöjät, Havukka-ahon ajattelija ja monia muita hyviä. Sellaiset huumoriveikot kuin Huovinen ja Paasilinna ovat harvassa! (Hirtettyjen kettujen metsä on elokuvanakin niin riemukas, että pitäisi varmaan lukea. Löytyy VHS:ltä, enkä ikinä hävitä, vaikka videot on rikki enkä varmaan koskaan korjaa..)

En laita tähän top-listaa, liian vaikeaa.. Ja helposti unohdan mitä kaikkea olen lukenut. Jos ette naura, niin myönnän että Untinen-Auelin Luolakarhun klaani -sarja löytyy kokonaisuudessaan kirjahyllystä. Ja luettuna.:nolo:

Hmm.

Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu
Suomalaisuuden synkeä pohjavire tiivistyy tähän kirjaan.

Alice Munro: Hyvän naisen rakkaus
Tämä on niin tarkkaa ja huikeaa, että pelottaa.

Torgny Lindgren: Oikea maisema
Ei pysty kuvaamaan :)

3. J.R.R. Tolkien - The Silmarillion

Taidat valhetella. Tuohan oli aivan puuduttavan tylsä kirja. Olkoonkin, että on Tolkienin käsialaa, mutta voitko rehellisesti myöntää, että haltijakielen salaisuudet ja eri kuningassukujen perimisjärjestykset nousevat itse pääteoksen yli? Ainoa sankariknoppi minkä tuosta kirjasta sai oli se, ettei Sauron ollutkaan pääpahis.

Sanotaan vaikka näin, että itse nimesin 3 eniten "ajatusmaailmallisesti" vaikuttaneet teokset.

Täällä Pohjantähden alla
menee silti kärkeen. Muuten alkoikin vituttaa: kadehdin ihmisiä, joilla on mainita yksittäisiä teoksia, jotka ovat vaikuttaneet ajatusmaailmaan. Ei minulla ole. (En ajattele. Tunteella menee. Idiootti.)

Olenko ainoa joka ei ole lukenut yhtään kirjaa kokonaan ala-asteen jälkeen?

1. Taru sormusten herrasta- trilogia
2. Kettusaari (en muista kirjoittajaa, tää siis joku ikuisuuden vanha lastenkirja joka vetosi):D
3. Sinuhe egyptiläinen

Tässähän nämä mitä nyt mieleen tuli. Sitten tietysti muu fantasiakirjallisuus, Da Vinci Koodi ja esim Liza Marklund

1. Täällä Pohjantähden alla (todella mahtava trilogia!)
2. Diana Gabaldon: Muukalainen
3. Arno Kotro: Sanovat sitä rakkaudeksi

Loistavia kirjoja keksis kyllä varmasti kymmenittäin :)

1. Clavell- Shôgun
2. Yoshikawa Eiji - Musashi
3. Edgar Rice Burroughs, Intiaanipäällikkö-sarja... ei voi laittaa vain toista tähän.

1. Taru sormusten herrasta.
4 kertaa tullu luettua. :rolleyes: En vielä oo kyllästyny

2. Monte Criston kreivi
Oli todella mielenkiintoinen kirja. (En kyllä kaikkea muista kun on jo jonkin verran aikaa lukemisesta.. Sen ainakin muistan että kohtalaisen innoissani olin kun luin.)

3. Sinuhe egypitäinen
Jep. Tästäkin tykkäsin kovasti..

:( Kumma kyllä Tuntematon sotilas ei mulle oikeen kirjana uponnu. Elokuvan katon joka vuos ja on mun lempielokuva. Saa melkeen vedet silmiin rahvaalle miehelle(/miehenalulle).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom